En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Fakta

Om du tror att du är högkänslig bör du lägga följande på minnet
20 procent av jordens befolkning föds som högkänsliga. Den siffran är för stor för att högkänslighet ska betraktas som en ”störning” men inte tillräckligt liten för att de flesta i din närhet ska förstå dig tillräckligt väl. Många högkänsliga har känt sig ”konstiga” och trott att det har varit något ”fel” på dem. Det är för att de har ansträngt sig för att leva som icke-högkänsliga, men det går inte. Det är som att försöka passa in en fyrkantig kloss i ett runt hål.

Kom ihåg att det inte är något fel på dig! Du är inte konstig, bara ”annorlunda”. Din högkänslighet begåvar dig med en mängd förmågor och kvaliteter som det är dags att du lär dig ta vara på och låta övriga samhället få ta del av.

5 tips för dig som är högkänslig

1. Skapa ett lugnt hem

Ordning och reda hemma är viktigt för dig som är högkänslig. Då har du en lugn reträttplats när du behöver dra dig undan ett tag. Skaffa dig gärna ett speciellt ställe i bostaden som är ditt ”slappna av”-hörn där du kan avskärma dig från oljud och stökiga miljöer.

2. Planera din ensamhet
Ha inte överfullt i kalendern och för många aktiviteter samma dag. Det kan leda till att du inte får det lugn och den ensamhet du behöver. Ge dig själv generöst med tid för återhämtning mellan engagemangen.

3. Säg nej
Umgås gärna med andra högkänsliga personer, det får dig att må bra. Men tacka nej till sådant som stressar dig eller sådant du inte vill göra. Då minskar risken för att du tar på dig för mycket och gör saker som du inte mår bra av.

4. Rör på dig
Motion är ett bra sätt för dig att komma i rätt balans. Promenader, löparrundor eller pass på gymmet funkar lika bra, det viktiga är att du rör på dig regelbundet. Att vistas i lugn natur, om så i skogen eller vid havet, hjälper dig också att varva ner och ladda om.

5. Sov ordentligt
För lite sömn kan göra dig ännu mer känslig och stressad. Se därför till att sova ordentligt, helst minst 7–8 timmar per natt. Varva gärna ner inför natten genom att stänga av både telefon och dator minst en timme innan du ska sova.

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt.
Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem.
Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Mellan 15 till 20 procent av alla människor anses vara”högkänsliga”. Det är ingen diagnos eller sjukdom utan ett medfött personlighetsdrag som innebär att man tar in fler sinnesintryck från omgivningen än andra människor och att man har en hjärna som sedan bearbetar dessa intryck på ett djupare sätt än andra. Personlighetsdraget är lika vanligt hos män som hos kvinnor.
Begreppet HSP (highly sensitive person) myntades 1996 av den amerikanska psykoterapeuten och forskaren Elaine Aron.
I Sverige finns två föreningar för högkänsliga: Sveriges förening för högkänsliga, SFH, (hspforeningen.se) och HSP Sverige (hspsverige.se).

► Läs också: Därför är vissa barn mer känsliga än andra

 

Tar in fler frekvenser än andra
Att vara så kallat högkänslig är både en sårbarhet och en gåva. Det menar bland annat journalisten Maggan Hägglund och beteendevetaren Doris Dahlin som tillsammans skrivit succéboken “Drunkna inte i dina känslor – en överlevnadsbok för sensitivt begåvade”. I boken delar de bland annat med sig av tips, råd och fakta om HSP-personer, det vill säga människor med högkänsliga personligheter.
– Högkänsliga personer är som en gammaldags radio. De har fler frekvenser än andra människor och tar därför in fler intryck och bearbetar dem extra djupt, säger Maggan Hägglund till tidningen Land.
– Att få in en massa information är oftast trevligt och härligt och högkänsliga kan njuta intensivare än andra människor, fortsätter hon men påpekar samtidigt att det gäller att se upp eftersom det annars lätt kan bli så att alla intensiva intryck ställer till med problem.

Elaine Aron

Elaine Aron, psykoterapeut och forskare.

En tredjedel är tydligt extroverta
Många som är så kallat HSP (highly sensitive personality) uppfattas ofta som blyga eller inåtvända – vilket de också kan vara. Men ofta handlar deras avvaktande beteende snarare om att de behöver mer betänketid än genomsnittet.
Enligt psykologen och forskaren Elaine Aron är det detta fördröjda beteende som gör att många känsliga per definition tolkas som försynta och introverta typer. Men, i själva verket visar tester att en tredjedel av alla högkänsliga är tydligt extroverta till sin läggning, skriver SvD.

 Läs också: Är du ljudkänslig? Då kan du vara extra intelligent!

