Foto: SVT

Äldre som styrketränar kan bromsa demensutveckling

Att hålla sina muskler har fler hälsoeffekter än man tidigare trott. Och nyttan med styrketräning gäller alla åldrar – även riktigt gamla människor. Till exempel kan det bidra till att hålla demensen borta – eller åtminstone skjuta den på framtiden, visar ny forskning från Kanada.

Fysisk aktivitet trimmar inte bara kroppen utan även hjärnan.
I SVT:s Vetenskapens värld den 15 februari fick tittarna bland annat veta att det var sjunde sekund insjuknar en ny person i demenssjukdom – men att träning har positiva effekter när det gäller att hålla sjukdomen borta. Men vilken träningsform är då allra bäst för hjärnan?
Enligt programmet har de flesta studier, som har gjorts om sambandet mellan fysiskt arbete och hjärnans hälsa, handlat om konditionsträning. Skälet till detta är att den mesta tidigare forskning gjorts som djurförsök, och att det helt enkelt är lättare att få en råtta att springa i ett hjul än att lyfta vikter.

Läs också: Därför åldras soffpotatisars hjärnor fortare

 
Teresa Liu-Ambrose, åldrandeforskare. Foto: SVT

Teresa Liu-Ambrose, åldrandeforskare. Foto: SVT

Stroke medför högre demensrisk
Teresa Liu-Ambrose, forskningschef inom området åldrandeforskning, vid University of British Columbia i Kanada forskar bland annat om hur fysisk aktivitet påverkar strokepatienter, en grupp som löper högre risk att drabbas av demens senare i livet. Hon ville veta om träning av musklerna kan ge lika bra resultat när det gäller att kunna motverka demens hos äldre, eller om det till och med kunde tänka vara bättre.
– Styrketräning är nyttigt i en massa andra avseenden, så jag kunde inte se varför det inte skulle vara bra även för hjärnan, säger hon i programmet.

Mätte hjärnans kapacitet
Hon lät ett hundratal äldre kvinnor i 70-80-årsåldern – alla i ett förstadium till demens – träna två gånger i veckan. Halva gruppen fick göra lätta styrkeövningar och andra halvan fick göra konditionspass bestående av promenader.
Dessa två grupper jämfördes sedan med en tredje grupp – en kontrollgrupp där kvinnorna bara fått göra stretchövningar. Studien pågick under sex månader och alla kvinnorna fick regelbundet genomgår tester av hjärnans kapacitet.

Läs också: Magnesium och kalium minskar risken för stroke hos kvinnor

Positivt även för det ”associativa minnet”
Även om studien anses ganska liten pekar resultaten på att styrketräning är bra för de delar av hjärnan som sköter komplext tänkande, den så kallade exekutiva förmågan. Effekterna syntes även det som kallas det ”associativa minnet”, till exempel att kunna para ihop ett namn med ett ansikte.
Gruppen som fick ägna sig åt kondition hade inte samma resultat. De förbättrade däremot det så kallade ”episodiska minnet” – det vill säga förmågan att, till exempel, komma ihåg olika ord på en lista. Den grupp som bara fick stretcha visade däremot inga förbättringar alls.

► Läs också: Ny forskning: Dagligt tillskott med D-vitamin kan skydda mot demens

Personer i riskzon för demens hade störst nytta av styrketräning 
Teresa Liu-Ambrose har även testat helt friska äldre människors hjärnor. Där gav styrketräningen ungefär samma resultat, även om förbättringen inte var lika tydlig.
– När det gäller de friska försökspersonerna förbättrade de sina resultat med 10-12 procent, medan kvinnorna med ett förstadium till demens ökade sin exekutiva förmåga med uppemot 17 procent, så det verkar som att den som redan befinner sig i utförsbacken på väg mot demens faktiskt tjänar mer på att träna, säger hon i programmet.

Teorin: Styrketräning gör att hjärnans nervceller och blodkärl växer bättre
Forskarnas teori om varför styrketräning är gynnsamt för just personer i risk för demens är att muskelträningen får fart på produktionen av olika ämnen som behövs för att hjärnans nervceller och blodkärl ska kunna växa bättre. Detta medan konditionsträning i stället aktiverar hormonsystem – och på så vis andra positiva effekter i hjärnan.

