Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Bästa maten för hälsan och planeten – så behöver vi tänka

Med en växande befolkning och inför en hotande klimatkris behöver vi tänka om när det kommer till kosten för både hälsans och miljöns skull. Det menar 37 forskare från olika inriktningar som i en rapport som släpptes förra veckan gick ut med uppmaningar om att bland annat dra ned på köttet. Vi har talat med Sophie Bohnstedt som bloggar om mat och miljö på Kurera och frågat om råd.

Nyligen släpptes en rapport författad av 37 forskare från olika bakgrund som menar att vi måste ändra vår kost radikalt om vi vill rädda både miljön och vår hälsa. De kroniska välfärdssjukdomarna bara ökar och en färsk undersökning visar att 50 procent av svenskarna numera är överviktiga. I samband med att rapporten släpptes hölls ett rundabordssamtal på Stockholm Recilience Center där deltagare från flera myndigheter och departement diskuterade hur man ska gå tillväga för att skapa den omställning som efterfrågas.

Omställning för planeten och hälsan
I rapporten “Our Food In The Anthropocene” även kallad EAT-rapporten som publicerades i The Lancet finns förslag på radikala omställningar när det kommer till vad vi äter. Jordens befolkning beräknas vara 10 miljarder 2050 och som Kurera rapporterat tidigare menar forskarna att det krävs en stor omställning av både jordbruk och matvanor för att förse så många med hälsosam och hållbar mat.

 

Sophie Bohnstedt som driver bloggen ”Mat för hälsan och planeten” på Kurera är utbildad nationalekonom med naturresursinriktning och drivs av ett stort engagemang i frågan. Vi frågade hur hon ser på rapporten och vilken väg vi måste gå.

Hur tänker du kring rapporten som släpptes nyligen som säger att vi behöver ändra kosten?
– Det är en väldigt viktig rapport. Medvetna matval är ett av de mest avgörande stegen vi som individer kan ta för oss själva, andra människor, djur, naturresurser och klimat.

Ekologisk vs konventionell odling
Vad som är mest klimtsmart, ekologisk eller konventionell odling med bekämpningsmedel har debatterats flitigt senaste tiden. Sophie Bohnstedt menar att det är av stor vikt att välja ekologisk mat som gärna dessutom får vara närproducerad och i säsong. Det är den totala miljöbelastningen som räknas menar hon. Transporten utgör en mindre del av den totala miljöbelastningen, medan produktionssättet utgör en större del.
– Ekologisk odling ger dessutom drygt 30 procent högre biologisk mångfald jämfört med konventionell odling, säger Sophie.

Hon instämmer även i rapportens slutsats att matsvinnet måste ned.
– Av all den mat som produceras i världen kommer en tredjedel slängas.
Vi behöver bland annat ändra vår syn på datummärkningar och standarden när det kommer till färg och form menar Sophie som även slår ett slag för att utnyttja hela råvaran och att äta upp sina rester.

 

LÄS OCKSÅ: Ekologisk odling bra för mångfalden

Hur behöver vi tänka kring kosten enligt dig?
– Mycket av den mat som är naturresurs- och klimatvänlig, är även bra för vår hälsa. Vi mår bra av att äta växtbaserat och minska på mejerivaror och kött från djur uppfödda på spannmål, säger Sophie som menar att vi behöver lägga om vår kost för att minska risken att utveckla till exempel cancer, hjärt- och kärlsjukdom och allergier.

Genom att välja ekologisk mat minskar dessutom risken att få i sig bekämpningsmedel som – bland annat genom cocktaileffekten – kan orsaka ökad risk för infertilitet, allergier och cancer. Vi minskar också risken att få i oss hormonstörande ämnen något som utöver biologisk mångfald är ett tungt argument för att satsa mer på ekologisk odling. Dessutom är det mer näringsrikt menar Sophie.

LÄS OCKSÅ: Ekologisk mat minskar risken för cancer med 25 procent

Vad är den största utmaningen tror du?
– Att bryta vanor och göra tillagningen av den miljövänliga och nyttiga maten mer bekväm, rolig, variationsrik och god säger Sophie som är positiv till utvecklingen med veganalternativ och veganrätter. Samtidigt varnar hon för att veganalternativen i affärerna kan innehålla ingredienser som är tveksamma för hälsan.
– Men det blir bättre och bättre. Jag tror också kockar och entreprenörer som kan inspirera till en mer hälsosam och miljövänlig matlagning kan göra stor skillnad.
Sophie efterlyser också större engagemang från politikerhåll.
– Men för att de ska våga driva igenom sin politik behöver de tydligare stöd från folket, säger Sophie som menar att det behövs fler styrmedel som både uppmuntrar och tvingar oss att äta mer naturresurs- och klimatvänligt.

 

LÄS OCKSÅ: Forskare till EU: Prioritera ekologiskt!

Sophie Bohnstedt

Hur äter du själv?
– Hemma äter jag helst veganskt, men inkluderar gärna ekologiska närproducerade ägg som jag köper från marknaden här på Mallorca där vi bor samt musslor. Ibland äter jag miljöcertifierad makrill. Den fångas i säsong, ligger långt ner i näringskedjan och är en fisk som inte är utrotningshotad. Jag äter mycket rotfrukter, kål och lök, olika svampar och kryddar gärna med torkade och färska örter. Jag bakar gärna glutenfritt bröd och gör smarriga vegandesserter sötade med dadlar. Jag köper i stort sett allt ekologiskt, och gärna närproducerat.
Sophie berättar vidare att hon försöker äta efter säsong och strävar efter minimalt med svinn samt att hon komposterar eventuellt matavfall. Utöver det blötlägger och tryckkokar hon baljväxter för att minska antinäringsämnen som fytinsyra och lektiner samt att hon undviker mejeriprodukter.
– Mejeriindustrin bidrar liksom köttindustrin till stor negativ naturresurs- och klimatpåverkan. Dessutom separeras i regel kon från sin kalv direkt eller inom tre dagar efter födseln som i kravmärkt mjölk, vilket jag inte tycker är ok. Jag tror inte heller att komjölk med dess uppsättning av hormoner och andra inflammationsökande substanser är bra ur hälsoperspektiv.

Tips på bra livsmedel
• Baljväxter orsakar i snitt 100 gånger lägre klimatutsläpp per kalori jämfört med nötkött.
• Rotfrukter, kål och lök är några av de minst klimatkrävande råvaror vi kan äta. De odlas ofta på friland och inte i växthus vilket ger mindre påverkan.
• Alger och miljömärkta musslor är ett bra miljöval. Musslor betar växtplankton och en positiv bieffekt med musselodlingar är minskad övergödning.
• Fisk och skaldjur, det finns flera bra fiskeguider för vad som utgör ett hållbart fiske.
Följ Sophies blogg för fler tips på hur du kan äta bättre för både hälsan och miljön.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

 

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.