Foto: Privat

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kosttillskott vi tar dagligen

Gurkmeja Phytosome
– Gurkmeja innehåller det gula verksamma ämnet kurkumin. Kurkuminet fungerar som en antioxidant och stödjer immunsystemet. Det är även bra för våra leder och skyddar kroppen mot oxidativ stress.

D-vitamin
– Ett kosttillskott som vi verkligen inte klarar oss utan under de mörka månaderna. D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktioner och till att bibehålla normal benstomme och muskelfunktion.

Ultra Duo Dophilus
– Goda bakterier är viktiga för en bra miljö i mage-tarm och för vårt immunförsvar, över 70 procent av immunförsvaret sitter i magen. Mjölksyrabakterierna innehåller ett brett spektrum av mjölksyrabakterier från nio olika bakteriestammar och kan ätas av laktosintoleranta och mjölkproteinallergiker.

Chlorella
– Alger är riktiga näringsbomber som innehåller alla vitaminer förutom D, en mängd olika mineraler och spårämnen samt alla essentiella aminosyror.

Krillolja
– Omega-3 har behövs bland annat för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler.

Super Magnesium
– Magnesium är bland annat bra vid muskelkramp, förhöjd stress och sömnproblem. Kroppens förbrukning av magnesium är extra hög vid stress och/eller hård träning.

Hemsida: www.superfoodsweden.se
Blogg: supermat.mabra.com
Instagram: @superfoodsweden

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies.
De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar.
Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Vill du veta mer om Jenny och Linnea, deras succéblogg och populära Instagramkonto – där de publicerar recept på supermat utan gluten, raffinerat socker och onödiga tillsatser och inspirerar till ett hälsosamt liv genom god och näringsriktig mat?
Då hittar du Kureras mer djupgående intervju med dem här: ”Fokus är allt som gör oss friska!”

Fem enkla steg till att äta nyttigare!

För kostdagbok
– Skriv ner hur du äter för att få överblick. Vad behöver du förändra? Behöver du ens förändra någonting? För kostdagboken under minst två vardagar och en helgdag.

Sockerminska
– Börja med att plocka bort en fjärdedel av sockret från din kost. Efter två veckor, dra ner på sockerintaget till en tredjedel. Efter ytterligare två veckor minskar du ner det till hälften. För en ny kostdagbok och känn efter – hur känns det här? Antingen fortsätter du att dra ner eller så försöker du hålla dig där du är nu.

 

Addera mer grönt
– Testa nya grönsaker och gör det i ny form! Byt ut pastaplattorna mot aubergine i lasagnen, använd linser istället för köttfärs, eller varför inte bara ösa ner mer morötter i köttfärssåsen?

Upptäck chia
– Ät ordentligt med fibrer – chiafrön är en perfekt fiberkälla som dessutom innehåller omega-3 och protein.

Lägg av i tid
– Ät tills du känner dig nöjd. Du ska inte vara proppmätt och tung efter en måltid. Tugga maten väl och känn efter när du äter. Att äta medvetet och lugnt är också viktigt.

LÄS OCKSÅ: Ny studie bevisar: Socker får cancertumörer att växa

Av Jennie Jägeblad


Kosttillskott vi tar dagligen

Gurkmeja Phytosome
– Gurkmeja innehåller det gula verksamma ämnet kurkumin. Kurkuminet fungerar som en antioxidant och stödjer immunsystemet. Det är även bra för våra leder och skyddar kroppen mot oxidativ stress.

D-vitamin
– Ett kosttillskott som vi verkligen inte klarar oss utan under de mörka månaderna. D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktioner och till att bibehålla normal benstomme och muskelfunktion.

Ultra Duo Dophilus
– Goda bakterier är viktiga för en bra miljö i mage-tarm och för vårt immunförsvar, över 70 procent av immunförsvaret sitter i magen. Mjölksyrabakterierna innehåller ett brett spektrum av mjölksyrabakterier från nio olika bakteriestammar och kan ätas av laktosintoleranta och mjölkproteinallergiker.

Chlorella
– Alger är riktiga näringsbomber som innehåller alla vitaminer förutom D, en mängd olika mineraler och spårämnen samt alla essentiella aminosyror.

Krillolja
– Omega-3 har behövs bland annat för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler.

Super Magnesium
– Magnesium är bland annat bra vid muskelkramp, förhöjd stress och sömnproblem. Kroppens förbrukning av magnesium är extra hög vid stress och/eller hård träning.

