Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Fakta

Charlotta Rexmark är professionell coach och driver den populära livsutvecklingsbloggen Överlevnadsguiden.se. Hon bor i Ängelholm och har en bakgrund som civilingenjör och chef inom näringslivet samt som lärare inom den vanliga skolan och Kriminalvården. Charlotta har fokus på personlig utveckling och mänsklig interaktion och ett stort intresse för naturlig läkning och hälsa. På sin blogg coachar hon den som så önskar i kommentarsfältet.

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte?
Här får du några tips på hur du gör.

Alla har nog upplevt hur tankarna kan dra iväg åt ett håll dit man inte alls har lust att följa med, men att man hamnar där ändå helt enkelt för att man inte vet hur man ska få stopp på dem. Att bryta sina negativa tankemönster är något som jag av erfarenhet vet står högst upp på mångas önskelista och det behöver inte vara så omöjligt som det kan verka.

► Läs också: Studie: Livsglädje förlänger livet

 
Charlotta Rexmark, coach och livsutvecklare

Charlotta Rexmark, coach och livsutvecklare

Förebilder viktigt för vårt sätt att tänka
Vilka tankar man dagligen umgås med beror delvis på vem man är, vilka genetiska förutsättningar man har och vilka förebilder man hade när man växte upp. En del människor har lättare för att vara glada och hoppfulla medan andra har närmre till att bli sorgsna och modfällda, och har man haft förebilder med den sortens tankemönster så skapar man ofta dem själv också.

Du kan påverka dina tankar mer än du tror
Men hur den inre dialog man för med sig själv ser ut är i högsta grad påverkbar.Hjärnan är ett vanedjur som följer de upptrampade stigarna tills den blir tvingad att välja nya vägar och trivs man inte med de vägar tankarna tar är det fullt möjligt att med viljekraft och en fungerande strategi ändra på dem. En bra utgångspunkt är att bli medveten om vilka frågor du dagligen ställer till dig själv. Om du ställer frågor i stil med: ”Varför klarar jag ingenting?”, ”Varför är jag så dum?” eller ”Varför vill ingen vara vän med mig?” sätter du dig själv i en rävsax. Till den sortens frågor finns det nämligen inga bra svar men det finns massor med riktigt dåliga svar, svar som på ett ögonblick sänker dig och gör dig ännu olyckligare.

► Läs också: 7 sätt att bli mer lycklig – enligt vetenskapen

För en inre dialog
Att föra en inre dialog och ställa frågor till själv är ett jättebra sätt att utvecklas och hitta nya vägar och lösningar på problem, men det gäller att ställa frågorna på rätt sätt. Bättre formuleringar av frågorna här ovanför skulle kunna vara ”Hur kan jag ge mig själv bättre förutsättningar att lyckas nästa gång?”, ”Vilken kunskap behöver jag tillägna mig för att lösa detta?” och ”Var kan jag träffa likasinnade människor som på sikt kan bli nya vänner?”

Dina känslor styr din upplevelse av livet
De frågor du ställer dig själv styr vilka tankar du tänker som i sin tur styr vilka känslor du har, och dina känslor är det som styr din upplevelse av livet. Till skillnad från vad många tror så är det inte det som händer i livet som betyder mest för om man upplever att man lever ett bra eller dåligt liv, utan hur man reagerar på det som händer, vilka tankar man har och vilka känslor de tankarna leder till.

► Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

Att göra det till synes omöjliga
Om man redan befinner sig i ett läge där livet till stora delar känns nattsvart och hopplöst är steget ofta väldigt långt till de mer hoppfulla tankarna, och även om man i teorin kan förstå att man skulle må bättre av att ändra på sina tankar så blir det omöjligt att genomföra i praktiken. Att ens försöka börja tänka mer positiva tankar känns falskt, som om man ljuger både för andra och sig själv och som om det ändå inte är på riktigt.

