Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet! | Kurera.se

Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 29 år.
Bor: Jylland, Danmark men snart Sverige.
Familj: Sambo och två barn Ask 2,5 år och Elven 3 månader.
Sysselsättning: Just nu mammaledig och studerar komplementär hormonterapi på "institut før komplementær hormonterapi" i Danmark.
Utbildningen är startad av Caroline Fibæk som anses vara en av Skandinaviens mest kunniga inom ämnet kvinnohälsa och hormoner. Nästa år blir Sanne Lundblad läkarexaminerad komplementär hormonterapeut. Till dess föredrar hon titeln "vägledare inom hormonell hälsa" – eller ännu hellre: "hormonnörd".
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi och nu valt att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Synlig på sociala medier:
Blogg: sannelundblad.com
Instagram: sanne.lundblad
Facebook: Hormoner i balans

Förvandlas du till satmaran själv dagarna innan mens eller upplever att hela världen är emot dig? För att därefter slänga dig gråtandes på sängen, eftersom du plötsligt blev typ tio kilo tyngre – på bara en dag..? Ja, då är du troligen en av dem som har PMS.
Här delar Sanne Lundblad, snart en av Sveriges första läkarexaminerade komplementära hormonterapeuter, med sig av tipsen hon menar kan göra dig PMS-fri.

PMS eller premenstruellt syndrom är samlingsnamnet för en rad olika symtom som vissa kvinnor upplever dagarna innan menstruation.
– De flesta upplever mildare symtom innan menstruation och man räknar med att ungefär en tredjedel av alla kvinnor upplever svår PMS, berättar Sanne Lundblad som studerar till komplementär hormonterapeut.

 Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Östrogen och progesteron
I den första delen av din menstruationscykel är östrogen det dominerande hormonet för att, efter ägglossning byta plats med hormonet progesteron, berättar Sanne Lundblad.
– Balansen mellan dessa två hormon är viktiga för ditt välbefinnande. Är ditt progesteron för lågt eller för högt kan du uppleva symtom som huvudvärk, viktuppgång, raserianfall, gråtlabilitet, cystor och kraftiga menstruationer.
Är ditt östrogen samtidigt för högt har du en större risk att utveckla infertilitet.

 

 Läs också: De wallraffar världens alla PMS-behandlingar i jakten på en lösning

GABA och serotonin
Studier har visat att kvinnor som upplever PMS visar en generellt lägre nivå av könshormonet progesteron genom hela menscykeln än kvinnor som inte har några symtom på PMS, berättar Sanne.
– Detta gäller särskilt i dagarna innan menstruation där progesteron egentligen borde vara det dominerande hormonet.
Allopregnanolon som är ett derivat av progesteron binder sig till GABA-receptorer, vilka i sin tur ökar det lugnande neurotransmittor GABA, säger hon vidare.
– Troligen är det detta som ger symtom som irritation, ångest och humörsvängningar. Man har även har sett att låga nivåer av serotonin kan orsaka de samma symtom kring menstruation.

► Läs också: Näringsmedicinaren: "Balansera hela din kropp genom att balansera din dominanta biokemikalie"

PMS-symtom brukar öka med åldern
Hon fortsätter:
– Varför vissa kvinnor upplever större känslighet för dessa hormonförändringar kring menstruation är ännu oklart men man vet att kvinnor med åldern upplever fler symtom på PMS på grund av naturligt minskade nivåer av könshormoner.

Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Sanne Lundblad.

Stress – en anledning till minskat progesteron
En av anledningarna till att kroppen producerar lägre nivåer av progesteron kan vara stress, berättar Sanne Lundblad och förklarar att eftersom stress kan stjäla en del av pregnenolonlagret i kroppen – det vill säga förhormonet till våra könshormoner – och istället producera kortisol, minskar därmed nivåerna av progesteron naturligt.
– Försök därför att ge dig mer självomsorg och försök att sysselsätta dig med sådant som du upplever njutning och välbehag av, poängterar hon.

► Läs också: TV-stjärnan om sin PMS: ”Bättre av vilja, lugn och ro, saffran och vitaminer!”

