Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

En närbild på en glasskål med kimchi

5 hälsofördelar med att äta kimchi

Sydkoreas nationalrätt kimchi är en riktig probiotikabomb! De syrade grönsakerna är rika på vitaminer och innebär en rad fördelar för hälsan som att boosta immunförsvaret och minska inflammationer.

Man pratar ibland om kimchi som världens nyttigaste maträtt, bland annat har tidskriften Health tagit med kimchi på sin topp fem-lista "World's Healthiest Foods".

 

LÄS OCKSÅ: Soki Choi: “Tarmfloran är ett eget organ”

Innehåller probiotiska bakterier
Vad är det då som är så unikt med just kimchi? De fermenterade grönsakerna kan beredas på flera olika sätt, men ofta är basen kinakål som smaksätts med exempelvis ingefära, havssalt, vitlök och chili. Maträtten innehåller probiotiska bakterier som är viktiga för både tarm, matsmältning och immunförsvar och det är också via probiotikan som vi får en autoimmun effekt, enligt Kureras näringsexpert Zarah Öberg.
– Att kimchi har utsatts till en av världens nyttigaste maträtt är sannolikt på grund av dess höga innehåll av fibrer, alla goda bakterier samtidigt som det är så kalorifattigt, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Trappa upp försiktigt
Det är alltid bra att äta probiotiska livsmedel tillsammans med mat för bästa effekt, enligt Zarah Öberg som tipsar om att göra det till en vana att äta en matsked kimchi till lunch och en matsked till middag. För de med problem med tarmen kan dock magen protestera i inledningsfasen. Börja därför med låg dos och sedan trappa upp försiktigt.
– Bra bakterier bryter ner dåliga så det blir en form av utrensning. Ät en tesked per dag första dagarna så att tarmen vänjer sig. Dosen kan sedan trappas upp successivt. Tänk också på att tugga grönsakerna ordentligt. Helst 20-30 gånger, särskilt om du har magtarmbesvär, säger hon.

5 hälsofördelar med att äta kimchi

Källa: Zarah Öberg

  1. Stärker immunförsvaret. Kimchi innehåller goda mjölksyrabakterier som boostar tarmfloran, vilket i sin tur påverkar immunförsvaret, vår produktion av signalsubstanser och verkar antiinflammatoriskt. Bland annat visar en studie på möss som injicerades med Lactobacillus plantarum, en specifik stam som är vanlig i kimchi och andra fermenterade livsmedel, att de hade lägre nivåer av en särskild inflammatorisk markör, än kontrollgruppen.
  2. Är fiberrikt! Kimchi innehåller vanligtvis kinakål som är rikt på fibrer, vilket är viktigt för tarmarnas normala funktion. Fibrer främjar bland annat sämre blodsockerkänslighet och det finns studier som visar att fibrer minskar risken att drabbas av diabetes. Personer som äter fiberrik mat lever också generellt längre, visar en studie publicerad i The Lancet.
    LÄS OCKSÅ: 6 anledningar att satsa på fermenterat
  3. Är rikt på vitaminer och antioxidanter. Kimchi innehåller mycket B-vitamin, C-vitamin, samt mineraler som järn, kalcium och selen.
  4. Är bra för matsmältningen. Grönsaksrätten gör susen för matsmältningen, vilket i sin tur gör att du lättare tar upp näring och kan förebygga sjukdomar.
  5. Kan sakta ner åldrande. Forskning har visat att kimchi möjligen kan förlänga cellens livslängd. I en provrörsstudie kunde man nämligen visa att mänskliga celler som "behandlades" med kimchi fick en ökad livskraft och en förlängd livslängd oavsett ålder. Dock behövs fler studier innan kimchi kan rekommenderas som en anti-agingbehandling.

Vill du testa att göra egen kimchi? Här hittar du recept.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.