11 orsaker till bristande lust – och några förslag på lösningar

Är du okåt – men vill sluta vara det? (Kanske lagom till alla hjärtans dag?)
Har du provat att sluta pimpla vin, att börja styrketräna, äta zink eller att plastbanta – för att få lusten tillbaka? 
Här är elva vanliga orsaker till varför lusten tryter – och några annorlunda tips på hur du löser problemet.

Våra kroppar är skapade för att vi ska njuta. När vi smeker varandra frisätts oxytocin, ett må bra-hormon som ger känslor av välbehag och binder samman människor. Hormonet verkar även direkt på lustcentrum och stimulerar den sexuella upphetsningen.
Det är inte alltid beröring leder till sexuella känslor. Och inte heller all njutning behöver vara sexuell. Långt ifrån. Men – njutning och sexlust hänger däremot ofta ihop och vår sexuella energi är (oftast) en viktig drivkraft i våra liv.
Ibland krävs dock extra mycket för att vi ska känna att det där pirret infinner sig – om det alls gör det.

Kan drabba alla – oavsett ålder och kön
Svikande lust och, eller förmåga är ett inte ovanligt problem och något som drabbar såväl kvinnor och män, yngre som äldre. De flesta av oss kommer sannolikt att någon gång uppleva brist på sexuell lust. Anledningarna till det kan vara flera.
Om vi väljer att göra något åt det eller inte är helt upp till oss själva – men en rekommendation skulle kunna vara att om det har gått mer än sex månader med markant nedsatt lust, och man själv eller partnern lider av det, kan det vara klokt att rådfråga en läkare eller sexolog.
Här är elva vanliga anledningar till varför lusten sviktar – och några innovativa förslag på bot.

 

11 orsaker till bristande lust

1. Inre/yttre stress
Långvarig inre eller yttre stress sliter på kroppen och resulterar ofta i brist på sexuell brist.

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket kortisol

2. Alkohol
Något glas vin kan öppna sinnena och skapa avslappning. Men för mycket är enligt många avtändande och leder inte sällan till nedsatt sexuell förmåga.

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol

3. Att vara/bli förälder
Man förlorar inte sexlusten genom att bli eller vara förälder. Däremot finns inte längre all den tid som fanns innan barnet/barnen kom. En bra regel är att se till att få fem timmar i veckan där ni bara är till för varandra, och någon timme till att bara vara med sig själv.

4. Depression
Att vara eller känna sig deprimerad blockerar den sexuella lusten. Dessutom är en av de mest centrala bieffekterna av antidepressiva läkemedel just en kraftfullt minskad lust.

► Läs också: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

5. Dåligt självförtroende
Om man trivs med sig själv, både med den man är och ens kropp, är det lättare att få lust.

6. För lite motion och rörelse
Motion och rörelse ökar blodcirkulationen och ger mer lust och vilja till att ha sex. Plus en kropp som är van att röra på sig tillhör ofta en person som är mer tillfreds med sin kropp.

7. Sexuella problem
Erektionsproblem och orgasmsvårigheter leder lätt till brist på lust. Tankarna på att erektionen eller orgasmen ska utebli gör att man ofta avstår från sex för man vill undvika att ”misslyckas”. Problem av detta slag kan vara något man bör söka hjälp för.

► Läs också: Erektionsproblem – ett vanligt tecken på hjärt-kärlsjukdom

8. Brist på hormoner
Testosteron är det viktigaste lusthormonet för både män och kvinnor. Brist på hormonet testosteron (samt för kvinnor även på hormonet östrogen) kan ge sämre lust.

► Läs också: Tips på hur du boostar ditt testosteron naturligt

9. Relationsproblem
Ständiga gräl och brist på uppskattning skadar lusten.

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

10. Menopaus
Minskningen av östrogen i övergångsåren leder ofta till torra slemhinnor och samlagssvårigheter.

11. Slentrian
Att ta varandra för givna och sluta att överraska varandra leder ofta till ett uteblivet sexliv. Att dela med sig av sina känslor och att ta ansvar, det vill säga inte skylla på sin partner för det man själv känner, leder däremot till verklig intimitet som är grunden för både tillit och lust.

Och 5 något förvånande förslag på lösningar

 

1. Sov mer!
Försök att få till åtta, nio timmars sömn per natt. Sömnbrist gör ingen kåt. I alla all troligen rätt få. Är vi trötta känner vi oss ofta härjade och oattraktiva – och ofta är det inte heller bara som vi känner utan ett faktiskt faktum.
Dessutom ska man känna till att det inte finns mycket som är bättre för att öka testosteronproduktionen än just sömn, eftersom kroppen producerar som mest testosteron då man sover. Testosteron i sin tur gynnar sexlusten, för både kvinnor och män. Sömnbrist garanterar lägre testosteronnivåer.
Ett tips för att sova bättre och få ökad sömnkvalitet är att ta tillskott med magnesium.

