Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

Förra året tilldelades Magnus Carlson utmärkelsen "Årets miljöhjälte" ihop med Pella Thiel och Greta Thunberg, av Världsnaturfonden, vilket Kurera uppmärksammade med en intervju då. Han fick även en alternativ grammis och blev utsedd till årets hållbara artist 2017.

Tillsammans med David Andersson från klimatkalkylatorn och appen Svalna har Magnus nu, som en del av sin bok "En annan framtid –Magnus Carlsons hållbarhetsresa" (Forum), skapat en klimatplan som alla som vill göra en liknande omställning som Magnus kan använda sig av.Bokomslag "En annan framtid" av Magnus Carlson

 

Så här gör du en klimatplan!

Steg 1: Gör ett eller flera olika klimattest (gå in på www.svalna.se)

Se det som en allmän hälsoundersökning hos läkaren.

Steg 2: Analysera!

På vilka områden hamnade du högst? Börja där och fundera på vad du skulle kunna ändra. Välj gärna något som känns ganska lätt för att komma igång.

Steg 3: Sätt upp ett mål.

Ett mål kan vara att få ner dina utsläpp med ett ton under tre måna- ders tid. Det kan också handla om att få med dig tre andra personer att genomföra en förändring med och tillsammans banta två ton under kommande halvår. Det minskar utsläppen ännu mer totalt sett.

LÄS OCKSÅ: Missförstånden som ger ökat matsvinn

Steg 4: Lista alla områden du vill och bör ändra på.

  • Maten. Mer grönt och mindre kött? Mer ekologiskt? Mer svenskt? • Resandet. I vardagen, till arbetet och på semestern.
  • Uppvärmning och el. Vilken värme- och elkälla har du? Kan du minska användningen?
  • Återvinning och matsvinn. Källsorterar du, har du kompost eller sorterar du matavfallet?
  • Konsumtion: prylar och kläder. Kan du minska inköpen? Köpa mer av hållbara material, god kvalitet, reparera det som är trasigt, byt-sälj-ge-få?
  • Stöd miljöorganisationer – bli medlem, skänk pengar.
  • Rösta i valen och påverka politiker.
  • Påverka och ställ om din arbetsplats.

Steg 5: Gör en konkret åtgärdsplan.

Exempel på konkreta åtgärder:

  • Byt ut kött mot vegansk mat två dagar i veckan.
  • Cykla till jobbet istället för att ta bilen tre dagar i veckan. Täta alla fönster i bostaden.
  • Ha ett flygfritt år eller halvera antalet flygresor.
  • Se till att inte sätta för många och för ambitiösa mål i början. Vill du ha tips och inspiration finns många klimat- och hållbarhets- grupper på Facebook.

LÄS OCKSÅ: Här är de miljövänligare textilvalen

Magnus Carlson och Johanna Stål, författare

Magnus Carlson har skrivit boken om sin egen hållbarhetsresa ihop med journalisten Johanna Stål från tidningen Camino. (Foto: Pär Wickholm)

Steg 6: Gör det lätt att hålla dig till planen.

Vilka saker behöver du ändra i din vardag för att underlätta de nya vanorna? Behöver du nya inspirerande recept? Se till att cykeln står lättillgänglig, är servad och har pumpade däck? Behöver du ha någon som följer upp och peppar dig längs vägen?

 

Steg 7: Följ upp!

Stäm av med din klimatkalkylator och se vilka utsläppsminskningar du lyckats med efter cirka ett halvår.

Steg 8: Fira dina framgångar!

Det är viktigt att fira framgångar. Har du gjort en förändring ihop med andra är det ännu roligare att fira. Att må bra och återhämta sig är viktigt. Berätta gärna för andra vad du gjort, det kanske kan inspirera någon annan. Det handlar inte om skryt eller att ”visa sig duktig”.

Steg 9: Utvärdera.

Vad gick bra, vad gick mindre bra? Vad skulle du behöva för att lyck- as bättre? Handlar det om stöd utifrån, pengar, eller saker utanför din kontroll? Försök påverka det du kan och släpp det andra.

LÄS OCKSÅ: Trendspan: Havsplast och alger från övergödda sjöar blir mode

Steg 10: Sätt upp nya mål.

Justera planen och sätt upp nya mål som är ännu bättre. Nu kanske du vågar ta i lite mer i andra omgången.

Några exempel på vad du kan ha för konkreta mål:

  • Gå från köttätare till vegetarian: halvering av matrelaterade utsläpp, dvs ca 1 ton/ år.
  • Gå från vegetarian till vegan: minskning med 0,5 ton/ år.
  • Att ta tåget till Hamburg istället för flyg till London: minskning på 0,4 ton/resa.
  • Ställ bilen varannan dag och cykla/ gå: minskning med 0.34 ton/ år.
  • Byta från fjärrvärme till bergvärme: minskning på i genomsnitt 0,6 ton/ år.
  • Skippa att byta till senaste nya laptopen: undvik 0,350 ton.
  • En köpfri månad: minskningen beror på hur högt du låg från början men för genomsnittssvensken är det 200 kilo.

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

 

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.