blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

  • Är den ursprungliga blodgruppen grottmänniskor.
  • De brukade inte jorden utan levde som jägare och samlare
  • Ämnesomsättningen är inställd på att lagra näring inför svåra tider och dessa personer har därför lätt för att gå upp i vikt.
  • De är känsliga för gluten i sädesprodukter och mjölk och bör därför avstå dessa typer av produkter. Mozzarella, get- och fårost kan gå bra.
  • De har tillräckligt med saltsyra och de kan därför smälta kött bra.
  • Har ett starkt ibland överaktivt immunförsvar. Känsliga för magsårsbakterier och har ofta sår i mage och tarmar.
  • Vegetarianer av denna blodgrupp måste tänka på extra proteinintaget eftersom de inte tål mjölk och säd som är naturligt likt på protein.

LÄS OCKSÅ: Dietisten Anna Ottosson: ”Vi äter ihjäl oss!”

Detta är den ursprungliga blodgruppen och härstammar från Afrika men vandrade in i Europa och Asien 30 000 år f kr och är i dag den vanligaste blodgruppen i världen. De tidiga människorna levde av kött och det är här blodgrupp O hämtar sin energi i kombination med mycket fysisk aktivitet.

 

Får energi ur ketostillstånd
Min reflektion när jag hjälper klienter som tillhör blodgrupp 0 att förbättra sin hälsostatus är att rekommendera en proteindiet med så lite kolhydrater som möjligt. Det verkar som att denna blodgrupp hämtar energi från att befinna sig i ett ketostillstånd vilket innebär att protein och fett omvandlas till ketoner som kroppen använder till energi. Grupp O har mycket lätt att gå ner i vikt med rätt kostplan och hälsovinsterna blir stora.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte tål gluten

Ofta problem med sköldkörteln
Den största anledningen att de som tillhör blodgrupp O blir överviktiga är konsumtion av vete och mjölkprodukter som drar ner ämnesomsättningen och påverkar sköldkörteln negativt. Nästan alla jag träffar i min rådgivning som har sköldkörtelproblem har denna blodgrupp och då rekommenderas jod som ett tillskott för att förbättra produktionen av sköldkörtelhormoner. Jag har också märkt att om de väljer att leva på en vegetarisk kostplan måste detta göras med noggrannhet och se till att man får i sig rikligt med vegetabiliskt protein.  Generellt behöver de animaliskt protein för att producera serotonin till hjärnan. Risken för nedstämdhet och att bli deprimerad är stor för personer som tillhör blodgrupp O som väljer en vegansk eller en vegetarisk kost.

Grönsaker till alla middagar är bra för tarmen och de som tillhör blodgrupp O ska äta mycket gröna bladgrönsaker för att få vitamin K. Broccoli, grönkål och spenat är utmärkt för denna blodgrupp men vitkål, brysselkål och blomkål ska undvikas.

LÄS OCKSÅ: Paleo: Ät som på stenåldern

Mår bra av animaliskt protein
Den som tillhör blodgrupp O blir energisk av animaliskt protein och har tillräckligt med magsyra att bryta ner till exempel kött. Dock rekommenderas att äta kött tillsammans med rikligt av grönsaker och gärna gröna bladgrönsaker. Fisk och skaldjur är också extra bra för denna blodgrupp då det är en naturlig jodkälla samt den viktiga fiskoljan som gynnar tarmfloran. Vegetabilisk olja är bra för dem och de bör dagligen använda olivolja och linfröolja. Nötter och frön ska ätas med försiktighet framför allt om man vill gå ner i vikt. En anledning är att denna blodgrupp har svårt att bryta ner nötter, då är nötsmör ett bättre alternativ.

Uteslut komjölksprodukter
Komjölkprodukter bör inte ingå i dieten för de som tillhör blodgrupp O på grund av att mjölkproteinet kasein inte är välgörande för denna blodgrupp. De bör heller välja havre och sojaprodukter samt get- och fårprodukter. Ägg rekommenderas i måttliga mängder, det vill säga ett ägg per dag.