► Läs också: Vältränade muskler ett skydd mot stress och depression

Skjuter sjukdomen på framtiden
Betyder det då att man borde träna både styrketräning och konditionsträning för att få bäst resultat? frågar reportern i programmet.
– Det är nästa fråga vi försöker svara på. Får man dubbla effekten om man tränar på båda sätten? Idag vet vi inte det, svarar Teresa Liu-Ambrose.
Hon kan inte svara på om styrketräning kan göra att man helt slipper undan demens – men den kan insjuknandet kan troligen skjutas upp, menar hon.
– Vi behöver mer forskning för att kunna svara på det men våra studier tyder på att man åtminstone kan skjuta upp demenssjukdomens utbrott genom att vara fysiskt aktiv.

Styrketräning bromsar skadorna av tysta hjärnblödningar
Helt ny forskning från Vancouver har också funnit att styrketräning inte bara gynnar äldre människor utan även, helt överraskande, verkar kunna motverka så kallade ”tysta hjärnblödningar”, som är vanliga hos folk från 40-årsåldern och uppåt och som gör att man sedan löper större risk att utveckla demens i framtiden, berättar Teresa Liu–Ambrose.
– Vi ser att styrketräning bromsar skadornas utbredning, säger hon.
– Det här understryker verkligen styrketräningens betydelse när det gäller hjärnan.

Läs också: Dåligt minne? Börja styrketräna!

Även test på svenska 90-åringar
I programmet tas även upp ett experiment i Stockholm, utfört av initiativtagaren och distriktsläkaren Göran Murvall, på en träningsgrupp för personer som är 90 år eller mer. Deltagarna samlas på ett gym i Sickla för regelbunden styrketräning i ett projekt som nu pågått i drygt fem års tid.
Göran Murvall är hoppfull och berättar lite om de positiva resultaten.
– Depressionsmedicinerna minskar väsentligt. Och ingen av de som var med från början i den här träningsgruppen har utvecklat demens under den tid som vi haft den här träningsgruppen. Det säger förstås inte så mycket med säkerhet på en så här liten grupp, men vi vill gärna tro det – jag tror att människan är skapad så att vi behöver stimulans, säger han i programmet.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Bella håkansson kollage olika outfits

Sugen på yoga? Så väljer du rätt kläder och utrustning – Experten tipsar

Träning

Bella Håkansson är yogalärare och ayurvedisk livsstilscoach. Hon bloggar på Kurera och hennes önskan är att förmedla yoga till så många människor hon bara kan, på de sätt hon kan. För Bella är yoga så mycket mer än bara kroppspositioner, det är ett holistiskt synsätt – ett sätt att leva. Förutom att vara en genuin yogi är Bella även modemedveten och väldigt stylish. Så – vem passar bättre att svara på frågor om yogamode än Bella tänkte vi på Kurera. Sagt och gjort. Här är hennes svar.

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Glutenfritt

Du behöver inte vänta till trädgårdens hallon har mognat i sommar för att äta hallonparfait, det går lika bra att använda frusna bär. Här är ett raw – det vill säga glutenfritt och helt veganskt – recept på en riktigt god parfait med kanderade mandlar.

Närbild kyckling

Smittskyddsläkare vill införa säljförbud efter kycklingsmitta

Hälsa

Det bör införas gränsvärden för smittämnen i alla livsmedel. Det föreslår nu smittskyddsläkare efter ett drygt års problematik med campylobacter från färsk kyckling. Även Livsmedelsverket får sig en känga. "Vi smittskyddsläkare anser att Livsmedelsverket nog skulle kunna göra mer med den lagstiftning som finns", säger smittskyddsläkaren Signar Mäkitalo till TT.

sallad med blommor

19 vilda ätbara växter du ska passa på att plocka NU

Kost

Visste du att det finns många vilda växter, blad och blommor som du kan äta? Som är både milda och goda och dessutom erbjuder ett inslag av fräscht nytänk i sommarsalladen? Men med flera av dem har du bara ett fåtal veckor på dig innan de antingen slutar blomma eller blir för beska i smaken. Så yalla yalla – ut och skörda!

Övning: Skrivbordsyoga

Kort övning: Skrivbordsyoga

Träning

Här är en enkel övning från Kureras nya samarbetspartner Yogobe: Skrivbordsyoga. Övningen tar bara två minuter att utföra och innebär förutom ökad rörlighet även en paus som du med fördel kan ta en gång i timmen.

