3 sätt att minska din PMS

PMS är vanligt och det varierar från person till person vilka besvär man får. Symptomen kan även variera från månad till månad. För några börjar besvären redan i tonåren men det vanligaste är att de kommer när man är över 30.
Näringsterapeuten Madeleine Marcus ger dig sina bästa tips för att på naturlig väg slippa PMS.

Irriterad, orolig, deprimerad, huvudvärk och snabba humörsvängningar – alltid en vecka före mens? Då är det inte helt osannolikt att det är PMS du lider av.
Nedan listar näringsterapeuten Madeleine Marcus några tre stora områden, och under dessa några plus och minus, som kan påverka ditt mående under denna tid.

 Läs också: Lilla guiden till hormoner

 

Kom ihåg! 
– Detta är generella rekommendationer. För mycket av enskilda tillskott under lång tid kan skapa nya obalanser. Är du osäker så ta hjälp av en näringsterapeut eller annan näringskunnig person för personlig rådgivning, säger Madeleine Marcus.

Några plus och minus som kan påverka ditt mående under PMS:en:

1. Livsstil och motion

– Stress innebär ökade krav på kroppen. Vanliga stressorer är tidsbrist, blodsockersvängningar av för mycket kolhydrater, buller, kemikalier, tungmetaller, strålning från el och trådlösa apparater samt konflikter, sjukdomar, bortgång och intensiva arbetsperioder.

+ Prioritera återhämtning. När återhämtningsperioderna under stressiga perioder blir för korta och för få tar kroppen skada.

+ Sömnen gör att dina binjurar hinner återhämta sig och reparera sig. Dagliga stunder av paus utan stimuli utifrån gör att du hinner gå ner i varv, komma i kontakt med dig själv, tänka efter och ta bättre beslut än om du är aktiv hela tiden. Se till att prioritera sömn, eftertanke, vila och ingentingtid, det vill säga tid som inte är inplanerad varje dag.

+ Motionera! Din kropp är gjord för fysisk aktivitet. I dag sitter många stilla under stor del av dagen, vilket gör att kroppens energiflöde stagnerar och stress ansamlas i kroppen. Fysisk aktivitet hjälper dig att göra dig av med stress, gör dig avslappnad, pigg, stark och bidrar till att minska din PMS.

Läs också: PMS? Ät mer vegetabiliskt järn!

2. Kost och näring

– Undvik livsmedel med snabba kolhydrater som gör att bukspottkörteln snabbt måste frisätta insulin för att ta ned det höga sockret, vilket ger upphov till att blodsockret snart blir för lågt. Detta skapar stress i kroppen. Återkommande blodsockersvängningar påverkar hormonbalansen. Sköldkörtelhormon, kortisol och progesteron minskar med tiden vilket ökar risken för PMS.

+ Ät grönsaker, rotfrukter, nötter, mandel, vilt, lamm, nötkött, fågel, fisk, ägg, avokado, olivolja, kokosolja, bär och smör.

– Var sparsam med fullkornsris, bovete, quinoa, sötpotatis, baljväxter och frukt.

– Undvik sojaprodukter som är hormonstörande.

– Undvik vitt ris, potatis, sädesslag, majs, vindruvor, alkohol, kaffe, margarin och mejeriprodukter.

+ Ät lite var tredje timme om du har lätt för att få sötsug eller blodsockerdippar. I varje måltid bör ungefär lika många kalorier komma från fett, kolhydrater och protein.

– Undvik kemikalier. Välj ekologiska livsmedel och undvik att använda plaster vid mathanteringen, då de mjukgörande ftalaterna i plasterna har en hormonstörande, östrogenliknande effekt.

+ Ingefära är bra vid menssmärtor.

Läs också: Dricker du din plast? Så får du plastkoll!

3. Vitaminer, mineraler och tillskott

– Vid stress förbrukar kroppen zink, magnesium, C-vitamin och B-vitaminer, särskilt B5 och B6. Dessa näringsämnen är även viktiga för progesteronproduktionen.

+ Magnesium kan hjälpa mot värk i magen eftersom det är kramplösande.

+ Ett dagligt tillskott av gammalinolensyra (GLA) kan hjälpa mot PMS. GLA finns bland annat i jättenattljusolja. Vissa personer har problem med omvandlingen av fettsyror och kan därför få brist på GLA-fettsyran.

+ Studier har visat att tillskott av D-vitamin hos kvinnor med konstaterat låga värden, kan lindra PMS. Brist på D-vitamin är vanligt i Sverige.

+ Vid nedsatt sköldkörtelfunktion är det viktigt att du får i dig tillräckligt med jod, tyrosin, selen och järn.

+ Serotonin främjas av B-vitaminer, särskilt B6, samt järn och magnesium.

► Läs också: Bli vän med din PMS

Näringsterapeut Madeleine Marcus

Näringsterapeut Madeleine Marcus

Om Madeleine
Madeleine Marcus är utbildad certifierad näringsterapeut (NMTF) och arbetar med näringsmedicinsk- och funktionsmedicinsk rådgivning.
Hon har själv haft stora problem med sin hälsa och genom sitt sökande efter läkning, utbildade hon sig inom hälsa för att i första hand läka sig själv. Förutom att hon själv fick ett nytt liv, har hon sedan 1999 den stora glädjen att få hjälpa andra i sitt arbete varje dag.
Du kan läsa mer om hur Madeleine arbetar här: www.madeleinemarcus.se

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinnoarm sträcks ut från täcke - handen håller dildo

Sexleksaker mindre giftiga än barnleksaker

Eko/miljö

Det är mer säkert att leka med sig själv än att leka med barnleksaker. Det visar ett nytt tillsynsprojekt av Kemikalieinspektionen som själva uppger sig förvånade över resultatet – som tyder på att fler sexleksaker klarar kemikaliekraven än många andra produkter och varor, till exempel leksaker för barn. "Andra branscher kan dra lärdomar av sexleksaksföretagens arbete med kemikaliefrågor", säger Frida Ramström, inspektör på Kemikalieinspektionen.

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.