En teknik för ett mer hoppfullt tankesätt
När avståndet mellan de negativa och positiva tankarna är för stort för att ta i ett svep kan man ta hjälp av en teknik för att närma sig mer hoppfulla tankar lite i taget. Iställt för att tvinga hjärnan in i tankar som känns onormala och oärliga så lockar man försiktigt över den lite i taget genom att göra en form av ”tänk om”-övning. Du säger till dig själv något i stil med: ”Om jag verkligen hade velat vara glad, vad skulle jag då kunna vara glad för?” Här är det viktigt att verkligen ta frågan på allvar och tänka dig in i situationen så du kan svara så ärligt på frågan som möjligt, och ju fler svar du kan hitta desto bättre är det. Men även om du bara hittar en enda sak som du skulle kunna vara glad åt om du verkligen ville, så är det en bra början, ju oftare du gör övningen desto fler saker kommer du att komma på.

► Läs också: 6 sätt att bli mer optimistisk

Nästa steg – visualisera en positiv utgång
Nästa steg är att ta den nya tanken ett steg längre: ”Om jag faktiskt var glad, hur skulle det få mig att känna? Skulle jag kanske känna mig lugn, hoppfull eller rent av lycklig?” Även här är det viktigt att ta dig tid att tänka och känna efter vilken effekt den nya tanken skulle ha på känslorna, och även här kommer det att bli lättare desto fler gånger du gör övningen.

Ställ dig själv många frågor
En annan fråga att ställa är: ”Om jag verkligen ville vara stolt över mig själv, vad skulle jag då kunna vara stolt över? Och om jag var stolt över mig själv, hur skulle det få mig att känna? Skulle jag känna mig glad, eller tacksam, eller duktig, eller kanske värdefull?” Andra känslor man kan använda är om jag verkligen ville vara tacksam för något vad skulle jag då kunna vara tacksam för? Om jag verkligen ville vara förväntansfull, vad skulle jag då kunna vara förväntansfull inför? Om jag verkligen ville vara nöjd, vad skulle jag då kunna vara nöjd med?

Tillåt dig att testa de här tankarna och känslorna
Bara att tillåta sig själv att känna på och testa de här tankarna och känslorna, utan några krav att det ska vara på riktigt eller för alltid, gör att de långsamt men säkert kommer närmre den egna verkligheten. Och att locka sig själv att leta efter bra saker i livet och positiva känslor gör det lättare att upptäcka dessa saker i vardagen och steget kortare till att känna känslorna på riktigt. Hjärnan följer helst i sina invanda hjulspår och väljer de tankar som den är mest välbekant med, därför känns förändringar ofta jobbiga och obekväma till en början. På detta sättet hjälper man hjärnan att göra nya hjulspår med tankar och känslor som får livet att kännas bättre.

► Läs också: Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Att förstå tekniken är första steget
Att förstå tekniken är det första viktiga steget, men alla vet att det inte räcker med att gå en gång till gymmet för att bli stark och smidig, det krävs repetition, regelbundenhet och uthållighet, och man bör vara beredd på ett och annat bakslag. Om det känns slitsamt att få tankarna att ändra banor kan det vara bra att påminna sig om hur många år man tränat sin hjärna i att tänka de destruktiva tankarna och att det inte är konstigt att den blivit så bra på det. Så var snäll mot dig själv även om det visar sig att det tar lite tid att skapa nya vägar för tankarna.

Av Charlotta Rexmark, coach och livsutvecklare 

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Charlotta Rexmark är professionell coach och driver den populära livsutvecklingsbloggen Överlevnadsguiden.se. Hon bor i Ängelholm och har en bakgrund som civilingenjör och chef inom näringslivet samt som lärare inom den vanliga skolan och Kriminalvården. Charlotta har fokus på personlig utveckling och mänsklig interaktion och ett stort intresse för naturlig läkning och hälsa. På sin blogg coachar hon den som så önskar i kommentarsfältet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna äter kaka

Krom dämpar sötsug och stabiliserar blodsockret

Naturlig hälsa

Plötsliga humörsvängningar, energi-dippar och svårigheter med koncentrationen är problem som kan bero på blodsockersvängningar. Under storhelgerna är det lätt att det blir för mycket av det goda och när man sen vill leva sundare igen kan det ständiga suget efter sött göra det svårt. Mineralet krom kan dämpa sötsuget och ge ett stabilare blodsocker, här får du veta hur. 

elaine_adaptsport

Sportvitaminerna hjälpte Elaine att träna hårt igen

Träning

Elaine Blückert, 32 år från Uppsala är liten men stark. Hon tävlar i Body Fitness och tränar sex tuffa pass i veckan när hon inne i en hård träningsperiod. Men en sjukskrivning förra året satte stopp för både tävling som träning. Tack vare adaptogener orkade hon börja träna hårt igen och kan arbeta sig tillbaka till prispallen.