Hemsida: www.superfoodsweden.se
Blogg: supermat.mabra.com
Instagram: @superfoodsweden

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

morötter

Så ställer du om till sköldkörtelvänlig kost

Forskning

Sköldkörtelrubbningar är den vanligaste formen av autoimmun sjukdom och kan leda till alltifrån viktuppgång till nedstämdhet och förlamande trötthet. Men det går att lindra symptomen genom att ställa om till en autoimmun kost. Här får du tips om hur du gör omställningen så smidig som möjligt.

kvinna i mössa

Därför gör hampa under för din hud

Hälsa

Trendingrediensen hampa är på allas läppar och används i alltifrån kläder till livsmedel. Men även hud, hår och naglar får en rejäl boost av hampa. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du använder oljan på bästa sätt.

Finalisterna i Årets matbluff utsedda

Eko/miljö

För fjärde året i rad har den ideella konsumentföreningen Äkta vara tagit fram fem finalister till antipriset ”Årets matbluff”. Soyagrädde med 2 procent soya och glutenfritt  teff- och bovetemjöl med 3 procent teff är två av finalisterna av de totalt 162 nomineringarna som kommit in från allmänheten.

Ny rapport ska öka kunskap om minnessjukdomar

Forskning

Idag har ungefär 160 000 svenskar en demenssjukdom. Antalet demenssjuka väntas öka till 250 000 inom 30 år. Detta på grund av att det stora antalet personer som föddes på 1940-talet då uppnår en hög ålder. Alzheimerfonden har därför tagit fram Sveriges första vetenskapliga alzheimerrapport som ska kunna läsas av gemene man för att öka kunskapen om minnessjukdomarna.

Hittade du också en halsduk eller ett par vantar?

Allmänt

Medlemmar i svenska kyrkan har stickat vantar, halsdukar och strumpor och lagt ut för att visa på kraften i goda handlingar. I gryningen till den 14 januari lades deras stickade alster ut i hela landet. På lapparna stod det till exempel: Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad, den handgjord. Ta den, varsågod.

 

Studie: Apor föredrar socker framför alkohol

Forskning

Har du någonsin undrat varför djur äter jäst frukt som innehåller alkohol? Vi drar ofta slutsatsen att det beror på att de i likhet med oss människor skulle tycka om att berusa sig. Nu har forskare undersökt om apors beteende kan avlöja något om människans benägenhet till alkoholism.

Hella gör rent hus utan gifter och kemikalier


Eko/miljö

För tre år sedan kom Hella Nathorst-Böös ut med boken "Häxans hus" full av tips på hur man lever mer giftfritt både när det kommer till hemmet men också hygien och hudvård. Sedan dess har intresset bara ökat och nu ges boken ut på nytt. Kurera växlade några ord med Hella om varför det är så viktigt att detoxa sitt hem och fick några användbara tips.

Nu kan Maja svälja sina tabletter

Övrigt

Maja, 11 år, har alltid haft stora besvär att svälja tabletter, som till exempel Ipren och Alvedon. Sedan provade Majas mamma Eva att trä över tabletterna med ett litet hölje med god smak. Då kunde Maja svälja utan problem. – De smakar jättegott. Mina har kolasmak, säger Maja.

Ann-Kristin Sundin: “Mjölk är fortfarande hälsosamt”

Kurera debatt

Alla har en åsikt om mat, oavsett vilka vi är och vad vi arbetar med. Anledningen är så klart enkel – alla äter, och alla påverkas av maten vi väljer att lägga på tallriken. Då är det desto viktigare att de budskap som konsumenter nås av är vetenskapligt behäftade och tål att utmanas och kritiseras. Inte minst diskuteras mjölk och mjölkprodukter i många sammanhang när gäller allt från hjärtkärlhälsa till skeletthälsa, och felaktigheterna som vi möts av är flera.

Studie ska undersöka vad fysisk aktivitet kan göra för deprimerade

Forskning

Att fysisk aktivitet gör oss piggare och gladare, det vet alla som motionerar. Men kan även deprimerade och isolerade personer få effekt av fysisk aktivitet och undvika att falla tillbaka i sjukdomen? Det ville forskare vid Lunds universitet ta reda på. Därför startade de en studie där 100 deprimerade patienter med en eller flera depressioner bakom sig får lära och träna.

 

Stockholm har fått landets första meditationsstudio

Mental hälsa

I New York och San Fransisco rullar sedan några år meditationsbussar på gatorna. I Sverige har kanske meditation främst varit något som utövas i samband med yoga eller på vissa center men nu blir det ändring på det. Mindstory i Stockholm är en studio helt vikt åt olika former av meditation, dit den stressade storstadsbon kan gå för att landa.

kvinna som äter sallad

Ät dig symptomfri från sköldkörtelsjukdom

Forskning

Närmare en halv miljon lider av någon form av sköldkörtelsjukdom i idag – de flesta är kvinnor. Den senaste forskningen visar att du kan minska dina symptom och öka din livskvalitet genom att ställa om din kost. – Redan efter några veckor kan du märka skillnad, säger Karl Hultén, biomedicinare och expert på kost och livsstil vid autoimmun sjukdom.

