Sju vanor lyckliga par har

Alla hjärtans dag är snart här, en dag då många par väljer att skämma bort sin partner lite extra.
Men hur ser det ut resterande 364 dagar om året?
Bra, hoppas vi. Annars bjuds det på lite inspiration här.

Att ha en bra relation snarare än en dålig relation handlar inte bara om tur utan om inställning. Par som har ett fantastiskt förhållande försöker att hitta sätt att växa och förbättra sin relation, snarare än tvärtom. De ser på saker ur ett tillväxtperspektiv.
Här är sju vanliga situationer då lyckliga par ser saker en gnutta annorlunda jämfört med olyckliga par.

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

 

1. De ser argumentation som produktivt och utvecklande 
Ordet argumentation har en negativ klang tycker nog många, men mycket kan läras av en hetsig diskussion eller ett gräl.
Lyckliga par ser argumentation som något produktivt – och försöker hålla det på en konstruktiv och rättvis nivå genom att båda tillåter varandra att komma till tals utan att avbryta, undviker att kalla varandra saker de sedan ångrar. De tar inte heller upp gamla oförätter innan de har rett ut den de befinner sig i just nu.

Lyckliga par tittar även ständigt efter  – trots att de är mitt uppe i diskussionen – en möjlighet att lösa dispyten och bli sams igen, och det utan att lägga över skulden på den andra.
Att gräla kan vara produktivt och utvecklande, förutsatt att det görs på ett lösningsorienterat sätt.

Läs också: Forskarnas tips till småbarnsföräldrar: ”Så räddar ni kärleken!” 

2. De blir inte påverkade av andras negativa relationer
Flödet av historier om förhållanden där allt gått snett ganska stort, både i tidningarna och bekantskapskretsen. Dessa historier kan vara skadliga för er relation om ni inte befinner er på en självsäker plats. Lyckliga par ser och hör, precis som ni, de här historierna men de låter det inte påverka varken sina känslor eller sina handlingar.
När du ser eller hör något negativt om relationer, ta då beslutet att inte engagera dig. Det spelar ingen roll vad som händer i andras förhållanden – för det ni har är unikt.

3. De ser gemensamma resor som ett äventyr snarare än en stressig upplevelse
Att resa kan vara nog så påfrestande för en del människor, men din partner ska inte vara den som förstärker den känslan. Bra par fokuserar på att vända de värsta tänkbara situationerna till något bra. De ser resandet som en möjlighet att få uppleva nya saker tillsammans.

Istället för att bli stressad och arg över något din partner glömde att packa något som du påminde hen om skulle packas, släpp det bara. Stanna till vid en butik när ni nått ert resmål och köp det. Om ni bestämmer er för att inte göra en höna av en fjäder gällande saker, kommer ni också att märka att en stor del av alla era konflikter kommer att lösa sig.

4. De hittar nya sätt att bli bättre på sitt förhållande
Det går alltid att hitta sätt att bli bättre i sin relation. Bra par letar ständigt efter nya sätt att vara snälla mot sin partner. De läser positiva artiklar om förhållanden. De läser böcker om hur de ska förbättra sin relation. De lyssnar på inspirerande historier om andra par.
Det finns mycket att göra för att lära sig mer om hur man kan bli bättre på att ha en relation. Det enda som krävs är ditt engagemang.

► Läs också: Därför lämnar kvinnor männen de älskar

5. De gör det som behövs göras även när det egentligen inte är deras ansvar
Vissa par hamnar i hetsiga diskussioner om saker som ska göras, till exempel vems tur det är att utföra vissa hushållssysslor eller uträtta olika ärenden.
De allra bästa par hamnar i diskussion kring detta då och då men för det mesta gör de det som behövs göras, även när det inte är deras tur att göra det.

Så, istället för att ställa till med en stor scen när något inte blir gjort i hemmet, gör det bara själv (utan att för den sakens skull bli en slav). Din partner kommer (förhoppningsvis) att uppskatta det och ni slipper en hel del konflikter. Och kom ihåg att det är högst sannolikt att det finns sådant som din partner, å sin sida, får utföra oftare än hen vill. Visst?

6. De njuter mer av att vara i varandras sällskap än i andras
Det finns par som gillar att spendera mer tid med sina vänner än med varandra.
Bra par har inget emot att de spenderar mer tid med sin partner än de gör med sina vänner. De njuter av varandras sällskap och är tacksamma för varje minut de får tillbringa tillsammans.

7. De hanterar individuella problem som ett team
Många människor hanterar sina problem som enskilda individer. De säger till sin partner att ”det här är någonting de måste lösa själva” och att de behöver ingen hjälp. Men människor i bra relationer använder, för det mesta, varandras hjälp att kunna lösa problem snabbare och mer effektivt.

Så var inte rädd för att fråga din partner om hjälp när du har ett problem. Den personen är där för dig och vill hjälpa dig så mycket det går. Att få hjälp från sin partner när problem tornar upp sig minskar energiförbrukningen och skapar mindre stress. Det hjälper dig också att bli en bättre partner.

► Läs också: 11 saker att komma ihåg om du älskar någon med ångest

Vad har ni att förlora? Pröva och se hur det går
Är du i en relation med förbättringspotential? Läs då denna artikel med eller för din partner. Om ni sedan börjar att se på någon av ovan sju nämnda situationer ur en annan synvinkel än ni normalt gör kanske ni därmed får hjälp att utvecklas till att bli (ännu) bättre versioner av er själva – och bygga en starkare och bättre relation tillsammans.
Pröva – och ser hur det går!

Av Linda Sandberg

Källa: MindBodyGreen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.