► Läs också: Örter som alternativ behandling av depression, PMS och sömnbesvär

2. Andas rätt! 
Både sexuell förmåga och lust går hand i hand med andning. Medveten andning gynnar sexlivet.
Kväveoxid (också kallat kvävemonoxid eller NO) är ett ämne som produceras i stora mängder i näsans bihålor. Vid munandning minskar mängden kväveoxid som följer med inandningsluften ned i lungorna och förs över till blodet.
– Utvecklingen av potensmedlet Viagra kunde ske tack vare förståelsen för hur kvävemonoxid fungerar i kroppen och dess kärlvidgande effekt. Viagra utvecklades från början som en medicin mot kärlförträngningar. Eftersom en bieffekt var att mannen fick erektion började det istället marknadsföras som ett potensmedel. När kroppen har god tillgång på kväveoxid kan både penis och klitoris fyllas med blod, har andningscoachen Anders Olsson tidigare berättat i Kurera.

…genom näsan
Andas vi genom munnen får vi lägre nivåer av kväveoxid i kroppen, vilket har en negativ inverkan på den sexuella förmågan. Kvinnan får mindre lust och mannen sämre uthållighet och svårare att få erektion.
En täppt näsa, exempelvis på grund av polyper, leder oftast till munandning. I en studie på tjugonio män med polyper i näsan hade 34 procent av männen nedsatt sexuell förmåga, och endast tre procent i kontrollgruppen. Efter att polyperna opererats bort, och personerna kunde börja andas genom näsan igen, sjönk siffran till tio procent.
Inom tantrasex, som är ett sätt att öka sin sexuella förmåga och njutning, läggs stor vikt vid att andas på ett avslappnat och rytmiskt sätt.

Så hur andas man rätt då? Jo, det kan du läsa mer om här.

3. Om du är kvinna: Plastbanta! 
Låg sexdrift kopplas i en studie från 2014 till vissa hormonstörande ftalater – tillsatsämnen som är vanliga i plast. Ftalater finns i allt från barns leksaker till PVC-golv, duschdraperier och instrumentbrädor – och de kan också finnas i mat. Läs mer om olika hormonstörande ämnen här.
(Plastbantning gynnar förstås alla, inte bara kvinnor. Om vi ska ge ett snabbsummerande tips blir det att göra dig av med all plast tillverkad innan 2007. Du kan även lära dig mer om plast genom att lära dig tyda dess nummer. Läs mer här.)

► Läs också: Kemikalier i plast kan minska kvinnors sexlust

4. Om du är man: Styrketräna, ät tillskott med zink, gå ner i vikt och dra ner på alkoholen
Det finns garanterat många kvinnor som tycker att: ”Men vaddå? Ovan tips gäller väl även mig?” Och visst ligger det mycket i det men tipsen gäller män i ännu högre grad.
Är du man är det nämligen sannolikt att det är låga testosteronnivåer som ligger bakom varför din sexlust tryter.

Känn till följande:
• Styrketräning är det överlägset bästa sättet att öka testosteronet på naturlig väg. Lyfter du tungt frisätts både testosteronet och tillväxthormon. Med tungt menas det som är tungt för dig.

• Mineralet zink brukar kallas det manliga mineralet och har stor betydelse för spermiernas funktion och sädesvätskan är relativt zinkrik. Det boostar också testosteronproduktionen!

• Vid hög halt kroppsfett fungerar din testosteronproduktion sämre och du pumpar  dessutom ut mer av det kvinnliga könshormonet östrogen – vilket är ett nödvändigt men kontraproduktivt hormon om du vill bygga muskler – eller ligga. Gör du däremot av med några kilos kroppsfett (och skaffar dig lite muskler) blir testosteronproduktionen automatiskt bättre.

• Alkohol drar zinket ur kroppen, ett mineral som du behöver för att bilda testosteron. Så sluta pimpla! Du blir bara full, fet och okåt.

Få tips om hur du höjer testosteronet naturligt här:
Sur och småfet? Här får du veta varför
Mer testosteron och mindre kramp med magnesium
Tre sätt att öka ditt testosteron naturligt

5. Aminosyran L-arginin
Som redan nämnt ovan är kväveoxid (NO) involverat i sexlust. Bland annat är det involverat i cirkulation och vidgning av våra blodkärl – något som kan förbättra blodflödet till svällkropparna i penis och klitoris.
(Just upptäckten av kväveoxidens betydelse för hjärtkärlsystemet gjorde för övrigt att tre amerikanska forskare 1998 tilldelades nobelpriset i fysiologi/ medicin.)

