Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

Ursäkterna och missförstånden som gör att vi både köper och slänger för mycket mat är många. Här är fem vanliga exempel – och tips på hur du undviker dem!

 

LÄS OCKSÅ: SLU ska hjälpa beslutsfattare att minska matsvinnet

1.Matsvinnet orsakar inte klimatförändringar

Jo, livsmedelshanteringen i Sverige står för en stor del av vår totala påverkan på miljön, exempelvis hela ca 50 procent av vår totala övergödning och 20-25 procent av vår totala klimatpåverkan.

Matavfall förekommer förvisso i flera olika led i livsmedelskedjan – under tillverkningen, hos grossister, leverantörer, butiker, restauranger och storkök. Men: de svenska hushållen står för en väldigt stor del av matavfallet. En kartläggning från 2016 visar att det handlar om ungefär 1,3 miljoner ton matavfall per år i Sverige. Så: om du vill minska ditt koldioxidavtryck, börja med att slänga mindre mat!

2. Matsvinn innebär ingen extra kostnad för mig

Jo, varje gång du slänger rester eller matvaror så kastar du pengar i sjön. I en undersökning genomförd av matkasseförtaget HelloFresh uppger var tredje svarande svensk att de kastar mat för mellan 50-100 kronor per vecka, vilket blir 2 600 – 5 200 kr under ett helt år. För ett hushåll med fyra personer ökar kostnaden för matsvinnet till 10 400 – 20 800 kronor, utslaget över ett år.  Genom att tänka mer på hur du köper och tillagar mat kan du spara pengar, samtidigt som du visar respekt för den mat som har producerats och köpts in.

 3. Att planera mina inköp påverkar inte hur mycket mat jag slänger

Det råder ett högt tempot i vårt moderna samhälle som också innebär höga förväntningar på materiell standardl, vilket gör att vi har ont om tid att lägga på matlagning. Tidsbrisetn leder toll ökad risk för matsvinn eftersom vi ofta struntar, glömmer eller inte hinner planera våra inköp. Och ”överinköp” leder till att det vi köper i mataffären ofta hinner bli för gammalt, samt att ”bäst före- datum” feltolkas eller att vi inte tar vara på alla delar av råvarorna eller resterna och att förpackningar inte töms ordentligt. Så: börja med att planera dina inköp mer exakt så att du inte köper lika mycket ”onödiga”varor och undviker att köpa dubbletter. Kolla igenom skåp och kylskåp innan du beger dig till affären så att du vet vad du behöver, och skriv en inköpslista!

 

LÄS OCKSÅ: Lär dig tyda beteckningarna på äggen

 4. Matvaror som har gått ut måste slängas

En enkel regel är att märkningen ”sista förbrukningsdag” ska följas eftersom den har att göra med livsmedelssäkerhet, medan märkningen ”bäst före-datum” snarare  är en rekommendation där du själv ska lukta och smaka för att se om maten fortfarande smakar bra och går att äta.

5. Om en frukt eller grönsak ser konstig ut går den inte att äta

Visste du att en tredjedel av alla frukter och grönsaker aldrig hamnar i butikshyllorna på grund av ”fel” färg, storlek eller form? Men en frukt med en liten fläck har fortfarande samma näringsvärde och är inte hälsofarlig. Men: när du väljer lite mindre perfekta varor i butiken, som en potatis med ojämn form eller en krokig gurka, så är den precis lika god i soppan, salladen eller som mos som dess ”perfekta” motsvarighet.

LÄS OCKSÅ: 6 tips som motverkar matsvinn

Källa: Matkasseföretaget HelloFresh och Naturvårdsverket

 Av Carolina Eriksson

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.