5 hemligheter bakom en vätränad kropp

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Superdieter eller bara väldigt bra gener? Nja, hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

1. Hitta en träningsform du längtar till
Om du fasar inför varje pass kommer din träning troligtvis inte bli särskilt frekvent. Och när det kommer till kritan: För att bli vältränad måste du träna  — ganska mycket under en lång tid. Sannolikheten för att det blir av ökar dramatiskt om du längtar till dina träningspass.
OBS! Det betyder däremot inte att du kommer ser fram emot varje enskilt pass. Det betyder heller inte att varje stund av ett träningspass kommer att vara njutbar. Men om du genuint uppskattar din träning kommer du pallra dig till passen, även de dagar du hellre vill ligga i soffan.

2. Banta inte
För att bli vältränad behöver du som sagt träna en hel del. Och för att orka träna behövs energi. Självklart ska du äta hälsosamt och näringsriktigt. Men att gå på lågkaloridiet och samtidigt ligga i hårdträning rimmar illa. Risken är att träningen bryter ner  din kropp i stället för att bygga upp den.
Hitta en schysst kosthållning som ger dig ork och energi och fungerar långsiktigt. Muskler väger dessutom mer än fett, så ställ undan vågen.

 

3. Skaffa vänner som gillar att träna
Beteenden smittar. Gillar dina vänner att röra på sig är sannolikheten större att du kommer känna likadant – och röra på dig mer du också. Tränar du med dina vänner, eller med din familj, kommer träningen inte längre vara en konkurrent till ditt sociala liv. Den är istället en självklart sätt att umgås på.  Träningspassen avverkar ni av bara farten.

4. Prioritera din sömn
Att inte sova är ett säkert sätt att försämra återhämtningen efter ett träningspass. Dessutom blir ork och motivation inför din kommande träning lidande. En väldigt dålig plan för den som vill blir stark och vältränad alltså.
Och god nattsömn gör dig inte bara piggare. Den förbättrar både din fysiska och mentala prestationsförmåga. Dessutom minskar den sötsug och stärker immunförsvaret. Prioritera sömnen är för både din träning och för ditt allmänna måendes skull. Försök få till sju, åtta timmar varje natt.

5. Hitta balansen
Återigen: Att bygga upp en vältränad kropp tar tid. Därför gäller det att hitta långsiktiga tänk som fungerar både när livet är tipptopp och när det mest är uppförsbacke. Hitta regelbundna rutiner kring kost och träning, men tillåt dig också att rucka lite på reglerna ibland.
Ge exempelvis inte upp träningen bara för att du varit förkyld en vecka och missat några pass. Genom att vara flexibel och mindre självkritisk när det kommer till avsteg från dina rutiner bäddar du för långsiktiga vanor som fungerar.

Av Redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.