Kvinna hoppar blå himmel som bakgrund

6 sätt att bli mer optimistisk

“Ett negativt sinne kommer aldrig att ge någon ett positivt liv.”
“Att vara lycklig är att vara nöjd med det man har, inte att få det man vill.”
Instagram och Facebook är fulla av mindfulness-budskap av en anledning: De flesta av oss har för lätt att fokusera på det negativa och för svårt att hålla fast vid glädjen – och måste påminna oss själva. 

Här får du lite hjälp av Kurera.

Att vara optimistisk är enligt forskning aldrig någonting dåligt. Så tänk på det – och lägg skepsismen åt sidan – när du nu läser vidare.

6 effektiva sätt att bli mer mer optimistisk:

 

 

1. Aktiv tacksamhet
Att praktisera tacksamhet kan göra underverk. Så – istället för att fokusera på det du inte har, fokusera på det du har. Skriv en lista över sådant du är tacksam över och sätt på kylskåpet – och titta på den ofta.

2. Självförtroendeboosta dig själv
Ägna dig åt “confidence boosting” – det vill säga att aktivt tala om för dig själv att du duger.
Enligt forskning är ett effektivt sätt att bli mer tillfreds med sitt liv att varje kväll skriva ner en lista över några saker du tycker att du gjort bra under dagen. Strunt i allt eventuellt negativt du kanske också anser dig ha gjort – fokusera på det positiva!

3. Medveten närvaro
Fokusera på att leva i nuet, att vara närvarande i varje ny minut – och att göra den så bra som möjligt. Lyckas du med det kan livet inte bli annat än bra, eller hur? Lär vi oss att leva mer i nuet oroar vi oss också per automatik mindre för framtiden.

4. Prioritera återhämtning
Glöm inte bort att ibland bara vara och ge dig själv egentid med det just du anser vara kvalitet.
Försök att strunta i det du tror är omgivningens krav på dig – och inte minst dina egna. Många kan inte slappna av från känslan att de alltid behöver vara effektiva och presterande. Men kom ihåg att om inte du tar hand om dig själv – vem gör det då? Det är lätt att låta sig ryckas med av omgivningens (eller Facebooks) tempo – och gå runt och tänka du inte har gjort dig förtjänt av att stanna upp. Det har du visst det – och det är inget fel med att tillåta dig själv en heldag i sängen framför en box med favoritserien – eller vad som nu är just din kopp te.

5. Var generös
Ta en dag då och då (helst ofta) när du medvetet är extra generös mot andra – och se sedan vad detta genererar. Väldigt mycket, upptäcker många. När man flyttar fokus från sig själv och istället aktivt försöker såväl se som tillgodose någon annans behov, upplever många en nästan själsdjup känsla av tillfredsställelse.
Till exempel: Le mot främlingar, erbjud grannen skjuts, massera plötsligt din partners fötter utan att denne behövt fråga först, tala om för en kollega eller vän att du verkligen uppskattar hen, skänk en slant eller – eller en kebabtallrik – till en behövande person på gatan… Ja, you get the point – fyll på listan med egna förslag.

6. Ta hand om din kropp
Att vara fysiskt aktiv är kanske det allra mest effektiva sättet att snabbt uppnå känslan av ökad optimism – och råda bot på ett nedstämt sinnelag. Att även äta nyttigt ger många en känsla av tillfredsställelse och av att vara mer nöjd med sig själv.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.

test_serum

Kureras skönhetspanel testar: Serum

Hud

Serum är dyrbara droppar som kan göra små underverk för huden. Kureras hudvårdspanel har låtit känslan i huden tala när den testat sig igenom sex ganska olika serum – och i hård konkurrens hittat en favorit.