Kvinna tar sig för huvudet

Experten: “Dina tankar styr hur du reagerar på stress”

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 oktober.

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv.
Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken.
Här är del två: Bli vän med dina inre lejon.

Att bli vän med sina inre lejon är på många sätt fortsättningen på att lära känna dem som vi talade om i förra avsnittet förklarar Karin Isberg.
– Skillnaden är att när man inte bara förstår sin stress, utan också ser den som hjälpsam, blir stresslindringen ännu större.

LÄS OCKSÅ: Intervju med Karin om artikelserien om effektiv stresshantering

 

Hur blir man vän med sin stress?
– Mycket handlar om att tolka kroppens signaler på rätt sätt.
Vid Harvard utfördes en studie där försökspersoner delades in i två grupper och sedan utsattes för en stressande situation. Ena gruppen fick veta att deras kroppar sannolikt skulle svara med stress, att de kunde komma att känna hjärtklappning, märka av att andningen blev häftigare eller att de svettades. Vanligtvis tolkas den här sortens stressreaktioner som ett tecken på att vi inte klarar av situationen och är på väg att tappa greppet. Den andra fick ingen förhandsinformation alls. Gruppen som fick veta att de skulle känna stress fick lära sig att se stressreaktionerna som hjälpsamma. Metoden kallas på engelska för ”Befriending your stress”, berättar Karin.
– De skulle tänka på hjärtklappning som ett sätt att öka kroppens beredskap, häftigare andning som ett sätt att syresätta blodet och svett som ett sätt att reglera kroppstemperaturen.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Skillnaden i stress var stor
– Efteråt mätte man halterna av stresshormoner i blodet. De som hade blivit instruerade att se sin stress som hjälpsam var inte stressade, trots att de upplevt exakt samma stressfyllda situation som den första gruppen, fortsätter hon.
De hade självklart känt stressen aktiveras, men genom att tänka på den som ett sätt att kunna prestera bättre kände de varken stress eller ångest, förklarar Karin.
– Det var till och med så att de kände sig stärkta och hade bättre självförtroende efteråt.
Den senaste forskningen kring stress talar sitt tydliga språk, menar Karin: Hur vi ser på stress har stor betydelse för hur stressade vi blir.

LÄS OCKSÅ: Experten: Det här alla veta om utmattning

Karin uppmanar oss att reflektera över våra tankar om stress.

Reflektera över:
Hur brukar du reagera när du känner dig stressad?
Mår du dåligt över din stress
Får du ångest och känner dig otillräcklig, eller behåller du lugnet när stressreaktionerna aktiveras?

Gör så här för att sänka stressen:
– När du känner dig stressad, påminn dig om att din stress är hjälpsam. Din kropp förändras för att öka chanserna att du ska överleva. Förändringarna sker instinktivt och är bortom din kontroll. Det kan kännas jobbigt att vara stressad, men syftet bakom stressen är gott och stress visar egentligen bara en sak: din kropp och din hjärna fungerar som de ska.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 oktober.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

anonymt smörpaket sett uppifrån

Välkänt bordsmargarin utsett till Årets matbluff 2019

Kost

Det blev margarinet Lätta som tog hem "vinsten" när antipriset Årets matbluff 2019 korades. Detta med motiveringen att produkten, i både text och bild, skyltar med svensk rapsolja på förpackningen – trots att innehållet till största del består av den både omdebatterade och importerade palmoljan.

Nutritionisten: Tarmflorans viktiga roll

Naturlig hälsa

Vår tarmflora har fått ett uppsving, från att ha varit något vi knappt ägnat en tanke har den visat sig spela en viktig roll för vår hälsa och påverkar allt från immunförsvaret till vårt humör. Nutritionisten Lina Åhlén berättar om mikrobiomet som det också kallas och hur vi bäst äter för att det ska vara i så bra form som möjligt.

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.