Stjälkselleri

Därför är selleri effektivt mot cancer

Fakta

Selleri förekommer i två former, stjälkselleri och rotselleri. Den förstnämnda anses nyttigare än den andra.
Stjälksellerin hör till familjen grönsaker och är lång, grön och krispig med karaktäristisk smak. Den innehåller många viktiga mineraler; kalium, zink, järn, fosfor, magnesium, B-vitamin, PP, E och provitamin A.

Näringsinnehåll för 100 gram stjälkselleri:
Energi: 11kcal/46,2 kJ
Vatten: 95 g
Protein: 0,7 g
Fett: 0,1 g varav mättat: 0,02 g, enkelomättat: 0,02 g, fleromättat: 0,04 g, kolesterol: 0 mg
Kolhydrater: 1,8 g varav sockerarter: 1,2 g
Fibrer: 1,8 g
Vattenlösliga vitaminer: C: 7 mg, folat: 9 mcg, niacin: 0,5 mg, B2: 0,08 mg, B1: 0,04 mg, B6: 0,09 mg
Fettlösliga vitaminer: Karoten (A-vit): 170 mcg, alfa-tokoferol (E-vitamin): 0,2 mg
Mineraler: Fosfor: 26 mg, järn: 0,4 mg, kalcium: 70 mg, kalium: 320 mg, magnesium: 8 mg, natrium: 62 mg, selen: 1 mcg, zink: 0,4 mg.

Selleri sägs även
... kunna minska nivåerna av stresshormoner i kroppen.
... vara muskelavslappnandegör att musklerna slappnar av.
kunna ta bort gifter och tungmetaller ur kroppen (detoxa) samt verka renande.
... vara rik på C-vitamin, som stärker immunförsvaret och hjälper kroppen ta upp järn.
...innehålla stora mängder vatten
...innehålla noll procent fett och inget kolesterol.
... fungera bra mot smärta orsakad av artrit, neurit och reumatism.
... verka blodtryckssänkande på personer med högt blodtryck.
... förbättra blodcirkulationen och ha en positiv effekt på hjärta och blodkärl.
... ha en lugnande effekt på nervsystemet och normalisera ämnesomsättningen.
... ha en tillnyktrande effekt och är ett motgift mot alkohol.
... vara en bra källa till kumarin som kan minska risken för cellmutationer och därmed även risken att utveckla cancer.
... vara naturligt rik på lutolin och disomin som kan reducera risken för demens och bidra till att bekämpa Alzheimers.
... vara jobbig för kroppen att ta hand om och bryta ner, varför vår kropp förbränner fler kalorier under matsmältningen än vad som tillförs när vi äter sellerin.
... tillsammans med en matsked honung före måltiden kunna dämpa aptiten, förbättra matsmältningen och stärka immunförsvaret.

Selleri är inte allas favorit men den borde vara.
Selleri innehåller nämligen en hel rad nyttigheter, bland annat en antioxidant fytokemikalie vid namn apigenin, som i flera studier visat sig effektiv mot cancer.

Selleristavar med dipp, selleri i grön-smoothien, selleribitar i salladen eller, för den som har juicecentrifug hemma, en enkel liten sellerishot på morgonen. Där har du fyra förslag på hur du får i dig denna nyttiga grönsak.

Läs också: Recept på god selleribaserad grönjuice

 

Kan motverka cancer
Ämnet har i flera vetenskapliga studier visat sig kunna hjälpa mot olika typer av cancer, bland annat bröstcancer, lungcancer och cancer i bukspottskörteln.
Apigenin finns förutom i selleri också i riklig mängd i persilja. Det finns även i andra vegetabiliska produkter som bland annat äpplen, apelsiner och nötter.

Näringsrik och kan framkalla celldöd – när det behövs
Selleri är väldigt näringsrikt. Grönsaken innehåller bland annat fibrer, C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin, folat, B-vitaminer (B1, B2, B3 och B6), fosfor, kalcium, magnesium, kalium, selen och zink.

Dessutom innehåller selleri apigenin som är en antioxidant fytokemikalie som i flera studier visat sig effektiv mot cancer. Effekten verkar bero på flera intressanta mekanismer. Bland annat motverkar apigenin oxidativ stress och skador på DNA. Dessutom verkar ämnet hämma inflammation och framkalla apoptos, det vill säga programmerad celldöd, samt autofagi när detta behövs.

 Läs också: Nya rön: Rabarber kan halvera antalet cancerceller på 48 timmar

 

Saktar ner cellförökning och minskar inflammation
I en studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Journal of Cancer Prevention står bland annat att läsa:
"Flera studier har visat att de anticarcinogena egenskaperna hos apigenin sker genom reglering av cellulärt svar på oxidativ stress och DNA-skada, undertryckande av inflammation och angiogenes, försening av cellförökning samt framkallande av autofagi och apoptos."

