Annons
Annons

Vegantrenden växer explosionsartat – även inom kosttillskottsbranschen

Nu är det växtbaserad kost som gäller – världen över. Bara i USA har antalet veganer ökat med 600 procent – på bara tre år. Idag handlar veganism inte längre bara om djurhållningsfrågor utan är för allt fler en fråga även om hälsa och hållbar livsstil. Och nu börjar trendens framfart bli synlig även inom andra områden – skönhetsindustrin och kosttillskottsbranschen till exempel.

Redaktionen

5 april, 2019
Vegantrenden växer explosionsartat – även inom kosttillskottsbranschen
Dela inlägget

Nu är det växtbaserad kost som gäller – världen över. Bara i USA har antalet veganer ökat med 600 procent – på bara tre år.
Idag handlar veganism inte längre bara om djurhållningsfrågor utan är för allt fler en fråga även om hälsa och hållbar livsstil.
Och nu börjar
trendens framfart bli synlig även inom andra områden – skönhetsindustrin och kosttillskottsbranschen till exempel.

Länge var referenser till veganer eller vegansk mat i traditionell media ofta negativa. Och när det gällde recept och… ja, det mesta, var köttfria alternativ länge något förhållandevis ovanligt. När den internationella kampanjen Meatless Monday startade i USA 2003 och i Sverige 2009 (Köttfri måndag) var det många som såg detta att alltså äta vegetariskt en dag i veckan som extremt utmanande och svårt. Och inte alls särskilt aptitretande.

Men – sedan hände något.
Och sedan bara fortsatte det.

Nu förutspår en prognosrapport att ”växtbaserade livsmedel” blir det nya ”ekologiska”.

LÄS OCKSÅ: Vegan – eller en allt mer växtbaserad kost? Glöm inte äta extra B12

Antalet veganer ökar varje dag
Både antalet veganer, och själva fenomenet ”veganism” i sig, har ökat på ett nästintill explosionsartat sätt runt om i världen. Bara i USA ökade antalet veganer med 600 procent mellan 2015 och 2018, enligt The Food Revolution Network.

När det amerikanska folket valde att äta veganskt i 19 procents större utsträckning under första halvåret 2017, jämfört med året innan satte detta ett nytt rekord.
Enligt en undersökning av GlobalData kallade sig sex procent av alla amerikaner för veganer 2017, jämfört med bara en procent år 2014. Det kanske inte låter så mycket när du först hör siffran men tänk då efter. Det är the land of grease vi talar om, där skräpmatskulturen sitter djupt inpräntad. Faktum är att just dålig kost, och då framför allt skräpmat, är nummer ett på listan över USA:s dödsorsaker mellan 1990 och 2016, enligt en undersökning.

Men med det är inte bara i staterna som antalet veganer ökar för varje dag som går. Ökningen är ett högst globalt faktum (se faktaruta).

LÄS OCKSÅ: Varför man kan äta skräpmat – och ändå inte bli mätt…

Veganism – för djuren, planeten och kroppen
Även om veganrörelsen idag än någonsin tidigare är veganskt och växtbaserat ännu inte mainstream. Det är heller inte längre något superradikalt – som för bara tio år sedan. Men personerna som idag är frontfigurer för begreppet heller inte desamma som då.

Alla från artistkändisar till världsidrottare till hela företag, inklusive Google och länder som Kina, ställer sig idag bakom rörelsen som kräver att vi går mot en mer växtbaserad kost. Men framför allt är det personer födda på 2000-talet (i USA kallas de ”Millennials”) som i allt större utsträckning styr bort från konsumtion av animaliska produkter och mot en mer växtbaserad kost.
Frågan handlar idag inte i första hand om att man förfasas över sådant som djurhållning och slakt i alla fall inte enbart. Idag är det i större utsträckning istället en fråga om ökad medvetenhet om vad som anses hälsosamt och hållbart.

Tydligt även inom andra branscher
Nu har trenden i allt större utsträckning börjat att nå även andra branscher. Till exempel kosmetikbranschen där man till exempel ser allt fler veganska märken och kosttillskottsbranschen.
Detta märks inte minst när man besöker Vegovision, organisationen Djurens Rätts mässa för djurvänliga val, som den 6:e april inleds i Göteborg (datumen för Malmö och Stockholm är 4:e maj respektive 2-3 november).

