5 saker som tar död på kärleken

Av alla de problem man kan stöta på som par vore nog ändå otrohet det värsta som skulle kunna hända vår relation, kanske du tänker?
Men faktum är att det finns andra saker par ägnar sig åt som kan vara betydligt farligare för kärleken.
Det menar i alla fall psykologen Maria Farm.
– På lång sikt kan detta vara betydligt mer förödande än otrohet, säger hon till Expressen.

Värnar du er kärlek och relation och skulle aldrig drömma om att vara otrogen? Bra, det är verkligen kanon. Särskilt om du fortfarande känner så så här precis efter semestertider, en tid då många förhållanden brukar storma som mest.
Men – det finns saker du ska tänka på ännu mer än huruvida du någon gång tänker kyssa eller tafsa lite på kollegan på jobbet. Vilket ton du har när du talar med din partner till exempel. Och hur mycket du prioriterar aktiviteter som Facebook eller Pokemon Go istället för att sexa upp din partner mot kylskåpet. Till exempel…

► Läs också: Så förstör sociala medier ditt förhållande

 

Fem saker som är värre än otrohet enligt psykologen
Så är du lycklig med din partner och vill fortsätta vara det? Då ska du fortsätta läsa.
Här är fem saker som psykologen Maria Farm anser kan vara värre för en relation än otrohet.

1. En nedlåtande ton
Att prata med eller om varandra i negativa ordalag, ha en nedlåtande eller mästrande ton eller ge varandra små pikar förgiftar sakta kärleken och brukar i längden få sina följder.
– Om jag ska välja något som förstör för människor mest så är det nog det här – förutom rent destruktiva relationer med våld och missbruk, säger Maria Farm i Expressen.
– En ständigt negativ ton, där man inte visar varandra respekt, drar ner den där varma känslan ni känner för varandra och drabbar ofta sex- och samliv. Och nu förorenas vänner och barn som tvingas lyssna.
– I långvariga relationer kan respekt ibland vara viktigare än kärlek. Även om respekt så klart är en produkt av kärlek.

Läs också: Därför slutar vi att vara kära

2. Ständig svartsjuka
Befogad svartsjuka är en sak men det är inte alltid det är så. När svartsjuka sätts i system utan giltigt skäl blir det till slut ohållbart, menar Maria Farm.
– Ofta handlar det om personen själv och problem som hon eller han måste lösa i sig själv. Jag får ofta in klienter där det finns en underliggande ångestproblematik som leder till osäkerhet.
– Det kan vara väldigt förgiftande för en relation när en partner vill veta allt du gör in i minsta detalj, som försöker dubbelkolla din mobil och liknande. Det blir ett evighetsprojekt.

3. Bråk om småsaker
Precis som i resten av livet gäller rådet: ”Välj dina fighter” inte minst när det gäller kärleksrelationer. Se till att det inte blir en vana att bråka om allt, då blir ni snart emotionellt slutkörda och förbittrade.
– I stället för en konstruktiv diskussion fastnar många i sidospår som slutar med att ”hon är en satkärring” och ”han är en idiot”.
Ett återkommande ämne i många relationer är hur hushållsarbetet delas upp, berättar Maria Farm för tidningen.
– Det förpestar många relationer. Enligt min erfarenhet brukar det i grunden finnas en större konflikt. I stället för att prata om problemet hänger man upp sig på småsaker, som att ens partner inte tagit ut soporna i dag heller.

Läs också: Så undviker du bråk i relationen

4. En relation som har blivit för bekväm
Det finns en term för detta när det gäller homosexuella kvinnor: Lesbiska sängkammardöden kallas det när två personer som lever tillsammans blir så bra vänner att det till slut är allt de är… Det är förstås på gott och ont och för vissa gör det kanske inte så mycket. Men för passionen kanske det inte är det roligaste att bara känna vänskap?

Trygghet i varandras sällskap är en bra sak och ska aldrig underskattas men om det övergår i bekvämlighet kan det sluta illa, menar psykologen.
– När relationen mer liknar en vänskap kan det drabba sex- och samlivet. Sexlivet är ju det som gör personen unik för dig. När relationen förlorar såna känslor innebär det ofta en försämrad livskvalitet.
Försvinner sex, romantik och fysisk närhet bäddar det för att någon i paret ska träffa någon ny, resonerar Maria Farm.

► Läs också: Därför lämnar kvinnor män de älskar

5. När kommunikationen upphör
Par som slutar att prata med varandra är dödsdömda (ja, som par alltså, inte som personer). Kommunikation är enormt viktigt och när någon i paret plötsligt tystnar och stänger in sina känslor skapas en klyfta.
– Mitt råd: Prata med varandra. Du vinner inget i längden på att sitta och hålla på saker. Tysta ställningskrig är rena giftet för ett förhållande. Till slut samlar du på dig tillräckligt mycket tändvätska för att explodera.
– Vi vill att vår partner ska förstå vissa saker, mer eller mindre outtalat. Hon tycker exempelvis att hon skickat ut tydliga signaler som han inte alls snappat upp, säger hon och menar att våga prata om saker istället för att vänta på att det ska lösa sig av sig självt kan vara avgörande.
– Men lägg inte fram det med en anklagande ton. Försök diskutera konstruktivt.

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.