 

Ökat sug efter kolhydrater
De som upplever cravings efter kolhydrater kring ägglossning och dagarna innan menstruation vill Sanne Lundblad uppmärksamma att detta sug ofta är kroppens försök att naturligt skapa balans i sitt neuroendokrina system. Hon utvecklar:
– Detta gäller särskilt om du går på en kost låg på kolhydrater, till exempel LCHF. Kolhydrater är nämligen av stor vikt för produktionen av signalsubstansen serotonin som gör dig glad och fridfull. Att bekämpa kroppens önskan om kolhydrater ger motsatt effekt av det serotonin ger och du känner dig ledsen och nedstämd.

Läs också: PMS? Du kan ha magnesiumbrist!

Kroppen vet vad den behöver
Sanne Lundblad är därför bestämd i sitt råd till kvinnor med sug efter kolhydrater runt denna tid: Lyssna på din kropp och gör som den säger!
– Hjälp därför kroppen och ge efter för ditt sug, men fokusera på att få de nyttigare kolhydraterna, som till exempel potatis, brunt ris och banan och undvik de dåliga kolhydraterna som vitt bröd och godis, säger hon.

Fytoöstrogen kan hjälpa
Fytoöstrogen kan minska symtomen kring PMS och övergångsålder, berättar Sanne Lundblad vidare.
– Eftersom fytoöstrogenerna kopplar sig till beta receptorer och förhindrar kroppens eget östrogen att binda sig till cellerna. Krossade linfrön är en av de viktigaste källorna till fytoöstrogen.

► Läs också: Allt fler väljer fytoöstrogen mot sina klimakteriebesvär

Antiinflammatorisk kost 
Hon har fler råd kring kosten, för genom kosten kan man få mycket mer hjälp vid hormonella obalanser än de flesta känner till, menar hon.
– Se till att få rikligt med antiinflammatorisk kost som lök och vitlök, ingefära och gurkmeja. Hjälp levern och tarmen med nedbrytningen och utsöndring av östrogen genom att äta kål, fibrer och grova grönsaker.

"Magnesium kan hjälpa vid ömma bröst och cravings"
Hon pratar även om vikten av att äta rätt näringstillskott.
– 50-100 milligram aktivt vitamin B6 har visat sig effektivt mot kraftig PMS, ett multivitamintillskott med metylerade B- vitaminer kan i vissa tillfällen ge dig samma mängd B6. Magnesiumtillskott kan hjälpa vid ömma bröst och cravings.

 

► Läs också: Johanna Toftby om sin PMDS: ”Migränen och humöret är det värsta"

Växt som ökar insöndringen av progesteron och minskar östrogendominans
Hon tipsar om den kransblommiga växten Vitex agnus-castus, också kallad kyskhetsträd, som även finns i form av växtbaserat kosttillskott med munkpepparextrakt:
– Vitex Agnus Castus ökar insöndringen av progesteron och minskar östrogendominans samtidigt som det ökar produktionen av hormonet dopamin som gör oss friska och uppmärksamma, berättar hon och tillägger:
– Vitex ska däremot inte användas om du fått konstaterat att du har diagnosen PCO eller PCOS.

Komplementär hormonterapi
...är, precis som namnet antyder, ett "komplement" till konventionell medicin och metoden är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen.
– Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök, berättar Sanne Lundblad och tillägger:
– Observera att inga örter eller tillskott ska tas utan läkares samråd vid graviditet.

 Läs också: Ny studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 29 år.
Bor: Jylland, Danmark men snart Sverige.
Familj: Sambo och två barn Ask 2,5 år och Elven 3 månader.
Sysselsättning: Just nu mammaledig och studerar komplementär hormonterapi på "institut før komplementær hormonterapi" i Danmark.
Utbildningen är startad av Caroline Fibæk som anses vara en av Skandinaviens mest kunniga inom ämnet kvinnohälsa och hormoner. Nästa år blir Sanne Lundblad läkarexaminerad komplementär hormonterapeut. Till dess föredrar hon titeln "vägledare inom hormonell hälsa" – eller ännu hellre: "hormonnörd".
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi och nu valt att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Synlig på sociala medier:
Blogg: sannelundblad.com
Instagram: sanne.lundblad
Facebook: Hormoner i balans

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm och Chinateatern och höll föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

 

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.