Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Fakta

Charlotta Rexmark är professionell coach och driver den populära livsutvecklingsbloggen Överlevnadsguiden.se. Hon bor i Ängelholm och har en bakgrund som civilingenjör och chef inom näringslivet samt som lärare inom den vanliga skolan och Kriminalvården. Charlotta har fokus på personlig utveckling och mänsklig interaktion och ett stort intresse för naturlig läkning och hälsa. På sin blogg coachar hon den som så önskar i kommentarsfältet.

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte?
Här får du några tips på hur du gör.

Alla har nog upplevt hur tankarna kan dra iväg åt ett håll dit man inte alls har lust att följa med, men att man hamnar där ändå helt enkelt för att man inte vet hur man ska få stopp på dem. Att bryta sina negativa tankemönster är något som jag av erfarenhet vet står högst upp på mångas önskelista och det behöver inte vara så omöjligt som det kan verka.

► Läs också: Studie: Livsglädje förlänger livet

Charlotta Rexmark, coach och livsutvecklare

Charlotta Rexmark, coach och livsutvecklare

 

Förebilder viktigt för vårt sätt att tänka
Vilka tankar man dagligen umgås med beror delvis på vem man är, vilka genetiska förutsättningar man har och vilka förebilder man hade när man växte upp. En del människor har lättare för att vara glada och hoppfulla medan andra har närmre till att bli sorgsna och modfällda, och har man haft förebilder med den sortens tankemönster så skapar man ofta dem själv också.

Du kan påverka dina tankar mer än du tror
Men hur den inre dialog man för med sig själv ser ut är i högsta grad påverkbar.Hjärnan är ett vanedjur som följer de upptrampade stigarna tills den blir tvingad att välja nya vägar och trivs man inte med de vägar tankarna tar är det fullt möjligt att med viljekraft och en fungerande strategi ändra på dem. En bra utgångspunkt är att bli medveten om vilka frågor du dagligen ställer till dig själv. Om du ställer frågor i stil med: ”Varför klarar jag ingenting?”, ”Varför är jag så dum?” eller ”Varför vill ingen vara vän med mig?” sätter du dig själv i en rävsax. Till den sortens frågor finns det nämligen inga bra svar men det finns massor med riktigt dåliga svar, svar som på ett ögonblick sänker dig och gör dig ännu olyckligare.

► Läs också: 7 sätt att bli mer lycklig – enligt vetenskapen

För en inre dialog
Att föra en inre dialog och ställa frågor till själv är ett jättebra sätt att utvecklas och hitta nya vägar och lösningar på problem, men det gäller att ställa frågorna på rätt sätt. Bättre formuleringar av frågorna här ovanför skulle kunna vara ”Hur kan jag ge mig själv bättre förutsättningar att lyckas nästa gång?”, ”Vilken kunskap behöver jag tillägna mig för att lösa detta?” och ”Var kan jag träffa likasinnade människor som på sikt kan bli nya vänner?”

Dina känslor styr din upplevelse av livet
De frågor du ställer dig själv styr vilka tankar du tänker som i sin tur styr vilka känslor du har, och dina känslor är det som styr din upplevelse av livet. Till skillnad från vad många tror så är det inte det som händer i livet som betyder mest för om man upplever att man lever ett bra eller dåligt liv, utan hur man reagerar på det som händer, vilka tankar man har och vilka känslor de tankarna leder till.

► Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

 

Att göra det till synes omöjliga
Om man redan befinner sig i ett läge där livet till stora delar känns nattsvart och hopplöst är steget ofta väldigt långt till de mer hoppfulla tankarna, och även om man i teorin kan förstå att man skulle må bättre av att ändra på sina tankar så blir det omöjligt att genomföra i praktiken. Att ens försöka börja tänka mer positiva tankar känns falskt, som om man ljuger både för andra och sig själv och som om det ändå inte är på riktigt.

