Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Svenskarna: “Minskat matsvinn individens ansvar”

En överväldigande majoritet av svenskarna, nästan 100 procent av de tillfrågade i en ny undersökning, tycker det är viktigt att vi minskar vårt matsvinn för planetens skull. Och hela 8 av 10 anser att detta är individens ansvar, inte regeringens.

Undersökningen i fråga, gjord på uppdrag av internationella matkasseföretaget Hello Fresh i många länder världen över, visar att 84% av svenskarna anser att matsvinn är ett allvarligt problem för planeten. Men i många länder ses matsvinn faktiskt som ännu mer problematiskt än här. I Frankrike tycker exempelvis så många som 94% att det är ett stort problem.

LÄS OCKSÅ: Vanligt att överskatta sitt miljöengagemang

Matsvinn på fjärde plats
När svenskarna svarar på vad som bidrar mest till klimatförändringarna och den globala uppvärmningen anser de i tur och ordning: luftföroreningar, transporter, engångsplast – och först på fjärde plats matsvinn. Men: vi anser likväl att det är viktigt att minska svinnet, det säge trots allt nästan 100 procent av de tillfrågade. Främst är det viktigt för att undvika överproduktion och på så sätt spara resurser, samt för att minska koldioxidutsläppen.

 

Svenskarna är också det folk som har lägst förväntningar på att regeringen ska vidta åtgärder för att minska svinnet. Bland australiensare menar däremot så många som 60% att det är regeringens ansvar att se till att ätbar mat inte slängs.

Individens ansvar
- Hela 94% av svenskarna anser att det är viktigt att minska matsvinnet.
- 80% anser att det är individens ansvar att minska svinnet.
- Bara 37% tycker att ansvaret ligger på den svenska regeringen.

LÄS OCKSÅ: Matfett – en riktig miljöbov för avloppen

Så varför slänger vi mat som går att äta? Svaren är överlag lika bland de tillfrågade länderna.

Personerna har…
-… glömt bort maten som sedan passerat bäst före datum.
- …inte hunnit äta upp maten innan sista datum.
-…inte gillat maten som de kastar.
- …tagit för mycket mat.

Tips för att komma till rätta med våra vanligaste anledningar till matsvinn:

  • Planera och skriv inköpslista.
  • Var uppmärksam på vad som redan finns i kyl och skafferi.
  • Smaka och lukta på maten istället för att benhårt följa ”bäst före-datum”.

Källa: Undersökning gjord av Censuswide på uppdrag av HelloFresh i mars 2020 med 1 001 respondenter i Sverige. Globalt deltog totalt 11 076 svarande från Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige, Nederländerna, Belgien, Österrike, Australien, Nya Zeeland och Kanada.

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

 

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.