Bönor och linser är ett sämre alternativ men kan ätas i en liten mängd. Det finns inga spannmålsprodukter som är gynnsamma och därför bör de avstå eller dra ner på allt bröd, pasta och bakverk. En liten mängd havre eller rågbröd är ok och quinoa och ris kan vara ett bra alternativ istället för pasta och potatis.

LÄS OCKSÅ: Här är maten du ska välja – och undvika – vid IBS

Tillskott med jod är hälsofrämjande
Alger är välgörande och innehåller jod som denna blodgrupp behöver. Att använda alger i sin kost genom torkat pulver i smoothies, blötlägga torkade alger och lägga på salladen eller äta som tillbehör till maten är utmärkt. Försiktighet bör iakttaa med inläggningar med ättika och vinäger på grund av syran i dessa produkter. Kokosfett och kokosmjölk lämpar sig inte och bör undvikas.

Många frukter passar denna blodgrupp och ska helst vara alkaliska frukter för att få ner surhetsgraden i tarmen. Som blå och röda bär med undantag för björnbär, frukter som fikon, plommon och körsbär men även mango och banan är gynnsamt. Apelsin, clementin och mandarin bör undvikas och även kiwi och kokos. Grönsaksjuice är bättre än fruktjuice för den här blodgruppen Annan dryck som är gynnsam är pepparmyntste, grönt te och mineralvatten. Kaffe bör undvikas på grund av att kaffe producerar magsyra som denna grupp har mycket av. Vin kan intas i måttliga mängder men inte dagligen och öl bör man avstå ifrån.

LÄS OCKSÅ: 5 alternativ till komjölk – en miniguide

Födoämnen som orsakar viktökning

  • Vete stör insulinproduktionen och sänker ämnesomsättningen
  • Mjölkprodukter hämmar omsättningen av näringsämnen samt framkallar insulinreaktioner
  • Kidneybönor och linser sänker ämnesomsättningen
  • Majs stör insulinproduktionen och sänker ämnesomsättningen
  • Blomkål hämmar produktion av sköldkörtelhormon

Födoämnen som gynnar viktminskning

  • Kött bidrar till ökad ämnesomsättning
  • Tång ökar produktionen av sköldkörtelhormon
  • Fisk och skaldjur ökar produktionen av sköldkörtelhormon
  • Grönkål, spenat och broccoli bidrar till effektiv matsmältning

LÄS OCKSÅ: Så får du ditt barn att äta mer hälsosamt

Bra kosttillskott för Blodgrupp O
Eftersom de som tillhör denna blodgrupp ska undvika mjölkprodukter kan ett tillskott på kalcium vara bra. Kalcium finns även naturligt i broccoli och grönkål. Då de har en känslig sköldkörtelfunktion bör ett dagligt tillskott på jod ingå i kostplanen och som ett tillskott. Jod finns naturligt i fisk, skaldjur, alger och jodsalt.
När de som tillhör blodgrupp O gör en kostomställning och anpassar kosten till en blodgruppsdiet kan ett tillskott på enzymer vara bra under den första tiden för att lättare smälta animaliskt protein.

Personlighet och utseende
Detta är en intensiv blodgrupp som har ett starkt behov av fysisk aktivitet och högintensiv träning. För bästa hälsa bör man träna regelbundet och många och långa pass i veckan. De som tillhör blodgrupp är starka, uthålliga, modiga, optimistiska och har ofta ett starkt självförtroende. Många i denna blodgrupp har ledande egenskaper och har lätt för att fatta beslut och vågar ta risker. Min uppfattning är att de vanligtvis är långa och har ett avlångt ansikte.

Av Ulrika Davidsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ann-sofi forsberg hand med blomma i

Mindful Tapping del 4: Upplev mer glädje

Mental hälsa

I tre lektioner har Kureras läsare fått en liten inblick i Mindful Tapping och vad energipsykologi kan göra för välmåendet. I den fjärde och avslutande delen lär Ann-Sofi Forsberg, en av grundarna av metoden ut en övning som ska hjälpa oss att känna mer glädje genom att fokusera på tacksamhet.

negin aghili, hud burka

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.