Tre sätt att öka ditt testosteron

Låg sexdrift, irritation, ilska,  trötthet, depression och minskad muskelmassa? Du kan ha låga testosteronnivåer!
Här är tre sätt att öka ditt testosteron på naturlig väg. 

Testosteron är det manliga könshormonet som står för virilitet, styrka, självförtroende och energi. Brist är inget ovanligt.
► Läs också: Har du gubb-PMS? Du kan ha testosteronbrist!

Martina Johansson.

Martina Johansson.

 

Vanliga orsaker till brist
Brist på testosteron är tvärtom vanligt hos västvärldens män till följd av en kost rik på socker och ersättningsprodukter som effektivt sänker könshormonerna och bidrar till övervikt och fetma. Testosteron påverkar även kvinnors sexlust och muskelmassa.
Martina Johansson, civilingenjör, bloggare och författare till bland annat boken “Hormonbibeln”, delar med sig av sina tips.

 Läs också: Lilla guiden till hormoner

Några plus och minus för produktionen av testosteron:

Vitaminer, mineraler och tillskott 

+ Zink påverkar testosteronnivåerna som kan ökas med ett tillskott. Zink är dessutom en viktig beståndsdel i sädesvätskan hos män och brist minskar antalet spermier. Här kan du läsa mer om zink.
+ Kombinationen magnesium, B6-vitamin och zink påverkar testosteronet positivt och kan med fördel tas ihop.
+ D-vitamin påverkar balansen mellan våra hormonnivåer. För lite D-vitamin höjer nivån av vissa hormoner och sänker nivån av andra, bland annat sänker brist på D-vitaminet testosteronnivåerna. Man tror även att en brist kan påverka förmågan att få barn.
+ Vitamin B3 påverkar bildandet av könshormoner och kan öka testosteronnivåerna.
+ För män kan även tillskott med tribulus terrestris (tiggarnöt) fungera bra. Nöten innehåller inga hormoner utan anses påverka ett hormon från hypofysen som ökar bildandet av testosteron.

Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

Kost och näring

+ Kolesterol och mättat fett utgör grunden i våra cellmembran och könshormoner, därför är fettsnål kost förödande för fertiliteten.
+ Broccoli motverkar östrogen och främjar därmed testosteronet, eftersom de är antagonister.
+ Ät naturlig mat; kött, fisk, grönsaker, nötter och bär.
+ Ägg och smör är bra livsmedel som främjar hormonell balans, liksom kokosolja.
– Socker och allt som påverkar blodsockret främjar fettinlagring och östrogentillverkning, vilket är negativt för testosteronproduktionen.
– Soja innehåller fytoöstrogener och kan orsaka hormonell oreda genom att imitera östrogen.
– Lakrits kan ha östrogena effekter.
– Alkohol i allmänhet och öl i synnerhet ökar fetma och är en katastrof för testosteronproduktionen.
– Kolesterolsänkande statiner är inte bra för hälsan och minskar nivåerna av könshormoner.

Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Livsstil och motion

+ Sömnen är viktig för testosteronproduktionen! Sov ordentligt under natten och se till att du sover under rätt tider. Kroppen utsöndrar testosteron i pulser om 90 minuters-cykler hela natten med start 22.30 (något varierande beroende på årstid) fram till femtiden på morgonen. Genom att sova under den här perioden får man alla pulserna och därmed högre genomsnittsnivåer av testosteron jämfört med om man går och lägger sig väldigt sent på natten.
+ Träna tung styrketräning och sprinter. Både tunga lyft och explosiva övningar frisätter testosteron.
– Övervikt sänker testosteronet. Gå ned i fettvikt – låg fettprocent ger mindre östrogen och mer testosteron.
– Långvarig stress samt stressfaktorer som koffein, taurin och energidrycker minskar testosteronet.

► Läs också: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

Av Martina Johansson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Artros: Hur vet du om värken är artros?

TV

20 procent av befolkningen har artros – och hälften av alla över 50. Men hur vet du om värken i knän, höfter eller fingrar är artros eller något annat? Och när är det dags att gå till läkare? Kurera har intervjuat Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap om en av våra vanligaste åkommor.

Ogräspesto av kirskål och löktrav

Recept

Utrota dem inte bara eller dra upp upp dem och släng – ät dem istället! Ogräs är absolut inte bara av ondo. Inte för den som gillar pesto till exempel. Här är ett smaskigt recept från Johannes Wätterbäck och Theres Lundén bakom den härligt inspirerande bloggen Farbror Grön. 

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Intervju

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny.