Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

11 orsaker till bristande lust – och några förslag på lösningar

Är du okåt - men vill sluta vara det? (Kanske lagom till alla hjärtans dag?)
Har du provat att sluta pimpla vin, att börja styrketräna, äta zink eller att plastbanta - för att få lusten tillbaka? 
Här är elva vanliga orsaker till varför lusten tryter - och några annorlunda tips på hur du löser problemet.

Våra kroppar är skapade för att vi ska njuta. När vi smeker varandra frisätts oxytocin, ett må bra-hormon som ger känslor av välbehag och binder samman människor. Hormonet verkar även direkt på lustcentrum och stimulerar den sexuella upphetsningen.
Det är inte alltid beröring leder till sexuella känslor. Och inte heller all njutning behöver vara sexuell. Långt ifrån. Men - njutning och sexlust hänger däremot ofta ihop och vår sexuella energi är (oftast) en viktig drivkraft i våra liv.
Ibland krävs dock extra mycket för att vi ska känna att det där pirret infinner sig - om det alls gör det.

Kan drabba alla - oavsett ålder och kön
Svikande lust och, eller förmåga är ett inte ovanligt problem och något som drabbar såväl kvinnor och män, yngre som äldre. De flesta av oss kommer sannolikt att någon gång uppleva brist på sexuell lust. Anledningarna till det kan vara flera.
Om vi väljer att göra något åt det eller inte är helt upp till oss själva - men en rekommendation skulle kunna vara att om det har gått mer än sex månader med markant nedsatt lust, och man själv eller partnern lider av det, kan det vara klokt att rådfråga en läkare eller sexolog.
Här är elva vanliga anledningar till varför lusten sviktar - och några innovativa förslag på bot.

11 orsaker till bristande lust

1. Inre/yttre stress
Långvarig inre eller yttre stress sliter på kroppen och resulterar ofta i brist på sexuell brist.

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket kortisol

2. Alkohol
Något glas vin kan öppna sinnena och skapa avslappning. Men för mycket är enligt många avtändande och leder inte sällan till nedsatt sexuell förmåga.

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol

 

3. Att vara/bli förälder
Man förlorar inte sexlusten genom att bli eller vara förälder. Däremot finns inte längre all den tid som fanns innan barnet/barnen kom. En bra regel är att se till att få fem timmar i veckan där ni bara är till för varandra, och någon timme till att bara vara med sig själv.

4. Depression
Att vara eller känna sig deprimerad blockerar den sexuella lusten. Dessutom är en av de mest centrala bieffekterna av antidepressiva läkemedel just en kraftfullt minskad lust.

► Läs också: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

5. Dåligt självförtroende
Om man trivs med sig själv, både med den man är och ens kropp, är det lättare att få lust.

6. För lite motion och rörelse
Motion och rörelse ökar blodcirkulationen och ger mer lust och vilja till att ha sex. Plus en kropp som är van att röra på sig tillhör ofta en person som är mer tillfreds med sin kropp.

7. Sexuella problem
Erektionsproblem och orgasmsvårigheter leder lätt till brist på lust. Tankarna på att erektionen eller orgasmen ska utebli gör att man ofta avstår från sex för man vill undvika att ”misslyckas”. Problem av detta slag kan vara något man bör söka hjälp för.

► Läs också: Erektionsproblem – ett vanligt tecken på hjärt-kärlsjukdom

8. Brist på hormoner
Testosteron är det viktigaste lusthormonet för både män och kvinnor. Brist på hormonet testosteron (samt för kvinnor även på hormonet östrogen) kan ge sämre lust.

► Läs också: Tips på hur du boostar ditt testosteron naturligt

9. Relationsproblem
Ständiga gräl och brist på uppskattning skadar lusten.

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

10. Menopaus
Minskningen av östrogen i övergångsåren leder ofta till torra slemhinnor och samlagssvårigheter.

11. Slentrian
Att ta varandra för givna och sluta att överraska varandra leder ofta till ett uteblivet sexliv. Att dela med sig av sina känslor och att ta ansvar, det vill säga inte skylla på sin partner för det man själv känner, leder däremot till verklig intimitet som är grunden för både tillit och lust.

 

Och 5 något förvånande förslag på lösningar

 

1. Sov mer!
Försök att få till åtta, nio timmars sömn per natt. Sömnbrist gör ingen kåt. I alla all troligen rätt få. Är vi trötta känner vi oss ofta härjade och oattraktiva - och ofta är det inte heller bara som vi känner utan ett faktiskt faktum.
Dessutom ska man känna till att det inte finns mycket som är bättre för att öka testosteronproduktionen än just sömn, eftersom kroppen producerar som mest testosteron då man sover. Testosteron i sin tur gynnar sexlusten, för både kvinnor och män. Sömnbrist garanterar lägre testosteronnivåer.
Ett tips för att sova bättre och få ökad sömnkvalitet är att ta tillskott med magnesium.

