Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Studien visar att både dans och uthållighetsträning ökar hippocampus det område i hjärnan som annars minskar med åldern. Men det vara bara dans som ledde till märkbara beteendeförändringar när det gäller balansen.”Träning har den gynnsamma effekten att det saktar ned eller till och med helt kan motverka åldersrelaterad försämring av både den mentala och fysiska kapaciteten", säger Kathrin Rehfeld, på centret för neurodegenerativa sjukdomar i Magdeburg.

Ökning i hippocampus
Personerna som deltog i studien hade en medelålder på 68 år, de fick antingen gå en ett och ett halvt år lång kurs i dans eller träna  uthållighet och flexibilitet. Båda grupperna uppvisade en ökning av hippocampus i hjärnan något som är viktigt då det är ett område som annars har en benägenhet att minska med åldern vilket kan bidra till sjukdomar som Alzheimers. Att träna och dansa visade sig också spela också en betydande roll för minne och inlärning samt att behålla sin balans.

LÄS OCKSÅ: God kondition i medelåldern kan motverka demens

Repetition mot nya utmaningar
Medan tidigare forskning har visat att träning kan motverka att hjärnan krymper, har det inte varit känt om en typ av motion kan vara bättre än en annan. För att bedöma detta skiljde sig övningsrutinerna som gavs till deltagarna åt. Det traditionella träningsprogrammet bestod huvudsakligen av övningar som upprepades, cykling eller raska promenader, medan dansgruppen fick lära något nytt varje vecka.

 

Lär sig nytt hela tiden
Forskarna försåg seniorerna i dansgruppen med ständigt nya dansrutiner i olika stilar som jazz, square och line dance. Steg, armrörelser, formationer, hastighet och rytmer ändrades varannan vecka för att deltagarna skulle befinna sig i en konstant inlärningsprocess. En stor utmaning låg i att komma ihåg vad de lärt sig från vecka till vecka utan att hjälp av instruktören. Något som antas ligga bakom den märkbara skillnaden i balans hos deltagarna i dansgruppen.

LÄS OCKSÅ: Trimma hjärna och minne med rätt näring

Bygger vidare på forskningen
Forskarteamet bygger vidare på fynden och utvärderar nu något de kallar "Jymmin ", ett system som genererar ljud bestående av melodier och rytm baserat på fysisk aktivitet. ”Vi vet att demenspatienter reagerar starkt när de lyssnar på musik. Vi vill kombinera de lovande aspekterna av fysisk aktivitet och musik i en förstudie med demenspatienter", skriver de i artikeln.

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Gurkmeja möjligt steg för bot mot Alzheimers

Alla borde dansa
Dr Rehfeld uppmuntrar alla att resa på sig och dansa:
"Jag tror att alla skulle vilja leva ett självständigt och hälsosamt liv så länge som möjligt. Fysisk aktivitet är en av de livsstilsfaktorer som kan bidra till detta, motverka flera riskfaktorer och sänka åldersrelaterad nedgång. Jag tror att dans är ett kraftfullt verktyg för att skapa nya utmaningar för kropp och själ, särskilt på äldre dar. "

Av redaktionen

Källa: MedicalXpress.com

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.