barn grönsaker

Så får barn i sig allt de behöver på vegansk kost

Den som vill ge sitt barn helt vegansk mat behöver kunskap om kost och näringsämnen, dessutom krävs det lite extra planering men det är fullt möjligt.

Vegansk mat består helt av vegetabilier utan några inslag från djurriket, vare sig kött, fisk, skaldjur, mjölkprodukter, ägg eller honung. Förutsatt att den växtbaserade kosten är väl sammansatt, kan barn äta helt vegansk mat, det anser numera även Livsmedelsverket.

Lägg grunden till goda matvanor
Allt mer tyder på att mat med mycket frukt, grönsaker, rotfrukter, baljväxter och fiber är bra både för hälsa och miljö. Den som lär sig tycka om växtbaserad mat i unga år har större chans att fortsätta med det även senare i livet.

 

Tips för att få i barnen vad de behöver
▪ Variera kosten så mycket som möjligt
▪ Ät vegetabilier i alla regnbågens färger
▪ Smoothies är ett snabbt och enkelt sätt att få i sig energi och mycket näring
▪ Soppa och kokta grönsaker är snällare mot magen och matsmältningen
▪ Ät alltid proteinrika frön som chia, pumpafrön, hampafrön och quinoa till varje måltid. Tofu, bönor och linser är andra proteinrika livsmedel som passar i de flesta maträtter
▪ Flera måltider gör det lättare att äta tillräckligt mycket för mindre barn
▪ Fett är en bra källa till energi och näring. Hampaolja och linfröolja är även källor till omega 3. Avokadoolja och kokosolja är perfekt att tillsätta i smoothies eller annat.

Tillräckligt med energi och näring
Det kan vara svårt för barn som äter enbart mat från växtriket att få i sig tillräckligt med energi. Det beror på att många vegetabilier innehåller lite energi men mycket fibrer. Fibrer mättar bra, och risken är att barnet inte orkar äta så stora portioner som behövs för att täcka energibehovet.

Servera flera måltider
Flera måltider gör det lättare att äta tillräckligt mycket. Sprid gärna ut måltiderna och mellanmålen jämnt över dagen – då orkar barnet äta mer och det i sin tur gör det lättare att få tillräckligt med energi. Det kan även vara bra med en extra tesked fett som till exempel kokosolja i barnets portion.

LÄS OCKSÅ: Vanliga näringsbrister vid graviditet

Omega-3
En särskild sorts omega-3-fett heter DHA och behövs för hjärnans och synens utveckling. DHA finns framförallt i fet fisk som lax, makrill och sill. Om barnet inte äter fisk är det viktigt att få i sig omega-3 på annat sätt. Linfröolja är en källa till ALA och hampaolja innehåller både omega-3 och omega-6. Även valnötter och algolja innehåller omega-3. Linfröolja har ganska skarp smak och klarar inte av upphettning alls. Därför passar den bättre som dressing och i smoothien än i matlagningen.

Järn
Små barn växer fort och har därför stort behov av järn. Järn behövs inte bara för blodet och syresättningen utan även för hjärnans utveckling. Rekommenderat dagligt intag av järn för barn är nästan lika högt som för vuxna män. Därför är det viktigt att ha koll på barnets järnvärde och ge tillskott om det behövs. Järnrik vegetarisk mat är till exempel bönor, torkad aprikos, ärtor, linser och tofu. För barn som inte äter kött är järn extra viktigt, eftersom det är svårare för kroppen att ta upp det järn som finns i mat från växtriket än i mat från djurriket. C- vitamin ökar upptaget av järn. De flesta frukter och grönsaker innehåller C-vitamin. Därför är det bra att servera grönsaker och frukt till varje måltid.

