Nu stäms läskjätten Coca-Cola för att ha vilselett allmänheten om hälsoriskerna kopplade till läsk.
Bland annat ska de mellan 2010 och 2015 ha spenderat 120 miljoner dollar på forskning och annat för att lägga ut dimridåer kring riskerna kopplade till drycken.
Läskbolaget Coca-Cola anklagas tillsammans med The American Beverage Association för att medvetet ha försökt vilseleda allmänheten angående hälsoriskerna med läsk och om sambandet mellan fetma och sockersötade drycker, enligt Praxis Project, som står bakom stämningen.
► Läs också: 11 smartare sätt att använda Coca-Cola än att dricka den
Förvanskat forskning
Vilseledningen uppges bland annat bestå i förvanskning av forskning, stämningen som lämnats in av The Center for Science in the Public Interest på uppdrag av Praxis Project.
Läskjätten anklagas för att använda samma taktik som tobaksbolagen gjorde på 1950- och 60-talet, rapporterar SVT.
Coca-Cola ska, enligt en rapport publicerad i New York Times, ha spenderat 120 miljoner dollar på forskning och annat mellan 2010 och 2015 på att lägga ut dimridåer och skapa förvirring kring hälsoriskerna kopplade till läsk och sockersötade drycker.
I en Coca-Cola-kampanj framställs till exempel korta fysiska aktiviteter, som att spela bowling eller att skratta, som tillräckligt för att väga upp de negativa effekterna med att dricka den sockrade läsken, uppger TT, enligt Fri Köpenskap.
Varit i blåsväder förut
Det är inte första gången Coca-Cola är i blåsväder – och inte heller första gången det gäller mörkning av risker och forskningsfiffel. Kurera har tidigare skrivit om hur läskbolagets forskningschef avgick slutet av 2015 efter skandal om köpt forskning. Mer ingående handlade det om ett avslöjande om stöd till kritiserad fettforskning – utförd av en forskningsgrupp skapad av bolaget själva. Avslöjandet den gången gällde framför allt att läskjätten betalat för forskningsresultat som skulle tona ner den roll som bolagets produkters spelar när det gäller utvecklingen av fetma.
Betalat experter för att ljuga
Enligt den stämningsansökan som nu är inlämnad påstås läskjätten ha betalat bland andra forskare, läkare och dietister för att tona ner riskerna med att dricka läsk och för att i vissa fall även påstå att en läsk kan vara ett hälsosamt ”mellanmål”, skriver TT.
Minskad försäljning
Samtidigt sjunker försäljningen i takt med att kunskapen om hälsa ökar och läskskatter införs.
I USA, där folk har druckit läsk till maten på samma sätt som svenskarna har druckit mjölk, har läskindustrin de senaste åren fått känna på motvind. 2015 var den amerikanska läskkonsumtionen som lägst sedan 1985, skriver tidningen Time. Den totala volymen gick under 2015 ned med 1,2 procent, vilket kan jämföras med en nedgång på 0,9 procent året före. Det var elfte året i rad som försäljningssiffrorna gick ner, rapporterar Beverage Digest.
Allra mest sjönk efterfrågan på lightläsk – så kallad diet-läsk.
► Läs också: Ny svensk studie: Lightläsk ökar risken för diabetes
Ökad medvetenhet – och höjd skatt på läsk
Förklaringarna till att läskkonsumtionen minskar sägs vara att allt fler vill göra mer hälsomedvetna val. Konsumenterna har helt enkelt börjat att välja bort skadliga sötningsmedel som aspartam och är mer medvetna om att läsk faktiskt innehåller en enorm mängd kalorier (men ger varken näring eller mättnad). Dessutom har flera amerikanska städer infört skatt på läskedryck, har bland annat SVT rapporterat om enligt Dagens Handel. Först ut i landet ska Berkeley Kalifornien varit. Philadelphia, San Francisco, Oakland och Boulder i Colorado är andra städer som går eller gått samma väg.
Läskskatt – en rekommendation av Världshälsoorganisationen WHO
Världshälsoorganisationen WHO har rekommenderat världens regeringar att införa den här typen av skatt för att bekämpa bland annat fetma och diabetes.
Stämningen från Praxis Project skulle kunna innebära ytterligare restriktioner kring marknadsföringen samt andra åtgärder som kan komma att minska försäljningen av läsk, till exempel varningstexter på etiketter, skriver SVT Nyheter.
► Läs också: Läsk ökar risken för prostatacancer
Både ABA och Coca-Cola har tillbakavisat kritiken.
Av Redaktionen
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!