Tittis lyckoskola: ”Du är värdefull”

Mental hälsa

I andra lektionen i Titti Holmers lyckoskola får vi lära oss vikten av att förstå att vi är värdefulla och omge oss med människor som älskar oss. Det är viktigt att bryta eller sätt gränser i "dåliga" relationer. Ett annat sätt att visa för oss själva att vi är värdefulla är genom att ta hand om oss och vår kropp.

blodkärl

Vad alla behöver veta om blodproppar

Hälsa

För att förhindra blodproppar är det viktigt att vi rör på oss och inte sitter still för länga perioder i sträck. På samma sätt som bilköer och trafikstockning hindrar framkomligheten i trafiken hindrar blodproppar normal cirkulation i kroppen något som i värsta fall kan vara farligt. Här får du veta mer om vad som orsakar blodpropp och hur du bäst motverkar att de uppstår.

skelettdelar

Tips för att motverka benskörhet

Hälsa

Idag är benskörhet en av de stora folksjukdomarna och det är framförallt kvinnor som drabbas. Enligt WHO är cirka 200 miljoner personer drabbade av osteoporos, ett annat ord för sjukdomen. Många väljer att äta livsmedel eller tillskott med mycket kalcium men det är inte säkert att det är lösningen på problemet.

Mage i balans

Probiotika och prebiotika för en glad och balanserad mage

Probiotika

Det har aldrig pratats så mycket om maghälsa, IBS och tarmbakterier som nu. Magen och tarmbakterierna har stor betydelse för hälsan och det påstås även att många vanliga sjukdomar har sitt ursprung från magen. Stress är en orsak till att magproblemen blir vanligare, hur vi äter är en annan. Här kan du läsa två experters tankar om saken.

Kaffe det svarta guldet?

Kaffe det svarta guldet eller inte?

Forskning

Kaffets hälsofördelar är ett omtvistat ämne. Så hur ligger det egentligen till? Är det nyttigt att dricka kaffe eller gör kaffe mer skada än nytta? Nu visar forskning att kaffedrickare faktiskt får en hälsovinning jämfört med personer som inte dricker kaffe alls.

grönt kaffe och hallonketoner

Med naturliga extrakt tappade Anna-Lena 19 kilo

Hälsa

Anna-Lena Nordlund, 57 år, från Hedemora har haft problem med vikten ända sedan hon var liten flicka. Hon har genomgått två magoperationer men har inte mått bra och därför fortsatt att pendla i vikt. För ett år sedan började hon med ett grönt kaffe-extrakt med hallonketoner och har nu gått ner 19 kilo och nått sin idealvikt.

Marcus Hedström

Matsmältningsstöd fick ordning på Marcus mage

Enzymer

I många år har Marcus Hedström haft orolig mage. Flera gånger om dagen fick han akuta problem och måste snabbt komma till en toalett. Han har testat att utesluta olika livsmedel och provat sig runt bland produkter som lovade bättring i magen – men ingenting hjälpte. Inte förrän han testade ett matsmältningsstöd med enzymer, goda bakterier, aloe vera och örter.

titti holmer

Titti vill lära oss vad lycka är

Mental hälsa

I en serie artiklar på Kurera delar psykologen, föreläsaren och författaren till boken "Lycka nu" Titti Holmer med sig av sina bästa tips för hur vi ska göra för att att nå våra mål och leva ett lyckligare liv. I första delen får vi lära oss vad lycka faktiskt är.

surkål

6 anledningar att satsa på fermenterat

Kost

Vi kommer aldrig komma undan bakterier, faktum är att vi består till stor del av olika mikroorganismer. Det kan därför vara klokt att se till att de som styr showen är av gynnsam natur och inte låta de dåliga ta över befälet.