Inger oja

När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Naturlig hälsa

Inger Oja, 53, har länge varit trött och stressad på dagarna. Det beror på att hon haft problem med nattsömnen i många år. Hon somnar oftast snabbt men vaknar efter två, tre timmar och ligger sedan vaken fram tills det är dags att stiga upp. Ingenting hon försökt med har fungerat fram tills för ett år sedan när hon provade ett nytt kosttillskott som lovade normalisera nivån av stresshormonet kortisol och ge en bra nattsömn. "Det hjälpte mig redan första natten och jag har sovit djupt och länge sedan jag började med produkten. Det var många år sedan jag vaknade utvilad och fungerade bra på dagarna", säger Inger till Kurera.

Dorotea Pettersson med en stor klocka

Sluta prokrastinera och få saker gjorda i tid

Mental hälsa

Att prokrastinera, skjuta upp uppgifter som behöver göras, är ett vanligt beteende men inte desto mindre jobbigt för de som gör det i stor utsträckning. I sin nya bok ”Jag ska bara … konsten att få det gjort i tid” ger författaren och tidscoachen Dorotea Pettersson råd och tips om hur man tar sig ur prokrastineringsfällan.

ammande spädbarn har ögonkontakt med sin mamma

Ammande mammor upplever bristande stöd från sjukvården

Gravid/barn

Allt fler kvinnor upplever problem med att amma, visar en ny Sifo-undersökning. Många mammor uppger att de tycker stödet från sjukvården är bristfälligt, särskilt om amningen har varit problematisk. Drygt hälften upplever bristande information om amning inför förlossningen och 20 procent är missnöjda med det stöd man har fått efter förlossningen. "Det är otroligt viktigt att utbildad vårdpersonal ger det stöd som efterfrågas", säger Anette Ekström, barnmorska och professor i omvårdnad vid Högskolan i Skövde.

Guide: Så väljer du rätt salt

Hälsa

Visste du att ditt val av matsalt kan ha stor påverkan på din hälsa? Många slentrianköper samma plastburk med raffinerat bordssalt men med ett aktivt val av salt kan din hälsa förbättras. Här får du veta mer.

Barbro Parkatti

Barbro hittade en lösning mot glömskan

Naturlig hälsa

Barbro Parkatti i Skinnskatteberg är 81 år. Hon är pigg för sin ålder och joggar en timme varannan dag tillsammans med hunden Tilda. Något hon haft problem med de senaste åren är minnet. Hon glömmer lätt namn. Men för ett år sedan började hon ta ett kosttillskott som är bra för glömska och är mycket nöjd med resultatet.

Par hånglar på säng

Nej till sex på arbetstid

Politik

En motion om sex på arbetstid har nu fått avslag. Det är kommunfullmäktige i Övertorneå som säger nej till förslaget om att kommunens personal ska få använda sin friskvårdstimme till sex. Det rapporterar P4 Norrbotten.

olika piller

Studie om fytosteroler stöttar tillskott för att sänka sjukvårdskostnader

Forskning

Fytosteroler som kosttillskott kan hjälpa hjärtpatienter – och kraftigt sänka sjukvårdskostnader, enligt en ny studie. Enligt studien skulle 5,3 miljarder euro per år kunna sparas om personer med höga kolesterolvärden ökade sitt intag av ämnet fytosteroler, som finns i växtriket. "En tydlig bild träder fram av de fördelar som kan uppnås genom en mer utbredd användning av kosttillskott hos dem som löper störst risk att drabbas", säger Ingrid Atteryd, svensk ordförande för Food Supplements Europe, i en kommentar.

The Ultimate Vegan Burger med avokadokräm

Den ultimata veganska burgaren med avokadokräm

Mat

Den här underbart goda burgaren är inspirerad av matlegenden Jamie Oliver och hans recept The Best Vegan Burger. De är inte busenkla att göra men går alldeles utmärkt att frysa in, så gör många. Burgarna är dessutom fantastiska att grilla.

hand skriver orden sepsis

Vitaminbehandling kan minska dödlighet i sepsis

Naturlig hälsa

Sepsis, det vill säga blodförgiftning, drabbar omkring 40 000 svenskar per år. Tillståndet verkar dock kunna botas med en blandning av vitaminer och kortison. Det indikerar i alla fall en första observationsstudie från ett sjukhus i USA där vitaminbehandlingen minskade dödligheten från 40 till åtta procent. "Är det så bra som de här preliminära resultaten visar skulle det innebära att vi fick ett kraftfullt behandlingsalternativ till ett av medicinens dödligaste tillstånd", säger infektionsläkare Adam Linder vid Lunds universitet som själv forskar på sepsis, till Sveriges radio.

