sjuk pojke

Därför behöver du zink

Förkylning 25 augusti, 2013

Fakta

Exempel på zinkrika livsmedel
Ostron är i absolut topp gällande zinkinnehåll. Men även musslor, sill, sardiner och mycket övrig havsmat
Kött (lamm, kyckling, oxe, nöt, fläsk, lever och inälvsmat)
Solrosfrön och pumpakärnor
Vetegroddar, vetekli och hela vetekornost
Fullkornsprodukter
Ris och råris
Baljväxter (som bönor, ärter, linser, kikärter)
Nötter
Potatis, rödbetor, morötter

Dåligt immunförsvar, hudproblem och försämrat smaksinne. Dessa är bara några av de vanligaste symptomen vid zinkbrist. Få bukt på problemen genom att tillföra kroppen mer zink.

Zink är ett mineral med många viktiga funktioner i kroppen. Det är också det mineral vi svenskar lider störst brist på. Bristproblemet beror huvudsakligen på att zink är ett av de ämnen som tarmen har svårast för att absorbera, vilket förvärras ytterligare vid till exempel glutenintolerans och tarmsjukdomar. Även fytinsyra som förekommer rikligt i fullkornslivsmedel, nötter och bönor hämmar upptaget. Mineralet är dock mycket värmetåligt och förstörs därför inte under tillagning.

För ett starkt immunförsvar
Då mineralet har viktiga virusdödande egenskaper är zinkbrist mycket vanligt när det rör sig om långdragna luftvägsinfektioner och förkylningar som ofta orsakas av virus. Vid insjuknande och under sjukdomsperioden rekommenderas ett intag om 30-60 mg zink medan ett intag om 20-50 mg zink rekommenderas för att stärka ett nedsatt immunförsvar.

Mildare förkylning
Intresset för zink och dess effekt vid behandling av infektioner har nått forskarvärlden. Efter genomgång av flertalet vetenskapliga studier beträffande zink lyfter Cochrane-institutet zink som den hittills mest lovande behandlingen mot förkylning på såväl kort som lång sikt. Man fann att då zinktillskott tas vid första tecken på förkylning blir förkylningen både kortare och mildare. Man såg också att barn som intagit zink under mer än fem månader drabbas av färre förkylningar och är borta färre dagar från skolan.

 
Börlind

För en frisk hud
Hudförändringar och försämrad sårläkning är också tydliga tecken på zinkbrist, detta då 20 procent av kroppens zink återfinns i huden. Till de vanligare hudförändringarna som uppstår vid zinkbrist hör eksem, akne, hudsprickor, bölder, rosacea och psoriasis. Vid hudbesvär rekommenderas ett intag av 20-60 mg zink.

Många viktiga funktioner
Det är inte bara immunförsvaret och huden påverkas vid zinkbrist. Zink är inblandat i nästan 100 olika kroppsfunktioner och fungerar som en cofaktor i över 40 olika enzymreaktioner, varav många är inblandade i matsmältningen. Mineralet spelar en viktig roll för tillväxten då det behövs i rikliga mängder överallt i kroppen vid syntes av DNA och RNA vilket är nödvändigt för celldelning och celltillväxt. Bindväv, brosk och ben är också zinkberoende, vilket gör zink nödvändigt för uppbygganden av ett starkt och friskt skelett samt för utvecklingen av tänder. Även för ett friskt och starkt hår. För män är zink också viktigt för reproduktionsförmågan och prostatan.

Gör ett zinktest
Det finns flera olika typer av tester för att ta reda på om man lider av brist eller ej. Det absolut enklaste testet är att göra ett så kallat smaktest med zinksulfat. Fråga i till exempel hälsokostbutiken.
Eftersom smaklökarna styrs av enzymer som är zinkberoende kan man bedöma smaksensationen efter att ha hållit en klunk med vatten utspädd med 0,1 procent zinksulfat i munnen under 10-15 sekunder. Vid svår och långvarig brist smakar det bara vatten. Smakar det måttligt metall betyder det att bristen är måttlig och är smaken stark och motbjudande har personen bra zinkvärden.

