Enkla knep för att undvika stillasittande | Kurera.se
sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år.

Stillasittande har blivit ett stort samhällsproblem och har ett starkt samband med utvecklingen av många kroniska sjukdomar. Stillasittande utgör idag en större orsak till förtidig död än trafikolyckor. För att funktion hos hjärta, muskler, blodomlopp, nervsystem och skelett ska kunna bevaras måste de aktiveras, tränas och belastas. För varje extra timme som vi sitter ökar risken för att dö i förtid med elva procent. Exempelvis löper personer som sitter mycket på arbetet jämfört med de som står eller rör på sig i arbetet, mer än 50 procent större risk att dö i hjärtinfarkt. Detta tycks gälla oavsett om du tränar eller inte.

LÄS OCKSÅ: Stillasittande ökar cancerrisken

Detta händer i kroppen när du sitter för mycket
• Minskad ämnesomsättning och förbränning
• Ökad risk för bukfetma
• Ökad risk för blodproppsbildning
• Vätskeansamlingar framförallt i benen på grund av stagnation av lymfan
• Ökad risk för kronisk värk i nacke och rygg
• Insulinkänsligheten minskar vilket ökar risken att insjukna i diabetes
• Ökad benskörhet på grund av minskad belastning på skelettet
• Det goda kolesterolet (HDL) minskar med cirka 20 procent
• Större risk för sömnapné
• Risken för vätskebildning i lungorna ökar
• Sämre blod- och lymfcirkulation vilket medför att hjärnan och kroppens celler får sämre försörjning av syre och näring samt att slagg inte transporteras bort lika effektivt

 

LÄS OCKSÅ: Ställ dig upp två minuter varje halvtimme – minska ditt bukfett

Träning motverkar inte effekten av stillasittande
Trots att motion har många hälsofördelar räcker det inte med att bara införa en timmes träning per dag om du i övrigt sitter mycket. En timmes rörelse väger inte upp för åtta timmars stillasittande. När du istället minskar ditt stillasittande och ökar vardagsmotionen, minskar du risken att ådra dig olika sjukdomar och förbättrar kroppens funktioner. Det kan också öka ditt mentala välbefinnande.

Tips till hur du kan minska ditt stillasittande
• Ta en promenad på fika- och lunchrasten
• Sitt på en pilatesboll när du jobbar eller titta på TV
• Använd ett höj- och sänkbart arbetsbord och variera mellan att sitta och stå
• Ta mikropauser, rör och sträck på dig cirka var 20-30 minut
• Inför promenadmöten istället för sittmöten på jobbet
• Testa ett promenadband vid ett höjbart skrivbord
• Prova att äta lunch stående, men inte om du känner dig stressad!
• Stå så ofta du kan. Exempelvis på tåget eller när du väntar på bussen
• Använd en lätt framåtlutad ergonomisk stol som stöttar huvud och ryggrad
• Sätt upp ett dagligt mål om att sitta mindre än fem timmar per dag

Av Miriam Granat

Källa: Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition av Peter Wilhelmsson.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

 

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.