Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

Förra året tilldelades Magnus Carlson utmärkelsen "Årets miljöhjälte" ihop med Pella Thiel och Greta Thunberg, av Världsnaturfonden, vilket Kurera uppmärksammade med en intervju då. Han fick även en alternativ grammis och blev utsedd till årets hållbara artist 2017.

Tillsammans med David Andersson från klimatkalkylatorn och appen Svalna har Magnus nu, som en del av sin bok "En annan framtid –Magnus Carlsons hållbarhetsresa" (Forum), skapat en klimatplan som alla som vill göra en liknande omställning som Magnus kan använda sig av.Bokomslag "En annan framtid" av Magnus Carlson

 

Så här gör du en klimatplan!

Steg 1: Gör ett eller flera olika klimattest (gå in på www.svalna.se)

Se det som en allmän hälsoundersökning hos läkaren.

Steg 2: Analysera!

På vilka områden hamnade du högst? Börja där och fundera på vad du skulle kunna ändra. Välj gärna något som känns ganska lätt för att komma igång.

Steg 3: Sätt upp ett mål.

Ett mål kan vara att få ner dina utsläpp med ett ton under tre måna- ders tid. Det kan också handla om att få med dig tre andra personer att genomföra en förändring med och tillsammans banta två ton under kommande halvår. Det minskar utsläppen ännu mer totalt sett.

LÄS OCKSÅ: Missförstånden som ger ökat matsvinn

Steg 4: Lista alla områden du vill och bör ändra på.

  • Maten. Mer grönt och mindre kött? Mer ekologiskt? Mer svenskt? • Resandet. I vardagen, till arbetet och på semestern.
  • Uppvärmning och el. Vilken värme- och elkälla har du? Kan du minska användningen?
  • Återvinning och matsvinn. Källsorterar du, har du kompost eller sorterar du matavfallet?
  • Konsumtion: prylar och kläder. Kan du minska inköpen? Köpa mer av hållbara material, god kvalitet, reparera det som är trasigt, byt-sälj-ge-få?
  • Stöd miljöorganisationer – bli medlem, skänk pengar.
  • Rösta i valen och påverka politiker.
  • Påverka och ställ om din arbetsplats.

Steg 5: Gör en konkret åtgärdsplan.

Exempel på konkreta åtgärder:

  • Byt ut kött mot vegansk mat två dagar i veckan.
  • Cykla till jobbet istället för att ta bilen tre dagar i veckan. Täta alla fönster i bostaden.
  • Ha ett flygfritt år eller halvera antalet flygresor.
  • Se till att inte sätta för många och för ambitiösa mål i början. Vill du ha tips och inspiration finns många klimat- och hållbarhets- grupper på Facebook.

LÄS OCKSÅ: Här är de miljövänligare textilvalen

Magnus Carlson och Johanna Stål, författare

Magnus Carlson har skrivit boken om sin egen hållbarhetsresa ihop med journalisten Johanna Stål från tidningen Camino. (Foto: Pär Wickholm)

Steg 6: Gör det lätt att hålla dig till planen.

Vilka saker behöver du ändra i din vardag för att underlätta de nya vanorna? Behöver du nya inspirerande recept? Se till att cykeln står lättillgänglig, är servad och har pumpade däck? Behöver du ha någon som följer upp och peppar dig längs vägen?

 

Steg 7: Följ upp!

Stäm av med din klimatkalkylator och se vilka utsläppsminskningar du lyckats med efter cirka ett halvår.

Steg 8: Fira dina framgångar!

Det är viktigt att fira framgångar. Har du gjort en förändring ihop med andra är det ännu roligare att fira. Att må bra och återhämta sig är viktigt. Berätta gärna för andra vad du gjort, det kanske kan inspirera någon annan. Det handlar inte om skryt eller att ”visa sig duktig”.

Steg 9: Utvärdera.

Vad gick bra, vad gick mindre bra? Vad skulle du behöva för att lyck- as bättre? Handlar det om stöd utifrån, pengar, eller saker utanför din kontroll? Försök påverka det du kan och släpp det andra.

LÄS OCKSÅ: Trendspan: Havsplast och alger från övergödda sjöar blir mode

Steg 10: Sätt upp nya mål.

Justera planen och sätt upp nya mål som är ännu bättre. Nu kanske du vågar ta i lite mer i andra omgången.

Några exempel på vad du kan ha för konkreta mål:

  • Gå från köttätare till vegetarian: halvering av matrelaterade utsläpp, dvs ca 1 ton/ år.
  • Gå från vegetarian till vegan: minskning med 0,5 ton/ år.
  • Att ta tåget till Hamburg istället för flyg till London: minskning på 0,4 ton/resa.
  • Ställ bilen varannan dag och cykla/ gå: minskning med 0.34 ton/ år.
  • Byta från fjärrvärme till bergvärme: minskning på i genomsnitt 0,6 ton/ år.
  • Skippa att byta till senaste nya laptopen: undvik 0,350 ton.
  • En köpfri månad: minskningen beror på hur högt du låg från början men för genomsnittssvensken är det 200 kilo.

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

 

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.