Minskar tumörtillväxten
I en annan studie som publicerades i Cancer Prevention Research och utfördes av professorer vid universitetet i Missouri-Columbia College of Veterinary Medicine and Dalton Heart Research Center visade det sig att apigenin kunde stoppa tillväxt av vissa former av bröstcancertumörceller. I studien fick en testgrupp råttor med viss typ av bröstcancer äta tillskott av ämnet apigenin. De råttor som fick apigenin utvecklade avsevärt mindre tumörer och fick även långsammare tumörutveckling jämfört med de råttor som inte fick ämnet.

► Läs också: Magnesium kan minska risken för cancer i bukspottskörteln

Höga kopparnivåer kan påverka tumörbildning negativt
Ett av ämnets fördelar är att det blockerar nybildning av blodkärl, vilket gör att tumörens tillväxt minskar.
Andra saker som kan påverka tumörbildningen är höga kopparhalter, vilket till skillnad mot apinenin tvärtom ökar nybildningen av blodkärl, skriver Natural News. Även sockerrik kost, ett lågt pH-värde i kroppen samt låg syresättning kan inverka, eftersom tumörer lever på socker och i syrefattiga miljöer.

 

Välj ekologiskt
Det är dock viktigt att välja ekologisk selleri. Selleri är nämligen en väldigt besprutad grönsak och intar en femte plats på listan över de mest besprutade livsmedlen. Överst hamnar oftast jordgubbar.
Du hittar listan här.

► Läs också: Därför ska du skölja dina grönsaker – även de ekologiska!

Mer läsning: 
• Journal of Cancer Prevention (2016): "Role of Apigenin in Cancer Prevention via the Induction of Apoptosis and Autophagy"
• Natural News: "Celery may help kill cancer"
• Natural Health 365: "4 ways celery will destroy cancer cells"
• Get Holistic Health: "Celery Boosts Your White Blood Cells and Starves Cancer"
• Huffington Post: "Apigenin Found In Celery And Parsley, Could Help Fight Breast Cancer"
• Get cancer cure: "This Could Save Millions of Lives: Study Finds That Celery Destroys 86% of Lung Cancer Cells"

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Selleri förekommer i två former, stjälkselleri och rotselleri. Den förstnämnda anses nyttigare än den andra.
Stjälksellerin hör till familjen grönsaker och är lång, grön och krispig med karaktäristisk smak. Den innehåller många viktiga mineraler; kalium, zink, järn, fosfor, magnesium, B-vitamin, PP, E och provitamin A.

Näringsinnehåll för 100 gram stjälkselleri:
Energi: 11kcal/46,2 kJ
Vatten: 95 g
Protein: 0,7 g
Fett: 0,1 g varav mättat: 0,02 g, enkelomättat: 0,02 g, fleromättat: 0,04 g, kolesterol: 0 mg
Kolhydrater: 1,8 g varav sockerarter: 1,2 g
Fibrer: 1,8 g
Vattenlösliga vitaminer: C: 7 mg, folat: 9 mcg, niacin: 0,5 mg, B2: 0,08 mg, B1: 0,04 mg, B6: 0,09 mg
Fettlösliga vitaminer: Karoten (A-vit): 170 mcg, alfa-tokoferol (E-vitamin): 0,2 mg
Mineraler: Fosfor: 26 mg, järn: 0,4 mg, kalcium: 70 mg, kalium: 320 mg, magnesium: 8 mg, natrium: 62 mg, selen: 1 mcg, zink: 0,4 mg.

Selleri sägs även
... kunna minska nivåerna av stresshormoner i kroppen.
... vara muskelavslappnandegör att musklerna slappnar av.
kunna ta bort gifter och tungmetaller ur kroppen (detoxa) samt verka renande.
... vara rik på C-vitamin, som stärker immunförsvaret och hjälper kroppen ta upp järn.
...innehålla stora mängder vatten
...innehålla noll procent fett och inget kolesterol.
... fungera bra mot smärta orsakad av artrit, neurit och reumatism.
... verka blodtryckssänkande på personer med högt blodtryck.
... förbättra blodcirkulationen och ha en positiv effekt på hjärta och blodkärl.
... ha en lugnande effekt på nervsystemet och normalisera ämnesomsättningen.
... ha en tillnyktrande effekt och är ett motgift mot alkohol.
... vara en bra källa till kumarin som kan minska risken för cellmutationer och därmed även risken att utveckla cancer.
... vara naturligt rik på lutolin och disomin som kan reducera risken för demens och bidra till att bekämpa Alzheimers.
... vara jobbig för kroppen att ta hand om och bryta ner, varför vår kropp förbränner fler kalorier under matsmältningen än vad som tillförs när vi äter sellerin.
... tillsammans med en matsked honung före måltiden kunna dämpa aptiten, förbättra matsmältningen och stärka immunförsvaret.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.