För att kroppen ska kunna bilda kväveoxid krävs dock den essentiella aminosyran l-arginin, som inte bara ha stor betydelse för cirkulationen utan även för hormonfrisättning, ökning av muskelmassa i samband med träning och stegring av uthålligheten. Vetenskapliga studier visar att aminosyran kan förbättra erektionsförmågan hos män och öka lusten. Den ökade kväveoxidbildningen motverkar också torra slemhinnor, vilket för kvinnor innebär att man lättare blir fuktig.

L-arginin i kost eller som kosttillskott
L-arginin finns naturligt bland annat i kokos, carob, havre, vete, vetekli, jordnötter, sojabönor, vitlök, ärter, solrosfrön och ginseng. Vill man minska risken för brist på aminosyran kan man gardera sig genom att ta ett kosttillskott. Här finns till exempel kosttillskottet L-argiplex där l-arginin är huvudkomponent. Det är ett kosttillskott som sexologen Malena Ivarsson ofta brukar rekommendera.
– När jag arbetar med par som har problem med nedsatt sexuell lust har jag ofta rekommenderat kosttillskott som baseras på l-arginin. Det återställer ofta lusten och kvinnor rapporterar bättre och starkare orgasmer, har hon tidigare sagt till Kurera.

Dessa tillskott finns i olika versioner riktade till kvinnor respektive män och beskrivs som naturliga afrodisiakum som ökar bildandet av kväveoxid. Det innehåller förutom aminosyran l-arginin även stöttande vitaminer och mineraler (E, B5, B6 och B12, folsyra, magnesium och zink). Det innehåller även saffranskrokus* som verkar avslappnande (1, 2, 3, 4 och 5) och maca-rot (ofta kallat naturens Viagra) som har fertilitetshöjande egenskaper som påverkar både män och kvinnor. Hos båda könen har roten traditionellt använts för att öka lusten, höja prestationsförmågan samt behålla normal sexualdrift och erektion.
Tillskott med aminosyran l-arginin kan även användas som ett sätt att krydda sitt sexliv, även om det redan är bra.
Personer med hjärt- och kärlproblem rekommenderas att rådgöra med sin läkare innan användning.

► Läs också: 6 hälsovinster med att ha mer sex

Av Isabelle G Hedander

Källor:

1. Kashani L, et al Saffron for treatment of fluoxetine-induced sexual dysfunction in women: randomized double-blind placebo-controlled study. Hum Psychopharmacol. (2013)
2. Modabbernia A, et al Effect of saffron on fluoxetine-induced sexual impairment in men: randomized double-blind placebo-controlled trial. Psychopharmacology (Berl). (2012)
3. Hosseinzadeh H, Ziaee T, Sadeghi A The effect of saffron, Crocus sativus stigma, extract and its constituents, safranal and crocin on sexual behaviors in normal male rats. Phytomedicine. (2008)
4. Shamsa A, et al Evaluation of Crocus sativus L. (saffron) on male erectile dysfunction: a pilot study . Phytomedicine. (2009)
5. Safarinejad MR, Shafiei N, Safarinejad S An open label, randomized, fixed-dose, crossover study comparing efficacy and safety of sildenafil citrate and saffron (Crocus sativus Linn.) for treating erectile dysfunction in men naïve to treatment. Int J Impot Res. (2010)
6. Cicero AF, Bandieri E, Arletti R Lepidium meyenii Walp. improves sexual behaviour in male rats independently from its action on spon-taneous locomotor activity. J Ethnopharmacol. (2001)
7. Lentz A, et al Acute and chronic dosing of Lepidium meyenii (Maca) on male rat sexual behavior. J Sex Med. (2007)
8. Spector IP, Carey MP, Steinberg L The sexual desire inventory: development, factor structure, and evidence of reliability. J Sex Mari-tal Ther. (1996)
9. Zenico T, et al Subjective effects of Lepidium meyenii (Maca) extract on well-being and sexual performances in patients with mild erec-tile dysfunction: a randomised, double-blind clinical trial. Andrologia. (2009)
10. Labbate LA, Lare SB Sexual dysfunction in male psychiatric outpatients: validity of the Massachusetts General Hospital Sexual Func-tioning Questionnaire. Psychother Psychosom. (2001)
11. McGahuey CA, et al The Arizona Sexual Experience Scale (ASEX): reliability and validity . J Sex Marital Ther. (2000) 12.Dording CM, et al A double-blind, randomized, pilot dose-finding study of maca root (L. meyenii) for the management of SSRI-in-duced sexual dysfunction. CNS Neurosci Ther. (2008)
13. Shin BC, et al Maca (L. meyenii) for improving sexual function: a systematic review. BMC Complement Altern Med. (2010)

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.