Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Tre trafikljus mot en bakgrund av blå himmel

Grönsakerna som inte får grönt ljus – av klimatskäl

Maten vi äter står för omkring en fjärdedel av vår klimatpåverkan och vi behöver alla äta mer vego för planeten. Men det är viktigt att göra bra klimatval även i frukt- och gröntdisken!  "Vegoguiden" från WWF listar bra och dåliga val – med grönt, gult eller orange ljus.

Tidigare har WWF Världsnaturfonden sammanställt Köttguiden och Fiskguiden för att guida oss konsumenter till hållbara matval. Och nu har de alltså även släppt en vegoguide.

För även om vi alla behöver äta mer vego för miljöns skull så finns det bättre och sämre val även när det kommer till frukt och grönt. De är olika hållbart producerade de med, och påverkar den biologiska mångfalden på planeten i olika grad – en mångfald som är viktig för att vi i slutändan ska ha luft att andas, vatten att dricka och mat att äta. Visste du till exempel att mandlar och valnötter är riktiga bovar när det kommer till vattenåtgång, medan rotselleri är ett jättebra val ur klimatsynpunkt då den inte kräver varken stork markyta eller mycket vatten?

 

LÄS OCKSÅ: Ekologiska viner och naturviner – vad är skillnaden?

Svenskar äter redan mycket grönt
Som tur var äter vi svenskar redan mer vego, en av tre planerar att äta mer vego, eller har redan börjat.  Det visar WWF:s Sifo-undersökning Klimatbarometern 2020. Men vi behöver bli ännu fler och omställningen behöver gå snabbare, understryker WWF.

I Vegoguiden ryms cirka 70 råvaror och produkter från växtriket: Baljväxter, vegokött, nötter och frön, spannmål och rotfrukter, grönsaker och svamp samt frukt och bär.

LÄS OCKSÅ: Sex livsmedels som bidrar till orsaka vattenbrist

Och med hjälp av ett trafikljussystem med grönt, gult och orange ljus guidas vi till goda val – och till vilka råvaror som det är bättre att bara äta ibland. Bedömningen baseras på fyra hållbarhetsaspekter: klimat, biologisk mångfald, bekämpningsmedel och vattenåtgång.

Trafikljussystem guidar
Trafikljusen delas in i fyra nivåer:
Grönt med stjärna: Ät helst detta! Det bästa valet som gärna får vara basen på tallriken.
Grönt: Ät gärna – ett bra val helt enkelt.
Gult: Ät ibland – dessa råvaror har lite högre klimatpåverkan.  Så ät hellre detta lite mindre ofta.
Orange: Var försiktig – här finns risker inom flera områden. Ät alltså inte så mycket, och välj gärna något annat.

Så vad visar guiden? Den är full av både mer väntade bedömningar och några mer otippade ”miljöbovar”. Generellt kan sägas att det bästa är att välja KRAV- och ekoprodukter, där odlingen  gynnar den biologiska mångfalden. Att välja svenskt är också bra. Svenska råvaror har ofta lägre klimatpåverkan och vi har en striktare lagstiftning som rör bekämpningsmedel än i de flesta andra länder.

Grönt ljus får:

  • De flesta baljväxter (bönor, linser, ärter)
  • Vegokött
  • Bönbiffar, spannmål
  • Kål
  • Rotfrukter
  • Svenska icke-ekologiska samt ekologiska gurkor och tomater

Dessa är de mest hållbara valen, de utnyttjar jordens resurser på att smart sätt och produceras med låg klimatpåverkan.

 

Gult ljus får:
Bland spannmål och rotfrukter, som generellt får grönt ljus, är dessa undantagen som får gult ljus:

  • Ris och quinoa
  • Sötpotatis

Ris har nämligen relativt hög klimatpåverkan och kräver en hel del vatten när det odlas. Du behöver inte sluta äta ris – men kan testa något annat ibland, som svenska matgryn. De ekologiska motsvarigheterna får däremot grönt ljus.

*En del icke-ekologiska grönsaker och frukter från Europa.

I södra Europa kan nämligen vattenåtgången i dessa odlingar vara högre, och bekämpningsmedel användas i högre grad. I vissa fall används växthus uppvärmda med fossila bränslen.

LÄS OCKSÅ: Grodda – både klimatsmart och nyttigt

Orange ljus:

  • Flera nötter, som valnötter och mandlar (om de är icke-ekologiska)
  • Kokos
  • Avokado
  • Banan
  • Dadlar

Anledningen till att dessa får orange ljus är främst risken för att biologisk mångfald går förlorad då de odlas i stor skala i ett område som annars är naturligt rikt på andra arter, eller att de kan ha en hög påverkan på vattenresurserna. De ekologiska motsvarigheterna får dock gult eller grönt ljus, som till exempel ekologiska bananer.

  • Haricot verts och sockerärtor från Afrika och Sydamerika som flygs till oss. Svenska och europeiska motsvarigheter får dock grönt ljus, både icke-ekologiska och ekologiska)
  • Sparris, från Europa och Sydamerika (ekologisk sparris från Europa får dock gult ljus för att de inte innehåller bekämpningsmedel, även om mark- och vattenanvändningen och klimatpåverkan fortfarande kan vara stor)

Källa: Vegoguiden från WWF

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinnoansikte

Boosta huden inifrån med kollagen

Hälsa

Att vilja ta hand om sig själv handlar inte om fåfänga eller att inte acceptera tidens gång. Alla åldras vi, men frågan är hur. När vi tar hand om vårt inre, då syns det i det yttre. När ålderstecknen börjar ta form i ansiktet finns det ett viktigt ämne som kan bromsa upp nedbrytningen från insidan. Har du hört talas om marint kollagen av typ 1?

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.