Annons

”Vi måste få åldras utan rädsla – med hållbar hudvård”

Skönhetsindustrin slår försäljningsrekord år efter år. Samtidigt mår allt fler unga tjejer dåligt av utseendehetsen. De köper produkt efter produkt i hopp om att duga, men istället får de problem med både hud och självförtroende. En hållbar hudvård och färre produkter är framtiden.

Carolina Eriksson

Webbredaktör
6 februari, 2025
Ung tjej sitter framför spegel och sminkar sig

Förutom den mentala stressen som kan uppstå av skönhetsjakten, påverkas också huden av överkonsumtionen av hudvårdsprodukter.

– Man pratar väldigt sällan om hudmekanismen, alltså vad som händer i kroppens största organ. Om du överbelastar huden när du inte behöver det, skapas obalanser som inte funnits där, innan du började med alla produkterna. Hudproblem som akne, eksem, psoriasis, överkänslighet och allergier. En stor bov i skönhetsdjungeln är den populära peelingen. För många blir det en väg in till obalanser i huden säger Iván Valencia, som har arbetat som konsult inom hudvårds-och skönhetsindustrin i 20 år, varav de senaste 15 åren inom ekologisk hudvård.

Det enda huden vill ha

På sociala medier sprids avancerade hudvårdsrutiner som ska göras med ett tiotal olika produkter. 

– Det enda huden vill ha är fukt, fett, näring och att bli lämnad i fred. Till det behövs det inte många produkter. Hållbarhetstänket är centralt, vi kommer inte runt det. Det känns inte modernt att marknadsföra hudvårdsrutiner med en massa olika krämer. När vi har vetenskapen på plats så måste vi ju röra oss i samtiden, även när det gäller skönhetsbranschen. Det är inte hållbart att människor mår psykiskt dåligt för att de tror att de inte duger, menar Iván.

Ålder motverkas till varje pris

I en tid där de flesta ställer om för att bidra med ett mer hållbart alternativ är hudvårdsindustrin sist på bollen menar han.

Annons

– Hur kommer det sig att det är så, har jag undrat? När jag började titta tillbaka så insåg jag att det är kvinnan som är måltavlan och hudvårds- och skönhetsindustrin skickar starka signaler till kvinnor. Signaler som säger; du duger inte som du är.

Vi pratar gärna om skönhet och hudvård och om utseende, men ogärna om ålder, menar Iván. Åldern har blivit som en sjukdom, som ska motverkas till varje pris.

– I reklamen berättar man om allt som en kvinna ska korrigera. Och via sociala medier får vi samma budskap, ofiltrerat direkt i handen. Budskap byggda på cementerade maktstrukturer, säger Iván.

LÄS OCKSÅ: Här är de värsta skönhetssabotörerna för din hud

Osäkra tjejer livrädda för att åldras

Det hör till ungdomen att vara nyfiken och för dagens unga är tillgängligheten på inspiration och kunskap oändlig, vad gäller makeup och hudvård. Men med tillgången ökar också den psykiska ohälsan som unga kvinnor riskerar att hamna i, med komplex, ångest och en känsla av att aldrig duga, aldrig vara vacker och attraktiv nog. Då skönhetsföretagen har en yngre och större publik har de också ett ännu större ansvar för vad de kommunicerar. 

Annons

– Varför får inte unga tjejer höra; du är fantastiskt, vi tror på dig. Du har all skönhet inom dig, möt världen med det du har, det är gott nog. Hade inte det varit en bättre taktik? Nu ropar de olika skönhetsmärkena till unga, osäkra tjejer som blivit livrädda för att åldras, säger han. 

En hållbar hudvård i framtiden

Iváns arbete handlar mycket om hållbarhet och att använda så få produkter som möjligt.

– Till exempel finns krämer som kan användas både som serum, dag, natt och ögonkräm. Det är produkter som inte utlovar korrigering utan om att stötta hudens egna funktioner. Det är hållbarhet och sätter konsumenter före. Om du ska lyckas med ditt hudvårdsmärke kan du inte förminska din målgrupp och hacka ner på linjer, rynkor, ålderstecken. Allt handlar om kommunikationen.

Skönhetsbranschen står inför ett vägskäl, där den gamla retoriken inte kommer att fungera i framtiden, tror Iván.

– Vad spännande det vore att se en hudvårdsbransch som utvecklar sitt vokabulär för att marknadsföra sina produkter på ett sätt som inte nedvärderar konsumenten, utan som inkluderar. Som inte förolämpar för att kvinnor har linjer eller rynkor och erbjuder korrigering. Vi måste få åldras utan rädsla. Jag tror att nya signaler från industrin är avgörande för framtiden, säger Iván. 

LÄS OCKSÅ: Så samspelar stressen och huden

Orealistiska krav på unga

I dagens samhälle spelar sociala medier en central roll i hur unga tjejer formas och definieras, inte bara genom de bilder och inlägg de själva delar, utan även genom de ideal och trender de exponeras för dagligen. Plattformar som Instagram, TikTok och YouTube har skapat en kultur där unga känner ett pressande behov att leva upp till ofta orealistiska krav. Enligt Statens medieråd använder drygt 40 procent av tjejer i åldern fjorton till sjutton år och 54 procent av 18-åriga tjejer sociala medier mer än tre timmar per dag. 

Forskningen visar att många konsumenter följer och efterliknar det influencers förmedlar. Det här kan medföra negativa konsekvenser som ätstörningar, ångest, depression och social isolering. 

Av Anne Haavisto

Iván Valencia har arbetat inom hudvårds-och skönhetsindustrin i 20 år.

Fakta

Hållbar hudvård för unga

  • En kropp som får i sig rätt mängd näring och från bra källor klarar av att försvara huden utifrån de förutsättningar som finns. 
  • Det är viktigt att förstå hudmekanismen och mata huden med det som den mår bra av. Dra ner på antalet produkter, oftast räcker det med ett fåtal, som ger näring, fett och fukt. 
  • Det här är viktigare än någonsin med tanke på klimatförändringarna och kommer hålla din hud välnärd och spänstig.  
Annons