Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Fakta

Charlotta Rexmark är professionell coach och driver den populära livsutvecklingsbloggen Överlevnadsguiden.se. Hon bor i Ängelholm och har en bakgrund som civilingenjör och chef inom näringslivet samt som lärare inom den vanliga skolan och Kriminalvården. Charlotta har fokus på personlig utveckling och mänsklig interaktion och ett stort intresse för naturlig läkning och hälsa. På sin blogg coachar hon den som så önskar i kommentarsfältet.

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte?
Här får du några tips på hur du gör.

Alla har nog upplevt hur tankarna kan dra iväg åt ett håll dit man inte alls har lust att följa med, men att man hamnar där ändå helt enkelt för att man inte vet hur man ska få stopp på dem. Att bryta sina negativa tankemönster är något som jag av erfarenhet vet står högst upp på mångas önskelista och det behöver inte vara så omöjligt som det kan verka.

► Läs också: Studie: Livsglädje förlänger livet

Charlotta Rexmark, coach och livsutvecklare

Charlotta Rexmark, coach och livsutvecklare

 

Förebilder viktigt för vårt sätt att tänka
Vilka tankar man dagligen umgås med beror delvis på vem man är, vilka genetiska förutsättningar man har och vilka förebilder man hade när man växte upp. En del människor har lättare för att vara glada och hoppfulla medan andra har närmre till att bli sorgsna och modfällda, och har man haft förebilder med den sortens tankemönster så skapar man ofta dem själv också.

Du kan påverka dina tankar mer än du tror
Men hur den inre dialog man för med sig själv ser ut är i högsta grad påverkbar.Hjärnan är ett vanedjur som följer de upptrampade stigarna tills den blir tvingad att välja nya vägar och trivs man inte med de vägar tankarna tar är det fullt möjligt att med viljekraft och en fungerande strategi ändra på dem. En bra utgångspunkt är att bli medveten om vilka frågor du dagligen ställer till dig själv. Om du ställer frågor i stil med: ”Varför klarar jag ingenting?”, ”Varför är jag så dum?” eller ”Varför vill ingen vara vän med mig?” sätter du dig själv i en rävsax. Till den sortens frågor finns det nämligen inga bra svar men det finns massor med riktigt dåliga svar, svar som på ett ögonblick sänker dig och gör dig ännu olyckligare.

► Läs också: 7 sätt att bli mer lycklig – enligt vetenskapen

För en inre dialog
Att föra en inre dialog och ställa frågor till själv är ett jättebra sätt att utvecklas och hitta nya vägar och lösningar på problem, men det gäller att ställa frågorna på rätt sätt. Bättre formuleringar av frågorna här ovanför skulle kunna vara ”Hur kan jag ge mig själv bättre förutsättningar att lyckas nästa gång?”, ”Vilken kunskap behöver jag tillägna mig för att lösa detta?” och ”Var kan jag träffa likasinnade människor som på sikt kan bli nya vänner?”

Dina känslor styr din upplevelse av livet
De frågor du ställer dig själv styr vilka tankar du tänker som i sin tur styr vilka känslor du har, och dina känslor är det som styr din upplevelse av livet. Till skillnad från vad många tror så är det inte det som händer i livet som betyder mest för om man upplever att man lever ett bra eller dåligt liv, utan hur man reagerar på det som händer, vilka tankar man har och vilka känslor de tankarna leder till.

► Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

 

Att göra det till synes omöjliga
Om man redan befinner sig i ett läge där livet till stora delar känns nattsvart och hopplöst är steget ofta väldigt långt till de mer hoppfulla tankarna, och även om man i teorin kan förstå att man skulle må bättre av att ändra på sina tankar så blir det omöjligt att genomföra i praktiken. Att ens försöka börja tänka mer positiva tankar känns falskt, som om man ljuger både för andra och sig själv och som om det ändå inte är på riktigt.

