Foto: Privat

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kosttillskott vi tar dagligen

Gurkmeja Phytosome
– Gurkmeja innehåller det gula verksamma ämnet kurkumin. Kurkuminet fungerar som en antioxidant och stödjer immunsystemet. Det är även bra för våra leder och skyddar kroppen mot oxidativ stress.

D-vitamin
– Ett kosttillskott som vi verkligen inte klarar oss utan under de mörka månaderna. D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktioner och till att bibehålla normal benstomme och muskelfunktion.

Ultra Duo Dophilus
– Goda bakterier är viktiga för en bra miljö i mage-tarm och för vårt immunförsvar, över 70 procent av immunförsvaret sitter i magen. Mjölksyrabakterierna innehåller ett brett spektrum av mjölksyrabakterier från nio olika bakteriestammar och kan ätas av laktosintoleranta och mjölkproteinallergiker.

Chlorella
– Alger är riktiga näringsbomber som innehåller alla vitaminer förutom D, en mängd olika mineraler och spårämnen samt alla essentiella aminosyror.

Krillolja
– Omega-3 har behövs bland annat för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler.

Super Magnesium
– Magnesium är bland annat bra vid muskelkramp, förhöjd stress och sömnproblem. Kroppens förbrukning av magnesium är extra hög vid stress och/eller hård träning.

Hemsida: www.superfoodsweden.se
Blogg: supermat.mabra.com
Instagram: @superfoodsweden

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies.
De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar.
Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Vill du veta mer om Jenny och Linnea, deras succéblogg och populära Instagramkonto – där de publicerar recept på supermat utan gluten, raffinerat socker och onödiga tillsatser och inspirerar till ett hälsosamt liv genom god och näringsriktig mat?
Då hittar du Kureras mer djupgående intervju med dem här: ”Fokus är allt som gör oss friska!”

Fem enkla steg till att äta nyttigare!

För kostdagbok
– Skriv ner hur du äter för att få överblick. Vad behöver du förändra? Behöver du ens förändra någonting? För kostdagboken under minst två vardagar och en helgdag.

Sockerminska
– Börja med att plocka bort en fjärdedel av sockret från din kost. Efter två veckor, dra ner på sockerintaget till en tredjedel. Efter ytterligare två veckor minskar du ner det till hälften. För en ny kostdagbok och känn efter – hur känns det här? Antingen fortsätter du att dra ner eller så försöker du hålla dig där du är nu.

 

Addera mer grönt
– Testa nya grönsaker och gör det i ny form! Byt ut pastaplattorna mot aubergine i lasagnen, använd linser istället för köttfärs, eller varför inte bara ösa ner mer morötter i köttfärssåsen?

Upptäck chia
– Ät ordentligt med fibrer – chiafrön är en perfekt fiberkälla som dessutom innehåller omega-3 och protein.

Lägg av i tid
– Ät tills du känner dig nöjd. Du ska inte vara proppmätt och tung efter en måltid. Tugga maten väl och känn efter när du äter. Att äta medvetet och lugnt är också viktigt.

LÄS OCKSÅ: Ny studie bevisar: Socker får cancertumörer att växa

Av Jennie Jägeblad


Kosttillskott vi tar dagligen

Gurkmeja Phytosome
– Gurkmeja innehåller det gula verksamma ämnet kurkumin. Kurkuminet fungerar som en antioxidant och stödjer immunsystemet. Det är även bra för våra leder och skyddar kroppen mot oxidativ stress.

D-vitamin
– Ett kosttillskott som vi verkligen inte klarar oss utan under de mörka månaderna. D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktioner och till att bibehålla normal benstomme och muskelfunktion.

Ultra Duo Dophilus
– Goda bakterier är viktiga för en bra miljö i mage-tarm och för vårt immunförsvar, över 70 procent av immunförsvaret sitter i magen. Mjölksyrabakterierna innehåller ett brett spektrum av mjölksyrabakterier från nio olika bakteriestammar och kan ätas av laktosintoleranta och mjölkproteinallergiker.

Chlorella
– Alger är riktiga näringsbomber som innehåller alla vitaminer förutom D, en mängd olika mineraler och spårämnen samt alla essentiella aminosyror.

Krillolja
– Omega-3 har behövs bland annat för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler.

Super Magnesium
– Magnesium är bland annat bra vid muskelkramp, förhöjd stress och sömnproblem. Kroppens förbrukning av magnesium är extra hög vid stress och/eller hård träning.

Hemsida: www.superfoodsweden.se
Blogg: supermat.mabra.com
Instagram: @superfoodsweden

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

 

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

 

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

 

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

 

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

En kvinna tröstar en annan kvinna med psykiska problem över telefon.

KBT-terapi online effektivt vid utbrändhet

Mental hälsa

Utbrändhet är en diagnos som drabbar många, och behandlingen idag består oftast av läkemedel och sjukskrivning och i värsta fall mer trubbiga metoder som elbehandlingar. En avhandling från Karolinska Institutet har dock visat på att KBT-behandling kan vara effektivt vid utmattningssyndrom.