Hund under småbarnsåren kan skydda mot schizofreni

Husdjur

Att växa upp i ett hem med hund kan fungera som ett skydd mot att senare i livet utveckla den svåra psykiska sjukdomen schizofreni, det visar en ny studie. Man undersökte även kopplingen till bipolär sjukdom, dock utan resultat. Även kopplingen mellan tidig exponering för katter och senare risk för psykisk störning undersöktes.

 

Så gör du din egen hostmedicin

Förkylning

Har du haft influensa eller kanske bara en vanlig förkylning under senhösten och nu under vintern? Då kanske du fortfarande dras med rethosta och halsont. Vanlig hostmedicin säljs för flera hundra miljoner varje år men det finns ingen vetenskaplig grund för att dessa fungerar. Honungsvatten med citron eller timjan är en gammal beprövad huskur som kan lindra hosta och halsont.

Helen Alfredsson: ”Jag tycker om att vara tråkig”

Hälsa

Golfproffset Helen Alfredsson har levt sitt liv i resväska. Men nu har hon landat – efter än 30 år år utomlands och en lång rad segrar i golftävlingar världen över har hon hittat lugnet i vardagen i Onsala utanför Göteborg, tillsammans med Kent. Och i hemmet i Florida, för hon är hemma även där.

Alpdoktorns idéer är idag vetenskapligt bevisade

Hälsa

Den schweiziska hälsopionjären Alfred Vogel ägnade hela sitt liv åt att örter, naturmediciner och patienter. För ”alpdoktorn” var hälsa en harmonisk kombination och en välbalanserad livsstil –  god sömn, sunda matvanor, motion och livsglädje.  I dag är flera av Alfred Vogels upptäckter vetenskapligt bevisade.

 

Behöver vi gå 10 000 steg om dagen för att må bra?

TRÄNING

Det har väl inte undgått någon att vi rekommenderas att gå 10 000 steg om dagen, vilket är mellan sju och åtta kilometer, för att må bra. Men behöver vi verkligen gå så långt? Och vem bestämde att 10 000 steg är optimalt? Ny forskning visar faktiskt att det troligtvis räcker att gå 6 000 steg om dagen, vilket är mellan fyra och fem kilometer, för att uppnå en större hälsovinst.

Hjärnforskaren om beröring – det är livsviktigt!

Mental hälsa

Närhet och beröring är inte bara en fråga om kramar och sex, vi behöver beröring för att fungera som människor och det är ofta de små gesterna som betyder mest. Kurera ställde några frågor till hjärnforskaren Helena Backlund Wasling som i sin bok ”Närmare” ger en förståelse för varför det är så vikitigt att vi faktiskt tar i varandra.

Tips på vanor som ger en god hjärnhälsa

Mental hälsa

För att ta hand om vår kropp på bästa sätt behöver vi äta en näringsrik och varierad kost och ägna oss åt någon form av motion men även hjärnan behöver sitt för att må bra. Här kommer några tips på hur du blir bättre på att ta hand det du har i knoppen.

Björn Klinge: “Vår hälsa sitter i munnen”

Hälsa

Övertandläkare Björn Klinge blev uppmärksammad för ett experiment där han låtsades vara tandlös för att undersöka hur han blev bemött. Björn förespråkar att tandvård ska ingå i den vanliga sjukvården. I en ny bok vill han bidra till att öka kunskapen om munhälsans koppling till resten av kroppen.

 

Kan hundar äta bananer och annan frukt?

Husdjur

Det kan vara knepigt att ha koll på vad man kan ge hundar att äta, när det kommer till frukt och grönsaker. I motsats till vad många tror kan även jyckar må bra av en dos frukt och grönt då och då. Så hur ligger det till? Kan man ge vovven en banan?

Nyhet: Läkemedelsverket har godkänt läkeört mot migrän

Fakta

Migrän är en av våra stora folksjukdomar. En miljon svenskar drabbas kontinuerligt av migränanfall som varar mellan några timmar upp till ett dygn. Kvinnor drabbas dubbelt så många gånger som män och oftast uppstår under vissa perioder i menscykeln. Om du tar tre-fem blad av läkeörten Mattram så kan det förebygga migrän.

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.