Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?
Tänk om du kunde ta reda på hur lätt din hud kommer att pigmenteras, eller hur snabbt ditt kollagen bryts ner – och sedan anpassa din hudvård efter det. Det kan du, i alla fall om man ska tro de företag som nu erbjuder DNA-test för att optimera sin hudvård.
LÄS OCKSÅ: Naturlig hjälp vid pigmentfläckar
Genetiska förutsättningar
Bland annat erbjuder Healthtech-bolaget Dynamic code ett DNA-test kring tusenlappen, där man genom att skrapa lite från insidan av kinden kan mäta 16 olika genetiska markörer och därmed få ett personligt svar med information om vilka genetiska förutsättningar som kan påskynda hudens åldrande och hur du kan anpassa din hudvård, kost och livsstil för att få en så välmående hud som möjligt.
– Många gånger baserar vi kunskap om huden och hudvård på magkänsla eller trender. Smart hudvård börjar med DNA-test, säger Anne Kihlgren, grundare av Dynamic code i ett pressmeddelande.
LÄS OCKSÅ: Kollagen – bygger skönheten från insidan
Ser inga stora vinster
Annica Joensuu, ordförande för Sveriges hudterapeuters riksorganisation, SHR, är inte negativ till DNA-hudvård – hon skulle kunna
tänka sig att göra ett test själv för nyfikenhetens skull – men hon ser inga stora vinster med testerna heller. För det är inte säkert att produkterna du plockar ut efter ditt DNA automatiskt är bäst för din hud.
– Även om man fått en rekommendation behöver man prova sig fram. För det är mycket som spelar in – om man är allergisk mot någon ingrediens, om produkten är lätt att använda, hur konsistensen känns och hur den doftar, säger hon.
LÄS OCKSÅ: Skönhetsexpertens bästa beauty hacks
Växa för de med specialintresse
Att använda sig av DNA-teknik är inte heller något nytt – i nästan ett decennium har olika företag inom genren kommit och gått även om teknikerna så klart har utvecklats, berättar Annica Joensuu.
Är DNA-tester nästa stora trend in inom hudvård?
– Inte för den stora massan. Dagens konsumenter vill att det ska gå snabbt och då känns det för omständigt att skicka in ett test till ett laboratorium och vänta på ett resultat. Å andra sidan kan det här växa för alla som har ett specialintresse för hudvård och är villiga att lägga både tid och pengar på att ta reda på mer.
Av Tina Harr