Årets hjärtprodukt 2017

Årets hjärteprodukt 2017 ger bättre vitalitet hos äldre

Hälsa

I Swedish Health Awards röstade allmänheten fram SelenoQ10 som vinnaren i kategorin Årets hjärteprodukt 2017. Swedish Health Awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. Under röstningen inkom 35 549 röster. SelenoQ10 är en produkt framtagen efter den svenska studien KiSel-10 där hälsa och livsstil studerats hos äldre.

mage-tarm_enzymer

Magspecial – enzymer bryter ned maten

Mage

Matsmältningsenzymer hjälper oss att bryta ned maten och göra näringen tillgänglig för kroppen. Matsmältningsenzymerna tillverkas i kroppen och har som uppgift att bryta ned protein, kolhydrater och fett. Enzymerna bryter ned och omvandlar födoämnen till kemiska strukturer. Först när de omvandlats kan de passera genom cellmembranen i matsmältningskanalen och in i blodomloppet.

Vallörtskräm

Kräm med vallört hjälpte Ingers bältros

Hud

När Inger Lennmalm, 78 år, i Arboga fick bältros hjälpte inte medicinerna hon fick av doktorn. Då gick Inger till hälsokostbutiken och bad om hjälp. Där blev hon rekommenderade en kräm som innehåller ekologiskt odlad vallört. – Det svider och bränner jättemycket på huden när man får bältros, även när blåsorna är borta. Men när jag smörjde in mig med vallörtskrämen försvann både blåsor och den brännande känslan, säger Inger.

Örtskolan: Echinacea

Örtskolan – värt att veta om echinacea

Näringsmedicin

Echinacea eller, som man också kallar den, röd solhatt, tillhör familjen korgblommiga växter och har traditionellt använts som läkemedel för att lindra förkylning. Forskning har visat att echinacea kan halvera risken att insjukna, samt lindra symtomen om viruset ändå fått fäste.

kvinna står på våg

Kroppens egen badrumsvåg styr hur mycket vi äter

Forskning

Forskare vid Sahlgrenska akademin presenterar uppgifter som tyder på att kroppen har en egen inbyggd våg som när den tillåts fungera styr reglering av vikt och fettmassa. Fynden sprider nytt ljus över varför stillasittande orsakar övervikt och kan leda till ny behandling mot fetma.

Rödbetshummus

Vacker och god rödbetshummus

Recept

En vackert rosa variant av en klassisk hummus. Perfekt att använda på toast tillsammans med avokado och grönsaker, eller som tillbehör till sallad och andra rätter. Spara spadet till kikärtorna, det kan användas till mycket. Se aioli-receptet här ovanför.

linser och bönor i burkar

Lektiner – kan vissa ämnen i mat vara skadliga?

Kost

Lektiner är proteiner som finns i allt från virus, bakterier till djur och växter. Växter använder dem bland annat till att transportera kolhydrater, reglera sin tillväxt och skydda sig mot mikroorganismer eller djur som vill skada eller äta upp dem. Lektiner finns i allt vi äter men deras närvaro i kosten har delat upp experterna i två läger.

kvinna håller hand över halsen

Balansera sköldkörteln på fyra veckor

Forskning

Man kan känna sig trött och okoncentrerad, öka i vikt och ha värk i kroppen. Torr hud, håravfall och att man känner sig allmänt nedstämd är också vanligt. Symptom som kan vara en del av ett naturligt åldrande men som lika gärna kan bero på en underfunktion i sköldkörteln. Inom ayurvedisk medicin använder läkarna ofta ashwagandha. En nyligen publicerad studie visar effekt redan inom fyra veckor.

titti holmer legitimerad psykolog och författare till boken lycka nu

Tittis Holmers recept på lycka

Mental hälsa

Titti Holmer har alltid haft ett intresse för det goda samtalet och vad som får människor att må bra. Hon hade tidigt vad hon kallar ett existentiellt intresse och bestämde sig redan i tonåren för att bli psykolog. Titti har skrivit böckerna "Lycka nu" och "Förändringskoden" och i en serie artiklar kommer hon lära oss mer om lycka och hur vi ökar förmågan att uppleva den.

Armhävningar förlänger livet

Armhävningar förlänger livet

Träning

Armhävningar och sit ups kan förlänga livet visar ny forskning från University of Sydney. Styrketräning har tidigare visat sig ha goda effekter för funktionalitet och hälsa medan vi åldras men nu visar sig styrketräning även minska risken att dö i förtid och även minska risken att dö i cancer.