Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna stretchar

Därför behöver du magnesium

Magnesium är en viktig mineral som är involverad i många processer i kroppen. Om du lagar all din mat från grunden och äter färgrikt och balanserat så du får du i dig tillräcklig mängd magnesium. Men det är inte alltid livet ser ut så. Det är enkelt att komma till rätta med – men vilken sorts magnesium ska man välja? Kurera frågade näringsmedicinaren Fredrik Ölander.

Det pratas mycket om magnesium som en mineral med stor betydelse i kroppen. Det allra vanligaste är att magen kan fungera bättre, det går lättare att komma till ro på kvällen och magnesium har en effekt vid muskelkramp och sendrag.

Fredrik Ölander


 

Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander berättar att han bland sina klienter ser vid mätning att de som inte tar ett magnesiumtillskott ofta har en brist.

– Magnesiumbrist går snabbt att åtgärda genom att äta bättre och ta ett tillskott. De vanligaste symtomen på magnesiumbrist är kramper i benen under natten och att man har sömnproblem och svårt att komma till ro. Magnesium som tillskott kan man ta till om det finns ett behov, säger Fredrik Ölander.

Magnesium är vattenlösligt, vilket betyder att det tas upp via kontakt med vatten och det lämnar kroppen med urinen. Magnesium lagras sämre i kroppen än fettlösliga ämnen. Därav vikten av ett regelbundet intag. Det finns rikligt med magnesium i paranötter, mandel, cashewnötter, pinjenötter, pumpafrön, linfrön, solrosfrön och sesamfrön.

– Tänk på att inte äta för mycket frön då dessa även har högre andel omega-6 som kan rubba din balans beroende på hur du äter i övrigt, säger Fredrik.

LÄS OCKSÅ: “D-vitamin tog mig ur depressionen”

Laga maten från grunden

Vid magnesiumbrist kan också symtom som nedstämdhet, håglöshet, trötthet, förvirring och darrningar uppstå. En långvarig magnesiumbrist kan leda till depression och på sikt benskörhet.

– Om du lagar din mat från grunden, äter mat med mycket färg och har ett balanserat intag får du sannolikt inte magnesiumbrist. Men matsmältningssjukdomar som Chrons sjukdom, långvarigt alkoholmissbruk och diarré, hög ålder och urindrivande medel kan ge magnesiumbrist, säger Fredrik Ölander.

 

Finns det vitaminer och mineraler som samverkar med magnesium för bättre upptag?

– Ja, magnesium tas upp bättre av mineralerna kalcium, fosfor, krom, kalium, mangan och zink samt vitaminerna A, B1 B2 B3, C och E. Alla dessa samverkar och förstärker absorptionen och det metabola utnyttjandet av magnesium. Det är därför vissa människor inte svarar på tillförsel av magnesium, inte ens i höga doser. När dessa personer äter en varierad kost där ovanstående vitaminer och mineraler finns så löser det oftast problemet.

Hur märker jag att ett magnesiumtillskott gör skillnad i kroppen? 

– Man brukar snabbt få ett bra resultat om man valt rätt magnesiumsort och från ett märke som håller hög kvalitet. När det gäller sömnen så är det viktigt att du även har en bra och sund sömnrutin. Det kan vara svårt att komma till ro om man spelar krigsspel eller ser på någon spännande film precis före sänggåendet. Läs hellre en bra bok, meditera eller gör lite avslappningsövningar en halvtimme innan du går i säng, då sover du garanterat godare, förklarar Fredrik.

Den rekommenderade dagliga dosen är 200 till 600 milligram per dag. Att uppnå toxiska doser är därför ovanligt. Det kräver höga doser under lång tid. Men om du har problem med njurarna eller svår hjärt-kärlsjukdom, så bör du hålla sig till den lägre rekommendationen per dag.

– Är du osäker på dina magnesiumnivåer så kan de mätas med ett enkelt venprov. De är dock viktigt att veta att magnesium inte ska tas tillsammans med andra läkemedel eftersom magnesium kan minska effekten av läkemedlet. Magnesiumtillskott ska tas minst två timmar efter intag av läkemedel, säger Fredrik.

LÄS OCKSÅ: Magnesium ger bättre upptag av D-vitamin

Det finns magnesium i olika former och kombinationer, vad ska man välja?

– De olika sorterna stökar till det en aning när vi ska köpa vårt magnesium. Man brukar generellt säga att de bättre formerna är magnesiumglycinat, vilket är aminosyre-bundet magnesium, magnesiumaspartat, magnesium EAP2, magnesiummalat och magnesiumcitrat. 

 

– Till de sämre formerna räknas magnesiumglukonat, magnesiumpalmitat, magnesiumklorid, magnesiumsulfat, magnesiumkarbonat och magnesiumoxid. Så läs på förpackningen noga innan du köper. Det finns flera leverantörer som byter ut sitt magnesium mot billigare verkningslösa magnesiumsorter för att öka sina marginaler.

Magnesiumcitrat tas lätt upp av kroppen, och magnesiumtaurat är känd för att kunna förbättra hjärtarrytmier, sänka puls och blodtryck. Den är också lättabsorberad, och är en form av magnesium som är bundet till taurin, vilket är en aminosyra med god biotillgänglighet. Taurin är den vanligaste förekommande aminosyran i vår hjärtvävnad. Taurin och även malat minskar trötthet och utmattning och bidrar till byggandet av muskler. Även magnesiumglycinat har hög biotillgänglighet och kan minska stress, främja sömn och förbättra minne, ge bättre uppmärksamhet och inlärning men den ger också ett stöd för nervsystemet.

– Jag rekommenderar glycinat för muskelavslappning och bättre sömn. Och magnesiummalat är en naturlig form som finns i flera livsmedel som exempelvis äpplen. Malatformen är viktig för energiproduktionen. Det minskar trötthet och även ömhet, smärta och trötthet vid fibromyalgi, muskelsmärta och kramper.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

ögon

Näring för skarpare syn

Hälsa

Gula fläcken är det område i ögat som har flest synceller och där vi ser skarpast. Den lilla fläcken är bara ett par millimeter stor – men förändringar i makula kan påverka hela livet. Risken för makuladegeneration ökar med åldern, och kvinnor drabbas oftare än män. Studier har visat att vitaminer, antioxidanter och näringsämnen som lutein och zeaxanhtin kan bromsa förloppet med synförsämringar.

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

 

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

 

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

 

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

 

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.

Familj grälar i bil

5 överlevnadstips för familjesemestern

Mental hälsa

Äntligen sommar och semester – men ofta också gnäll, bråk och trassel när många viljor ska trängas i en sommarstuga eller ett litet hotellrum. Författaren Kristin Emilsson vet själv allt om detta och är aktuell med en feelgod-roman om en sommar där allt går fel. Här delar hon med sig av sina bästa överlevnadstips för semestern!

kvinna i naturen

Irina fick tillbaka rörligheten i knäet

Naturlig hälsa

Irina Esteman skadade sitt knä vid en cykelolycka under en semesterresa. Undersökningen avslöjade artros – men ett kollagentillskott berikat med MSM, C-vitamin och kondroitinsulfat tog bort smärtan och nu kan Irina promenera och cykla igen. Som en bonus blev hennes hår fylligare och tjockare av tillskottet. 

 

kvinna tar sig för pannan

Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.