Återhämtningsexpertens tips för bättre avkoppling på semestern

Fakta

Namn: Ewa Wigenheim.
Ålder: Evig.
Bor: Stockholm.
Sysselsättning: Professionell livscoach, retreat-ledare, föreläsare och expert på mental återhämtning.
Aktuell med: Boken “Från ABBA till munkarna i Laos” om sin livsresa och kurser i "The power of en paus" (skrolla ner i listan).
Övrig kuriosa: Ewa Wigenheim är grundaren till ABBA the museum.
Ewa digitalt: Hemsida: Wigenheim.se, Facebook: Ewa Wigenheim.

Att ta ledigt från jobbmejl och arbetsrelaterade åtaganden under semestern är inte längre en självklarhet. Det mobila samhället har gjort att vi kan jobba var som helst och när som helst. På gott och ont – för det har lett till att allt fler upplever jobbstress även under semestern. 
Återhämtningsexperten Ewa Wigenheim delar med sig av sex tips som hjälper dig att verkligen koppla av – och koppla ner – under semestern.

Ewa Wigenheim är mental återhämtningsexpert, föreläsare och dessutom kursledare inom ämnet. Hon känner till problemet med att man tar med sig jobb och jobbstress på semestern allt för väl.
– Som anställd kan det vara svårt att säga nej eller sätta gränser för sitt eget beteende. Men det värsta du kan göra mot dig själv är att ta med jobbet till hängmattan. Stressen behöver en motvikt och det är vila, avkoppling och återhämtning, säger hon.

Nedan hittar du hennes bästa knep för att få maximal vila och återhämtning på semestern.

Läs också: Professorn: ”200 svenskar dör av jobbstress varje år”

 

Före semestern

 

1. Städa undan surdegarna
– Alla har vi högar som blir liggande i till ”sen”. Ofta tar tanken på uppgifterna mer energi än att faktiskt ta tag i dem. Rensa därför bort dessa före semestern. Du kommer känna en lättnad.

2. Gör en att-göra lista
– Skriv upp det du ska ta tag i när du kommer tillbaka. Lägg sedan undan listan och tänk inte en sekund på den förrän du börjar jobba igen. Om det är något du anser dig behöva göra under semestern, ifrågasätt det. Kan jag göra det innan? Kan det vänta? Kan någon annan göra det istället? Värdesätt din vila och hälsa högre än en arbetsuppgift. Du kommer att upptäcka att det mesta kan vänta eller att det löst sig själv när du varit borta.

3. Sätt mejlen på autosvar
– Använd autosvarfunktioner och lär chefen/arbetskamrater att du inte är anträffbar. Glöm framför allt inte att säga det till dig själv.

Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver!

Under semestern

 

Återhämtningsexperten Ewa Wigenheim

Återhämtningsexperten Ewa Wigenheim

1. Våga ha tråkigt
– De flesta blir rastlösa första dagarna på ledigheten. Det är bara abstinensbesvär av stressen och helt naturligt när tempot sänks. Acceptera fasen, utan att fylla på med nya aktiviteter, den är övergående. Ju snabbare du låter kropp, själ och sinne vila, desto fortare infinner sig den efterlängtade semesterkänslan. Kom ihåg att de mest rastlösa behöver vilan bäst (gäller även barn).

 

2. Tänk egna tankar
– Det vi ofta glömmer bort i vardagen är den nödvändiga reflektionen. Nu har du tid att avsätta en stund för eftertanke runt jobbet, tillvaron och livet. Ta en promenad till exempel, utan Spotify i öronen. Du behöver ingen särskild agenda utan bara känna inåt och låta tankar komma. Ju mindre du tänker, desto mer kommer du att höra dig själv och förstå vad du vill och vart du ska.

3. Släpp kontrollen
– Stress kommer av att vi har för stora yttre eller inre krav, på oss själva. Planera inte dina lediga dagar in i minsta detalj utan låt livet komma i den takt det ska. Släpp kontrollen, både gällande dig själv och andra. Se med nyfikenhet vad som händer när du inte har ett så aktivt finger med i spelet. Det är i vilan vi lär oss, som minnen skapas och som du samlar kraft för det som komma skall. Att inte göra någonting är den bästa gåvan du kan ge dig själv. Så skriv en mental lapp i hjärnan: ”Gone fishing”.

► Läs också: Så undviker du stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ewa Wigenheim.
Ålder: Evig.
Bor: Stockholm.
Sysselsättning: Professionell livscoach, retreat-ledare, föreläsare och expert på mental återhämtning.
Aktuell med: Boken “Från ABBA till munkarna i Laos” om sin livsresa och kurser i "The power of en paus" (skrolla ner i listan).
Övrig kuriosa: Ewa Wigenheim är grundaren till ABBA the museum.
Ewa digitalt: Hemsida: Wigenheim.se, Facebook: Ewa Wigenheim.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

 

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

 

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan