Så lindrar du herpes naturligt

5 tips som lindrar herpes

1. Ett bra immunförsvar
Det får du med bra kost, tillräckligt med sömn, lagom med träning samt med tillskott med C- och D-vitamin samt mineralet zink. Försök även hålla din tarmflora vid god vigör genom att äta fermenterad mat och tillskott med mjölksyrabakterier, så kallad probiotika.

2. Använd solskydd på läpparna
Så fort du vistas i starkare sol.

3. Ät kost som är fattig på aminosyran (L-)argin
Argininrik kost är låg på aminosyran lysin (vilken du vid herpesutbrott behöver mer av).
Exempel på argininrik kost är: kokos, carob, havre, vete, vetekli, jordnötter, sojabönor, vitlök, ärtor, solrosfrön och ginseng.


4. Ät kost som är rik på aminosyran (L-)lysin
Vid herpes bör du äta lysinrik kost och undvika argininrik kost:
Lysin finns till exempel i högkvalitativt protein, vilt, fläsk, kalkon, kyckling, yoghurt, choklad, mjölk, ägg och ost.
Ät argininfattig kost (med högre lysinvärden) som fisk, mjölk, kyckling, bönor, jäst och mungbönor.
Undvik argininrik kost (med låga lysinvärden) som kokos, carob, havre, vete, vetekli, jordnötter, sojabönor, vitlök, ärter, solrosfrön och ginseng.

5. Ät tillskott
Vid återkommande utbrott: äta aminosyran L-lysin som tillskott. Rekommenderad dagsdos är då 500-1000 mg/dag.
Ät även tillskott med C-vitamin och vitamin D (visat sig ha en positiv verkan för att mota utbrott av herpesvirus).
Vid aktiv herpes eller om man känner att ett herpesutbrott är på väg kan man öka dosen till 2000-3000 mg L-lysin mellan måltid tillsammans med 1000 mg C-vitamin.

Källa: Mia Hagenmalm

Har du en herpes du helst skulle slippa? Då delar du din önskan med en stor del av alla Sveriges vuxna.
Men vad är egentligen herpes och går det att lindra naturligt?
Kurera ställde några frågor till den duktiga hälsorådgivaren Mia Hagenmalm, tillika kvinnan bakom bloggen Riktig mat och hälsa.

Sugen på att hångla men fått ett herpesutbrott igen? Attans. Nej, herpes är inte kul – av många anledningar. Men du är långt ifrån ensam, om det nu är till någon tröst.

Många drabbade
Så många som 70-80 procent av Sveriges vuxna uppges lida av herpes typ 1, vilken oftast yttrar sig som munsår. Av dessa får var femte återkommande besvär medan resterande bär viruset latent i kroppen. Ungefär en fjärdedel av Sveriges vuxna har herpes typ 2, vilket är den typ som oftast ger genital herpes.
Oavsett typ skäms många över sina blåsor och skulle ge mycket för att hitta ett botemedel.

 

► Läs också: Jjojobaolja – perfekt för allt från munsår till mjäll

Viktigt med ett bra immunförsvar
Vill man slippa herpes gör man förstås bäst i att slippa bli smittad. Har man ändå blivit det och vill slippa utbrott finns det några knep att ta till. För vad få känner till är att det faktiskt finns helt naturliga knep som lindrar herpes drastiskt.
– Att upprätthålla ett bra immunförsvar är något att tänka på. Herpes brukar komma då man håller på att bli förkyld, redan är sjuk, reser till solen etcetera.  Så att upprätthålla ett bra immunförsvar och alltid använda solskydd på läpparna är a och o, berättar Mia Hagenmalm, hälsorådgivare och kvinnan bakom bloggen Riktig mat och hälsa.
Hon fortsätter:
– Några av mina bästa knep för immunförsvaret är tillskott med C- och D-vitamin, en bra probiotika samt zink. Och förstås bra kost och tillräckligt med sömn.

► Läs också: Torra, nariga läppar? Så får du hjälp

Mia Hagenmalm.

Mia Hagenmalm.