Flicka går i ljus skog med häst och hund

Pollenallergimedel effektivt även mot pälsallergi

Naturlig hälsa

Pollensäsongen är i full gång och både traditionella pollenmediciner som naturliga alternativ säljer som smör. Men – vad få vet är att vissa pollenknep fungerar förträffligt även mot pälsdjursallergi. När tidningen Ridsport med hjälp av drygt 230 testpiloter utvärderade nytt naturligt pollenmedel mot just pälsdjursallergi upplevde nästan samtliga lindring. En av dem är Robin Oikarinen, som trots kraftig hästallergi valt yrket hovslagare och i och med detta tillbringar större delen av livet i stallet: "Jag kunde minska användningen av allergitabletterna. Hade jag bara varit en stund i stallet istället för större delen av dygnet hade jag nog inte behövt någon medicin alls", säger han till tidningen.

Votering i riksdagen

Riksdagen säger nej till förslaget om obligatoriska vaccinationer

Hälsa

Det allmänna vaccinationsprogrammet bör göras obligatoriskt. Det ansåg riksdagsledamöterna Sofia Arkelsten (M) och Jesper Skalberg Karlsson (M) och lämnade in varsin motion om saken till Sveriges riksdag. Nu har riksdagen fattat beslut i frågan och säger nej till förslaget – och även till förslagen i samtliga inlämnade vaccinmotioner.

Nina bakar i sitt kök

Ninas yrsel och muskelspänningar försvann med magnesium

Hälsa

När Nina Hermansen, 45 år, höll ett alldeles för högt tempo fick hon domningar och yrsel vilket medförde att nattsömnen blev dåligt. Medicinerna hon fick gjorde henne inte bättre, hon blev bara sämre. Plötsligt befann sig Nina i en ond cirkel med en ohälsa som eskalerade. Då bestämde hon sig för att ta reda på vad hon egentligen behövde för att bli frisk igen. Lösningen var ett magnesiumkomplex.

kyckling på grillen

Kycklingbakterierna fortfarande kvar – trots flera åtgärder

Kost

Turerna kring kycklingsmitta har varit många och i sommar pågått under ett år. Under hösten 2016 meddelade Folkhälsomyndigheten att betydligt fler svenskar än vanligt insjuknat till följd av campylobacter – en ökning som efter mycket om och men, bland annat, härletts till ett installationsfel på en av Kronfågels stora anläggningar, där transportlådor sköljdes med förorenat vatten. Men trots att det felet åtgärdades i januari, och att även andra åtgärder vidtagits, smittas fortfarande fler än vanligt av färsk kyckling – och ingen minskning av sjukdomsfallen alls har kunnat ses perioden januari-mars, rapporterar branschnätverket Food Supply.

Kvinna borstar tänderna med en bra tandkräm

Örterna som får tandköttet att sluta blöda

Hälsa

Blöder ditt tandkött när du borstar tänderna? Då har du fått en inflammation som kan vara början till tandfickor och tandlossning. I dag är tandlossning en dold en folksjukdom som faktiskt drabbar varannan vuxen över 50 år. God munhygien är a och o men har du ett blödande tandkött kan du ta hjälp av en munskölj gjord på bland annat ekologiskt odlad salvia, sårläka och rathaniarot. Läkeörterna är antiinflammatoriska och får ditt tandkött att läka och sluta blöda.

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

En snabb och enkel lunch full av näring. Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och proteiner från äggen. Den goda toppingen med granatäpplekärnor och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. Denna måste du testa!

7 tecken på att du inte tål gluten

Hälsa

Att undvika gluten har blivit något av en trend och många upplever sig må bättre med gluten uteslutet ur kosten. Skulle du också må bättre utan gluten? De här symtomen kan du som är glutenintolerant uppleva.