En teknik för ett mer hoppfullt tankesätt
När avståndet mellan de negativa och positiva tankarna är för stort för att ta i ett svep kan man ta hjälp av en teknik för att närma sig mer hoppfulla tankar lite i taget. Iställt för att tvinga hjärnan in i tankar som känns onormala och oärliga så lockar man försiktigt över den lite i taget genom att göra en form av "tänk om"-övning. Du säger till dig själv något i stil med: "Om jag verkligen hade velat vara glad, vad skulle jag då kunna vara glad för?" Här är det viktigt att verkligen ta frågan på allvar och tänka dig in i situationen så du kan svara så ärligt på frågan som möjligt, och ju fler svar du kan hitta desto bättre är det. Men även om du bara hittar en enda sak som du skulle kunna vara glad åt om du verkligen ville, så är det en bra början, ju oftare du gör övningen desto fler saker kommer du att komma på.

► Läs också: 6 sätt att bli mer optimistisk

Nästa steg - visualisera en positiv utgång
Nästa steg är att ta den nya tanken ett steg längre: "Om jag faktiskt var glad, hur skulle det få mig att känna? Skulle jag kanske känna mig lugn, hoppfull eller rent av lycklig?" Även här är det viktigt att ta dig tid att tänka och känna efter vilken effekt den nya tanken skulle ha på känslorna, och även här kommer det att bli lättare desto fler gånger du gör övningen.

Ställ dig själv många frågor
En annan fråga att ställa är: "Om jag verkligen ville vara stolt över mig själv, vad skulle jag då kunna vara stolt över? Och om jag var stolt över mig själv, hur skulle det få mig att känna? Skulle jag känna mig glad, eller tacksam, eller duktig, eller kanske värdefull?" Andra känslor man kan använda är om jag verkligen ville vara tacksam för något vad skulle jag då kunna vara tacksam för? Om jag verkligen ville vara förväntansfull, vad skulle jag då kunna vara förväntansfull inför? Om jag verkligen ville vara nöjd, vad skulle jag då kunna vara nöjd med?

 

Tillåt dig att testa de här tankarna och känslorna
Bara att tillåta sig själv att känna på och testa de här tankarna och känslorna, utan några krav att det ska vara på riktigt eller för alltid, gör att de långsamt men säkert kommer närmre den egna verkligheten. Och att locka sig själv att leta efter bra saker i livet och positiva känslor gör det lättare att upptäcka dessa saker i vardagen och steget kortare till att känna känslorna på riktigt. Hjärnan följer helst i sina invanda hjulspår och väljer de tankar som den är mest välbekant med, därför känns förändringar ofta jobbiga och obekväma till en början. På detta sättet hjälper man hjärnan att göra nya hjulspår med tankar och känslor som får livet att kännas bättre.

► Läs också: Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Att förstå tekniken är första steget
Att förstå tekniken är det första viktiga steget, men alla vet att det inte räcker med att gå en gång till gymmet för att bli stark och smidig, det krävs repetition, regelbundenhet och uthållighet, och man bör vara beredd på ett och annat bakslag. Om det känns slitsamt att få tankarna att ändra banor kan det vara bra att påminna sig om hur många år man tränat sin hjärna i att tänka de destruktiva tankarna och att det inte är konstigt att den blivit så bra på det. Så var snäll mot dig själv även om det visar sig att det tar lite tid att skapa nya vägar för tankarna.

Av Charlotta Rexmark, coach och livsutvecklare 

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Charlotta Rexmark är professionell coach och driver den populära livsutvecklingsbloggen Överlevnadsguiden.se. Hon bor i Ängelholm och har en bakgrund som civilingenjör och chef inom näringslivet samt som lärare inom den vanliga skolan och Kriminalvården. Charlotta har fokus på personlig utveckling och mänsklig interaktion och ett stort intresse för naturlig läkning och hälsa. På sin blogg coachar hon den som så önskar i kommentarsfältet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

 

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!

Hälsointresse-boom i coronakrisen

Hälsa

Vi har fått ett större hälsointresse under coronapandemin, i alla fall om man får tro statistiken från magasinappen Readly – där läsandet av hälsomagasin har ökat markant jämfört med i fjol. Det här intresserar oss mest just nu.

 

9-halsopoddar-for-hangmattan

9 hälsopoddar för hängmattan

Hälsa

Oavsett om du sitter på bryggan, cyklar till jobbet eller vilar i hängmattan är det härligt med en inspirerande podd i lurarna. Här ger vi dig tips på sommarens skönaste lyssning med fokus på hälsa och välmående.