Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Fem exempel på mindre uppskattade kyssar

Den slaskiga kyssen:
Enligt uppgift är det vanligare att män kör denna typ av slaskiga kyss med öppen mun, eftersom detta påstås frisätta testosteron. Vilket i sin tur kan hjälpa kvinnor att komma i rätt stämning... men försök att inte gapa efter för mycket.

Den döda fisken:
Få hångelsituationer är lika avtändande som när en råkar ut för den döda fisken. Att kyssas är bäst när det är två personer som deltar, det vill säga inte om ena personen bara sitter där. Så frambringa lite entusiasm och låt din partner veta att du faktiskt tycker om det.

Tungan ner i halsen: Hur oemotståndlig den du kysser än är, försök att inte omvandla ert hångel till en tävling för att se vem som kan stoppa ner tungan djupast - och hålla andan längst.

Den snabba tungan: Att sticka din tunga in och ut, in och ut likt en ormtunga kommer troligtvis inte ge dig en andra dejt. Studier visar att många rankar tungkyssförmåga högt - så vill du fortsätta träffa personen i fråga - don´t just keep it moving - utan försök alternera mellan intensiva kyssar och ömma, mer långsamma sensuella kyssar.

Den hårda kyssen: Undvik att dyka in i den hårda kyssen - vilken inte sällan ackompanjeras av ett visst dragande av hår samt att bli upptryckt mot en hård yta - om du inte testat vattnet först, och vet att den uppskattas.

Källa: Kyss- och kroppsspråksexperten Katia Loisel

Oxytocin (som frigörs när man pussas och kysser)...
• skapar bindning mellan individer, särskilt mellan mor och barn men också i andra relationer.
• höjer smärttröskeln och minskar rädsla och aggressivitet.
• dämpar oro och verkar avslappnande.
• dämpar smärta och minskar inflammation.
• dämpar stress.
• stimulerar läkning och tillväxt.

Källa: Kurera

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken.
Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem. 

Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många.
Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

Den 6 juli inträffar varje år den Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN.
Under dagen pågår kysstävlingar, massaktioner och fester runt om i världen.
Men även om du inte deltar på något kyssevent eller liknande gör du rätt i att visa din kärlek lite extra idag.
Och gärna alla andra dagar.

Gör oss tryggare
Att kyssas har många terapeutiska effekter på kroppen. Inte minst frigör det hormonet oxytocin, som har många hälsofördelar och hjälper oss på flera sätt. Bland annat förstärker oxytocinet våra relationer och gör att vi får lättare att känna gemenskap, bilda par, att känna omvårdnadskänslor och att följa sociala normer. Vi blir tryggare och mer tillfreds med tillvaron och en ökad oxytocinmängd ger också ökad tillit och minskar vår benägenhet att känna oss aggressiva och ångestfyllda.

 

LÄS OCKSÅ: Fem steg till läckra läppar

Kyssar – ett komplement till parterapi
Och för de par som har en liten fnurra på tråden är det kanske extra viktigt att ändå försöka komma ihåg att kyssas. Se det som ett komplement till parterapi. Men en ökad halt oxytocin i kroppen främjas nämligen vår tillgivenhet för varandra, vilket kan bidra till att relationen får åtminstone en liten skjuts i rätt riktning.

– Om du ger människor oxytocin i nässpray blir de är mer tillgivna och känner mer förtroende för sin partner, säger den amerikanske neurologen David Linden, som författat boken "The Compass of Pleasure".

Ett effektivt motgift mot stress
Flera studier har visat att en så enkel handling som att sträcka armen för att ta på någon innebär fysiska fördelar som långsammare puls, lägre blodtryck och gör att en tillfrisknar snabbare vid till exempel muskelsjukdom, enligt forskning från University of California, vilket Kurera tidigare skrivit om.

Oxytocin ökar även den autonoma hjärtkontrollen, vilket i sin tur gör oss bättre på att hantera stress. Så hångla mer för guds skull. Stress är ett gift och kyssar och närhet ett effektivt motgift.

