Naturlig hjälp vid pigmentfläckar

Pigmentförändringar är solskador som uppkommer av flera olika anledningar, alla relaterade till solen. De beror på en överproduktion av pigment (färg) i melanocyterna i huden och triggas av solens UV-ljus, berättar vår hudvårdsexpert Iréne Von Arronet.
Vi frågade henne om vilken hjälp som finns att få – och vad man eventuellt kan göra i förebyggande syfte. 

Anledningarna till att vi får pigmentfläckar, fräknar och andra förändringar i huden är många. Här listar Kureras hudvårdsexpert Iréne Von Arronet de vanligaste.
Iréne tillhör Kureras expertpanel. Du kan själv ställa en fråga till henne här.

Vanliga orsaker till pigmentförändringar:

1. Ålder
– Ju mer och längre tid vi har utsatt huden för solen desto mer ökar risken för att pigmentfläckar uppstår, särskilt i ansiktet och på händerna som är de delar av kroppen som är mest i solen.
2. Graviditet
– Hormonförändringar i samband med graviditet kan också göra att huden reagerar med överpigmentering.
3. Akne
– Hudskador efter akne, klämda pormaskar och skrapskador på huden, gör att huden får ojämn pigmentering.

 

► Läs också: Så blir du fri från akne inifrån – med B5, zink och GLA-fettsyror

Andra anledningar
Mörkhyade personer som flyttar till nordligare breddgrader med annorlunda solexponering kan också få stora problem med pigmenteringen, då ojämnheterna blir mer synliga.

► Läs också: Fri från pigmentfläckar – med açaijuice

Behandling i förebyggande syfte
Det finns flera metoder för behandling av pigmentfläckar. Den viktigaste för att förhindra att de uppkommer och inte förvärras är att använda solskyddsprodukter med hög solskyddsfaktor, berättar Iréne.
– En sådan produkt ska även skydda mot UVA. Det är också viktigt att undvika solen de timmar den är som starkast, vilken den oftast är mellan klockan 11.00-15.00.
Och solskyddsprodukter behövs även en mulen dag, poängterar hon.
– Det är viktigt eftersom UV-strålningen finns där ändå, även om den inte syns. Det kan också vara bra att täcka över de värsta fläckarna med täckstift eller en concealer som inte släpper igenom UV-ljus.

 

► Läs också: Så skyddar du din hud i sommar – allt du behöver veta

Olika behandlingsmetoder:

1. Krämer
– Det finns bra och naturliga krämer som bleker pigmentfläckar och ger en jämnare hudton - med aktiva ingredienser som lakritsrot, krasse, skräppa, mullbär, C-vitamin, mjölksyra och andra växtsyror. De fungerar på olika sätt. En del genom att bromsa tyrosinaset, det enzym som har en nyckelroll i pigmenteringen. Andra har ingredienser som hindrar melaninet från att sprida sig till omgivande celler så att det inte uppkommer nya fläckar. Bra krämer är till exempel Super Glandins Anti Pigment Creme och Secuvie med växtsyran fulvic acid. Använd också en hög solskyddsfaktor för att skydda mot uppkomsten av nya pigmentfläckar. Bra solskydd med ekologiskt innehåll är de från Eco Cosmetic, Annemarie Börlind och Rosenserien.

2. Näringstillskott
– Skin Care Pigment Clear är ett nytt näringstillskott för huden med indiskt krusbär, granatäpple och astaxantin som hjälper huden till normal pigmentering.

3. Laser och exfoliering
– På professionella salonger arbetar man ofta med en kombination av syrapeeling, laser, IPL och krämer. Vilka syror man använder varierar efter djupet och intensiteten i fläckarna. Det ger för det mesta ett bra resultat, men huden blir extremt känslig för sol efteråt.

 

4. Hydrokinon
– Hydrokinon är kraftfullt blekande, men måste fås på recept av hudläkare. Det är förbjudet i krämer inom hela EU på grund av sina kraftiga biverkningar.

Tålamod behövs!
Man behöver också beväpna sig med tålamod, säger Iréne.
– För det krävs lång tid för att få ett synbart resultat, mellan 8–16 veckor och samtidigt måste man undvika solen så långt det är möjligt och använda solskydd.

Få tips på naturligt solskydd!
Läs artikeln: Eko-skönhetsjournalisten Hannah Sjöström tipsar om naturliga solskydd samt Kurerabloggens Get in shapes tips om naturliga solkrämer.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

 

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.