Experten: "Därför är motion viktigt vid IBS" | Kurera.se

Experten: “Därför är motion viktigt vid IBS”

Som Kurera rapporterat tidigare visar en färsk studie från Sahlgrenska akademin att fysisk aktivitet är effektivt mot IBS. Sjukgymnasten Åsa Österlund förklarar varför det hjälper att röra på sig och ger tips på fysisk aktivitet som kan lindra besvär kopplade till IBS.

Så många som en halv miljon svenskar kan lida av IBS, Irritable Bowel Syndrome, en störning i mag-tarmkanalens funktion som främst ger buksmärtor, förstoppning, diarré och gaser. Utöver de fysiska magbesvären innebär sjukdomen ofta även psykiska besvär som trötthet, sömnsvårigheter, ångest och stress.

Motion hjälper kroppen handskas med stress
De fysiska besvären behandlas vanligen med läkemedel som lindrar symtomen. Men allt mer tyder på att även annat kan hjälpa exempelvis motion. Enligt Åsa Österlund, fysio- och KBT-terapeut hjälper fysisk aktivitet kroppen att tåla stress bättre. Bland annat är det ett sätt att förbränna stresshormoner. Kroppen återhämtar sig lättare och immunförsvaret stimuleras.

 

LÄS OCKSÅ: Magspecial: 5 tips vid IBS och stressmage

Förbättrar symtom hos IBS-patienter
Studien från Sahlgrenska visar att fysisk aktivitet ger stabilare tarmfunktion. Symtomen förbättrades betydligt på både kort och lång sikt hos de som undersöktes, enligt ett pressmeddelande från det digitala vårdprogrammet Tummy lab. Motion gör att kroppen kan förbränna energi mer effektivt, att blodcirkulationen och tarmrörligheten förbättras förklarar Åsa i pressmeddelandet. Bland IBS-patienter är stress, ytlig andning och spänd mage vanligt, vilket kan påverka tarmfunktionen. Fysisk aktivitet är ett bra sätt att minska spänningar, förbättra andningen och minska stresskänsligheten i kroppen enligt Åsa som menar att IBS-patienter tjänar på flerdimensionell behandling och att få lära sig om kost, motion, sömn och stress, något som enligt henne gett goda resultat.

LÄS OCKSÅ: Magspecial: 5 tips vid IBS och stressmage

Tre punkter som kan lindra IBS
1. Regelbunden konditionsträning. Konditionsträning innebär pulshöjning och ökning av andningsfrekvens samt gör att vi blir varma och lite svettiga. Det kan till exempel vara raska promenader, löpning eller cykling.

2. Stora rörelser. Öva på att ta ut stora rörelser i kroppen, att sträcka på musklerna och leder. Vi håller oss ofta stilla och spända i vardagen om vi inte motionerar. Vrid på kroppen, sträck ut ryggen, armar och ben för att minska spänningarna och förbättra blodcirkulationen. Gärna i kombination med belastning för att få lite styrketräning.

LÄS OCKSÅ: Motion motverkar visst effekterna av stillasittande

3.
Medveten andning. Fokusera på några djupa andetag i samband med konditions- och rörlighetsträning. Det hjälper oss att få syre till musklerna och få ner spänningen så att vi kan ta ut rörligheten bättre. Det kan sänka spänningsnivån i kroppen efter träningen.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

 

“Hemundervisning – ett välbehövligt alternativ till skolan”

Gravid/barn

Sverige är ett av de länder i världen där det är svårast att få hemundervisa sina barn, ett strängt regelverk gör det i princip omöjligt och de som vill välja det alternativet ser sig tvingade att lämna landet. Många är skeptiska mot hemskolning men långt ifrån alla. Kurera har växlat några ord med den New Yorkbaserade svensken Jens Peter de Pedro som lobbar för en större pedagogisk mångfald.