Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Artisten Magnus Carlsson

Foto: Pär Wickholm

Magnus Carlson: “Så har min hållbarhetsresa sett ut”

När Magnus Carlson, sångare i Weeping willows, sommarpratade den rekordvarma sommaren 2018 vigde han hela pratet åt den viktigaste frågan för honom: klimatförändringarna. För Kurera berättar han här om sin egen hållbarhetsresa, och om boken han precis släppt om den.

Magnus Carlson, sångare i Weeping willows

Magnus Carlson har förändrat det mesta i sitt liv. (Foto: Pär Wickholm)

I boken "En annan framtid – Magnus Carlsons hållbarhetsresa" (Forum), som Magnus skrivit ihop med Johanna Stål från tidningen Carmino, varvas berättelser om Magnus, hans artistkarriär och privata hållbarhetsresa med fakta och tips från olika experter. Vi behöver alla lägga om vårt sätt att leva, men hur ska det gå till?  I boken visar Magnus hur han har lyckats ställa om – och att det inte är så svårt.
Bokomslag "En annan framtid" av Magnus Carlson

 

När och hur föddes ditt engagemang för klimatet och miljön?

– Jag har länge varit intresserad av djur och natur och började göra fler och fler aktiva miljöval för ungefär 15 år sedan. Det började med en insikt om miljöproblem och tillståndet i de svenska haven, älvarna och skogarna. Sedan har det rullat på och jag har tagit steg för steg vartefter jag fått kunskap om vad jag bör och kan göra själv för att minska mitt eget miljö- och klimatavtryck

 

Hur kom du på att du ville skriva den här boken och vad hoppas du kunna uppnå med den?

– 2018 fick jag sommarprata i P1 och valde då att pedagogiskt gå igenom de vanligaste frågorna och funderingarna om miljö och klimat. Programmet blev populärt och användbart så jag fick då en fråga om att göra det i bokform. Jag ville göra boken för att jag själv vill lära mig mer och jag tror att många fler än jag vill ha och behöver samlad lättbegriplig information.

LÄS OCKSÅ: Så städar du giftfritt – 7 miljövänliga val

Du har förändrat nästan alla dina vanor för att leva mer hållbart och klimatsmart, skriver du i boken och tillägger att det var mycket lättare än du trodde. Vilka förändringar handlar det om?

– Jag har förändrat det mesta. Men det handlar inte så ofta om att avstå från saker utan egentligen mer bara om att välja de bättre alternativen. Först kollade jag upp inom vilka områden mina största utsläpp låg och sedan betade jag av så gott jag kunde. Efter ett tag går det av bara farten. Man ställer om i huvudet. Gamla vanor glöms snabbt bort.

Har några vanor varit svårare än andra att förändra?

– Det enda som varit riktigt svårt för just mig är maten. Jag har försökt länge men insett att jag har väldigt svårt att gå från köttet helt. Allt annat har varit relativt oproblematiskt för mig, än så länge.

 

LÄS OCKSÅ: 5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Vilka utmaningar ser du att det finns med att vara både artist och klimatsmart? Och hur tar du dig an dem?

– Jag ser egentligen ingen större skillnad på mig själv som privatperson och sångare. Det är ingen roll jag spelar. Jag försöker att vara miljö- och klimatsmart i allt jag gör.

Har du några klimatförebilder eller klimathjältar som du inspireras av och vill lyfta?

– Under arbetet med boken har jag träffat och insett att det finns så enormt många kloka visionärer och entrepenörer som driver på för omställning inom alla sektorer i livet. Av alla de fina reaktioner jag får av min publik och andra människor så har jag också förstått att jag knappast är ensam om att bry mig om detta och vill göra något konstruktivt. Det känns enormt modernt och framåtsträvande att ställa om! Det är inte mossigt och bakåtsträvande, som många kanske tror.

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!