Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Fem tips som dämpar stress och oro vid IBS

Fakta

Namn: Åsa Österlund
Yrke: Fysio- och KBT-terapeut, arbetar med ett digitalt vårdprogram för IBS patienter.
Hemsida: Tummylab.

Mellan en och två miljoner svenskar lider av den kroniska magåkomman IBS – att samtidigt lida av stress och oro hör inte till ovanligheterna och kan förvärra besvären ytterligare. Fysio- och KBT-terapeuten Åsa Österlund förklarar hur det hänger ihop och delar med sig av sina bästa tips för att lindra stressen och oron.

Många av oss utsätts för stress i vardagen, men hur vi reagerar på det är väldigt individuellt. Det är inte ovanligt att stressen märks av i magen och hos IBS-patienter är den kopplingen ännu tydligare.
–För dem kommer ofta svåra magbesvär som ett brev på posten när de känner stress eller oro, säger Åsa Österlund, fysio- och KBT-terapeut.

 

Kommer IBS av stress eller tvärtom?
Enligt Åsa Österlund kan stress vara en av flera orsaker till IBS. Många med IBS upplever stress i situationer som de utan IBS normalt inte upplever på samma vis. Att vara bortbjuden på middag eller att äta på restaurang och därmed inte ha kontroll på vad en måltid innehåller, kan vara en stark stressfaktor för de med IBS menar Åsa.
Behovet att ha tillgång till en toalett och oron för konsekvenserna om man inte hinner dit, är en annan situation som är stressande, förklarar hon.

LÄS OCKSÅ: Magspecial: 5 tips vid IBS och stressmage

Fysiska förklaringar till IBS-relaterad stress
Det finns även rent fysiska förklaringar till att IBS-patienter ofta lider av stress och oro. Kopplingen mellan hjärnan och tarmen väcker allt större intresse och det forskas en hel del på området. Till exempel styrker en färsk österrikisk studie av IBS-patienter kopplingen och konstaterar att överflöd av vissa bakteriestammar i tarmen kan länkas till olika psykiska besvär, som stress, oro och ångest.

Koppling mellan tarmen och psykisk hälsa
Åsa förklarar hur psykiskt välmående hänger ihop med tarmen och IBS:
– Magen är som vår “andra hjärna” och har stor påverkan på välmåendet. Forskning har visat att magen och hjärnan kommunicerar via det autonoma nervsystemet. Samtidigt har man hittat serotonin-receptorer i tarmarna och visat att 95 procent av kroppens serotonin produceras i tarmen. Det innebär att exempelvis depressioner påverkas mycket av hur tarmen mår, säger Åsa.

LÄS OCKSÅ: Probiotika fick ordning på Sebastians IBS-mage

Ökad kunskap kan hjälpa många
Med kunskap om kopplingen mellan IBS och stress, och med verktyg för stresshantering, skulle fler drabbade kunna bli hjälpta menar Åsa.
– Kunskap och förståelse är A och O. När man har kunskap är man medveten om vad som sker i kroppen och då kan man se samband och blir inte orolig när det händer något, när man känner något, säger Åsa som menar att maktlöshet och kunskapsbrist triggar oro.
– Många patienter som jag träffar undrar varför de aldrig fått lära sig om stress och hur kroppen reagerar på stress. Först då kan man lära sig strategier för att motverka reaktionerna och minska stresspåslagen, avslutar Åsa.

LÄS OCKSÅ: Dietisten: “Lider du av IBS? Ta hjälp av FODMAP!”

Vilket är de bästa sätten att lindra oro och ångest hos IBS-patienter?
– Det finns inte bara en väg att gå, en rätt väg. Det finns flera möjligheter och många bra sätt.

 

Åsa ger följande exempel:
• KBT som innebär att man identifierar tankar och vad som styr oss. När man förstår sina tankar och dess påverkan kan man hitta strategier för att förändra dem och därmed resultatet.
• Fysisk aktivitet. Finns ny forskning som visar att ju mer muskelmassa man har desto bättre skydd har kroppen mot stress.
• Kostförändring.

LÄS OCKSÅ: Internetbehandling kan hjälpa unga med IBS-mage

Fem tips till dig med IBS som lider av stress, oro eller ångest
1. Våga tänka tankarna, slå inte bort dem. Tankar är inte farliga. Våga reflektera och förstå dem.
2. Bli medveten om kroppen och vad som händer i kroppen. Försök bryta genom medvetenhet. Till exempel, känner du att du andas snabbt, bryt och medvetet andas långsammare.
3. Fokusera på det som gör att du mår bra och tycker är roligt. Flytta fokus till det positiva.
4. Ta regelbundna pauser.
5. Värna om ditt sociala liv, vänner och relationer. Forskning visar på att de som har ett bra socialt liv mår bättre och lever längre.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Åsa Österlund
Yrke: Fysio- och KBT-terapeut, arbetar med ett digitalt vårdprogram för IBS patienter.
Hemsida: Tummylab.

Fakta

Om IBS
IBS, Irritable Bowel Syndrome, eller så kallad “känslig tarm”, är en störning i magtarmkanalens funktion som främst ger buksmärtor, förstoppning, diarré och gasbesvär.
Men även andra nära relaterade besvär som trötthet och depression är vanliga, med nedsatt livskvalitet som följd. IBS har blivit en folksjukdom som idag drabbar omkring
15-20 procent av den svenska befolkningen, enligt mag- och tarmförbundet. IBS kan inte diagnostiseras genom laboratorieprover, utan kräver noggrann genomgång
av symptom samt att utesluta andra sjukdomar som orsak till besvären. Orsaken till IBS är ännu inte känd och det finns inte någon medicin som botar. Men kliniska studier visar
tydliga kopplingar mellan kost och livsstil, varför den behandling som vården erbjuder är fokuserad på dessa områden.

Källa: Mag- och tarmförbundet och 1177 Vårdguiden

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ek

Ekved kan hjälpa kroniskt trötta

Övrigt

Från franska ekar utvinns ett vattenextrakt som ger extra energi till mitokondrierna – cellens eget kraftverk. Studier har visat att sömnproblem och kronisk trötthet blivit bättre av extraktet. Även fullt friska sportande personer gynnades – där visade rapporter att muskelmassan ökade och återhämtningen gick snabbare.

 

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

 

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.