 

Vi tröttnar på smaker och dofter – men inte beröring 
Till skillnad mot smaker och dofter är fysisk kontakt inte heller något vi tröttnar på så lätt. Det har tidigare svensk forskning visat.
– Även om det är samma slags beröring hela tiden tar det väldigt lång tid innan människor tröttnar på det, har Uta Sailer, professor vid psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet, uttalat sig tidigare.

Kysskompatibla – eller inte?
Katia Loisel menar att vikten av en bra kyss inte nog kan understrykas.
– Utöver att en bra kyss kan ge oss känslan av att vara i sjunde himlen har forskning visat att bra kyssar kan förbättra hur tillfredsställande ett par upplever själva förhållandet. Bra kyssar kan även minska stress samt boosta vårt immunsystem, säger hon och tillägger:

– Under en het, passionerad kyss väcks alla våra sinnen till liv och förmedlar information om vår genetik och kompatibilitet. Denna information hjälper oss att ta ett undermedvetet beslut om huruvida den vi kysser är en passande partner eller inte.”

 

En dålig kyss kan vara en deal breaker
När psykologiprofessorn Gordon Gallup undersökte saken fann hann att 66 procent av kvinnorna och 59 procent av männen som deltog i undersökningen hade gjort slut med någon på grund av att personen i fråga inte var tillräckligt bra på att kyssas. Enligt uppgift från sajten e-Darling.

LÄS OCKSÅ: Så lindrar du herpes naturligt

Vikten av hud mot hud
Den optimala hastigheten för en smekning är ungefär fem centimeter i sekunden. Det rapporterar forskare vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.
Förutom hastigheten spelar också temperaturen en roll. Strykning med kall och varm temperatur ger lägre aktivitet, medan en hudtempererad strykning ger störst respons.

– För att få de positiva effekterna av en beröring räcker det alltså inte att bli berörd av vilket mjukt föremål som helst. För att ge den starkaste känslan av välbehag och trygghet krävs att beröringen sker mellan människor, hud mot hud, har Rochelle Ackerley, forskare vid Sahlgrenska akademin, tidigare uttalat sig.

Läs mer om internationella kyssdagen här.

Källor: e-Darling.se

Av Isabelle G Hedander 


Fem exempel på mindre uppskattade kyssar

Den slaskiga kyssen:
Enligt uppgift är det vanligare att män kör denna typ av slaskiga kyss med öppen mun, eftersom detta påstås frisätta testosteron. Vilket i sin tur kan hjälpa kvinnor att komma i rätt stämning... men försök att inte gapa efter för mycket.

Den döda fisken:
Få hångelsituationer är lika avtändande som när en råkar ut för den döda fisken. Att kyssas är bäst när det är två personer som deltar, det vill säga inte om ena personen bara sitter där. Så frambringa lite entusiasm och låt din partner veta att du faktiskt tycker om det.

Tungan ner i halsen: Hur oemotståndlig den du kysser än är, försök att inte omvandla ert hångel till en tävling för att se vem som kan stoppa ner tungan djupast - och hålla andan längst.

Den snabba tungan: Att sticka din tunga in och ut, in och ut likt en ormtunga kommer troligtvis inte ge dig en andra dejt. Studier visar att många rankar tungkyssförmåga högt - så vill du fortsätta träffa personen i fråga - don´t just keep it moving - utan försök alternera mellan intensiva kyssar och ömma, mer långsamma sensuella kyssar.

Den hårda kyssen: Undvik att dyka in i den hårda kyssen - vilken inte sällan ackompanjeras av ett visst dragande av hår samt att bli upptryckt mot en hård yta - om du inte testat vattnet först, och vet att den uppskattas.

Källa: Kyss- och kroppsspråksexperten Katia Loisel

Oxytocin (som frigörs när man pussas och kysser)...
• skapar bindning mellan individer, särskilt mellan mor och barn men också i andra relationer.
• höjer smärttröskeln och minskar rädsla och aggressivitet.
• dämpar oro och verkar avslappnande.
• dämpar smärta och minskar inflammation.
• dämpar stress.
• stimulerar läkning och tillväxt.

Källa: Kurera

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.