En teknik för ett mer hoppfullt tankesätt
När avståndet mellan de negativa och positiva tankarna är för stort för att ta i ett svep kan man ta hjälp av en teknik för att närma sig mer hoppfulla tankar lite i taget. Iställt för att tvinga hjärnan in i tankar som känns onormala och oärliga så lockar man försiktigt över den lite i taget genom att göra en form av "tänk om"-övning. Du säger till dig själv något i stil med: "Om jag verkligen hade velat vara glad, vad skulle jag då kunna vara glad för?" Här är det viktigt att verkligen ta frågan på allvar och tänka dig in i situationen så du kan svara så ärligt på frågan som möjligt, och ju fler svar du kan hitta desto bättre är det. Men även om du bara hittar en enda sak som du skulle kunna vara glad åt om du verkligen ville, så är det en bra början, ju oftare du gör övningen desto fler saker kommer du att komma på.

► Läs också: 6 sätt att bli mer optimistisk

Nästa steg - visualisera en positiv utgång
Nästa steg är att ta den nya tanken ett steg längre: "Om jag faktiskt var glad, hur skulle det få mig att känna? Skulle jag kanske känna mig lugn, hoppfull eller rent av lycklig?" Även här är det viktigt att ta dig tid att tänka och känna efter vilken effekt den nya tanken skulle ha på känslorna, och även här kommer det att bli lättare desto fler gånger du gör övningen.

Ställ dig själv många frågor
En annan fråga att ställa är: "Om jag verkligen ville vara stolt över mig själv, vad skulle jag då kunna vara stolt över? Och om jag var stolt över mig själv, hur skulle det få mig att känna? Skulle jag känna mig glad, eller tacksam, eller duktig, eller kanske värdefull?" Andra känslor man kan använda är om jag verkligen ville vara tacksam för något vad skulle jag då kunna vara tacksam för? Om jag verkligen ville vara förväntansfull, vad skulle jag då kunna vara förväntansfull inför? Om jag verkligen ville vara nöjd, vad skulle jag då kunna vara nöjd med?

 

Tillåt dig att testa de här tankarna och känslorna
Bara att tillåta sig själv att känna på och testa de här tankarna och känslorna, utan några krav att det ska vara på riktigt eller för alltid, gör att de långsamt men säkert kommer närmre den egna verkligheten. Och att locka sig själv att leta efter bra saker i livet och positiva känslor gör det lättare att upptäcka dessa saker i vardagen och steget kortare till att känna känslorna på riktigt. Hjärnan följer helst i sina invanda hjulspår och väljer de tankar som den är mest välbekant med, därför känns förändringar ofta jobbiga och obekväma till en början. På detta sättet hjälper man hjärnan att göra nya hjulspår med tankar och känslor som får livet att kännas bättre.

► Läs också: Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Att förstå tekniken är första steget
Att förstå tekniken är det första viktiga steget, men alla vet att det inte räcker med att gå en gång till gymmet för att bli stark och smidig, det krävs repetition, regelbundenhet och uthållighet, och man bör vara beredd på ett och annat bakslag. Om det känns slitsamt att få tankarna att ändra banor kan det vara bra att påminna sig om hur många år man tränat sin hjärna i att tänka de destruktiva tankarna och att det inte är konstigt att den blivit så bra på det. Så var snäll mot dig själv även om det visar sig att det tar lite tid att skapa nya vägar för tankarna.

Av Charlotta Rexmark, coach och livsutvecklare 

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Charlotta Rexmark är professionell coach och driver den populära livsutvecklingsbloggen Överlevnadsguiden.se. Hon bor i Ängelholm och har en bakgrund som civilingenjör och chef inom näringslivet samt som lärare inom den vanliga skolan och Kriminalvården. Charlotta har fokus på personlig utveckling och mänsklig interaktion och ett stort intresse för naturlig läkning och hälsa. På sin blogg coachar hon den som så önskar i kommentarsfältet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

 

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

 

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

 

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

 

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.