Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

Förra året tilldelades Magnus Carlson utmärkelsen "Årets miljöhjälte" ihop med Pella Thiel och Greta Thunberg, av Världsnaturfonden, vilket Kurera uppmärksammade med en intervju då. Han fick även en alternativ grammis och blev utsedd till årets hållbara artist 2017.

Tillsammans med David Andersson från klimatkalkylatorn och appen Svalna har Magnus nu, som en del av sin bok "En annan framtid –Magnus Carlsons hållbarhetsresa" (Forum), skapat en klimatplan som alla som vill göra en liknande omställning som Magnus kan använda sig av.Bokomslag "En annan framtid" av Magnus Carlson

 

Så här gör du en klimatplan!

Steg 1: Gör ett eller flera olika klimattest (gå in på www.svalna.se)

Se det som en allmän hälsoundersökning hos läkaren.

Steg 2: Analysera!

På vilka områden hamnade du högst? Börja där och fundera på vad du skulle kunna ändra. Välj gärna något som känns ganska lätt för att komma igång.

Steg 3: Sätt upp ett mål.

Ett mål kan vara att få ner dina utsläpp med ett ton under tre måna- ders tid. Det kan också handla om att få med dig tre andra personer att genomföra en förändring med och tillsammans banta två ton under kommande halvår. Det minskar utsläppen ännu mer totalt sett.

LÄS OCKSÅ: Missförstånden som ger ökat matsvinn

Steg 4: Lista alla områden du vill och bör ändra på.

  • Maten. Mer grönt och mindre kött? Mer ekologiskt? Mer svenskt? • Resandet. I vardagen, till arbetet och på semestern.
  • Uppvärmning och el. Vilken värme- och elkälla har du? Kan du minska användningen?
  • Återvinning och matsvinn. Källsorterar du, har du kompost eller sorterar du matavfallet?
  • Konsumtion: prylar och kläder. Kan du minska inköpen? Köpa mer av hållbara material, god kvalitet, reparera det som är trasigt, byt-sälj-ge-få?
  • Stöd miljöorganisationer – bli medlem, skänk pengar.
  • Rösta i valen och påverka politiker.
  • Påverka och ställ om din arbetsplats.

Steg 5: Gör en konkret åtgärdsplan.

Exempel på konkreta åtgärder:

  • Byt ut kött mot vegansk mat två dagar i veckan.
  • Cykla till jobbet istället för att ta bilen tre dagar i veckan. Täta alla fönster i bostaden.
  • Ha ett flygfritt år eller halvera antalet flygresor.
  • Se till att inte sätta för många och för ambitiösa mål i början. Vill du ha tips och inspiration finns många klimat- och hållbarhets- grupper på Facebook.

LÄS OCKSÅ: Här är de miljövänligare textilvalen

Magnus Carlson och Johanna Stål, författare

Magnus Carlson har skrivit boken om sin egen hållbarhetsresa ihop med journalisten Johanna Stål från tidningen Camino. (Foto: Pär Wickholm)

Steg 6: Gör det lätt att hålla dig till planen.

Vilka saker behöver du ändra i din vardag för att underlätta de nya vanorna? Behöver du nya inspirerande recept? Se till att cykeln står lättillgänglig, är servad och har pumpade däck? Behöver du ha någon som följer upp och peppar dig längs vägen?

 

Steg 7: Följ upp!

Stäm av med din klimatkalkylator och se vilka utsläppsminskningar du lyckats med efter cirka ett halvår.

Steg 8: Fira dina framgångar!

Det är viktigt att fira framgångar. Har du gjort en förändring ihop med andra är det ännu roligare att fira. Att må bra och återhämta sig är viktigt. Berätta gärna för andra vad du gjort, det kanske kan inspirera någon annan. Det handlar inte om skryt eller att ”visa sig duktig”.

Steg 9: Utvärdera.

Vad gick bra, vad gick mindre bra? Vad skulle du behöva för att lyck- as bättre? Handlar det om stöd utifrån, pengar, eller saker utanför din kontroll? Försök påverka det du kan och släpp det andra.

LÄS OCKSÅ: Trendspan: Havsplast och alger från övergödda sjöar blir mode

Steg 10: Sätt upp nya mål.

Justera planen och sätt upp nya mål som är ännu bättre. Nu kanske du vågar ta i lite mer i andra omgången.

Några exempel på vad du kan ha för konkreta mål:

  • Gå från köttätare till vegetarian: halvering av matrelaterade utsläpp, dvs ca 1 ton/ år.
  • Gå från vegetarian till vegan: minskning med 0,5 ton/ år.
  • Att ta tåget till Hamburg istället för flyg till London: minskning på 0,4 ton/resa.
  • Ställ bilen varannan dag och cykla/ gå: minskning med 0.34 ton/ år.
  • Byta från fjärrvärme till bergvärme: minskning på i genomsnitt 0,6 ton/ år.
  • Skippa att byta till senaste nya laptopen: undvik 0,350 ton.
  • En köpfri månad: minskningen beror på hur högt du låg från början men för genomsnittssvensken är det 200 kilo.

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!