Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Bästa maten för hälsan och planeten – så behöver vi tänka

Med en växande befolkning och inför en hotande klimatkris behöver vi tänka om när det kommer till kosten för både hälsans och miljöns skull. Det menar 37 forskare från olika inriktningar som i en rapport som släpptes förra veckan gick ut med uppmaningar om att bland annat dra ned på köttet. Vi har talat med Sophie Bohnstedt som bloggar om mat och miljö på Kurera och frågat om råd.

Nyligen släpptes en rapport författad av 37 forskare från olika bakgrund som menar att vi måste ändra vår kost radikalt om vi vill rädda både miljön och vår hälsa. De kroniska välfärdssjukdomarna bara ökar och en färsk undersökning visar att 50 procent av svenskarna numera är överviktiga. I samband med att rapporten släpptes hölls ett rundabordssamtal på Stockholm Recilience Center där deltagare från flera myndigheter och departement diskuterade hur man ska gå tillväga för att skapa den omställning som efterfrågas.

Omställning för planeten och hälsan
I rapporten “Our Food In The Anthropocene” även kallad EAT-rapporten som publicerades i The Lancet finns förslag på radikala omställningar när det kommer till vad vi äter. Jordens befolkning beräknas vara 10 miljarder 2050 och som Kurera rapporterat tidigare menar forskarna att det krävs en stor omställning av både jordbruk och matvanor för att förse så många med hälsosam och hållbar mat.

 

Sophie Bohnstedt som driver bloggen ”Mat för hälsan och planeten” på Kurera är utbildad nationalekonom med naturresursinriktning och drivs av ett stort engagemang i frågan. Vi frågade hur hon ser på rapporten och vilken väg vi måste gå.

Hur tänker du kring rapporten som släpptes nyligen som säger att vi behöver ändra kosten?
– Det är en väldigt viktig rapport. Medvetna matval är ett av de mest avgörande stegen vi som individer kan ta för oss själva, andra människor, djur, naturresurser och klimat.

Ekologisk vs konventionell odling
Vad som är mest klimtsmart, ekologisk eller konventionell odling med bekämpningsmedel har debatterats flitigt senaste tiden. Sophie Bohnstedt menar att det är av stor vikt att välja ekologisk mat som gärna dessutom får vara närproducerad och i säsong. Det är den totala miljöbelastningen som räknas menar hon. Transporten utgör en mindre del av den totala miljöbelastningen, medan produktionssättet utgör en större del.
– Ekologisk odling ger dessutom drygt 30 procent högre biologisk mångfald jämfört med konventionell odling, säger Sophie.

Hon instämmer även i rapportens slutsats att matsvinnet måste ned.
– Av all den mat som produceras i världen kommer en tredjedel slängas.
Vi behöver bland annat ändra vår syn på datummärkningar och standarden när det kommer till färg och form menar Sophie som även slår ett slag för att utnyttja hela råvaran och att äta upp sina rester.

 

LÄS OCKSÅ: Ekologisk odling bra för mångfalden

Hur behöver vi tänka kring kosten enligt dig?
– Mycket av den mat som är naturresurs- och klimatvänlig, är även bra för vår hälsa. Vi mår bra av att äta växtbaserat och minska på mejerivaror och kött från djur uppfödda på spannmål, säger Sophie som menar att vi behöver lägga om vår kost för att minska risken att utveckla till exempel cancer, hjärt- och kärlsjukdom och allergier.

Genom att välja ekologisk mat minskar dessutom risken att få i sig bekämpningsmedel som – bland annat genom cocktaileffekten – kan orsaka ökad risk för infertilitet, allergier och cancer. Vi minskar också risken att få i oss hormonstörande ämnen något som utöver biologisk mångfald är ett tungt argument för att satsa mer på ekologisk odling. Dessutom är det mer näringsrikt menar Sophie.

LÄS OCKSÅ: Ekologisk mat minskar risken för cancer med 25 procent

Vad är den största utmaningen tror du?
– Att bryta vanor och göra tillagningen av den miljövänliga och nyttiga maten mer bekväm, rolig, variationsrik och god säger Sophie som är positiv till utvecklingen med veganalternativ och veganrätter. Samtidigt varnar hon för att veganalternativen i affärerna kan innehålla ingredienser som är tveksamma för hälsan.
– Men det blir bättre och bättre. Jag tror också kockar och entreprenörer som kan inspirera till en mer hälsosam och miljövänlig matlagning kan göra stor skillnad.
Sophie efterlyser också större engagemang från politikerhåll.
– Men för att de ska våga driva igenom sin politik behöver de tydligare stöd från folket, säger Sophie som menar att det behövs fler styrmedel som både uppmuntrar och tvingar oss att äta mer naturresurs- och klimatvänligt.

 

LÄS OCKSÅ: Forskare till EU: Prioritera ekologiskt!

Sophie Bohnstedt

Hur äter du själv?
– Hemma äter jag helst veganskt, men inkluderar gärna ekologiska närproducerade ägg som jag köper från marknaden här på Mallorca där vi bor samt musslor. Ibland äter jag miljöcertifierad makrill. Den fångas i säsong, ligger långt ner i näringskedjan och är en fisk som inte är utrotningshotad. Jag äter mycket rotfrukter, kål och lök, olika svampar och kryddar gärna med torkade och färska örter. Jag bakar gärna glutenfritt bröd och gör smarriga vegandesserter sötade med dadlar. Jag köper i stort sett allt ekologiskt, och gärna närproducerat.
Sophie berättar vidare att hon försöker äta efter säsong och strävar efter minimalt med svinn samt att hon komposterar eventuellt matavfall. Utöver det blötlägger och tryckkokar hon baljväxter för att minska antinäringsämnen som fytinsyra och lektiner samt att hon undviker mejeriprodukter.
– Mejeriindustrin bidrar liksom köttindustrin till stor negativ naturresurs- och klimatpåverkan. Dessutom separeras i regel kon från sin kalv direkt eller inom tre dagar efter födseln som i kravmärkt mjölk, vilket jag inte tycker är ok. Jag tror inte heller att komjölk med dess uppsättning av hormoner och andra inflammationsökande substanser är bra ur hälsoperspektiv.

Tips på bra livsmedel
• Baljväxter orsakar i snitt 100 gånger lägre klimatutsläpp per kalori jämfört med nötkött.
• Rotfrukter, kål och lök är några av de minst klimatkrävande råvaror vi kan äta. De odlas ofta på friland och inte i växthus vilket ger mindre påverkan.
• Alger och miljömärkta musslor är ett bra miljöval. Musslor betar växtplankton och en positiv bieffekt med musselodlingar är minskad övergödning.
• Fisk och skaldjur, det finns flera bra fiskeguider för vad som utgör ett hållbart fiske.
Följ Sophies blogg för fler tips på hur du kan äta bättre för både hälsan och miljön.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.