“Känsligheten sällan ses som något positivt”
Det är i det senare facket Doris Dahlin och Maggan Hägglund placerar sig själva.
– Vår starka och utåtriktade sida applåderas av omgivningen, medan känsligheten sällan ses som något positivt. Jag vet inte hur många gånger jag fått höra att jag är för tunnhudad. Länge trodde även jag att det var något fel på mig, säger Maggan Hägglund till tidningen.
Hon berättar att hennes lättnad var stor när hon upptäckte Elaine Arons forskning och insåg att fler fungerar på det här sättet – och att känslig­heten faktiskt även har fördelar.

Starka men känsliga – så kallat starksköra
I ena stunden stridbara amazoner på barrikaderna, i nästa små hulkande knytt i gråtpölen. Maggan Hägglund och Doris Dahlin är två ovanligt starka kvinnor – men också ovanligt känsliga, skriver SvD. Själva kallar de sig ”starksköra”. I sin bok skriver de om den svåra konsten att hitta balans mellan de båda sidorna av personligheten.
– Är man nöjd med att sitta under korkeken och lukta på blommorna är det kanske lättare att hantera sin känslighet. Men om man i stället är väldigt social och utåtriktad, utsätter man sig lätt för allt för många intryck, som ens högkänsliga hjärna sedan inte klarar av att filtrera och bearbeta. Då kan det bli riktigt besvärligt, säger Maggan Hägglund.

► Läs också: Högkänsliga har hemliga superkrafter

“Social och viljestark men känslig som ett lackmuspapper”
Maggan Hägglund arbetar i dag som frilansjournalist och har tidigare varit bland annat chefredaktör för magasinet Tara. I sina krönikor skrev hon personligt om allt från glamourfeminism till sitt behov av ensamtid.
– På redaktionen sågs jag nog som en ganska social, kompetent och viljestark person. Att jag också var känslig som ett lackmuspapper hade vissa svårt att förstå. Men jag kan lukta mig till en neuros på fem kilometers avstånd, berättar hon för SvD.
– Efter ett jobbmöte eller en fest kunde min hjärna gå på högvarv för att försöka sortera alla känslointryck. Till slut blev jag så utmattad att jag bara ville gömma mig under en stor gråsten. Det var bara tyngd och mörker.

► Läs också: Orkidébarnen behöver rätt näring (extern länk)

5 tecken som kan avslöja att du är HSP

…listade i tidningen Land.

1. Du blir lätt överstimulerad
Oljud, hög musik, högt TV-ljud, skarpt ljus, starka lukter och oreda besvärar och överstimulerar dig. Det kan göra att du får svårt att koncentrera dig och fokusera. Likadant med bullriga folksamlingar som kan göra dig stirrig och stressad. När det händer mycket omkring dig blir du lätt uttröttad och vill helst dra dig undan till en tystare och lugnare miljö. Du gillar inte att stå i centrum och får lätt tunghäfta.

2. Du behöver mycket egentid
Efter alla intryck behöver högkänsliga personer avskildhet för att kunna ladda om. Därför gillar du emellanåt att vara ensam. Du är hellre hemma i stillheten än varvar ner tillsammans med vänner på krogen. Högkänsliga behöver vistas i lugna och tysta miljöer för att kunna njuta och prestera bra.

3. Du är djupsinnig
Du är en tänkare eller grubblare. Ditt inre liv är rikt och omfattande och du är kanske intresserad av både personlig och andlig utveckling. Eftersom du är kreativ och intuitiv gillar du att bearbeta detaljer och analysera händelser. Du tycker också om att fantisera och kan bli starkt berörd och känslosam av musik, film, teater och konst.

4. Du är ovanligt observant
Du har en förmåga att känna av stämningar och hur människor mår och sätta dig in i andras behov. Du är generös och hängiven och din höga empatiska kapacitet kan lätt göra dig rörd av andra personers känslor. Du är dessutom uppmärksam på din närmiljö och lägger märkte till förändringar som icke-högkänsliga inte registrerar lika lätt. Men din lyhördhet kan också vara ansträngande för dig – personer som exempelvis är arga, gapiga, stressade eller nervösa smittar av sig och kan få dig ur balans.

5. Du är samvetsgrann
Du sköter ditt vardagsliv med noggrannhet. Du är plikttrogen och på bettet i ditt arbete, du upptäcker felaktigheter och gör ditt yttersta för att undvika misstag. Du är hänsynsfull och är noga med att bete dig bra mot andra. Eftersom den som är högkänslig bearbetar nyanser och detaljer på djupet kan det ibland ta tid innan beslut fattas. Då många högkänsliga reflekterar över sina erfarenheter lär högkänsliga sig fortare av sina misstag och höjer sina prestationer.

