Kvinna hoppar blå himmel som bakgrund

6 sätt att bli mer optimistisk

"Ett negativt sinne kommer aldrig att ge någon ett positivt liv."
"Att vara lycklig är att vara nöjd med det man har, inte att få det man vill."
Instagram och Facebook är fulla av mindfulness-budskap av en anledning: De flesta av oss har för lätt att fokusera på det negativa och för svårt att hålla fast vid glädjen - och måste påminna oss själva. 

Här får du lite hjälp av Kurera.

Att vara optimistisk är enligt forskning aldrig någonting dåligt. Så tänk på det - och lägg skepsismen åt sidan - när du nu läser vidare.

 

6 effektiva sätt att bli mer mer optimistisk:

 

1. Aktiv tacksamhet
Att praktisera tacksamhet kan göra underverk. Så - istället för att fokusera på det du inte har, fokusera på det du har. Skriv en lista över sådant du är tacksam över och sätt på kylskåpet - och titta på den ofta.

2. Självförtroendeboosta dig själv
Ägna dig åt "confidence boosting" - det vill säga att aktivt tala om för dig själv att du duger.
Enligt forskning är ett effektivt sätt att bli mer tillfreds med sitt liv att varje kväll skriva ner en lista över några saker du tycker att du gjort bra under dagen. Strunt i allt eventuellt negativt du kanske också anser dig ha gjort - fokusera på det positiva!

3. Medveten närvaro
Fokusera på att leva i nuet, att vara närvarande i varje ny minut - och att göra den så bra som möjligt. Lyckas du med det kan livet inte bli annat än bra, eller hur? Lär vi oss att leva mer i nuet oroar vi oss också per automatik mindre för framtiden.

4. Prioritera återhämtning
Glöm inte bort att ibland bara vara och ge dig själv egentid med det just du anser vara kvalitet.
Försök att strunta i det du tror är omgivningens krav på dig - och inte minst dina egna. Många kan inte slappna av från känslan att de alltid behöver vara effektiva och presterande. Men kom ihåg att om inte du tar hand om dig själv - vem gör det då? Det är lätt att låta sig ryckas med av omgivningens (eller Facebooks) tempo - och gå runt och tänka du inte har gjort dig förtjänt av att stanna upp. Det har du visst det - och det är inget fel med att tillåta dig själv en heldag i sängen framför en box med favoritserien - eller vad som nu är just din kopp te.

 

5. Var generös
Ta en dag då och då (helst ofta) när du medvetet är extra generös mot andra - och se sedan vad detta genererar. Väldigt mycket, upptäcker många. När man flyttar fokus från sig själv och istället aktivt försöker såväl se som tillgodose någon annans behov, upplever många en nästan själsdjup känsla av tillfredsställelse.
Till exempel: Le mot främlingar, erbjud grannen skjuts, massera plötsligt din partners fötter utan att denne behövt fråga först, tala om för en kollega eller vän att du verkligen uppskattar hen, skänk en slant eller - eller en kebabtallrik - till en behövande person på gatan… Ja, you get the point - fyll på listan med egna förslag.

6. Ta hand om din kropp
Att vara fysiskt aktiv är kanske det allra mest effektiva sättet att snabbt uppnå känslan av ökad optimism - och råda bot på ett nedstämt sinnelag. Att även äta nyttigt ger många en känsla av tillfredsställelse och av att vara mer nöjd med sig själv.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.