Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.

Miljö, hälsa eller etik och djurhänsyn – oavsett orsak är det viktigt att vara medveten om att en vegansk kost har sina brister. Protein är en av de grundläggande näringsämnen som med automatik blir svårare att få i sig tillräckligt av vid omväxling till en växtbaserad kost.

Det livsviktiga proteinet
Därmed inte sagt att det inte finns protein i grönsaker. Baljväxter som bönor och linser innehåller rikligt med protein men det gör även broccoli och många andra grönsaker. Baljväxterna innehåller även något som kallas lektiner som kan påverka näringsupptaget negativt, det är därför viktigt att tillaga dem på rätt sätt så att de inte bidrar till att försämra näringstatusen istället för tvärtom.

Tillaga på rätt sätt
Tänk på att alltid blötlägga och skölja bönorna, flera gånger, följ alltid instruktionerna på paketet. Ha gärna lite citron i blötläggningsvattnet då det enligt makrobiotiken sägs neutralisera fytinsyran. Att ha en liten bit kombu eller norialg i kokvattnet anses också kunna hjälpa till. Detta ger ingen smak och den som är känslig kan avlägsna algen efter kokningen. Att använda en tryckkokare anses annars vara det absolut bästa sättet att neutralisera lektiner men den som inte vill gå så långt kan prova tipsen ovan.

 

LÄS OCKSÅ: Lektiner – kan vissa ämnen i mat vara skadliga?

Bra att komplettera med

Utöver det livsviktiga proteinet finns det andra näringsämnen som är viktiga att komplettera med då de främst finns i animaliska produkter. Dessa är bland andra:

B12
B12-brist är den vanligaste bristen hos veganer. B12 finns nästan uteslutande i animaliska produkter – mjölksyrade grönsaker kan innehålla lite – och brist kommer därför som ett brev på posten om man inte kompletterar med tillskott. Brist på B12 kan ge symptom som myrkrypningar, stickningar i ben, händer och fötter, yrsel och koncentrationssvårigheter. B12 behövs för att bilda röda blodkroppar och brist kan därför leda till anemi.

LÄS OCKSÅ: B12-brist kan ligga bakom många besvär

Kalcium
Det är lätt att tro att vår huvudsakliga källa till kalcium är mejeriprodukter som mjölk och ost men faktum är att det finns studier som menar att vi inte kan tillgodogöra oss kalcium därifrån. Hur det än förhåller sig med den saken behöver alla kalcium – även veganer. Gröna grönsaker är en bra källa till mineralet som behövs för bland annat friska ben. För att vara på den säkra sidan kan man välja produkter med tillsatt kalcium eller att ta ett tillskott. Tar du tillskott är det bra att även ta magnesium.

D-vitamin
D-vitaminbrist är vanligt hos så väl veganer som allätare men risken för brist är större hos veganer då de får i sig mindre genom kosten. På sommaren går det att fylla på genom att vistas i solen men resten av året bör veganer fylla på med extra i form av ett högkvalitativt tillskott. Men tänk på att många D-vitamintillskott är animaliska och baserade på lanolin från fårull, är du strikt vegan ska du fråga i hälsokostbutiken efter D-vitamin med vegetabiliskt ursprung.

A-vitamin
Finns främst i inälvsmat men det finns många vegetabiliska källor till betakaroten som är ett förstadie till A-vitamin. Framförallt oreanga grönsaker som pumpa, morot och sötpotatis. Den som vet med sig att det blir lite av den varan, bör överväga att ta extra A-vitamin.

Zink
Kan vara svårt att få i sig tillräckligt av på en växtbaserad kost. Symtom på brist är bland andra återkommande infektioner, hudbristningar även kallade striae, sprickor i mungiporna och vita fläckar på naglarna.

 

Järn
Risken för järnbrist är särskilt stor hos fertila kvinnor som bör se till att komplettera i samband med menstruationen.