► Läs också: Örter som alternativ behandling av depression, PMS och sömnbesvär

2. Andas rätt! 
Både sexuell förmåga och lust går hand i hand med andning. Medveten andning gynnar sexlivet.
Kväveoxid (också kallat kvävemonoxid eller NO) är ett ämne som produceras i stora mängder i näsans bihålor. Vid munandning minskar mängden kväveoxid som följer med inandningsluften ned i lungorna och förs över till blodet.
– Utvecklingen av potensmedlet Viagra kunde ske tack vare förståelsen för hur kvävemonoxid fungerar i kroppen och dess kärlvidgande effekt. Viagra utvecklades från början som en medicin mot kärlförträngningar. Eftersom en bieffekt var att mannen fick erektion började det istället marknadsföras som ett potensmedel. När kroppen har god tillgång på kväveoxid kan både penis och klitoris fyllas med blod, har andningscoachen Anders Olsson tidigare berättat i Kurera.

…genom näsan
Andas vi genom munnen får vi lägre nivåer av kväveoxid i kroppen, vilket har en negativ inverkan på den sexuella förmågan. Kvinnan får mindre lust och mannen sämre uthållighet och svårare att få erektion.
En täppt näsa, exempelvis på grund av polyper, leder oftast till munandning. I en studie på tjugonio män med polyper i näsan hade 34 procent av männen nedsatt sexuell förmåga, och endast tre procent i kontrollgruppen. Efter att polyperna opererats bort, och personerna kunde börja andas genom näsan igen, sjönk siffran till tio procent.
Inom tantrasex, som är ett sätt att öka sin sexuella förmåga och njutning, läggs stor vikt vid att andas på ett avslappnat och rytmiskt sätt.

Så hur andas man rätt då? Jo, det kan du läsa mer om här.

3. Om du är kvinna: Plastbanta! 
Låg sexdrift kopplas i en studie från 2014 till vissa hormonstörande ftalater - tillsatsämnen som är vanliga i plast. Ftalater finns i allt från barns leksaker till PVC-golv, duschdraperier och instrumentbrädor – och de kan också finnas i mat. Läs mer om olika hormonstörande ämnen här.
(Plastbantning gynnar förstås alla, inte bara kvinnor. Om vi ska ge ett snabbsummerande tips blir det att göra dig av med all plast tillverkad innan 2007. Du kan även lära dig mer om plast genom att lära dig tyda dess nummer. Läs mer här.)

► Läs också: Kemikalier i plast kan minska kvinnors sexlust

4. Om du är man: Styrketräna, ät tillskott med zink, gå ner i vikt och dra ner på alkoholen
Det finns garanterat många kvinnor som tycker att: "Men vaddå? Ovan tips gäller väl även mig?" Och visst ligger det mycket i det men tipsen gäller män i ännu högre grad.
Är du man är det nämligen sannolikt att det är låga testosteronnivåer som ligger bakom varför din sexlust tryter.

Känn till följande:
• Styrketräning är det överlägset bästa sättet att öka testosteronet på naturlig väg. Lyfter du tungt frisätts både testosteronet och tillväxthormon. Med tungt menas det som är tungt för dig.

• Mineralet zink brukar kallas det manliga mineralet och har stor betydelse för spermiernas funktion och sädesvätskan är relativt zinkrik. Det boostar också testosteronproduktionen!

• Vid hög halt kroppsfett fungerar din testosteronproduktion sämre och du pumpar  dessutom ut mer av det kvinnliga könshormonet östrogen – vilket är ett nödvändigt men kontraproduktivt hormon om du vill bygga muskler - eller ligga. Gör du däremot av med några kilos kroppsfett (och skaffar dig lite muskler) blir testosteronproduktionen automatiskt bättre.

 

• Alkohol drar zinket ur kroppen, ett mineral som du behöver för att bilda testosteron. Så sluta pimpla! Du blir bara full, fet och okåt.

Få tips om hur du höjer testosteronet naturligt här:
Sur och småfet? Här får du veta varför
Mer testosteron och mindre kramp med magnesium
Tre sätt att öka ditt testosteron naturligt

5. Aminosyran L-arginin
Som redan nämnt ovan är kväveoxid (NO) involverat i sexlust. Bland annat är det involverat i cirkulation och vidgning av våra blodkärl - något som kan förbättra blodflödet till svällkropparna i penis och klitoris.
(Just upptäckten av kväveoxidens betydelse för hjärtkärlsystemet gjorde för övrigt att tre amerikanska forskare 1998 tilldelades nobelpriset i fysiologi/ medicin.)

