Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 29 år.
Bor: Jylland, Danmark men snart Sverige.
Familj: Sambo och två barn Ask 2,5 år och Elven 3 månader.
Sysselsättning: Just nu mammaledig och studerar komplementär hormonterapi på "institut før komplementær hormonterapi" i Danmark.
Utbildningen är startad av Caroline Fibæk som anses vara en av Skandinaviens mest kunniga inom ämnet kvinnohälsa och hormoner. Nästa år blir Sanne Lundblad läkarexaminerad komplementär hormonterapeut. Till dess föredrar hon titeln "vägledare inom hormonell hälsa" – eller ännu hellre: "hormonnörd".
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi och nu valt att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Synlig på sociala medier:
Blogg: sannelundblad.com
Instagram: sanne.lundblad
Facebook: Hormoner i balans

Förvandlas du till satmaran själv dagarna innan mens eller upplever att hela världen är emot dig? För att därefter slänga dig gråtandes på sängen, eftersom du plötsligt blev typ tio kilo tyngre – på bara en dag..? Ja, då är du troligen en av dem som har PMS.
Här delar Sanne Lundblad, snart en av Sveriges första läkarexaminerade komplementära hormonterapeuter, med sig av tipsen hon menar kan göra dig PMS-fri.

PMS eller premenstruellt syndrom är samlingsnamnet för en rad olika symtom som vissa kvinnor upplever dagarna innan menstruation.
– De flesta upplever mildare symtom innan menstruation och man räknar med att ungefär en tredjedel av alla kvinnor upplever svår PMS, berättar Sanne Lundblad som studerar till komplementär hormonterapeut.

 Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Östrogen och progesteron
I den första delen av din menstruationscykel är östrogen det dominerande hormonet för att, efter ägglossning byta plats med hormonet progesteron, berättar Sanne Lundblad.
– Balansen mellan dessa två hormon är viktiga för ditt välbefinnande. Är ditt progesteron för lågt eller för högt kan du uppleva symtom som huvudvärk, viktuppgång, raserianfall, gråtlabilitet, cystor och kraftiga menstruationer.
Är ditt östrogen samtidigt för högt har du en större risk att utveckla infertilitet.

 

 Läs också: De wallraffar världens alla PMS-behandlingar i jakten på en lösning

GABA och serotonin
Studier har visat att kvinnor som upplever PMS visar en generellt lägre nivå av könshormonet progesteron genom hela menscykeln än kvinnor som inte har några symtom på PMS, berättar Sanne.
– Detta gäller särskilt i dagarna innan menstruation där progesteron egentligen borde vara det dominerande hormonet.
Allopregnanolon som är ett derivat av progesteron binder sig till GABA-receptorer, vilka i sin tur ökar det lugnande neurotransmittor GABA, säger hon vidare.
– Troligen är det detta som ger symtom som irritation, ångest och humörsvängningar. Man har även har sett att låga nivåer av serotonin kan orsaka de samma symtom kring menstruation.

► Läs också: Näringsmedicinaren: "Balansera hela din kropp genom att balansera din dominanta biokemikalie"

PMS-symtom brukar öka med åldern
Hon fortsätter:
– Varför vissa kvinnor upplever större känslighet för dessa hormonförändringar kring menstruation är ännu oklart men man vet att kvinnor med åldern upplever fler symtom på PMS på grund av naturligt minskade nivåer av könshormoner.

Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Sanne Lundblad.

Stress – en anledning till minskat progesteron
En av anledningarna till att kroppen producerar lägre nivåer av progesteron kan vara stress, berättar Sanne Lundblad och förklarar att eftersom stress kan stjäla en del av pregnenolonlagret i kroppen – det vill säga förhormonet till våra könshormoner – och istället producera kortisol, minskar därmed nivåerna av progesteron naturligt.
– Försök därför att ge dig mer självomsorg och försök att sysselsätta dig med sådant som du upplever njutning och välbehag av, poängterar hon.

► Läs också: TV-stjärnan om sin PMS: ”Bättre av vilja, lugn och ro, saffran och vitaminer!”

 

Ökat sug efter kolhydrater
De som upplever cravings efter kolhydrater kring ägglossning och dagarna innan menstruation vill Sanne Lundblad uppmärksamma att detta sug ofta är kroppens försök att naturligt skapa balans i sitt neuroendokrina system. Hon utvecklar:
– Detta gäller särskilt om du går på en kost låg på kolhydrater, till exempel LCHF. Kolhydrater är nämligen av stor vikt för produktionen av signalsubstansen serotonin som gör dig glad och fridfull. Att bekämpa kroppens önskan om kolhydrater ger motsatt effekt av det serotonin ger och du känner dig ledsen och nedstämd.

Läs också: PMS? Du kan ha magnesiumbrist!

Kroppen vet vad den behöver
Sanne Lundblad är därför bestämd i sitt råd till kvinnor med sug efter kolhydrater runt denna tid: Lyssna på din kropp och gör som den säger!
– Hjälp därför kroppen och ge efter för ditt sug, men fokusera på att få de nyttigare kolhydraterna, som till exempel potatis, brunt ris och banan och undvik de dåliga kolhydraterna som vitt bröd och godis, säger hon.

