Kvinna i handduk håller om sitt ben

4 tips för dig med artros

Att träna med artros är bra av flera anledningar. Dels verkar motionen smärtlindrande – faktiskt lika mycket som smärtstillande läkemedel, visar vetenskapliga studier. Träning stärker också musklerna runt lederna. Men tänk på att välja en motionsform som inte belastar.
Här följer fler tips.

1. Välj en mjukare motionsform 
Att kunna träna kan vara a och o vid artros. Musklerna hjälper till att avlasta lederna och gör dem mer stabila. Är du överviktig kan motion också hjälpa dig att gå ner i vikt, vilket är bra för att minska belastningen på lederna. Välj gärna motionsformer som är inte är för belastande för lederna. Simning, cykling och trappmaskin är alla exempel på motionsformer som inte innehåller hårda stötar.

2. Skor med stötdämpning
Vill du promenera, gå stavgång eller springa bör du välja bra skor med mycket stötdämpning. Välj också gärna att motionera på mjukt underlag – hellre på mjuka skogsstigar än på hård asfalt. Tänk på att inte öka på träningsdosen för snabbt! Låt muskler och leder vänja sig långsamt vid den ökade belastningen.

 

3. Mixad träning
Den bästa träningen när man har artros är att blanda uppbyggande styrketräning med mjuk konditionsträning. Har du funderingar kring din träning och artos kan du vända dig till en fysioterapeut/sjukgymnast som kan hjälpa dig med ett träningsprogram.

4. Nypon – ett bra val av många anledningar
Man har länge vetat att nypon har god påverkan på ledhälsa. Redan i början av 1900-talet fick hästar nypon i sitt foder för att de skulle hålla sig friska och rörliga.
Även om man inte har problem med värk eller stela leder så har man ändå nytta av att äta nypon. De innehåller vitaminer, mineraler och fettsyror.
Särskilt högt innehåll av C-vitamin finns i just nypon, vilket är bra för ett starkt immunförsvar samt minska trötthet och utmattning. Vitamin C är även bra för kollagenbildningen vilket har betydelse för blodkärlens och broskets normala funktion.

Av Maja Sönnerbo


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.