sömn

Vakna pigg och utvilad

Naturliga sömnpreparat

Sömnpreparat som är naturliga
finns att köpa i tablettform
som Melissa (citronmeliss/grönt te/kamomill), Neurokan, Valerina Forte (valeriana), Zenbev (tryptofan naturligt från pumpafrön), Hypermin (johannesört) och Dormesan (humle/valeriana),

Ett nyfött barn behöver sova ungefär 20 timmar per dygn. Sedan minskar behovet av sömn successivt förutom under tonåren då det ökar lite igen. De flesta vuxna behöver sova sex till nio timmar per dygn.

Man räknar med att en tredjedel har tillfälliga sömnbesvär och var tionde person har allvarligare sömnproblem. Det viktigaste måttet på om du har problem med sömnen är hur du fungerar under dagen.

Vanliga orsaker till sömnbesvär
Stress och oro är vanliga orsaker till att man får sömnproblem och bristen på sömn blir en ond cirkel vilket gör att kroppen inte får återhämta sig. Detta leder i sin tur till att stressnivåerna höjs för att nivån av stresshormoner inte minskar som de bör göra under natten.

 

Hormonerna som styr
Hormonerna påverkar sömn och vakenhet. På kvällen ökar produktionen av hormonet melatonin. Det gör att du blir sömnig och hormonet produceras bäst när det är riktigt mörkt. På morgonen vaknar du och blir pigg för att hormonet kortisol ökar i kroppen. Nivåerna av kortisol är högst mellan klockan 6 och 8 samt efter träning och frigörs även vid stress. Kortisol minskar sedan under hela dagen om du inte utsätts för stress. Stress ger ofta sömnproblem eftersom man är uppe i varv och kortisolet fortsätter produceras under dagen istället för att minska som det ska göra.

Träning kan hjälpa
Serotonin är också ett hormon som påverkar sömnen och lugnet. Låg nivå av serotonin är vanligt vid depression och stress. Depression är också en vanlig orsak till sömnproblem och kan alltså bero på att serotonin inte produceras som det ska. Träning, avslappningsövningar och lugn musik kan höja serotoninnivån.

Aminosyra
Aminosyran l-tryptofan är viktig för kroppens tillverkning av serotonin samt melatonin och har alltså betydelse för sömn och vakenhet. Tryptofan finns bland annat i sojabönor, pumpakärnor och spirulina. När man blir äldre minskar djupsömnen, vilket är naturligt. Kroppen behöver inte lika stor mängd av vissa hormoner som produceras under djupsömnen och man sover då mer ytligt.

Av Redaktionen

Naturliga sömnpreparat

Sömnpreparat som är naturliga
finns att köpa i tablettform
som Melissa (citronmeliss/grönt te/kamomill), Neurokan, Valerina Forte (valeriana), Zenbev (tryptofan naturligt från pumpafrön), Hypermin (johannesört) och Dormesan (humle/valeriana),

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.

Snygga ben – slipp celluliter och brustna blodkärl

Hud

Våra ben är ett känsligt område, problem som celluliter och åderbråck ses ofta som skönhetsfel. Vanligtvis är de tecken på nedsatt cirkulation men det finns hjäp att få. Johanna Bjurström hudterapeut och homeopat tipsar om åtgärder från både in och utsidan.