Fytoöstrogen kan hjälpa
Fytoöstrogen kan minska symtomen kring PMS och övergångsålder, berättar Sanne Lundblad vidare.
– Eftersom fytoöstrogenerna kopplar sig till beta receptorer och förhindrar kroppens eget östrogen att binda sig till cellerna. Krossade linfrön är en av de viktigaste källorna till fytoöstrogen.

► Läs också: Allt fler väljer fytoöstrogen mot sina klimakteriebesvär

Antiinflammatorisk kost 
Hon har fler råd kring kosten, för genom kosten kan man få mycket mer hjälp vid hormonella obalanser än de flesta känner till, menar hon.
– Se till att få rikligt med antiinflammatorisk kost som lök och vitlök, ingefära och gurkmeja. Hjälp levern och tarmen med nedbrytningen och utsöndring av östrogen genom att äta kål, fibrer och grova grönsaker.

"Magnesium kan hjälpa vid ömma bröst och cravings"
Hon pratar även om vikten av att äta rätt näringstillskott.
– 50-100 milligram aktivt vitamin B6 har visat sig effektivt mot kraftig PMS, ett multivitamintillskott med metylerade B- vitaminer kan i vissa tillfällen ge dig samma mängd B6. Magnesiumtillskott kan hjälpa vid ömma bröst och cravings.

 

► Läs också: Johanna Toftby om sin PMDS: ”Migränen och humöret är det värsta"

Växt som ökar insöndringen av progesteron och minskar östrogendominans
Hon tipsar om den kransblommiga växten Vitex agnus-castus, också kallad kyskhetsträd, som även finns i form av växtbaserat kosttillskott med munkpepparextrakt:
– Vitex Agnus Castus ökar insöndringen av progesteron och minskar östrogendominans samtidigt som det ökar produktionen av hormonet dopamin som gör oss friska och uppmärksamma, berättar hon och tillägger:
– Vitex ska däremot inte användas om du fått konstaterat att du har diagnosen PCO eller PCOS.

Komplementär hormonterapi
...är, precis som namnet antyder, ett "komplement" till konventionell medicin och metoden är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen.
– Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök, berättar Sanne Lundblad och tillägger:
– Observera att inga örter eller tillskott ska tas utan läkares samråd vid graviditet.

 Läs också: Ny studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 29 år.
Bor: Jylland, Danmark men snart Sverige.
Familj: Sambo och två barn Ask 2,5 år och Elven 3 månader.
Sysselsättning: Just nu mammaledig och studerar komplementär hormonterapi på "institut før komplementær hormonterapi" i Danmark.
Utbildningen är startad av Caroline Fibæk som anses vara en av Skandinaviens mest kunniga inom ämnet kvinnohälsa och hormoner. Nästa år blir Sanne Lundblad läkarexaminerad komplementär hormonterapeut. Till dess föredrar hon titeln "vägledare inom hormonell hälsa" – eller ännu hellre: "hormonnörd".
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi och nu valt att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Synlig på sociala medier:
Blogg: sannelundblad.com
Instagram: sanne.lundblad
Facebook: Hormoner i balans

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

 

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.

 

“Vården måste bli bättre på att ta hand om patienter med Addisons sjukdom”

Kurera debatt

Med bättre kunskap om kortisolbrist bland husläkare och på sjukhus skulle patienter med diagnosen Addisons sjukdom kunna leva ett betydligt enklare och friskare liv. De skulle få hjälp med vardagliga besvär på sin vårdcentral, snabbare akut hjälp och dessutom kunna gå på rutinkontroller oftare. Det skriver Eva Rafner, ordförande i Svenska Addisonföreningen i denna debattartikel, där hon efterlyser större kunskap inom primärvården. Förbundet gav nyligen ut boken ”Ständigt på vakt”, om föräldrar till barn med kortisolbrist".

Vilka växter är giftiga – och vilka är säkra för din katt?

Hälsa

När vi väljer att dela vårt liv med en katt medför det att vi behöver vara uppmärksamma på sådant vi inte skänkte en tanke innan – som vilka blommor och krukväxter vi köper hem. Ta för vana att alltid kolla upp växten du är på väg att köpa redan i butiken och tveka inte att söka veterinär om du tror att din katt fått i sig en giftig växt. Här kommer en lista på växter du bör undvika och sådana du kan välja istället.

Goda och enkla frukostrecept

Recept

Frukost sägs ju vara dagens viktigaste mål. Här är två härliga frukostrecept - en uppdaterad variant av havregrynsgröten och en smarrig frukostklassiker som du förbereder kvällen innan och som tillagar sig själv under natten.

Därför är ditt vitamintillskott livsviktigt

Hälsa

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

 

Träningsexperten Alexandra Pizzoni och livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn

Så skaffar du nya vänner

Mental hälsa

Att ha vänner som man litar på är bland det bästa som finns! 13 procent av befolkningen har dock ingen nära vän som de kan prata med. Men det är aldrig försent att skaffa nya kompisar – här är några knep.