Bästa knepet: aminosyran L-lysin
Och undvik stress, råder hon.
– Stress är en faktor som kan utlösa herpesutbrott. B-vitaminer i form av till exempel B-vitaminkomplex är utmärkt att ta då man stressar eller om kroppen är stressad av bekymmer, sorg och så vidare.
Sedan kommer Mia till det hon menar är hennes absolut bästa råd.
– Naturligtvis aminosyran L-lysin, som är viktigast vid herpes. Ett kosttillskott med lysin är jättebra både för att förebygga, och vid utbrott. Har du fått ett väldigt kraftigt utbrott bör du äta L-lysin dagligen i rekommenderad dos (se faktaruta samt läs mer i texten längre ner).
– Känner du att det håller på att bli ett utbrott eller om du håller på att bli sjuk, öka dosen, råder hon.

Vad är herpes egentligen?
– Det är en virusfamilj, ett dubbelsträngat DNA-virus. Sjukdomen visar sig vanligtvis som rodnad, små blåsor i grupper som svider och gör ont och som sedan spricker och blir till sår. Huden runt blåsorna och slemhinnorna brukar svullna och gör ofta ont en eller två dagar innan blåsornas uppkomst.

Finns det olika typer av herpes?
– Ja, huvudviruset heter herpes simplex-virus (HSV) och finns av två typer. Typ 1 är det som vanligtvis orsakar sår runt och i munnen, i halsen och på läpparna. Typ 2 är det som orsakar herpes i underlivet, så kallad genital herpes. Det yttrar sig som sår eller blåsor på slemhinnorna i och på underlivet men även kring ändtarmen, på skinkorna och låren, berättar Mia Hagenmalm.
– Första gången man blir smittad av genital herpes kan man bli riktigt sjuk med feber och svullna lymfkörtlar i ljumskarna och få svårt att kissa. Man kan bli sängliggande med kateter, i sällsynta fall kan man även få hjärnhinneinflammation. Man kan alltså ha herpes i alla slemhinnor, även i ögonen, samt på huden och vanligast då på fingrarna. Viruset härbärgeras i kroppens nervsystem i sitt inaktiva tillstånd.

► Läs också: Ligg mer – Därför är sex bra för hälsan

Hur vanligt är herpes?
– Herpesvirus är mycket vanligt. Tre av fem vuxna bär på herpesvirus och redan i 15-års åldern har cirka hälften av alla svenskar antikroppar i blodet mot det HSV1 som ger munherpes medan 25 procent har antikroppar mot HSV-2. Att kroppen bildat antikroppar är ett tecken på att man har smittats av viruset någon gång i livet. Har man väl fått herpes försvinner det inte. Det finns i kroppen hela livet.
– Herpesvirus kan också ligga vilande i kroppen och många vet inte ens om att de har herpes då de aldrig får några besvär, fortsätter hon.

► Läs mer om aminosyran L-lysin i Kureras näringsguide

Varför får man herpes?
– Ett herpesutbrott brukar komma då man är stressad eller har någon infektion i kroppen, till exempel en förkylning. Vissa får också besvär vid exponering av solljus, vissa läkemedel och många kvinnor får det i samband med mens.

Är herpes farligt?
– Infektionen är för de flesta helt ofarlig även om det kan ge besvärliga symtom. Gravida kvinnor som har genital herpes bör dock tala om det för sin läkare då herpes kan överföras till barnet vid förlossningen, och även bidra till komplikationer. Kvinnan får då äta medicin och det är sällan några problem om mamman redan innan graviditeten bär på viruset. Däremot ska kvinnor undvika att bli smittade av HSV-2 under graviditeten då barnet saknar antikroppar och kan bli svårt sjuka.

Vilka får herpes? 
– Alla kan få herpes och många har det vilande i kroppen utan att ha besvär eller ens veta om det. Herpesvirus kommer in i kroppen genom små sår på slemhinnorna eller i huden och infekterar cellerna och ligger sedan vilande. Det vandrar sedan ut genom nervrötterna och ger utbrott. Viruset överförs genom saliv och har man herpes med blåsor eller sår kan man föra smittan vidare via pussar, kyssar eller oralsex, men även genom att dela läppbalsam eller dricka ur samma glas som någon som har munsår eller blåsor har druckit ur.
– Man kan även smittas av herpes i underlivet. Genital herpes smittar genom tät fysisk kontakt och genom samlag. Man ska också vara försiktig och tvätta händerna noga om man tagit med fingrarna på blåsor eller sår så att man inte överför smittan till andra delar av kroppen som till exempel på huden eller i ögat.

