blåbär

Ämne i blåbär och druvor motverkar minnesförlust hos äldre

Nya rön visar att polyfenoler – fytokemikalier från blåbär och vindruvor – förebygger försämrat minne. Forskning visar att tillskott under sex månader förbättrar den kognitiva funktionen hos äldre.

Enligt en ny studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Journals of Geronology kan tillskott med ett extrakt av blåbär och vindruva ha gynnsamma effekter på minnesförlust hos friska äldre. Dessa resultat från forskare på the Institute of Nutrition and Functional Foods (INAF) i Kanada och universitetet i Bordeaux i Frankrike visade på en förbättring motsvarandei snitt åtta år och ses som ett stort genombrott.

LÄS OCKSÅ: Kan choklad förbättra synen?

Dramatisk förbättring
Resultaten visade att de med mild kognitiv nedsättning med funktion motsvarande en 83-åring efter behandling med extrakten förbättrat sina värden till motsvarande en 70-årings nivå. Något som tyder på att polyfenol kan fungera både som behandling och i förebyggande syfte mot kognitiva funktionsnedsättningar och åldersrelaterad minnesförlust.

 

LÄS OCKSÅ: Rolf får hjälp av polyfenoler i kampen mot prostatacancern

Styrker resultat från tidigare studier
Forskarna utförde en dubbelblind, slumpmässig och placebokontrollerad studie på 215 friska personer mellan 60 och 70 år, för att undersöka om polyfenol kunde ha någon effekt. Tidigare forskning har visat att polyfenol från frukt och bär kan hjälpa till att stödja minnet och bidra till neurologsik hälsa när vi åldras, denna studie styrker att det har effekt. Mest märktes det på de som hade svårast problem med minnet.

LÄS OCKSÅ: Resveratrol – superantioxidanten som gör dig friskare

En fytokemikalie
Polyfenol är en så kallad fytokemikalie. Många fytokemikalier fungerar som antioxidanter och är nyttiga för hälsan, men det finns även giftiga varianter, exempelvis i giftsvamp. Den största gruppen kallas polyfenoler, de binds till proteiner i saliven och ger en sträv smak i munnen som exempelvis rött vin. Komplexet av polyfenol och protein bryts inte helt ner i magen. Det gör att polyfenoler kan komma ut i blodet där det ger positiva hälsoeffekter som minskad risk för cancer och hjärt- och kärlsjukdom. Polyfenoler har i tidigare studier visat ha positiv effekt vid prostatacancer samt allmänt kunna minska risken att dö i förtid.

Av redaktionen

Källa: Journals of Geronology, Pure encapsulations samt DN och Kurera

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.