Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Radioprogramledaren Titti Schultz

Radioprogramledaren Titti Schultz Foto: Peter Knutson

Krönika: ”Det är lättare att vara omtänksam när man inte bryr sig om vad andra tycker”

Titti Schultz

Gör: Programledare på P4 Extra i Sveriges Radio och moderator
Ålder: 47
Bor: Södermalm i Stockholm
Familj: Sambo Erik, hunden Floyd, pappa och fem gudbarn.
Så mår jag bra: När jag har en ledig vardag och hinner bocka av mycket på att-göra-listan. En ensam dag på landet. Dagar i London eller Storbritannien generellt för all del. Brittisk landsbygd lägger sig som en mörkgrön filt runt själen och där går det inte att stressa, man tar en kopp te till bara.

Radioprogramledaren Titti Schultz skriver i sin krönika om att våga vara obekväm och säga ifrån när något skaver – kanske inte minst nu i coronatider.
Hittills har hon aldrig ångrat sig.

”Men låt henne vara, hon gör ju allt hon kan.”, hör jag mig själv säga.
En mamma försöker trösta en otröstlig och storgråtande bäbis, medan hon blir mer och mer stressad, svettas ymnigt i en vinterjacka och till råga på allt är det en dam som gång på gång upplyser henne om vad hon anser att mamman borde göra för att lugna sitt barn.
Tyst har jag aldrig varit utan istället har jag försökt utveckla denna fallenhet till min superkraft. Jag håller inte käft när något skaver.

 

LÄS OCKSÅ: Därför mår vi bra av att vara snälla

Och jag fick nog. Mamman log väldigt varmt mot mig. Det gjorde inte damen.
Samma sak är det nu när jag hamnar i olika köer. Hur stora skyltar behöver folk för att respektera att de ska hålla avstånd? Jag börjar direkt styra upp. Jag bryr mig inte om vad folk tycker längre. Det blir lättare att vara omtänksam när man inte bryr sig om vad andra tycker om en. Jag vill inte att någon ska komma i kläm. Jag kan inte titta bort. Jag säger ifrån. Oftast artigt.

Det här började för mer än tio år sedan, då jag bestämde mig för att jag ville vara snäll. Eller snällare. Det var ingen katastrof innan men jag kunde anstränga mig mer. Det var ett högst aktivt val. Jag började försöka se människor runt omkring mig oftare, fråga om jag kunde hjälpa till, och när folk berättade om hur de mådde lyssnade jag på svaret. Det kan vara läskigt att våga fråga varför, säga ifrån, eller orka le mot någon utsatt. Inte titta bort.

LÄS OCKSÅ: Så bryter du negativa tankemönster

Men jag har hittills aldrig ångrat att jag vågat säga ifrån eller göra något för någon, eller att jag har valt att inte titta bort i en obekväm situation.
Jag har frågat om alla har lika roligt när fem killar knuffar på den sjätte vid busshållplatsen, jag har ringt polisen. Jag har ringt på dörrar, frågat om jag kan hjälpa till även om jag aldrig sett människan förr. Jag vägrar titta bort i stort eller smått. Oftast är det ju små saker som att hålla upp en dörr, vattna grannens blommor när de är borta eller le mot en annan människa.

LÄS OCKSÅ: Våga face your fears!

Jag gör samma sak där jag jobbar, genom att föreslå nya vägar eller testa andra grepp fast något är bökigt. Jag försöker också lyfta andra. Berätta vem som är den briljanta hjärnan bakom något när vi, lite svenskt, inte vill slå på egen trumma. Jag kan inte säga att karma är den världsordning som jag tror på men sedan jag bestämde mig för att bry mig mer om andra så händer det roliga saker. Och folk är snällare mot mig! Win win!

 

Det är klart att det kostar lite. Jag kan vara obekväm. Men jag gör också andra glada. Alla tycker inte alltid som jag, vissa tittar snett.
Men jag tröstar mig med att jag inte har tittat bort. Testa att le mot någon du inte känner redan i dag, det kan vara början på något stort.

Av Titti Schultz, programledare i radio och moderator

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Titti Schultz

Gör: Programledare på P4 Extra i Sveriges Radio och moderator
Ålder: 47
Bor: Södermalm i Stockholm
Familj: Sambo Erik, hunden Floyd, pappa och fem gudbarn.
Så mår jag bra: När jag har en ledig vardag och hinner bocka av mycket på att-göra-listan. En ensam dag på landet. Dagar i London eller Storbritannien generellt för all del. Brittisk landsbygd lägger sig som en mörkgrön filt runt själen och där går det inte att stressa, man tar en kopp te till bara.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.