Annons
Annons

Vi vill flyga mindre – även efter pandemin

40 procent av oss i Sverige vill flyga mindre även efter pandemin – vilket är bra ut klimatsynpunkt. Vårt flygande har nämligen lika stor klimatpåverkan som hela den svenska bilismen.

Carolina Eriksson

Webbredaktör
7 juli, 2021
Vi vill flyga mindre – även efter pandemin

40 procent av oss i Sverige vill flyga mindre även efter pandemin – vilket är bra ut klimatsynpunkt. Vårt flygande har nämligen lika stor klimatpåverkan som hela den svenska bilismen.

Pandemin har medfört att vi minskat vårt flygande dramatiskt. Enligt statistik från myndigheten Trafikanalys minskade inrikesflyget under mars 2021 med hela 60 procent, jämfört med mars 2019. Och utrikesflygen var hela 78 procent färre under samma period.

Bara en femtedel vill flyga mer

Men kommer trenden med minskat flygande verkligen hålla i sig efter att pandemin släppt sitt grepp om världen? Enligt en Sifoundersökning på uppdrag av Naturskyddsföreningen vill fyra av tio svenskar (39 procent) flyga mindre efter pandemin än vad de gjorde innan. Bara en knapp femtedel (17 procent) säger att de vill flyga mer.

LÄS OCKSÅ: Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Lika mycket utsläpp som bilismen

Och ett minskad sug efter att flyga är positivt för klimatet. För trots att det finns de som hävdar att flyget i själva verket inte står för så stor del av utsläppen av växthusgaser globalt så visar beräkningar från Chalmers och Naturvårdsverket att det totala flygresandet bland oss svenskar ger lika stor påverkan på klimatet som hela den svenska bilismen. Utsläppen från internationella flygresor gjorda av oss svenskar har ökat med drygt 60 procent sedan 1990, bortsett från den kraftiga minskningen under coronakrisen.

LÄS OCKSÅ: Näringsbrist hotar trädens förmåga att binda koldioxid

Flyget beräknas öka igen

Forskare från Chalmers menar att det finns en risk att utsläppen från flyget blir större än Sveriges totala officiella utsläpp redan år 2040, såvida inte effektiva styrmedel för klimatet införs. Även om flygtrafiken blivit mer energieffektiv, så vägs det dessvärre upp av att vi globalt har ökat vårt flygande med hela 130 procent från 1990 till 2014. Och det beräknas öka igen efter coronapandemin, frågan är bara hur mycket och hur snabbt.

Enligt Naturskyddsföreningen behövs en kombination av bättre teknik, bättre bränsle för att göra flyget klimatvänligare. Och varje enskild människas val att inte ta flyget och därmed minska sitt klimatavtryck spelar roll, även om politiska beslut behövs för att möjliggöra och underlätta ett klimatvänligt resande.

LÄS OCKSÅ: Covid-19 banar väg för framtidens syntetiska flygbränsle

Källa: Naturskyddsföreningen
Av Carolina Eriksson

Annons
Fakta

Så stor andel av utsläppen står flyget för

Flyget är ansvarigt för 2 procent av de globala utsläppen av koldioxid, vilket kanske låter lite. Men om flyget vore ett land så skulle det vara världens sjunde största sett till utsläpp. I denna procentsats har man heller inte räknat in effekten av utsläpp på hög höjd – och med dessa dubblas siffran till 4–5 procent. (Källa: Naturskyddsföreningen)

Är biobränsle lösningen?

Biobränsle är enligt Naturskyddsföreningen ett steg i rätt riktning. Men att producera och förbränna biobränsle påverkar också klimatet. Flygets dubbla klimatpåverkan på hög höjd, i form av t ex vattenånga och kväveoxider, är dessutom kvar även vid användning av biobränsle.

Annons
Annons