Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Lovisa Zacrison (t.v)Rebecka Hallencreutz och (t.h)Klara Rydström

Debatt: Det är dags att prata om mens på jobbet!  

Lika självklart som att människor blir hungriga och behöver lunchraster, eller kissnödiga och behöver toaletter, bör det vara att ta hänsyn till personers menstruella behov. Därför vill organisationen Mensen - forum för menstruation, menscertifiera våra arbetsplatser.

Trots att frågor som rör menstruation uppmärksammats mer de senaste åren pratas det sällan om mens i relation till just arbete. Hösten 2018 fick organisationen Mensen - forum för menstruation stor uppmärksamhet för vårt projekt “menscertifiering av arbetsplatser, då vi vill sprida kunskap om mens och ge arbetsgivare verktyg för att kunna skapa mensmedvetna arbetsplatser. Kritiska röster menade bland annat att det inte är en fråga för arbetsgivare, och att det är upp till personer själva att ta ansvar över sin egen mens.

Läs också: Kvinnor mitt i livet oftare sjukskrivna

 

Det är inte konstigt att det finns en rädsla kring att prata om frågan. Historiskt sett har nämligen mens använts som anledning för att hålla kvinnor utanför arbetsmarknaden - menscykeln har  framställts som en kroppsfunktion som gör kvinnor svaga och opålitliga jämfört med män. Idag vet vi att problem snarare riskerar att uppstå, och förvärras, när vi inte pratar om mens.

Sedan projektets start har vi tagit del av olika berättelser, bland annat genom de 800 personer som deltagit vår enkätundersökning. Många bär på upplevelser av att arbetsplatsen inte tar dem på allvar.

Läs också: Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Det saknas förståelse för att mens kan innebära smärtor och förändrat psykiskt mående. Chefer har ifrågasatt om de verkligen kan ha så ont. En person berättar att kollegorna skämtat om hens PMDS. En del förminskar sina egna besvär genom att känna dåligt samvete om de presterar mindre än vanligt, eller stannar hemma, på grund av exempelvis mensvärk.

Ett annat problem är hög arbetsbelastning som inte lämnar utrymme för toalettbesök. På vissa arbetsplatser saknas ordentliga toaletter.

Många bär på en stress inför att blöda igenom sina mensskydd. Individers hälsa och välbefinnande påverkas negativt av okunskapen och tystnaden kring mens, vilket kan resultera i ekonomiskt bortfall för personerna själva och deras arbetsgivare vid eventuell sjukfrånvaro.

 

Inom projektet samarbetar vi med appföretaget Forza Football i Göteborg. Dessa kommer bli de första att menscertifieras, vilket i praktiken innebär att vi undersöker situationen på arbetsplatsen, utbildar anställda och ledningen, och ger dem skräddarsydd konsultation kring hur de kan skapa en mer mensmedveten - både fysisk och psykosocial - arbetsmiljö. I framtiden vill vi nå ut till fler aktörer inom olika branscher.

Läs också: Kvinnohälsa: Räddaren vid PMS och hormonstörningar

Lösningar skiljer sig åt mellan olika arbetsplatser. Det kan handla om att förbättra fysiska utrymmen, såsom toaletter och vilorum, eller att erbjuda mensskydd med samma självklarhet som det finns toalettpapper tillgängligt.

Flexibel arbetstid en annan potentiell åtgärd - möjligheten att arbeta ikapp förlorad tid vid senare tillfälle kan innebära att personer med besvär inte behöver sjukanmäla sig en hel dag.

 

En ytterligare insats är att anpassa arbetsuppgifter, exempelvis genom att planera arbetet med förståelse för att en persons PMS kan innebära att hen inte orkar med sociala aktiviteter under vissa dagar i cykeln.

Lika självklart som det är att människor blir hungriga och behöver lunchraster, eller kissnödiga och behöver toaletter, bör det vara att ta hänsyn till personers menstruella behov - eftersom mens är inget val. Oavsett vilka möjligheter till konkret förändring som finns på just din arbetsplats är det därför viktigt att börja prata om mens som en dimension, av flera, som påverkar människor i arbetslivet.

Klara Rydström, projektledare, Mensen - forum för menstruation

Rebecka Hallencreutz, projektmedarbetare, Mensen - forum för menstruation

Här kan du läsa alla artiklar i artikelserien om mens

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.