Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Jan Andersson, LT

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Birgitta Höglund

Birgitta Höglund
Ålder: 58 år.
Bor: Östersund men tillbringar många veckor varje år i Turkiet.
Familj: Särbon Lennart som bor i Stockholm.
Yrke: Kokboksförfattare och matbloggare.
Aktuell med: Boken Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv som kommer våren 2020.

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Fibromyalgi, kotkompressioner, frakturer i bröstryggen, diskbråck, övervikt och ständiga problem med svullnad och smärta i magen. Det var vardag för jämtländska kocken Birgitta Höglund, 58 år. Den första smällen i ryggen kom när hon var 14 år och blev knuffad av en skolkamrat. Andra gången var för snart 20 år sedan då hon lyfte tungt i köket och det small till i ryggen. Det slutade med en sjukskrivning och att Birgitta linkade fram på kryckor.

– Jag mådde dåligt på flera sätt och ingen inom vården andades någonting om att kosten kunde ha påverkat min ohälsa. De var så fokuserade på att ge mig mediciner för smärtan i ryggen och trots att jag gick på sjukgymnastik, hade korsett, fick smärtblockader och elektrisk nervstimulering så hjälpte det bara för en kort stund. 2002 blev jag stelopererad i ryggen. Kirurgen avlägsnade den skadade disken och ersatte med plattor av titan och kolfiberstavar. Operationen gick bra, men en nervskada i höger ben och fot gjorde det besvärligt att gå, berättar Birgitta.

 

LÄS OCKSÅ: Nya maten gjorde Therese frisk

Lyssna på ett föredrag med Annika Dahlqvist

Värken i leder och muskler var konstant och Birgitta var ständigt trött. Att koncentrera sig på något var nästan en omöjlighet. Migrän och magsmärtor blev sämre och när Birgitta fick diagnosen fibromyalgi kändes det knappast bättre. Av läkare fick hon reda på att hennes sjukdom inte gick att bota, inte ens träning skulle hjälpa utan Birgitta fick acceptera att leva med smärtor resten av livet. Men det gjorde Birgitta inte och tur var väl det. Hon fick sjukpension redan som 45-åringen och då började hon själv ta reda på hur hon kunde börja må bättre.

– Jag gick på en föreläsning med doktor Annika Dahlqvist som pratade om LCHF-dieten. Det lät som något jag själv ganska enkelt kunde testa. Jag drog ner på kolhydrater och ökade på protein och fett. Innan levde jag på pasta och smörgåsar och åt alldeles för lite protein. Mina mattallrikar fylldes till bredden med grönsaker, mer fett och proteiner, redan efter en vecka blev jag piggare. Tröttheten som ofta kom efter en måltid försvann helt och det tog bort behovet att sova på dagen. Mitt blodsocker höll sig på en jämn nivå.

LÄS OCKSÅ: Bitten är sockrets fiende

Uteslöt gluten
Egentligen vill Birgitta inte prata vikt, utan bara hälsa men hon berättar att hon som mest vägde upp mot 100 kilo och idag är hon nere på 73 kilo. När Birgitta hade läst sig till att det finns en koppling mellan glutenintolerans och fibromyalgi, uteslöt hon även gluten ur kosten.

– Då minskade värken snabbt och förstoppning, migrän och eftermiddagströtthet försvann. Det var en sådan lättnad. När jag testade för gluten var provet negativt, men läkaren som jag besökte trodde ändå att jag har en överkänslighet eftersom jag blir sämre i magen när jag äter mat med gluten. Mitt beslut att ta bort gluten, att utesluta socker och att öka på fettintaget har gjort att jag mår så mycket bättre, säger Birgitta.

En annan viktig faktor har varit träningen. Birgitta stärker ryggen genom att träna med mjuka rörelser hon lärt sig av en sjukgymnast och yogainstruktör varje dag, och oftast tar hon också flera dagliga promenader på en-två timmar. Det tog ett halvår med den nya dieten och träning innan hon kunde gå utan kryckor, men att ta bort gluten var det som gav den största förbättringen. Och visst kan värken kan komma tillbaka om hon stressar och vid hastiga väderomslag.

 

LÄS OCKSÅ: Fri från depression med ketogen kost

Grön kokbok på gång
När kostomläggningen fungerade så bra bestämde sig Birgitta för att dela sin upplevelse med andra. Hon startade en hälso- och matblogg som blivit enormt populär med sina 1 500 dagliga besök. Där finns i dag runt 2 000 matrecept. Bloggen generade sedan i flera böcker och den första kokboken, LCHF för seniorer, skrev Birgitta tillsammans med Annika Dahlqvist som var en av de första att uppmärksamma LCHF-kost. Sedan kom uppföljaren Grillmat LCHF och så kom Långkok för LCHF och Paleo. Birgitta är även medförfattare till Låt bönor förändra ditt liv – kokboken och Diabeteskokboken för män. Kokböckerna blev populära och flera såldes slut, men idag finns nyutgåvorna Gammaldags husmanskost på nytt sätt och Birgitta Höglunds bästa grilltips. Våren 2020 släpps Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv. Flera av hennes böcker är dessutom översatta till engelska och utgivna i USA där LCHF är stort.

– Det är inspirerande för mig att skapa nya rätter till bloggen och det hjälper mig att hålla fast vid min nya kost. Jag är glad att jag inte gav upp min kamp för ett bättre liv. Jag har aldrig ätit så mycket god mat som jag gjort efter min kostomläggning. I dag känner jag mig yngre och piggare än när jag var 38 år och skadade ryggen. Forskningen kring mat går framåt och det som var bäst för mig då, kan mycket väl ha ändrats under åren. Jag har många gånger kritiserats för att jag äter för mycket grönsaker och nu även lagt till lite bönor i min form av LCHF, men det har ju bevisligen hjälpt mig och det är en av anledningarna till att jag vill sprida mina recept och min kunskap, avslutar Birgitta.

Av Inger Palm


Birgitta Höglund

Birgitta Höglund
Ålder: 58 år.
Bor: Östersund men tillbringar många veckor varje år i Turkiet.
Familj: Särbon Lennart som bor i Stockholm.
Yrke: Kokboksförfattare och matbloggare.
Aktuell med: Boken Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv som kommer våren 2020.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Nu kan jag äta lök igen”

Mage

Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

 

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

 

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

 

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

Polyfenoler minskar trötthet efter träning

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

 

Kureras expert: Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

Flicka med diabetesknapp på armen

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

Fyra skrattande kvinnor i vita skjortor

Har du passerat klimakteriet eller inte?

Hälsa

Kvinnors klimakterieålder har stigit över tid. Men var tredje kvinna har svårt att fastställa exakt ålder för när hon kommit in i klimakteriet, enligt en studie från Göteborgs universitet. Anledningen? Ökad användning av hormonspiral och p-piller.