Vill du verkligen veta? Ta testet
Vill du veta om du är högkänslig? Här kan du göra ett test här. Du kan också snabbt ta en titt på nedan fem tecken och se om du känner igen dig.

Motsatsen kallas alexitymi
Motsatsen till att högkänslighet kallas alexitymi. Det beskrivs tvärtom som en känslomässig tondövhet eller blindhet. Läs mer här eller i länken nedan.

► Läs också: Forskning: Brist på empati beror på tillståndet alexitymi – inte autism

Av Redaktionen

Källor: Boken “Drunkna inte i dina känslor” (Libris), hspforeningen.se, SvD, Elaine Aron / Land.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Om du tror att du är högkänslig bör du lägga följande på minnet
20 procent av jordens befolkning föds som högkänsliga. Den siffran är för stor för att högkänslighet ska betraktas som en ”störning” men inte tillräckligt liten för att de flesta i din närhet ska förstå dig tillräckligt väl. Många högkänsliga har känt sig ”konstiga” och trott att det har varit något ”fel” på dem. Det är för att de har ansträngt sig för att leva som icke-högkänsliga, men det går inte. Det är som att försöka passa in en fyrkantig kloss i ett runt hål.

Kom ihåg att det inte är något fel på dig! Du är inte konstig, bara ”annorlunda”. Din högkänslighet begåvar dig med en mängd förmågor och kvaliteter som det är dags att du lär dig ta vara på och låta övriga samhället få ta del av.

5 tips för dig som är högkänslig

1. Skapa ett lugnt hem

Ordning och reda hemma är viktigt för dig som är högkänslig. Då har du en lugn reträttplats när du behöver dra dig undan ett tag. Skaffa dig gärna ett speciellt ställe i bostaden som är ditt ”slappna av”-hörn där du kan avskärma dig från oljud och stökiga miljöer.

2. Planera din ensamhet
Ha inte överfullt i kalendern och för många aktiviteter samma dag. Det kan leda till att du inte får det lugn och den ensamhet du behöver. Ge dig själv generöst med tid för återhämtning mellan engagemangen.

3. Säg nej
Umgås gärna med andra högkänsliga personer, det får dig att må bra. Men tacka nej till sådant som stressar dig eller sådant du inte vill göra. Då minskar risken för att du tar på dig för mycket och gör saker som du inte mår bra av.

4. Rör på dig
Motion är ett bra sätt för dig att komma i rätt balans. Promenader, löparrundor eller pass på gymmet funkar lika bra, det viktiga är att du rör på dig regelbundet. Att vistas i lugn natur, om så i skogen eller vid havet, hjälper dig också att varva ner och ladda om.

5. Sov ordentligt
För lite sömn kan göra dig ännu mer känslig och stressad. Se därför till att sova ordentligt, helst minst 7–8 timmar per natt. Varva gärna ner inför natten genom att stänga av både telefon och dator minst en timme innan du ska sova.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?

bulgursalad

Saftig bulgursallad med mandel

Recept

Saftig, sammetslen bulgur i sällskap av grönsaker. Servera som huvuddelen av en måltid och komplettera med valfritt protein eller mer grönsaker. Resterna passar förträffligt i matlådan.

rosor

”De är blommornas Rolls royce”

Hud

Rosor har en air av romantik kring sig, de uppskattas både för sin skönhet och sin ljuvliga doft men vad kanske inte alla känner till är att de även har medicinska egenskaper – särskilt gynnsamma är de för huden.

Berika tarmfloran – 8 anledningar att välja mjölksyrat

Mage

Det bor två kilo bakterier, svampar och mikroorganismer i din tarm. Du har allt att vinna på att vårda dem, för de styr allt från humör till vikt och immunförsvar. Mjölksyrabakterier är en förutsättning för en näringsrik tarmflora – och kan dessutom göra underverk för huden. Här är åtta smarta tips om hur vassle kan hjälpa din hälsa.

Nu kan jag äntligen njuta av solen!

Hud

Tuula Gunnarsson älskar solen på alla sätt. När hon för många år sedan fick soleksem så var det en katastrof. Rådet var att ha långärmat och sitta i skuggan, vilket Tuula inte ville. När hon hittade ett tillskott för pigment och solbränna, med bland annat betakaroten, kunde hon njuta av solen igen. 

“Storasyster? Nej, jag är hans mamma!”

Hud

Annette fyller snart 45 år men får ändå inte sällan frågan om hon är storasyster till sin son som är 19. Hemligheten bakom Annette Carlssons ungdomliga utseende är en kombination av bra gener, positiv livssyn och en svensk, patenterad hudkräm.