Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Fakta

Charlotta Rexmark är professionell coach och driver den populära livsutvecklingsbloggen Överlevnadsguiden.se. Hon bor i Ängelholm och har en bakgrund som civilingenjör och chef inom näringslivet samt som lärare inom den vanliga skolan och Kriminalvården. Charlotta har fokus på personlig utveckling och mänsklig interaktion och ett stort intresse för naturlig läkning och hälsa. På sin blogg coachar hon den som så önskar i kommentarsfältet.

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte?
Här får du några tips på hur du gör.

Alla har nog upplevt hur tankarna kan dra iväg åt ett håll dit man inte alls har lust att följa med, men att man hamnar där ändå helt enkelt för att man inte vet hur man ska få stopp på dem. Att bryta sina negativa tankemönster är något som jag av erfarenhet vet står högst upp på mångas önskelista och det behöver inte vara så omöjligt som det kan verka.

► Läs också: Studie: Livsglädje förlänger livet

Charlotta Rexmark, coach och livsutvecklare

Charlotta Rexmark, coach och livsutvecklare

 

Förebilder viktigt för vårt sätt att tänka
Vilka tankar man dagligen umgås med beror delvis på vem man är, vilka genetiska förutsättningar man har och vilka förebilder man hade när man växte upp. En del människor har lättare för att vara glada och hoppfulla medan andra har närmre till att bli sorgsna och modfällda, och har man haft förebilder med den sortens tankemönster så skapar man ofta dem själv också.

Du kan påverka dina tankar mer än du tror
Men hur den inre dialog man för med sig själv ser ut är i högsta grad påverkbar.Hjärnan är ett vanedjur som följer de upptrampade stigarna tills den blir tvingad att välja nya vägar och trivs man inte med de vägar tankarna tar är det fullt möjligt att med viljekraft och en fungerande strategi ändra på dem. En bra utgångspunkt är att bli medveten om vilka frågor du dagligen ställer till dig själv. Om du ställer frågor i stil med: ”Varför klarar jag ingenting?”, ”Varför är jag så dum?” eller ”Varför vill ingen vara vän med mig?” sätter du dig själv i en rävsax. Till den sortens frågor finns det nämligen inga bra svar men det finns massor med riktigt dåliga svar, svar som på ett ögonblick sänker dig och gör dig ännu olyckligare.

► Läs också: 7 sätt att bli mer lycklig – enligt vetenskapen

För en inre dialog
Att föra en inre dialog och ställa frågor till själv är ett jättebra sätt att utvecklas och hitta nya vägar och lösningar på problem, men det gäller att ställa frågorna på rätt sätt. Bättre formuleringar av frågorna här ovanför skulle kunna vara ”Hur kan jag ge mig själv bättre förutsättningar att lyckas nästa gång?”, ”Vilken kunskap behöver jag tillägna mig för att lösa detta?” och ”Var kan jag träffa likasinnade människor som på sikt kan bli nya vänner?”

Dina känslor styr din upplevelse av livet
De frågor du ställer dig själv styr vilka tankar du tänker som i sin tur styr vilka känslor du har, och dina känslor är det som styr din upplevelse av livet. Till skillnad från vad många tror så är det inte det som händer i livet som betyder mest för om man upplever att man lever ett bra eller dåligt liv, utan hur man reagerar på det som händer, vilka tankar man har och vilka känslor de tankarna leder till.

► Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

 

Att göra det till synes omöjliga
Om man redan befinner sig i ett läge där livet till stora delar känns nattsvart och hopplöst är steget ofta väldigt långt till de mer hoppfulla tankarna, och även om man i teorin kan förstå att man skulle må bättre av att ändra på sina tankar så blir det omöjligt att genomföra i praktiken. Att ens försöka börja tänka mer positiva tankar känns falskt, som om man ljuger både för andra och sig själv och som om det ändå inte är på riktigt.