► Läs också: Fem steg till läckra läppar

Går herpes att bota?
– Nej, det går inte att bota eller bli av med herpesvirus. Viruset har man hela livet. Men såren läker av sig själva efter cirka en till två veckor. Ofta avtar även utbrotten med ålder.

Berätta gärna mer om hur man förebygger slash mildrar eller förkortar utbrott som redan kommit.
– Om man lätt får munherpes av solen kan man använda hög solskyddsfaktor på läpparna. Kosten spelar också en jättestor roll. Det finns även läkemedel som kan förkorta och lindra utbrotten.
– Sedan ska man känna till att man kan minska herpesutbrott eller hålla det helt borta genom (L-)argininfattig kost och genom att tillföra lysinrik kost, vitamin C och vitamin D.
L-lysin är en essentionell aminosyra som är viktig för fettomsättningen eftersom att lysin är involverad i L-karnetinsyntesen, säger Mia och fortsätter:
– Aminosyran lysin är viktig för barns tillväxt och utveckling och behövs för omsättningen av proteiner i kroppen. Den är även nödvändig för skelettets styrka och kalciummetabolism och ingår i bildandet av cellvävnad i ben, brosk och bindväv. Den behövs även för veners, artärers och kapillärers elasticitet.

► Läs också: Vad vet du om aminosyror – kroppens byggstenar?

Var hittar man lysin?
– Lysin hittar du i högkvalitativt protein, vilt, fläsk, kalkon, kyckling, yoghurt, choklad, mjölk, ägg och ost. Vid återkommande utbrott är det bra att äta L- lysin som tillskott. En dagsdos på 500-1000 mg/dag är att rekommendera, tillsammans med C-vitamin och vitamin D, samt att tänka på att äta argininfattig kost med högre lysinvärden som fisk, mjölk, kyckling, bönor, jäst och mungbönor.
– Vid aktiv herpes eller om man känner att ett herpesutbrott är på väg, kan man öka dosen till 2000-3000 mg L-lysin mellan måltid tillsammans med 1000 mg C-vitamin. D-vitamin har också visat sig ha en positiv verkan för att mota utbrott av herpesvirus.

 Läs också: Beror mina torra, spruckna läppar på brist? Experten svarar

Finns det någon kost man bör undvika vid herpes?
– Ja, argininrik kost som har låga lysinvärden, som till exempel kokos, carob, havre, vete, vetekli, jordnötter, sojabönor, vitlök, ärtor, solrosfrön och ginseng.

Av Isabelle G Hedander

5 tips som lindrar herpes

1. Ett bra immunförsvar
Det får du med bra kost, tillräckligt med sömn, lagom med träning samt med tillskott med C- och D-vitamin samt mineralet zink. Försök även hålla din tarmflora vid god vigör genom att äta fermenterad mat och tillskott med mjölksyrabakterier, så kallad probiotika.

2. Använd solskydd på läpparna
Så fort du vistas i starkare sol.

3. Ät kost som är fattig på aminosyran (L-)argin
Argininrik kost är låg på aminosyran lysin (vilken du vid herpesutbrott behöver mer av).
Exempel på argininrik kost är: kokos, carob, havre, vete, vetekli, jordnötter, sojabönor, vitlök, ärtor, solrosfrön och ginseng.


4. Ät kost som är rik på aminosyran (L-)lysin
Vid herpes bör du äta lysinrik kost och undvika argininrik kost:
Lysin finns till exempel i högkvalitativt protein, vilt, fläsk, kalkon, kyckling, yoghurt, choklad, mjölk, ägg och ost.
Ät argininfattig kost (med högre lysinvärden) som fisk, mjölk, kyckling, bönor, jäst och mungbönor.
Undvik argininrik kost (med låga lysinvärden) som kokos, carob, havre, vete, vetekli, jordnötter, sojabönor, vitlök, ärter, solrosfrön och ginseng.

5. Ät tillskott
Vid återkommande utbrott: äta aminosyran L-lysin som tillskott. Rekommenderad dagsdos är då 500-1000 mg/dag.
Ät även tillskott med C-vitamin och vitamin D (visat sig ha en positiv verkan för att mota utbrott av herpesvirus).
Vid aktiv herpes eller om man känner att ett herpesutbrott är på väg kan man öka dosen till 2000-3000 mg L-lysin mellan måltid tillsammans med 1000 mg C-vitamin.

Källa: Mia Hagenmalm

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.