Kvinna hoppar blå himmel som bakgrund

6 sätt att bli mer optimistisk

”Ett negativt sinne kommer aldrig att ge någon ett positivt liv.”
”Att vara lycklig är att vara nöjd med det man har, inte att få det man vill.”
Instagram och Facebook är fulla av mindfulness-budskap av en anledning: De flesta av oss har för lätt att fokusera på det negativa och för svårt att hålla fast vid glädjen – och måste påminna oss själva. 

Här får du lite hjälp av Kurera.

Att vara optimistisk är enligt forskning aldrig någonting dåligt. Så tänk på det – och lägg skepsismen åt sidan – när du nu läser vidare.

6 effektiva sätt att bli mer mer optimistisk:

 

 

1. Aktiv tacksamhet
Att praktisera tacksamhet kan göra underverk. Så – istället för att fokusera på det du inte har, fokusera på det du har. Skriv en lista över sådant du är tacksam över och sätt på kylskåpet – och titta på den ofta.

2. Självförtroendeboosta dig själv
Ägna dig åt ”confidence boosting” – det vill säga att aktivt tala om för dig själv att du duger.
Enligt forskning är ett effektivt sätt att bli mer tillfreds med sitt liv att varje kväll skriva ner en lista över några saker du tycker att du gjort bra under dagen. Strunt i allt eventuellt negativt du kanske också anser dig ha gjort – fokusera på det positiva!

3. Medveten närvaro
Fokusera på att leva i nuet, att vara närvarande i varje ny minut – och att göra den så bra som möjligt. Lyckas du med det kan livet inte bli annat än bra, eller hur? Lär vi oss att leva mer i nuet oroar vi oss också per automatik mindre för framtiden.

4. Prioritera återhämtning
Glöm inte bort att ibland bara vara och ge dig själv egentid med det just du anser vara kvalitet.
Försök att strunta i det du tror är omgivningens krav på dig – och inte minst dina egna. Många kan inte slappna av från känslan att de alltid behöver vara effektiva och presterande. Men kom ihåg att om inte du tar hand om dig själv – vem gör det då? Det är lätt att låta sig ryckas med av omgivningens (eller Facebooks) tempo – och gå runt och tänka du inte har gjort dig förtjänt av att stanna upp. Det har du visst det – och det är inget fel med att tillåta dig själv en heldag i sängen framför en box med favoritserien – eller vad som nu är just din kopp te.

5. Var generös
Ta en dag då och då (helst ofta) när du medvetet är extra generös mot andra – och se sedan vad detta genererar. Väldigt mycket, upptäcker många. När man flyttar fokus från sig själv och istället aktivt försöker såväl se som tillgodose någon annans behov, upplever många en nästan själsdjup känsla av tillfredsställelse.
Till exempel: Le mot främlingar, erbjud grannen skjuts, massera plötsligt din partners fötter utan att denne behövt fråga först, tala om för en kollega eller vän att du verkligen uppskattar hen, skänk en slant eller – eller en kebabtallrik – till en behövande person på gatan… Ja, you get the point – fyll på listan med egna förslag.

6. Ta hand om din kropp
Att vara fysiskt aktiv är kanske det allra mest effektiva sättet att snabbt uppnå känslan av ökad optimism – och råda bot på ett nedstämt sinnelag. Att även äta nyttigt ger många en känsla av tillfredsställelse och av att vara mer nöjd med sig själv.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.

ensamperson blickar bortåt

Relationsskolan: ”Vilka är dina hinder?”

Sex- och relationer

De som längtar efter en relation har kanske svårt att se att det finns något i dem själva som hindrar dem från att möta någon. Och som står i vägen för ett sunt och varaktigt förhållande. Men alla bär vi på olika präglingar som kan ställa till det menar relationesexperten Cornelia Södergren.