blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

  • Är den ursprungliga blodgruppen grottmänniskor.
  • De brukade inte jorden utan levde som jägare och samlare
  • Ämnesomsättningen är inställd på att lagra näring inför svåra tider och dessa personer har därför lätt för att gå upp i vikt.
  • De är känsliga för gluten i sädesprodukter och mjölk och bör därför avstå dessa typer av produkter. Mozzarella, get- och fårost kan gå bra.
  • De har tillräckligt med saltsyra och de kan därför smälta kött bra.
  • Har ett starkt ibland överaktivt immunförsvar. Känsliga för magsårsbakterier och har ofta sår i mage och tarmar.
  • Vegetarianer av denna blodgrupp måste tänka på extra proteinintaget eftersom de inte tål mjölk och säd som är naturligt likt på protein.

LÄS OCKSÅ: Dietisten Anna Ottosson: “Vi äter ihjäl oss!”

Detta är den ursprungliga blodgruppen och härstammar från Afrika men vandrade in i Europa och Asien 30 000 år f kr och är i dag den vanligaste blodgruppen i världen. De tidiga människorna levde av kött och det är här blodgrupp O hämtar sin energi i kombination med mycket fysisk aktivitet.

 

Får energi ur ketostillstånd
Min reflektion när jag hjälper klienter som tillhör blodgrupp 0 att förbättra sin hälsostatus är att rekommendera en proteindiet med så lite kolhydrater som möjligt. Det verkar som att denna blodgrupp hämtar energi från att befinna sig i ett ketostillstånd vilket innebär att protein och fett omvandlas till ketoner som kroppen använder till energi. Grupp O har mycket lätt att gå ner i vikt med rätt kostplan och hälsovinsterna blir stora.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte tål gluten

Ofta problem med sköldkörteln
Den största anledningen att de som tillhör blodgrupp O blir överviktiga är konsumtion av vete och mjölkprodukter som drar ner ämnesomsättningen och påverkar sköldkörteln negativt. Nästan alla jag träffar i min rådgivning som har sköldkörtelproblem har denna blodgrupp och då rekommenderas jod som ett tillskott för att förbättra produktionen av sköldkörtelhormoner. Jag har också märkt att om de väljer att leva på en vegetarisk kostplan måste detta göras med noggrannhet och se till att man får i sig rikligt med vegetabiliskt protein.  Generellt behöver de animaliskt protein för att producera serotonin till hjärnan. Risken för nedstämdhet och att bli deprimerad är stor för personer som tillhör blodgrupp O som väljer en vegansk eller en vegetarisk kost.

Grönsaker till alla middagar är bra för tarmen och de som tillhör blodgrupp O ska äta mycket gröna bladgrönsaker för att få vitamin K. Broccoli, grönkål och spenat är utmärkt för denna blodgrupp men vitkål, brysselkål och blomkål ska undvikas.

LÄS OCKSÅ: Paleo: Ät som på stenåldern

Mår bra av animaliskt protein
Den som tillhör blodgrupp O blir energisk av animaliskt protein och har tillräckligt med magsyra att bryta ner till exempel kött. Dock rekommenderas att äta kött tillsammans med rikligt av grönsaker och gärna gröna bladgrönsaker. Fisk och skaldjur är också extra bra för denna blodgrupp då det är en naturlig jodkälla samt den viktiga fiskoljan som gynnar tarmfloran. Vegetabilisk olja är bra för dem och de bör dagligen använda olivolja och linfröolja. Nötter och frön ska ätas med försiktighet framför allt om man vill gå ner i vikt. En anledning är att denna blodgrupp har svårt att bryta ner nötter, då är nötsmör ett bättre alternativ.

Uteslut komjölksprodukter
Komjölkprodukter bör inte ingå i dieten för de som tillhör blodgrupp O på grund av att mjölkproteinet kasein inte är välgörande för denna blodgrupp. De bör heller välja havre och sojaprodukter samt get- och fårprodukter. Ägg rekommenderas i måttliga mängder, det vill säga ett ägg per dag.

Bönor och linser är ett sämre alternativ men kan ätas i en liten mängd. Det finns inga spannmålsprodukter som är gynnsamma och därför bör de avstå eller dra ner på allt bröd, pasta och bakverk. En liten mängd havre eller rågbröd är ok och quinoa och ris kan vara ett bra alternativ istället för pasta och potatis.

LÄS OCKSÅ: Här är maten du ska välja – och undvika – vid IBS

Tillskott med jod är hälsofrämjande
Alger är välgörande och innehåller jod som denna blodgrupp behöver. Att använda alger i sin kost genom torkat pulver i smoothies, blötlägga torkade alger och lägga på salladen eller äta som tillbehör till maten är utmärkt. Försiktighet bör iakttaa med inläggningar med ättika och vinäger på grund av syran i dessa produkter. Kokosfett och kokosmjölk lämpar sig inte och bör undvikas.

Många frukter passar denna blodgrupp och ska helst vara alkaliska frukter för att få ner surhetsgraden i tarmen. Som blå och röda bär med undantag för björnbär, frukter som fikon, plommon och körsbär men även mango och banan är gynnsamt. Apelsin, clementin och mandarin bör undvikas och även kiwi och kokos. Grönsaksjuice är bättre än fruktjuice för den här blodgruppen Annan dryck som är gynnsam är pepparmyntste, grönt te och mineralvatten. Kaffe bör undvikas på grund av att kaffe producerar magsyra som denna grupp har mycket av. Vin kan intas i måttliga mängder men inte dagligen och öl bör man avstå ifrån.

LÄS OCKSÅ: 5 alternativ till komjölk – en miniguide

Födoämnen som orsakar viktökning

  • Vete stör insulinproduktionen och sänker ämnesomsättningen
  • Mjölkprodukter hämmar omsättningen av näringsämnen samt framkallar insulinreaktioner
  • Kidneybönor och linser sänker ämnesomsättningen
  • Majs stör insulinproduktionen och sänker ämnesomsättningen
  • Blomkål hämmar produktion av sköldkörtelhormon

Födoämnen som gynnar viktminskning

  • Kött bidrar till ökad ämnesomsättning
  • Tång ökar produktionen av sköldkörtelhormon
  • Fisk och skaldjur ökar produktionen av sköldkörtelhormon
  • Grönkål, spenat och broccoli bidrar till effektiv matsmältning

LÄS OCKSÅ: Så får du ditt barn att äta mer hälsosamt

Bra kosttillskott för Blodgrupp O
Eftersom de som tillhör denna blodgrupp ska undvika mjölkprodukter kan ett tillskott på kalcium vara bra. Kalcium finns även naturligt i broccoli och grönkål. Då de har en känslig sköldkörtelfunktion bör ett dagligt tillskott på jod ingå i kostplanen och som ett tillskott. Jod finns naturligt i fisk, skaldjur, alger och jodsalt.
När de som tillhör blodgrupp O gör en kostomställning och anpassar kosten till en blodgruppsdiet kan ett tillskott på enzymer vara bra under den första tiden för att lättare smälta animaliskt protein.

Personlighet och utseende
Detta är en intensiv blodgrupp som har ett starkt behov av fysisk aktivitet och högintensiv träning. För bästa hälsa bör man träna regelbundet och många och långa pass i veckan. De som tillhör blodgrupp är starka, uthålliga, modiga, optimistiska och har ofta ett starkt självförtroende. Många i denna blodgrupp har ledande egenskaper och har lätt för att fatta beslut och vågar ta risker. Min uppfattning är att de vanligtvis är långa och har ett avlångt ansikte.

Av Ulrika Davidsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.