Jod
Är ett spårämne som är viktigt bland annat för sköldkörteln men även för många avgiftningsprocesser i kroppen. Jod finns främst i fisk och skaldjur och därför är jodbrist vanligt hos veganer. Men jod finns även i alger något man som vegan därför gärna kan lägga till i sin kost, det behövs dock inga rikliga mängder. Men om alger inte låter frestande är det lämpligt att ta tillskott eller åtminstone äta jodberikat salt

Omega-3
Är en så kallad essentiell fettsyra som vi behöver men som kroppen inte kan bilda själv. Ickeveganer kan få den via ägg, lax, smör och kött från gräsbetande djur. Det finns även vegetabiliska källor, i linfröolja finns ett förstadie, även hampaolja och camelinaolja innehåller omega-3, men det är viktigt med balansen i förhållande till andra fettsyror som omega-6 och omega-9. Därför kan det vara en god idé för veganer att ta ett tillskott av omega-3, det finns produkter baserade på alger.

Superfoods som hjälper veganer att hålla god näringsstatus

Chlorella
Proteinrik mikroalg fylld med näringsämnen. Chlorella innehåller cirka 60 procent högvärdigt protein. Den innehåller alla aminosyror, alla vitaminer plus att den är en bra källa till omega-3. Det enda som är viktigt att tänka på är att chlorella kan hämma upptaget av B12 och därför inte bör tas samtidigt. Receptet på veganvänlig smoothie bowl från Holistic innehåller bland annat chlorella, chiafrön och spenat som ger bra näring för veganer.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du äta chlorella

gron smoothiebowl

Veganvänlig smoothie bowl

 

Spirulina
En näringsrik blågrön alg. Precis som chlorellan är den rik på klorofyll och andra näringsämnen som kan vara bra för veganer att fylla på med som bland annat B-vitaminer och magnesium.

Moringa
Rik på aminosyror och bra att komplettera med för veganer som kan ha svårt att få i sig fullvärdigt protein. Mixa i frukostsmothien eller varför inte variera receptet på smoothie bowl som vi tipsar om nedan.

Chiafrön
Är ett så kallat superfood från Sydamerika som är rikt på protein – innehåller 18 aminosyror – och linolensyra den vegetabiliska formen av omega-3. Super för veganer alltså. Kan blötläggas över natten och ätas som gröt på morgonen eller mixas direkt i frukostsmothien. En stor fördel är att det är mättande – man står sig länge.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du äta chiafrön

Proteinrika livsmedel
Sojabönor eller edamamebönor 34 procent protein
Röda linser 27 gram protein
Kikärtor 20 procent protein
Solrosfrön 23 procent protein
Mandlar 21 procent protein
Vita bönor 21 procent protein
Quinoa 12 procent protein
Tofu 8 procent protein
Grönkål 5 procent protein
Broccoli 5 procent protein

Av Nina Törmark

Källa: Livsmedelsverket1177, PubmedTopphälsa Kurera, Näringsguiden, Macrobiotics.org mfl.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

 

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?

 

oxe och röda kinesiska lyktor

Nu startar firandet av det kinesiska nyåret

Fakta

Idag den 12 februari startar firandet av det kinesiska nyåret, festligheter som varar i cirka två veckor. Kineserna följer två kalender, dels den västerländska och dels den egna tideräkningen med månkalender. Och nu lämnar kineserna råttans år för oxen, som säga betyda ett mer harmoniskt år.

Leende kvinna på café

Mjölksyrabakterierna hjälpte Erikas mage

Hälsa

Erika Estlander har varit laktosintolerant sedan tonåren och som vuxen också känslig för gluten. Viss mat förvärrar magproblemen, men så länge hon är noga med vad hon äter så slipper hon svullnad. I våras hittade hon en typ av probiotika med 15 olika bakteriestammar. Nu kan hon till och med äta en kanelbulle – utan att magen sväller eller smärtar.