För att kroppen ska kunna bilda kväveoxid krävs dock den essentiella aminosyran l-arginin, som inte bara ha stor betydelse för cirkulationen utan även för hormonfrisättning, ökning av muskelmassa i samband med träning och stegring av uthålligheten. Vetenskapliga studier visar att aminosyran kan förbättra erektionsförmågan hos män och öka lusten. Den ökade kväveoxidbildningen motverkar också torra slemhinnor, vilket för kvinnor innebär att man lättare blir fuktig.

L-arginin i kost eller som kosttillskott
L-arginin finns naturligt bland annat i kokos, carob, havre, vete, vetekli, jordnötter, sojabönor, vitlök, ärter, solrosfrön och ginseng. Vill man minska risken för brist på aminosyran kan man gardera sig genom att ta ett kosttillskott. Här finns till exempel kosttillskottet L-argiplex där l-arginin är huvudkomponent. Det är ett kosttillskott som sexologen Malena Ivarsson ofta brukar rekommendera.
– När jag arbetar med par som har problem med nedsatt sexuell lust har jag ofta rekommenderat kosttillskott som baseras på l-arginin. Det återställer ofta lusten och kvinnor rapporterar bättre och starkare orgasmer, har hon tidigare sagt till Kurera.

Dessa tillskott finns i olika versioner riktade till kvinnor respektive män och beskrivs som naturliga afrodisiakum som ökar bildandet av kväveoxid. Det innehåller förutom aminosyran l-arginin även stöttande vitaminer och mineraler (E, B5, B6 och B12, folsyra, magnesium och zink). Det innehåller även saffranskrokus* som verkar avslappnande (1, 2, 3, 4 och 5) och maca-rot (ofta kallat naturens Viagra) som har fertilitetshöjande egenskaper som påverkar både män och kvinnor. Hos båda könen har roten traditionellt använts för att öka lusten, höja prestationsförmågan samt behålla normal sexualdrift och erektion.
Tillskott med aminosyran l-arginin kan även användas som ett sätt att krydda sitt sexliv, även om det redan är bra.
Personer med hjärt- och kärlproblem rekommenderas att rådgöra med sin läkare innan användning.

► Läs också: 6 hälsovinster med att ha mer sex

Av Isabelle G Hedander

Källor:

1. Kashani L, et al Saffron for treatment of fluoxetine-induced sexual dysfunction in women: randomized double-blind placebo-controlled study. Hum Psychopharmacol. (2013)
2. Modabbernia A, et al Effect of saffron on fluoxetine-induced sexual impairment in men: randomized double-blind placebo-controlled trial. Psychopharmacology (Berl). (2012)
3. Hosseinzadeh H, Ziaee T, Sadeghi A The effect of saffron, Crocus sativus stigma, extract and its constituents, safranal and crocin on sexual behaviors in normal male rats. Phytomedicine. (2008)
4. Shamsa A, et al Evaluation of Crocus sativus L. (saffron) on male erectile dysfunction: a pilot study . Phytomedicine. (2009)
5. Safarinejad MR, Shafiei N, Safarinejad S An open label, randomized, fixed-dose, crossover study comparing efficacy and safety of sildenafil citrate and saffron (Crocus sativus Linn.) for treating erectile dysfunction in men naïve to treatment. Int J Impot Res. (2010)
6. Cicero AF, Bandieri E, Arletti R Lepidium meyenii Walp. improves sexual behaviour in male rats independently from its action on spon-taneous locomotor activity. J Ethnopharmacol. (2001)
7. Lentz A, et al Acute and chronic dosing of Lepidium meyenii (Maca) on male rat sexual behavior. J Sex Med. (2007)
8. Spector IP, Carey MP, Steinberg L The sexual desire inventory: development, factor structure, and evidence of reliability. J Sex Mari-tal Ther. (1996)
9. Zenico T, et al Subjective effects of Lepidium meyenii (Maca) extract on well-being and sexual performances in patients with mild erec-tile dysfunction: a randomised, double-blind clinical trial. Andrologia. (2009)
10. Labbate LA, Lare SB Sexual dysfunction in male psychiatric outpatients: validity of the Massachusetts General Hospital Sexual Func-tioning Questionnaire. Psychother Psychosom. (2001)
11. McGahuey CA, et al The Arizona Sexual Experience Scale (ASEX): reliability and validity . J Sex Marital Ther. (2000) 12.Dording CM, et al A double-blind, randomized, pilot dose-finding study of maca root (L. meyenii) for the management of SSRI-in-duced sexual dysfunction. CNS Neurosci Ther. (2008)
13. Shin BC, et al Maca (L. meyenii) for improving sexual function: a systematic review. BMC Complement Altern Med. (2010)

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter.