Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

En närbild på en glasskål med kimchi

5 hälsofördelar med att äta kimchi

Sydkoreas nationalrätt kimchi är en riktig probiotikabomb! De syrade grönsakerna är rika på vitaminer och innebär en rad fördelar för hälsan som att boosta immunförsvaret och minska inflammationer.

Man pratar ibland om kimchi som världens nyttigaste maträtt, bland annat har tidskriften Health tagit med kimchi på sin topp fem-lista "World's Healthiest Foods".

 

LÄS OCKSÅ: Soki Choi: “Tarmfloran är ett eget organ”

Innehåller probiotiska bakterier
Vad är det då som är så unikt med just kimchi? De fermenterade grönsakerna kan beredas på flera olika sätt, men ofta är basen kinakål som smaksätts med exempelvis ingefära, havssalt, vitlök och chili. Maträtten innehåller probiotiska bakterier som är viktiga för både tarm, matsmältning och immunförsvar och det är också via probiotikan som vi får en autoimmun effekt, enligt Kureras näringsexpert Zarah Öberg.
– Att kimchi har utsatts till en av världens nyttigaste maträtt är sannolikt på grund av dess höga innehåll av fibrer, alla goda bakterier samtidigt som det är så kalorifattigt, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Trappa upp försiktigt
Det är alltid bra att äta probiotiska livsmedel tillsammans med mat för bästa effekt, enligt Zarah Öberg som tipsar om att göra det till en vana att äta en matsked kimchi till lunch och en matsked till middag. För de med problem med tarmen kan dock magen protestera i inledningsfasen. Börja därför med låg dos och sedan trappa upp försiktigt.
– Bra bakterier bryter ner dåliga så det blir en form av utrensning. Ät en tesked per dag första dagarna så att tarmen vänjer sig. Dosen kan sedan trappas upp successivt. Tänk också på att tugga grönsakerna ordentligt. Helst 20-30 gånger, särskilt om du har magtarmbesvär, säger hon.

5 hälsofördelar med att äta kimchi

Källa: Zarah Öberg

  1. Stärker immunförsvaret. Kimchi innehåller goda mjölksyrabakterier som boostar tarmfloran, vilket i sin tur påverkar immunförsvaret, vår produktion av signalsubstanser och verkar antiinflammatoriskt. Bland annat visar en studie på möss som injicerades med Lactobacillus plantarum, en specifik stam som är vanlig i kimchi och andra fermenterade livsmedel, att de hade lägre nivåer av en särskild inflammatorisk markör, än kontrollgruppen.
  2. Är fiberrikt! Kimchi innehåller vanligtvis kinakål som är rikt på fibrer, vilket är viktigt för tarmarnas normala funktion. Fibrer främjar bland annat sämre blodsockerkänslighet och det finns studier som visar att fibrer minskar risken att drabbas av diabetes. Personer som äter fiberrik mat lever också generellt längre, visar en studie publicerad i The Lancet.
    LÄS OCKSÅ: 6 anledningar att satsa på fermenterat
  3. Är rikt på vitaminer och antioxidanter. Kimchi innehåller mycket B-vitamin, C-vitamin, samt mineraler som järn, kalcium och selen.
  4. Är bra för matsmältningen. Grönsaksrätten gör susen för matsmältningen, vilket i sin tur gör att du lättare tar upp näring och kan förebygga sjukdomar.
  5. Kan sakta ner åldrande. Forskning har visat att kimchi möjligen kan förlänga cellens livslängd. I en provrörsstudie kunde man nämligen visa att mänskliga celler som "behandlades" med kimchi fick en ökad livskraft och en förlängd livslängd oavsett ålder. Dock behövs fler studier innan kimchi kan rekommenderas som en anti-agingbehandling.

Vill du testa att göra egen kimchi? Här hittar du recept.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.