Kurera träffar en de företagare som nu går bräschen för veganmarknadens tillväxt i Sverige: utställaren Bo Damberg på Terranova, som utvecklar helt veganska näringstillskott. Han känner väl till vad vi pratar om.
– Att det var en sådan stor ökning i USA visste jag inte men det är helt klart en ökande trend ÄVEN i Sverige. Att äta mer grönt vill säga, inte nödvändigtvis helt veganskt tänker jag. I alla fall inte än, säger han till Kurera.
Han tillägger:
– Man kan tycka vad man vill om USA men trender kommer till stor del därifrån. Och när man ser en så stark trend från USA kan man räkna med att den kommer att växa stort även här. För finns gör den redan men den kommer att öka.

LÄS OCKSÅ: Veganska läppstift – en trend på uppåtgående

Företagaren: ”Unga människor börjar att förstå”
Han ser fenomenet som något som ligger i tiden. Och inte bara som en trend utan som en nödvändighet.
– Med hänsyn till miljön och att vi faktiskt måste gå mot ett mer veganskt samhälle känns det helt rätt. Vi kan inte äta lika mycket kött som vi gör idag, det är miljömässigt ohållbart. Vilket framför allt unga människor börjar att förstå. De är trendkänsliga och medvetna, tar miljöfrågan på allvar och gör något med den kunskapen i sina liv.

Ser trender i trenden
Bo Damberg menar även han att det idag handlar om mer än bara djurhållning, idag till stor del om hälsa, hållbarhet och även etik. Han menar att det även råder en trend när det gäller hur medvetna företagarna själva är. Idag kan man mer än bara för ett antal år sedan. Dels av eget intresse men så klart även för att möta den allt mer medvetna – och pålästa – efterfrågan.
– Det är en anledning till att vi kallar våra produkter för framtidens näringstillskott och inte kosttillskott. Vi vill vara i framkant. Ordet kosttillskott har en lite negativ klang som någonting dåligt. Eller något främst förknippat med folk som tränar mycket.

Han utvecklar:
– Men det är å andra sidan inte heller vanliga kosttillskott utan just näringstillskott. De innehåller mycket näring och inga tillsatser. Vi har något som heter Magnifood i produkterna, vilket kortfattat är frystorkade örter och växter – som frystorkas direkt efter skörd för att detta enligt forskning behåller enzymerna och kan bidra till ett bättre upptag. Alla produkter är också fria från gluten, jäst, mjölk, animaliska ingredienser, bindemedel och konserveringsmedel.

LÄS OCKSÅ: 12 källor till protein för den som inte äter kött

Spår ännu fler veganprodukter inom några år
Bo Damberg tror sig än så länge vara ensam i kosttillskottsbranschen om att ha en helt vegansk serie – men tror inte att ensampositionen blir så långvarig.
– Allt fler leverantörer börjar gå mot att använda mer, åtminstone vegetariska, ingredienser. Men även fler rena veganprodukter. Jag har ännu inte sett någon annan leverantör i Sverige som gjort hela sin produktserie vegansk – men jag tror det kommer inom de närmsta åren.
– Efterfrågan finns ju där, det märks tydligt, inte minst jämfört med hur det var på mässorna tidigare. Och trenden märks även ute i butikerna.

Han räds dock inte konkurrensen.
– Nej, det är bara bra med konkurrens för miljön. Det blir också lättare att driva något när man är fler.

Källa: Food Revolution Network

Av Isabelle G Hedander

Annons
Fakta

Fler veganfakta

Antalet personer som identifierar sig som veganer har ökat med 350 procent i Storbritannien – jämfört med för ett decennium sedan.

I Portugal har antalet vegetarianer ökat med 400 procent under de senaste tio åren.

I Hongkong rapporteras hela 22 procent av befolkningen ha anammat en växtbaserad kosthållning, vilket är kanske ännu mer anmärkningsvärt än det låter eftersom Hong Kong länge varit ett av de länder som haft högst köttkonsumtion i världen.

Och i Kina rekommenderar idag landets regering befolkningen att halvera sin köttkonsumtion – och forskare förutspår att Kinas veganska marknad kommer att ha ökat med minst 17 procent till år 2020.

Källa: Food Revolution.

Annons
Annons