Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Tre sätt att öka ditt testosteron

Låg sexdrift, irritation, ilska,  trötthet, depression och minskad muskelmassa? Du kan ha låga testosteronnivåer!
Här är tre sätt att öka ditt testosteron på naturlig väg. 

Testosteron är det manliga könshormonet som står för virilitet, styrka, självförtroende och energi. Brist är inget ovanligt.
► Läs också: Har du gubb-PMS? Du kan ha testosteronbrist!

Martina Johansson.

Martina Johansson.


 

Vanliga orsaker till brist
Brist på testosteron är tvärtom vanligt hos västvärldens män till följd av en kost rik på socker och ersättningsprodukter som effektivt sänker könshormonerna och bidrar till övervikt och fetma. Testosteron påverkar även kvinnors sexlust och muskelmassa.
Martina Johansson, civilingenjör, bloggare och författare till bland annat boken "Hormonbibeln", delar med sig av sina tips.

 Läs också: Lilla guiden till hormoner

Några plus och minus för produktionen av testosteron:

Vitaminer, mineraler och tillskott 

+ Zink påverkar testosteronnivåerna som kan ökas med ett tillskott. Zink är dessutom en viktig beståndsdel i sädesvätskan hos män och brist minskar antalet spermier. Här kan du läsa mer om zink.
+ Kombinationen magnesium, B6-vitamin och zink påverkar testosteronet positivt och kan med fördel tas ihop.
+ D-vitamin påverkar balansen mellan våra hormonnivåer. För lite D-vitamin höjer nivån av vissa hormoner och sänker nivån av andra, bland annat sänker brist på D-vitaminet testosteronnivåerna. Man tror även att en brist kan påverka förmågan att få barn.
+ Vitamin B3 påverkar bildandet av könshormoner och kan öka testosteronnivåerna.
+ För män kan även tillskott med tribulus terrestris (tiggarnöt) fungera bra. Nöten innehåller inga hormoner utan anses påverka ett hormon från hypofysen som ökar bildandet av testosteron.

Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

Kost och näring

+ Kolesterol och mättat fett utgör grunden i våra cellmembran och könshormoner, därför är fettsnål kost förödande för fertiliteten.
+ Broccoli motverkar östrogen och främjar därmed testosteronet, eftersom de är antagonister.
+ Ät naturlig mat; kött, fisk, grönsaker, nötter och bär.
+ Ägg och smör är bra livsmedel som främjar hormonell balans, liksom kokosolja.
– Socker och allt som påverkar blodsockret främjar fettinlagring och östrogentillverkning, vilket är negativt för testosteronproduktionen.
– Soja innehåller fytoöstrogener och kan orsaka hormonell oreda genom att imitera östrogen.
– Lakrits kan ha östrogena effekter.
– Alkohol i allmänhet och öl i synnerhet ökar fetma och är en katastrof för testosteronproduktionen.
– Kolesterolsänkande statiner är inte bra för hälsan och minskar nivåerna av könshormoner.

Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

 

Livsstil och motion

+ Sömnen är viktig för testosteronproduktionen! Sov ordentligt under natten och se till att du sover under rätt tider. Kroppen utsöndrar testosteron i pulser om 90 minuters-cykler hela natten med start 22.30 (något varierande beroende på årstid) fram till femtiden på morgonen. Genom att sova under den här perioden får man alla pulserna och därmed högre genomsnittsnivåer av testosteron jämfört med om man går och lägger sig väldigt sent på natten.
+ Träna tung styrketräning och sprinter. Både tunga lyft och explosiva övningar frisätter testosteron.
– Övervikt sänker testosteronet. Gå ned i fettvikt – låg fettprocent ger mindre östrogen och mer testosteron.
– Långvarig stress samt stressfaktorer som koffein, taurin och energidrycker minskar testosteronet.

► Läs också: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

Av Martina Johansson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sallad i en träskål

Fräsch regnbågssallad med tahinisås

Recept

En matig, god och fräsch sallad i regnbågens alla färger är perfekt, enkel och vitaminspäckad mat – året om. Denna innehåller både grönkål, sötpotatis, zucchini och kikärter. Ringla över en smakrik tahinisås och njut!

