Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten.
”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa.
Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Du blir en kombination av följande tolv synergistiska effekter av livsmedel…

1. Kvaliteten och renheten hos den mat du väljer
Är grönsakerna, frukten och spannmålen du väljer ekologiskt odlade? Köper du kött från kor uppfödda på gräs? Äter du vild eller odlad fisk? Hur mineralrik och frisk är jorden där maten du äter odlas (medicinsk geologi)? Äter du genmanipulerade livsmedel? Finns det många onödiga tillsatser i maten, eller ansamlingar av bekämpningsmedel, växtgifter, antibiotika, hormoner och andra ämnen som tillsätts livsmedel?

 

LÄS OCKSÅ: 10 anledningar till varför eko är mest reko

2. Från producent till konsument
Vilken är smaken på och vilket är näringsvärdet i maten på grund av hur den skördas, paketeras, transporteras och lagras? En tomat plockad direkt från trädgården och som du till middag samma dag kommer naturligtvis att smaka och vara annorlunda än den tomat som plockats grön två veckor tidigare, mognat under transporten och sedan lagrats under några dagar innan du köper den.

3. Mixen och balansen mellan makro-och mikronäringsämnen i din mat
Hur mycket kolhydrater, protein och fett äter du i en måltid och under dagen? Hur mycket vitaminer, mineral, aminosyror, fettsyror och fytonäring innehåller maten?

4. Livsmedelsberedning, tid och temperatur som används
Ä maten rå, marinerad, fermenterad, kokt, rökt, wokad, stekt eller bakad? Beredningen påverkar näringsvärdet, upptaget och effekten i kroppen.

5. Din mentala, emotionella och andliga inställning till måltiden
Din inställning till måltiden kan påverka hälsoeffekterna av måltiden lika mycket som dess inneboende näringsämnen. Hur du tänker och känner när du äter maten kan vara lika viktigt som maten du äter: har du en positiv intention eller sinnesstämning när du äter din måltid? Det har visat sig att den som ber för maten, välsignar maten, är tacksam för maten eller har en positiv inställning eller konversation när måltiden intas mår bättre. Att äta när du är stressad och orolig kan göra nästan lika mycket skada som nytta. Det kommer att belasta din matsmältning, ditt blodsocker och ditt immunförsvar.

6. Dina näringsbehov när du äter
Om du exempelvis har nedsatt immunförsvar – din kropp håller på att bekämpa en förkylning – kommer det att påverka dina näringsbehov och ditt näringsupptag. Kroppen kommer då att utnyttja mer zink och C-vitamin från maten för att komma över förkylningen. Maten blir din medicin eller din belastning vid sjukdom. Immunförsvaret använder mer näring när det är under attack än när det befinner sig på topp. Om du har järnbrist kommer du att ta upp mer järn från måltiden än om du inte har järnbrist. Järnet kommer att absorberas lättare och användas för att balansera ditt näringstillstånd. Är makro- och mikronäringsämnesprofilen i måltiden optimal för dina behov denna dag, vecka eller månad? Ser du mat som din första och bästa medicin? Varierar du ditt matintag beroende på ditt tillstånd och behov? Du äter kanske mera från broccolifamiljen under de veckor då du är mer östrogendominant för att hjälpa balansera ditt hormontillstånd. Du kryddar kanske gröten eller filen lite extra med kanel på grund av att det hjälper balansera ditt blodsocker.

LÄS OCKSÅ: Mindre näring i dagens grönsaker

7. Metaboliska typen
Vad är du för en metabolisk typ? Har du gjort en hårmineralanalys eller annan analys för att undersöka det? Domineras du av det sympatiska eller parasympatiska systemet? Är du en snabb eller långsam ämnesomsättare? Mår du bäst av att äta mera proteiner och fetter eller mår du bäst av att en stor del av din kost består av hälsosamma kolhydrater? Alla är inte lämpade för att äta stenålderskost, och alla är inte lämpade att bara äta vegetariskt. Du är unik och behöver livsmedel och näringsämnen som är lämpade för din genetik, bakgrund samt nuvarande och framtida kost- och näringsbehov.

8. Matsmältningens hastighet
Går hela resan genom matsmältningskanalen för snabbt eller för långsamt? Tar den optimala 20–26 timmar eller går det så snabbt att matsmältningen och näringsupptaget inte hinner med? Är processen för långsam för korrekt nedbrytning och absorption? Resan kan vara så trög att förstoppning blir en orsak till endotoxicitet, det vill säga självförgiftning.

9. Matsmältningsfunktioner
Har du en bra matsmältning? Undviker du vissa livsmedel för att de ”inte passar” eller att du inte tål dem? Har du brist på, eller otillräcklig produktion av pankreatin, amylas, laktas eller lipasenzymer? Matsmältningsfunktionerna avtar med åldern. Många människor har problem med livsmedel på grund av felaktig produktion av saltsyra och enzymer. De behöver kanske inta bittermedel, saltsyra eller enzymer för att förbättra din matsmältning.

LÄS OCKSÅ: Enzymer – för en fungerande matsmältning och bättre hälsa

10. pH-balansen
pH-nivåer i magsäck, tolvfingertarm, tunntarm och tjocktarm kan i hög grad påverka effekten av näringsupptaget. Att ha för högt pH-värde i magen eller för lågt pH i tolvfingertarmen kommer att kraftigt påverka hur väl du smälter proteiner och tar upp näring. Vissa mineral, som zink, är svåra att ta upp vid fel pH-värde i tunntarmen.

11. Tarmflorabalansen
Att ha tillräckligt av de vänliga tarmbakterierna i hela matsmältningskanalen är viktigt för en god tarmhälsa, ett bra immunförsvar och god näringsstatus. En hälsosam kost med tillräckligt med fiber och fermenterade grönsaker som till exempel surkål och kimchi kommer att ge näring till dina snälla tarmflorabakterier.

12. Överkänslighet och allergier
Många människor äter regelbundet livsmedel som de inte tål eller har en dold allergi eller överkänslighet mot. Gluten är den vanligaste allergi eller överkänslighet som många har. Många människor är allergiska eller över överkänsliga mot gluten och andra livsmedel utan att veta om det. Dessa människor kan ha olika, ibland diffusa symtom och lider ofta av så kallat “läckande tarm”. En läckande tarm kan skapas bland annat av kända eller dolda födoämnen som irriterar tarmslemhinnorna. En läckande tarm släpper igenom skadliga mikrober och andra ämnen in i blodomloppet. Dessa kan sedan belasta levern och orsaka sjukdom. De skadliga ämnen kan även försämra upptaget av de näringsämnen som behöver tas upp av tarmslemhinnorna. Det är viktigt för en bra matsmältning och hälsa att du inte äter mat du inte tål och att du behåller friska mag- och tarmslemhinnor.

En näringsterapeut kan rekommendera analyser som kan hjälpa till att avslöja dolda överkänsligheter samt ge råd om hur man lägger upp en kost för att minimera problem och symtom från mat man inte tål. Det finns även en hemsida: Glutenspecialisten.se, som ger extra bra information om gluten samt hänvisning till terapeuter som glutenspecialister samt som kan hjälpa till med andra matsmältningsproblem.

Av Peter Wilhelmsson, näringsmedicinare – Näringsmedicinska terapeutförbundet (NMTF)

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så blev jag av med hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.