saffranskrokus

Saffranskrokus. Foto: Kenpei, CC Wikimedia commons

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Fakta

Det finns ett flertal publicerade kliniska studier med saffran som visar på hur saffran kan påverka människors välbefinnande på ett positivt sätt. Det finns också anekdoter och erfarenheter som spänner sig över mer än 3000 år.

• Saffranextrakt (Saframyl) har i flera kliniska studier visat sig kunna höja sinnesstämingen efter 14 dagar hos de testpersoner som kände sig trötta, oroliga och nedstämda.

• En dubbelblind studie som utfördes 2005 i Iran visade stora skillnader mellan gruppen som fick saffranextrakt och placebogruppen. De som fick 30 milligram av saffransextraktet under sex veckor minskade symtom på depression avsevärt. Efter två veckor upplevde gruppen som åt saffranextrakt att de var fria från depressionssymtom – och det helt utan biverkningar.

• Andra kliniska studier som gjorts på saffran där man har jämfört saffranextrakt med SSRI-preparat och placebo hos patienter med medelsvår depression visade att saffranextrakt har liknande effekt som SSRI-preparat vad gäller tid och effekt. Den stora skillnaden är att saffran har få, milda eller inga biverkningar alls. De patienter som fick saffranextrakt blev gladare, positivare, mindre negativa och de hade färre humörsvängningar, något som placebogruppen och SSRI-gruppen inte upplevde.

• En metaanalys baserad på fem studier visade att extrakt av saffran kan lindra depressionssymtom lika bra som SSRI-preparat.

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna.
Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Visste du att saffran är en stämningshöjande krydda som både kan användas i förebyggande syfte men också ge livskraft och positiva känslor tillbaka för den som redan drabbats av nedstämdhet eller mild till medelsvår depression. Och att det hjälper dessutom fort? Nej, troligen inte  för saffranets effekt är långt ifrån så känd som den borde vara.

► Läs också: Få bättre mental hälsa naturligt

 

Ger känslomässig balans, bättre sömn och koncentration
I tider av mörker och kyla är det inte ovanligt att känna sig extra trött och håglös och kanske längta till sol och värme. Men – det är lika vanligt att känna sig nedstämd utan att kunna sätta fingret på vad som är fel. Att känna sig ur balans är en del av livet och det går oftast över av sig själv. Men om negativa känslor börjar påverka ditt liv för mycket, bör du försöka bryta den trenden. Annars riskerar du att få en depression.
Vill du ha snabb och säker hjälp på ett naturligt sätt kan det vara en god idé att prova saffransextrakt som i kliniska studier visat sig kunna minska trötthet och utmattning och ge en positiv känlsomässig balans på bara 14 dagar. Studier har också visat att saffran kan ge bättre sömn och stärka koncentrationen, vilket får vardagen att fungera bättre igen.

Världens dyraste krydda
Saffran är världens dyraste krydda. Det går åt runt 150 000 blommor för att få ihop ett kilo torkad saffran. I orienten har man under tusentals år använt saffran som krydda i matlagning och i bakverk. Inom traditionell kinesisk medicin, men också i Iran och Irak, har den exklusiva kryddan varit lika flitigt använd för att motverka oro och nedstämdhet. Så även idag.

► Läs också: 1,6 miljoner svenskar äter läkemedel för att förbättra sin psykiska hälsa

Höjer serotoninet
Kryddan används inte bara mot oro och nedstämdhet utan även som ett naturligt botemedel för att behandla depression. Saffran är nämligen en effektiv stämningshöjare på grund av dess förmåga att kunna höja nivåerna av signalsubstansen serotonin. I Frankrike rekommenderas även saffran ofta till ungdomar som lider av prestationsångest.

Kan rätta till obalanser i hjärnan
Vid en depression har hjärnans signalsubstanser, som styr kommunikationen mellan olika hjärnceller, hamnat i obalans. Vad få dock vet är att man med ett så enkelt knep som saffran kan få hjälp att rätta till den obalansen genom att hindra de hjärnceller som producerat serotonin att suga upp fritt serotonin. På så sätt ökas mängden biologiskt aktivt serotonin i hjärnan, vilket bidrar till att bevara känslomässig balans och en positiv sinnesstämning.

Läs också: Lilla guiden till hormoner

saffran

Foto: Hubertl Wikimedia commons

Skyddar hjärnans celler
Även Carl von Linné beskrev hur saffran “muntrar sinnet”. Vad Linné däremot knappast anade var att psykisk ohälsa skulle komma att bli en av västvärldens stora folksjukdomar. Kanske skulle han vända sig i sin grav, eller åtminstone skaka på huvudet, om han visste att en stor del av världens befolkning (nära 20 procent i Sverige) 300 år senare skulle äta psykofarmaka, det vill säga läkemedel som riktar sig mot psyket. När det finns ämnen som kan råda bot på liknande problematik helt naturligt.
Saffran innehåller ett ämne som heter crocin, vilket i amerikansk forskning har visat sig kunna skydda hjärnans celler. Det har också ofta antytts att crocin kan motverka sjukdomar som MS och ALS.

► Läs också: Nedstämd, låg, deppig? Här är tre tips som hjälper

Ett afrodisiakum
I orienten har man även använt saffran i ett något lättsammare syfte – till att stimulera sexlust och erektion. Det sägs också att den egyptiska drottningen Kleopatra ansåg att saffran var afrodiasiskt och använde kryddan för att förföra Julius Caesar. Hur exakt hon gick till väga är inte känt, men att bjuda på lite saffran i maten kan ju aldrig skada om du vill förföra någon.
Bra saffransextrakt finns att köpa på hälsokosten.

Överkonsumera inte
På grund av risken att personer börjar att överkonsumera saffran i tron att detta ska garantera effekt vill vi tillägga följande: Det är viktigt att känna till att saffran är giftigt i stora mängder. Den högsta rekommenderade dagliga dosen är 1,5 gram. Redan vid fem gram kan man drabbas av bland annat kräkningar och blödningar och vid 20 gram har man nått en dödlig dos.

► Läs också: Personer med social fobi har för mycket serotonin i hjärnan

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Det finns ett flertal publicerade kliniska studier med saffran som visar på hur saffran kan påverka människors välbefinnande på ett positivt sätt. Det finns också anekdoter och erfarenheter som spänner sig över mer än 3000 år.

• Saffranextrakt (Saframyl) har i flera kliniska studier visat sig kunna höja sinnesstämingen efter 14 dagar hos de testpersoner som kände sig trötta, oroliga och nedstämda.

• En dubbelblind studie som utfördes 2005 i Iran visade stora skillnader mellan gruppen som fick saffranextrakt och placebogruppen. De som fick 30 milligram av saffransextraktet under sex veckor minskade symtom på depression avsevärt. Efter två veckor upplevde gruppen som åt saffranextrakt att de var fria från depressionssymtom – och det helt utan biverkningar.

• Andra kliniska studier som gjorts på saffran där man har jämfört saffranextrakt med SSRI-preparat och placebo hos patienter med medelsvår depression visade att saffranextrakt har liknande effekt som SSRI-preparat vad gäller tid och effekt. Den stora skillnaden är att saffran har få, milda eller inga biverkningar alls. De patienter som fick saffranextrakt blev gladare, positivare, mindre negativa och de hade färre humörsvängningar, något som placebogruppen och SSRI-gruppen inte upplevde.

• En metaanalys baserad på fem studier visade att extrakt av saffran kan lindra depressionssymtom lika bra som SSRI-preparat.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.

linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Kost

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.