Kollage man sover i olika positioner

Foto: JYSK

Det säger din sovställning om din personlighet

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet.
Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image.
Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss?
Det får du veta mer om här. 

Vill du veta ditt sanna jag? Forska då lite i vad din sovställning har att säga om dig som person. Forskning har nämligen visat att olika sovställningar kan kopplas till vissa personlighetsdrag.

LÄS OCKSÅ: Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Hur sover du?

Det finns tre huvudsakliga sovställningar (med variationer för varje): sida, rygg och mage. Hur brukar du sova?

 

Är du...

Sidosovare?
Sömnspecialister rekommenderar sömn på sidan för en mer bekväm vila samt minska sannolikheten för avbruten sömn. Även om det finns många varianter av att sova på sidan, vilka samtliga uppges vara gynnsamma när det gäller att lindra sömnlöshet, menar experter att den mest bekväma positionen är den där knäna är böjda något upp mot bröstet. Personer med dålig rygg kan placera en kudde mellan benen för att minska trycket på höfter och nedre delen av ryggen. Personer med smärtor i höfter eller rygg samt gravida uppmuntras faktiskt sidoläge när de sover, eftersom läget inte ökar smärtan i de utsatta områdena.

Ryggsovare?
Föredrar du att sova på rygg ska du vara lite försiktig eftersom det faktiskt kan orsaka smärta i nedre ryggen och även ökat antal episoder av sömnapné, vilket stör normal sömn och vila. Men om du trots allt envisas med att sova på rygg finns det små förändring du kan göra vilka ger en bättre sömn. Försök till exempel att att placera en mjuk kudde eller ihoprullad handduk under knäna för att anpassa positionen den naturliga kurvan av ryggraden.

Magsovare?
Föredrar du att sova på magen kommer du att få dåliga nyheter... Sömnexperter rekommenderar nämligen inte att man sover på magen eftersom det orsakar påfrestningar på nedre delen av ryggen och kan ge upphov till eventuell nacksmärta. Människor som sover på magen rapporterar även oftare upplevd oro och störd sömn orsakad i försök att hamna i en bekväm position.
Insisterar man ändå på att fortsätta vara magsovare rekommenderas det att man använder en väldigt mjuk kudde eller ingen alls för att undvika att att din nacke hamnar i en obekväm, mindre gynnsam vinkel. Personer som redan från början lider av sömnproblem avråds från magsovning.

LÄS OCKSÅ: 18 bra knep för bättre sömn!

Sovställningar

 

Fosterställning

Fosterställning
Föredrar du att sova hopkrupen som en liten boll är du inte ensam. Fosterställningen är dubbelt så vanlig bland kvinnor som män men är ändå vår allra vanligaste sovposition. Sover du i fosterställning kan du uppfattas som tuff, blyg och introvert. Men det är bara på ytan. Den som bara skrapar lite hittar ofta snart en känslig person. Det krävs att du umgås med en person under en längre tid innan du slappnar av och öppnar upp ditt hjärta.

Råd: Sover i denna position rekommenderas det att du placerar en kudde mellan dina knän. Då minskar anspänningen för dina muskler och rygg.

soldat_smSoldaten
Sover du på rygg med din kropp i en rak position med händerna nära kroppen som en soldat i ett militärt läger? Då är du, generellt, en person som ses som tyst, reserverad och har höga förväntningar på både dig själv och dem i din omgivning. Inte sällan snarkar du dessutom, något som är vanligare i denna sovposition än i de flesta andra positioner.

 

Råd: Soldatsovare rekommenderas att sova på en yta som stödjer ryggen bra. Var därför noga när du väljer madrass och välj gärna en fast madrass eller en medium fast.

LÄS OCKSÅ: Sociala medier ger sämre nattsömn
Fritt fall

Fritt fall
Sover du på magen med huvudet vänt åt sidan och händerna runt eller under kudden? Då är du, generellt, en person som är mycket kommunikativ, utåtriktad, rak men även känslig. Du ogillar kritik, är snabb på att ta beslut och drar dig gärna från pressade situationer.

Råd: Magsovning rekommenderas inte av experter eftersom det bidrar till högre anspänning för din nacke. Men envisas du ändå med magsovning och positionen fritt fall bör du placera en kudde under magen intill bäckenområdet för att minska spänningen. Du rekommenderas även att använda en låg kudde.

sjöstjärnanSjöstjärnan
Sover du på rygg med båda armarna uppåt? Då är du, generellt, en person alltid redo att hjälpa andra. Du är en god lyssnare och ses som en bra vän. Du ogillar att stå i händelsernas centrum och anses smått introvert. Precis som soldater tenderar sjöstjärnor att oftare snarka.

Råd: Lägg gärna en kudde under knävecken för att minska trycket på ischiasnerven.

LÄS OCKSÅ: L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

DagdrömmarenDagdrömmaren
Sover du på rygg med båda händerna direkt under ditt huvud eller under kudden? Då uppfattas du, generellt, som optimistisk, bekymmersfri och nöjd med livet. Du prioriterar ofta dina vänner högst och gör allt du kan för att finnas där för dem när de behöver dig. Du har höga förväntningar på livet och uppfattas ofta som livsnjutare.

 

kuddkramare_smKuddkramaren
Kramar du din kudde när du sover likt ett barn som kramar sitt mjukisdjur är du sannolikt en person som bryr dig djupt om dina personliga relationer. Familj och vänner är det viktigaste för dig och du skulle aldrig att göra något för att äventyra relationen er emellan.

Relaterad läsning? 

• Vad längden på fingrarna kan avslöja om din personlighet
• Vad gäspningar egentligen säger om din personlighet (-förutom att du är trött)
• Ditt frukostval avslöjar din person
• Det säger ditt val av läppstift om din personlighet
• Är du ljudkänslig? Detta säger det om din personlighet
• Är du högkänslig? Testa dig här

Av Isabelle G Hedander

Källor: Jysk.seWebmd.com, Bettersleep.orgNews.bbc.co.uk och Elitedaily.com

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.