linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.

Miljö, hälsa eller etik och djurhänsyn – oavsett orsak är det viktigt att vara medveten om att en vegansk kost har sina brister. Protein är en av de grundläggande näringsämnen som med automatik blir svårare att få i sig tillräckligt av vid omväxling till en växtbaserad kost.

Det livsviktiga proteinet
Därmed inte sagt att det inte finns protein i grönsaker. Baljväxter som bönor och linser innehåller rikligt med protein men det gör även broccoli och många andra grönsaker. Baljväxterna innehåller även något som kallas lektiner som kan påverka näringsupptaget negativt, det är därför viktigt att tillaga dem på rätt sätt så att de inte bidrar till att försämra näringstatusen istället för tvärtom.

Tillaga på rätt sätt
Tänk på att alltid blötlägga och skölja bönorna, flera gånger, följ alltid instruktionerna på paketet. Ha gärna lite citron i blötläggningsvattnet då det enligt makrobiotiken sägs neutralisera fytinsyran. Att ha en liten bit kombu eller norialg i kokvattnet anses också kunna hjälpa till. Detta ger ingen smak och den som är känslig kan avlägsna algen efter kokningen. Att använda en tryckkokare anses annars vara det absolut bästa sättet att neutralisera lektiner men den som inte vill gå så långt kan prova tipsen ovan.

 

LÄS OCKSÅ: Lektiner – kan vissa ämnen i mat vara skadliga?

Bra att komplettera med

Utöver det livsviktiga proteinet finns det andra näringsämnen som är viktiga att komplettera med då de främst finns i animaliska produkter. Dessa är bland andra:

B12
B12-brist är den vanligaste bristen hos veganer. B12 finns nästan uteslutande i animaliska produkter – mjölksyrade grönsaker kan innehålla lite – och brist kommer därför som ett brev på posten om man inte kompletterar med tillskott. Brist på B12 kan ge symptom som myrkrypningar, stickningar i ben, händer och fötter, yrsel och koncentrationssvårigheter. B12 behövs för att bilda röda blodkroppar och brist kan därför leda till anemi.

LÄS OCKSÅ: B12-brist kan ligga bakom många besvär

Kalcium
Det är lätt att tro att vår huvudsakliga källa till kalcium är mejeriprodukter som mjölk och ost men faktum är att det finns studier som menar att vi inte kan tillgodogöra oss kalcium därifrån. Hur det än förhåller sig med den saken behöver alla kalcium – även veganer. Gröna grönsaker är en bra källa till mineralet som behövs för bland annat friska ben. För att vara på den säkra sidan kan man välja produkter med tillsatt kalcium eller att ta ett tillskott. Tar du tillskott är det bra att även ta magnesium.

D-vitamin
D-vitaminbrist är vanligt hos så väl veganer som allätare men risken för brist är större hos veganer då de får i sig mindre genom kosten. På sommaren går det att fylla på genom att vistas i solen men resten av året bör veganer fylla på med extra i form av ett högkvalitativt tillskott. Men tänk på att många D-vitamintillskott är animaliska och baserade på lanolin från fårull, är du strikt vegan ska du fråga i hälsokostbutiken efter D-vitamin med vegetabiliskt ursprung.

A-vitamin
Finns främst i inälvsmat men det finns många vegetabiliska källor till betakaroten som är ett förstadie till A-vitamin. Framförallt oreanga grönsaker som pumpa, morot och sötpotatis. Den som vet med sig att det blir lite av den varan, bör överväga att ta extra A-vitamin.

Zink
Kan vara svårt att få i sig tillräckligt av på en växtbaserad kost. Symtom på brist är bland andra återkommande infektioner, hudbristningar även kallade striae, sprickor i mungiporna och vita fläckar på naglarna.

 

Järn
Risken för järnbrist är särskilt stor hos fertila kvinnor som bör se till att komplettera i samband med menstruationen.

Jod
Är ett spårämne som är viktigt bland annat för sköldkörteln men även för många avgiftningsprocesser i kroppen. Jod finns främst i fisk och skaldjur och därför är jodbrist vanligt hos veganer. Men jod finns även i alger något man som vegan därför gärna kan lägga till i sin kost, det behövs dock inga rikliga mängder. Men om alger inte låter frestande är det lämpligt att ta tillskott eller åtminstone äta jodberikat salt

Omega-3
Är en så kallad essentiell fettsyra som vi behöver men som kroppen inte kan bilda själv. Ickeveganer kan få den via ägg, lax, smör och kött från gräsbetande djur. Det finns även vegetabiliska källor, i linfröolja finns ett förstadie, även hampaolja och camelinaolja innehåller omega-3, men det är viktigt med balansen i förhållande till andra fettsyror som omega-6 och omega-9. Därför kan det vara en god idé för veganer att ta ett tillskott av omega-3, det finns produkter baserade på alger.

Superfoods som hjälper veganer att hålla god näringsstatus

Chlorella
Proteinrik mikroalg fylld med näringsämnen. Chlorella innehåller cirka 60 procent högvärdigt protein. Den innehåller alla aminosyror, alla vitaminer plus att den är en bra källa till omega-3. Det enda som är viktigt att tänka på är att chlorella kan hämma upptaget av B12 och därför inte bör tas samtidigt. Receptet på veganvänlig smoothie bowl från Holistic innehåller bland annat chlorella, chiafrön och spenat som ger bra näring för veganer.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du äta chlorella

gron smoothiebowl

Veganvänlig smoothie bowl

 

Spirulina
En näringsrik blågrön alg. Precis som chlorellan är den rik på klorofyll och andra näringsämnen som kan vara bra för veganer att fylla på med som bland annat B-vitaminer och magnesium.

Moringa
Rik på aminosyror och bra att komplettera med för veganer som kan ha svårt att få i sig fullvärdigt protein. Mixa i frukostsmothien eller varför inte variera receptet på smoothie bowl som vi tipsar om nedan.

Chiafrön
Är ett så kallat superfood från Sydamerika som är rikt på protein – innehåller 18 aminosyror – och linolensyra den vegetabiliska formen av omega-3. Super för veganer alltså. Kan blötläggas över natten och ätas som gröt på morgonen eller mixas direkt i frukostsmothien. En stor fördel är att det är mättande – man står sig länge.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du äta chiafrön

Proteinrika livsmedel
Sojabönor eller edamamebönor 34 procent protein
Röda linser 27 gram protein
Kikärtor 20 procent protein
Solrosfrön 23 procent protein
Mandlar 21 procent protein
Vita bönor 21 procent protein
Quinoa 12 procent protein
Tofu 8 procent protein
Grönkål 5 procent protein
Broccoli 5 procent protein

Av Nina Törmark

Källa: Livsmedelsverket1177, PubmedTopphälsa Kurera, Näringsguiden, Macrobiotics.org mfl.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fyra zucchinis i olika färger

Goda recept med zucchini

Recept

Har du en trädgård som kryllar av zucchini  - men ingen aning vad du ska göra med den? Det finns oändliga sätt att tillaga denna mångsidiga grönsak som kommer i olika färger och former. Varför inte testa Ulrika Davidssons squashrullar med fetaost?  

Liten flicka ger insulinspruta till sig själv

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

 

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hälsa

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

 

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

 

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

 

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

 

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.