Ät zink
Proteinrika livsmedel innehåller i regel mycket zink, bra källor är därför kött, ägg, fisk, skaldjur, ost och mjölkprodukter. Upptaget av zink ökar dessutom när det intas tillsammans med proteinrik kost men hämmas då det intas med livsmedel rika på fytinsyra så som spannmåls- och fullkornsprodukter. Veganer eller vegetarianer finner zink i pumpakärnor, bönor, sötmandlar och jordnötter.

Av Johanna Gustafsson

Utskriftsvänlig sida
Kategori: Förkylning, Hälsa, Hudbesvär, Mineraler/vitaminer | Etiketter: , , , , , , ,

Läs mer  

Ostron

Har du zinkbrist?

Har du dålig aptit, hudförändringar och minskad smakskärpa? Då kan du lida av zinkbrist. Kureras kostrådgivare Carolin Helt berättar mer.

Läs mer

Mörkhårig kvinna tittar in i kameran

Har du järnbrist?

En tredjedel av alla fertila kvinnor och hälften av alla tonårstjejer i Sverige lider idag av järnbrist. Är du en av dem?

Läs mer

Ägg innehåller mycket B12

Har du brist på vitamin B12?

Deprimerad, irriterad, dåligt minne eller myrkrypningar i benen? Du kan ha brist på vitamin B12.

Läs mer

Ett par gamla händer

D-vitaminbrist ökar risken för demens och alzheimers sjukdom

En ny, stor studie visar att en brist på D-vitamin ger mycket ökad risk för alzheimer och demens. D-vitamin kan kopplas till många olika sjukdomar, och alltmer forskning tyder på att det också har stor betydelse för hjärnans hälsa.

Läs mer

magnesium finns bland annat i räkor

Har du magnesiumbrist?

Ständigt sugen på choklad? PMS-besvär ? Migrän eller krypningar i benen? Det kan bero på magnesiumbrist. Kureras kostrådgivare och PT Carolin Helt berättar mer.

Läs mer

Gilla Kurera på Facebook

Papperstidningen Kurera digitalt

Intresserad av Kurera som papperstidning?

Här hittar du äldre nummer av papperstidningen Kurera i digital form.

Värk

5 naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Naturliga alternativ finns, här är listan.

Kost

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Livsmedlen folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där.

Hälsotips

"Kokosfett - 7 feta tips"

Så använder du det nyttiga kokosfettet.

Mage

Allt om din mage

IBS, sura uppstötningar och magkatarr? Så här kommer du tillrätta med besvären.

Intervjuer

Mat, böcker & hälsotips

Kurera fångar hälsobloggarna i farten.

Få ny inspiration varje vecka

Inspireras med Kurera

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Kvinnligt

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Vad du bör göra, och inte göra, för att må bättre - och hur du förebygger sjukdomen.

Recept

Raw halloncheesecake

Nyttig, rawfood och himmelskt god.

Allt om kost och inflammation

Allt du behöver veta om kost och inflammation

Stora delar av västvärlden äter sig till sjukdomar och ohälsa.

Sex och relationer

Här är 10 saker lyckliga par gör varje dag!

Ett lyckligt förhållande är egentligen bara en kombination av en serie små saker.

Recept

Bästa träningsmaten!

Underbara proteinpannkakor med chia.

Följ Kurera på Instagram

Följ Kurera på Instagram

I appen – sök bara efter: Kurera.se

Intervju

"En gränslös godisråtta"

Kostrådgivaren skapade smarta sötsaker.

Eko/Miljö

Dricker du din plast?

Vilken plast bör undvikas? Skaffa plastkoll!

Hälsa

"Ett superlivsmedel"

Därför ska du frossa i chiafrön.

Kurera på Spotify

Beats, pepp & svett!

Motiverande tränings-playlists från Kurera

Allt om smoothies

"SMOOTHIE-MANIA"

Tipsen som gör dig till smoothie-expert

 
jabushe
Pharma nord
Alpha Plus
Baltex Hårkontroll
Express Magnesium Diasporal
Brunngård 52bones
New Nordic Blueberry
Holistic
Elixir Pharma Buckthorn Havtorn

Adobe Flash not available

Bringwell IronVital
CoolDown Acrilex
Echinaforce A Vogel
Litomove Orkla Health
Pharma Pro
Great Earth