LÄS OCKSÅ: 10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Zink
Även zink kan vara svårare att få i sig tillräckligt mycket av för den som utesluter mat från djurriket. Zink behövs bland annat för att sår ska läka normalt. Enligt Nordiska Näringsrekommendationer behöver den som uteslutande äter mat från växtriket få i sig 25-30 procent mer zink än de som äter blandkost. Zink i vegetarisk mat är svårare för kroppen att ta upp. Zink finns i ungefär samma livsmedel som järn, det vill säga i fullkornsprodukter, nötter, frön och baljväxter, som bönor, ärter, linser och tofu. Det är viktigt att ha koll på ditt barns zinknivåer och ge tillskott om det behövs.

Vitamin B12
Vitamin B12 finns i kött, fisk, ägg, mjölk och mjölkprodukter, men saknas nästan helt i mat från växtriket. Du finner det endast i alger som chlorella och nori men bara i mycket liten mängd. Vitamin B12 behövs för bildningen av blodkroppar och är nödvändigt för nervsystemets funktion. Brist kan leda till skador som inte går att reparera i efterhand och därför är det viktigt att se till att barnet verkligen får i sig vitamin B12. Barn som äter veganmat, och utesluter alla animaliska livsmedel, måste få vitamin B12 genom mat berikad med vitamin B12 eller via kosttillskott. Bröstmjölkens innehåll av vitamin B12 beror på mammans B12-nivåer. Därför är det mycket viktigt att ammande kvinnor har ett fullgoda nivåer.

LÄS OCKSÅ: Droppa perfektionismen och bli en bättre förälder

Vitamin D
Den bästa källan till vitamin D är solen, men på våra nordliga breddgrader står den för lågt på himlen under hela vinterhalvåret för att vitamin D ska kunna bildas i huden. I växtriket finns vitamin D naturligt i viss svamp, exempelvis i kantareller och Karl Johan svamp. Det finns två former av vitamin D, vitamin D2 och vitamin D3 varav den sistn’mnda anses mest effektiv.

Det finns mycket gott att laga av baljväxter, nötter, grönsaker och annan näringsrik mat. En fördel för små barn är att matens konsistens kan vara lättare att tugga än kött. Det gäller att variatiera sig för att att barnen ska få i sig det de behöver. Prova till exempel att mixa ner kokta röda linser i pannkakssmeten.

Av redaktionen

Källa: Livsmedelsverket och Holistic blogg

 Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Artros: Går artros att bota?

TV

Det korta svaret på frågan om det går att bota artros är: Nej, artros kan inte botas idag. Men det betyder inte att det är kört. Även om kroppen har svårt att återbilda brosk så finns det mycket att göra att lindra och hantera artrosen.

Skönhetspanelen testar: Ansiktsolja

Övrigt

Ansiktsolja är en härlig boost för torr hud och använd rätt kan den ge både glow och färre rynkor – och skydda mot iskalla vindar. Kureras skönhetspanel har testat en rad ljuvliga oljor. Vi har provat oss fram och låtit oss förföras av doft och känsla – och till sist hittat en favorit. 

5 frågor om mammamagen

Gravid/barn

Omkring 40 000 kvinnor riskerar varje år att få bestående problem efter graviditet och förlossning.  Problem som ofta klassas främst som skönhetsbesvär av vården. Kurera tog ett snack med Katarina Woxnerud, naprapat och personlig tränare, om mammamagen, på självaste mammatummy day.

Artros: Hur vet du om värken är artros?

TV

20 procent av befolkningen har artros – och hälften av alla över 50. Men hur vet du om värken i knän, höfter eller fingrar är artros eller något annat? Och när är det dags att gå till läkare? Kurera har intervjuat Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap om en av våra vanligaste åkommor.

Ogräspesto av kirskål och löktrav

Recept

Utrota dem inte bara eller dra upp upp dem och släng – ät dem istället! Ogräs är absolut inte bara av ondo. Inte för den som gillar pesto till exempel. Här är ett smaskigt recept från Johannes Wätterbäck och Theres Lundén bakom den härligt inspirerande bloggen Farbror Grön. 

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Intervju

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.