Att dansa och lära nytt kan motverka demens | Kurera.se

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Studien visar att både dans och uthållighetsträning ökar hippocampus det område i hjärnan som annars minskar med åldern. Men det vara bara dans som ledde till märkbara beteendeförändringar när det gäller balansen.”Träning har den gynnsamma effekten att det saktar ned eller till och med helt kan motverka åldersrelaterad försämring av både den mentala och fysiska kapaciteten", säger Kathrin Rehfeld, på centret för neurodegenerativa sjukdomar i Magdeburg.

Ökning i hippocampus
Personerna som deltog i studien hade en medelålder på 68 år, de fick antingen gå en ett och ett halvt år lång kurs i dans eller träna  uthållighet och flexibilitet. Båda grupperna uppvisade en ökning av hippocampus i hjärnan något som är viktigt då det är ett område som annars har en benägenhet att minska med åldern vilket kan bidra till sjukdomar som Alzheimers. Att träna och dansa visade sig också spela också en betydande roll för minne och inlärning samt att behålla sin balans.

LÄS OCKSÅ: God kondition i medelåldern kan motverka demens

Repetition mot nya utmaningar
Medan tidigare forskning har visat att träning kan motverka att hjärnan krymper, har det inte varit känt om en typ av motion kan vara bättre än en annan. För att bedöma detta skiljde sig övningsrutinerna som gavs till deltagarna åt. Det traditionella träningsprogrammet bestod huvudsakligen av övningar som upprepades, cykling eller raska promenader, medan dansgruppen fick lära något nytt varje vecka.

 

Lär sig nytt hela tiden
Forskarna försåg seniorerna i dansgruppen med ständigt nya dansrutiner i olika stilar som jazz, square och line dance. Steg, armrörelser, formationer, hastighet och rytmer ändrades varannan vecka för att deltagarna skulle befinna sig i en konstant inlärningsprocess. En stor utmaning låg i att komma ihåg vad de lärt sig från vecka till vecka utan att hjälp av instruktören. Något som antas ligga bakom den märkbara skillnaden i balans hos deltagarna i dansgruppen.

LÄS OCKSÅ: Trimma hjärna och minne med rätt näring

Bygger vidare på forskningen
Forskarteamet bygger vidare på fynden och utvärderar nu något de kallar "Jymmin ", ett system som genererar ljud bestående av melodier och rytm baserat på fysisk aktivitet. ”Vi vet att demenspatienter reagerar starkt när de lyssnar på musik. Vi vill kombinera de lovande aspekterna av fysisk aktivitet och musik i en förstudie med demenspatienter", skriver de i artikeln.

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Gurkmeja möjligt steg för bot mot Alzheimers

Alla borde dansa
Dr Rehfeld uppmuntrar alla att resa på sig och dansa:
"Jag tror att alla skulle vilja leva ett självständigt och hälsosamt liv så länge som möjligt. Fysisk aktivitet är en av de livsstilsfaktorer som kan bidra till detta, motverka flera riskfaktorer och sänka åldersrelaterad nedgång. Jag tror att dans är ett kraftfullt verktyg för att skapa nya utmaningar för kropp och själ, särskilt på äldre dar. "

Av redaktionen

Källa: MedicalXpress.com

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Smoothiebowl med korngräs 

Recept

Ljuvlig bowl att njuta som frukost eller varför inte som en fräsch del av en brunch. Med avokado, banan, hallon och spenat får du många vitaminer och andra nyttigheter. Korngräspulver gör denna rätt än mer näringsrik.

Lagrad vitlök skyddar hjärta och kärl

Hälsa

Modern forskning har visat att bakterier i munnen inte bara orsakar plack och blödande tandkött – bakterierna kan även ta sig vidare ut i blodbanan och ge upphov till hjärtfel och blodproppar. En ny studie gjord i Australien visade att lagrad vitlök inte bara sänker högt blodtryck och minskar dåliga kolesterolvärden – vitlöken bidrar också till en bättre bakterieflora i munnen och kan även den vägen skydda mot hjärt-kärlsjukdomar.

 

Kristina har (h)järnkoll på bästa maten för knoppen

Kost

Vi blir allt mer medvetna om vikten att måna om vår hjärnhälsa lika mycket som resten av kroppen. Och förståelsen för att kosten påverkar hur vi kommer må inte bara när vi blir äldre utan även i unga år tycks bara öka. Kurera ställde några frågor till näringsfysiologen Kristina Andersson  som nyligen kom ut med boken "Ät hjärnsmart" om vad man bör tänka på.

Häxan: “Midsommartid är en tid för kärleksmagi”

Krönikan

Vem har inte lagt blommor under kudden en midsommar i hopp om att drömma om sin tillkommande? Det är en romantisk tradition på mer än ett sätt som även talar om vår kontakt med naturen - kanske är det därför det ansetts vara trolldom.  I denna krönika berättar häxan och författaren Hella Nathorst-Böös om hur vi genom tiderna använt olika knep när det kommer till att locka till oss kärlek och tipsar om hur du kan göra en amulett.

 

Ny konsumentmärkning för närodlat

Kost

Nu lanseras en ny märkning för frukt och grönt som inte rest så långt. Den nya märkningen "Ju närmre desto bättre" ska informera konsumenterna om huruvida livsmedlet de håller i sin hand är närproducerat eller inte – en komponent allt fler bryr sig om i en tid då ordet "hållbart" trendar såväl på nätet som samhället i stort. 

Grön midsommarmiddag signerad Sophie

Recept

Ni har väl inte missat Sophies Bohnstedts blogg på Kurera med ljuvliga recept på mat som är både miljövänlig och hälsosam. Här bjuder hon på ett specialkomponerad midsommarmiddag till Kureras läsare. Vad sägs om purjolöks”rösti” med ugnsbakade rödbetor i balsamicodressing med pinjeparmesan, basilika och gräslök. Till det serveras ruccola och ugnsrostad sparris. 

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

 

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.