Anders Wallensten

Anders Wallenstens svar på hälsogåtan

Hälsa

Han är läkaren som blev rikskänd under början av coronapandemin, då han syntes flitigt i tv i sin roll som biträdande statsepidemiolog. I sin bok och podd ”Hälsogåtan” utgår Anders Wallensten från naturlig hälsa ur ett helhetsperspektiv med sex delar. Han tycker vi ska sluta fokusera på en viss sorts träning eller mat – och istället se att allt hänger ihop och att även små val i vardagen är viktiga.

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana,  humle och silverax hjälper dig att somna, men också magnesium ger ro på kvällen.

 

Ljusa plagg hängande på galgar

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det bästa för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå vill köpa nytt finns det bättre och sämre textilval att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa tillför jorden näringsämnen?

Omega-3 viktigt för kvinnor över 50 som tränar

Forskning

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

lever i genomskärning

Fettlever förkortar livet

Forskning

Ungefär 15 procent av svenskarna har så kallad fettlever. Det betyder att fett lagrats in i levern och ökar risken för skrumplever. En analys visade att personer med fettinlagring i levern kommer att ha förkortad sitt liv med i snitt tre år.

Ung kvinna snyter sig med hund i famnen

Allergivänliga husdjur, finns det?

Husdjur

Vissa hundar och katter sägs vara mindre allergiframkallande än andra. De kan därmed locka husdjurssugna personer som vanligen tvekar på att skaffa fyrbent vän på grund av sin sin allergi. Men stämmer det verkligen att vissa raser är ”allergivänliga”?

 

Ugnsfrittata med broccoli

Smidig ugnsfrittata med broccoli och ost

Recept

Visst är det skönt med maträtter som bara går att ösa ner i en form och ställa in i ugnen? Den här smarriga, enkla versionen av en frittata är fylld med broccoli och ost och dessutom får du användning för torra brödbitar som annars kanske hade gått till svinn!

Alun hjälper dina svullna ben

Hälsa

Tunga, trötta och svullna ben som spänner och gör ont... När kirurgen Ivan Letterfors, som opererar åderbråck, hörde talas om krämen som stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningar i benen vaknade hans intresse. Tack vare honom kom alunkrämen till Sverige och många kan kasta sina stödstrumpor. 

kvinna tar sig i ögat

Vitamin B3 kan motverka glaukom

Hälsa

Glaukom är en ögonsjukdom som gör att synen kan gå förlorad. Upp emot 200 000 svenskar beräknas ha sjukdomen och 80 miljoner totalt i hela världen. Svenska forskare har tittat på effekten av vitamin B3 som behandling av glaukom.

 

kvinna tittar ut över vatten

Trött och utmattad? Här är näringen som ger energi

Naturlig hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

Jamande kattunge i gräset

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

När din katt jamar kan det betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Men hur vet du vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Kost

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

glad gravid kvinna

Vanliga värktabletter kan påverka fostret

Gravid/barn

Paracetamol är en smärtdämpande substans som finns i värktabletter som Alvedon. En studie vid Karlstad universitet visar att paracetamol kan påverka fostret negativt. – Vi säger inte att kvinnor helt ska sluta ta paracetamol, men man bör överväga om man behöver ta den varje gång, säger Carl-Gustaf Bornehag, professor i folkhälsovetenskap.

 

Hund sträcker fram tassen till pojke

Så undersöker du din hund hemma 

Husdjur

Om du regelbundet känner igenom din hund och lär dig hur den ser ut och beter sig så upptäcker du snabbt när något avviker. Det säger veterinären Sara Klinga Myr som har skrivit en pedagogisk handbok för stora och små som vill lära sig att undersöka sin hund på egen hand.

Ung kvinna ligger på soffa och håller i temugg

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektiva blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka varmt te med örterna i utspädd form kan också hjälpa.