En teknik för ett mer hoppfullt tankesätt
När avståndet mellan de negativa och positiva tankarna är för stort för att ta i ett svep kan man ta hjälp av en teknik för att närma sig mer hoppfulla tankar lite i taget. Iställt för att tvinga hjärnan in i tankar som känns onormala och oärliga så lockar man försiktigt över den lite i taget genom att göra en form av "tänk om"-övning. Du säger till dig själv något i stil med: "Om jag verkligen hade velat vara glad, vad skulle jag då kunna vara glad för?" Här är det viktigt att verkligen ta frågan på allvar och tänka dig in i situationen så du kan svara så ärligt på frågan som möjligt, och ju fler svar du kan hitta desto bättre är det. Men även om du bara hittar en enda sak som du skulle kunna vara glad åt om du verkligen ville, så är det en bra början, ju oftare du gör övningen desto fler saker kommer du att komma på.

► Läs också: 6 sätt att bli mer optimistisk

Nästa steg - visualisera en positiv utgång
Nästa steg är att ta den nya tanken ett steg längre: "Om jag faktiskt var glad, hur skulle det få mig att känna? Skulle jag kanske känna mig lugn, hoppfull eller rent av lycklig?" Även här är det viktigt att ta dig tid att tänka och känna efter vilken effekt den nya tanken skulle ha på känslorna, och även här kommer det att bli lättare desto fler gånger du gör övningen.

Ställ dig själv många frågor
En annan fråga att ställa är: "Om jag verkligen ville vara stolt över mig själv, vad skulle jag då kunna vara stolt över? Och om jag var stolt över mig själv, hur skulle det få mig att känna? Skulle jag känna mig glad, eller tacksam, eller duktig, eller kanske värdefull?" Andra känslor man kan använda är om jag verkligen ville vara tacksam för något vad skulle jag då kunna vara tacksam för? Om jag verkligen ville vara förväntansfull, vad skulle jag då kunna vara förväntansfull inför? Om jag verkligen ville vara nöjd, vad skulle jag då kunna vara nöjd med?

 

Tillåt dig att testa de här tankarna och känslorna
Bara att tillåta sig själv att känna på och testa de här tankarna och känslorna, utan några krav att det ska vara på riktigt eller för alltid, gör att de långsamt men säkert kommer närmre den egna verkligheten. Och att locka sig själv att leta efter bra saker i livet och positiva känslor gör det lättare att upptäcka dessa saker i vardagen och steget kortare till att känna känslorna på riktigt. Hjärnan följer helst i sina invanda hjulspår och väljer de tankar som den är mest välbekant med, därför känns förändringar ofta jobbiga och obekväma till en början. På detta sättet hjälper man hjärnan att göra nya hjulspår med tankar och känslor som får livet att kännas bättre.

► Läs också: Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Att förstå tekniken är första steget
Att förstå tekniken är det första viktiga steget, men alla vet att det inte räcker med att gå en gång till gymmet för att bli stark och smidig, det krävs repetition, regelbundenhet och uthållighet, och man bör vara beredd på ett och annat bakslag. Om det känns slitsamt att få tankarna att ändra banor kan det vara bra att påminna sig om hur många år man tränat sin hjärna i att tänka de destruktiva tankarna och att det inte är konstigt att den blivit så bra på det. Så var snäll mot dig själv även om det visar sig att det tar lite tid att skapa nya vägar för tankarna.

Av Charlotta Rexmark, coach och livsutvecklare 

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Charlotta Rexmark är professionell coach och driver den populära livsutvecklingsbloggen Överlevnadsguiden.se. Hon bor i Ängelholm och har en bakgrund som civilingenjör och chef inom näringslivet samt som lärare inom den vanliga skolan och Kriminalvården. Charlotta har fokus på personlig utveckling och mänsklig interaktion och ett stort intresse för naturlig läkning och hälsa. På sin blogg coachar hon den som så önskar i kommentarsfältet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.