En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Fakta

Om du tror att du är högkänslig bör du lägga följande på minnet
20 procent av jordens befolkning föds som högkänsliga. Den siffran är för stor för att högkänslighet ska betraktas som en ”störning” men inte tillräckligt liten för att de flesta i din närhet ska förstå dig tillräckligt väl. Många högkänsliga har känt sig ”konstiga” och trott att det har varit något ”fel” på dem. Det är för att de har ansträngt sig för att leva som icke-högkänsliga, men det går inte. Det är som att försöka passa in en fyrkantig kloss i ett runt hål.

Kom ihåg att det inte är något fel på dig! Du är inte konstig, bara ”annorlunda”. Din högkänslighet begåvar dig med en mängd förmågor och kvaliteter som det är dags att du lär dig ta vara på och låta övriga samhället få ta del av.

5 tips för dig som är högkänslig

1. Skapa ett lugnt hem

Ordning och reda hemma är viktigt för dig som är högkänslig. Då har du en lugn reträttplats när du behöver dra dig undan ett tag. Skaffa dig gärna ett speciellt ställe i bostaden som är ditt ”slappna av”-hörn där du kan avskärma dig från oljud och stökiga miljöer.

2. Planera din ensamhet
Ha inte överfullt i kalendern och för många aktiviteter samma dag. Det kan leda till att du inte får det lugn och den ensamhet du behöver. Ge dig själv generöst med tid för återhämtning mellan engagemangen.

3. Säg nej
Umgås gärna med andra högkänsliga personer, det får dig att må bra. Men tacka nej till sådant som stressar dig eller sådant du inte vill göra. Då minskar risken för att du tar på dig för mycket och gör saker som du inte mår bra av.

4. Rör på dig
Motion är ett bra sätt för dig att komma i rätt balans. Promenader, löparrundor eller pass på gymmet funkar lika bra, det viktiga är att du rör på dig regelbundet. Att vistas i lugn natur, om så i skogen eller vid havet, hjälper dig också att varva ner och ladda om.

5. Sov ordentligt
För lite sömn kan göra dig ännu mer känslig och stressad. Se därför till att sova ordentligt, helst minst 7–8 timmar per natt. Varva gärna ner inför natten genom att stänga av både telefon och dator minst en timme innan du ska sova.

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt.
Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem.
Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Mellan 15 till 20 procent av alla människor anses vara”högkänsliga”. Det är ingen diagnos eller sjukdom utan ett medfött personlighetsdrag som innebär att man tar in fler sinnesintryck från omgivningen än andra människor och att man har en hjärna som sedan bearbetar dessa intryck på ett djupare sätt än andra. Personlighetsdraget är lika vanligt hos män som hos kvinnor.
Begreppet HSP (highly sensitive person) myntades 1996 av den amerikanska psykoterapeuten och forskaren Elaine Aron.
I Sverige finns två föreningar för högkänsliga: Sveriges förening för högkänsliga, SFH, (hspforeningen.se) och HSP Sverige (hspsverige.se).

► Läs också: Därför är vissa barn mer känsliga än andra

 

Tar in fler frekvenser än andra
Att vara så kallat högkänslig är både en sårbarhet och en gåva. Det menar bland annat journalisten Maggan Hägglund och beteendevetaren Doris Dahlin som tillsammans skrivit succéboken ”Drunkna inte i dina känslor – en överlevnadsbok för sensitivt begåvade”. I boken delar de bland annat med sig av tips, råd och fakta om HSP-personer, det vill säga människor med högkänsliga personligheter.
– Högkänsliga personer är som en gammaldags radio. De har fler frekvenser än andra människor och tar därför in fler intryck och bearbetar dem extra djupt, säger Maggan Hägglund till tidningen Land.
– Att få in en massa information är oftast trevligt och härligt och högkänsliga kan njuta intensivare än andra människor, fortsätter hon men påpekar samtidigt att det gäller att se upp eftersom det annars lätt kan bli så att alla intensiva intryck ställer till med problem.

Elaine Aron

Elaine Aron, psykoterapeut och forskare.

En tredjedel är tydligt extroverta
Många som är så kallat HSP (highly sensitive personality) uppfattas ofta som blyga eller inåtvända – vilket de också kan vara. Men ofta handlar deras avvaktande beteende snarare om att de behöver mer betänketid än genomsnittet.
Enligt psykologen och forskaren Elaine Aron är det detta fördröjda beteende som gör att många känsliga per definition tolkas som försynta och introverta typer. Men, i själva verket visar tester att en tredjedel av alla högkänsliga är tydligt extroverta till sin läggning, skriver SvD.

 Läs också: Är du ljudkänslig? Då kan du vara extra intelligent!

”Känsligheten sällan ses som något positivt”
Det är i det senare facket Doris Dahlin och Maggan Hägglund placerar sig själva.
– Vår starka och utåtriktade sida applåderas av omgivningen, medan känsligheten sällan ses som något positivt. Jag vet inte hur många gånger jag fått höra att jag är för tunnhudad. Länge trodde även jag att det var något fel på mig, säger Maggan Hägglund till tidningen.
Hon berättar att hennes lättnad var stor när hon upptäckte Elaine Arons forskning och insåg att fler fungerar på det här sättet – och att känslig­heten faktiskt även har fördelar.

Starka men känsliga – så kallat starksköra
I ena stunden stridbara amazoner på barrikaderna, i nästa små hulkande knytt i gråtpölen. Maggan Hägglund och Doris Dahlin är två ovanligt starka kvinnor – men också ovanligt känsliga, skriver SvD. Själva kallar de sig ”starksköra”. I sin bok skriver de om den svåra konsten att hitta balans mellan de båda sidorna av personligheten.
– Är man nöjd med att sitta under korkeken och lukta på blommorna är det kanske lättare att hantera sin känslighet. Men om man i stället är väldigt social och utåtriktad, utsätter man sig lätt för allt för många intryck, som ens högkänsliga hjärna sedan inte klarar av att filtrera och bearbeta. Då kan det bli riktigt besvärligt, säger Maggan Hägglund.

► Läs också: Högkänsliga har hemliga superkrafter

”Social och viljestark men känslig som ett lackmuspapper”
Maggan Hägglund arbetar i dag som frilansjournalist och har tidigare varit bland annat chefredaktör för magasinet Tara. I sina krönikor skrev hon personligt om allt från glamourfeminism till sitt behov av ensamtid.
– På redaktionen sågs jag nog som en ganska social, kompetent och viljestark person. Att jag också var känslig som ett lackmuspapper hade vissa svårt att förstå. Men jag kan lukta mig till en neuros på fem kilometers avstånd, berättar hon för SvD.
– Efter ett jobbmöte eller en fest kunde min hjärna gå på högvarv för att försöka sortera alla känslointryck. Till slut blev jag så utmattad att jag bara ville gömma mig under en stor gråsten. Det var bara tyngd och mörker.

► Läs också: Orkidébarnen behöver rätt näring (extern länk)

5 tecken som kan avslöja att du är HSP

…listade i tidningen Land.

1. Du blir lätt överstimulerad
Oljud, hög musik, högt TV-ljud, skarpt ljus, starka lukter och oreda besvärar och överstimulerar dig. Det kan göra att du får svårt att koncentrera dig och fokusera. Likadant med bullriga folksamlingar som kan göra dig stirrig och stressad. När det händer mycket omkring dig blir du lätt uttröttad och vill helst dra dig undan till en tystare och lugnare miljö. Du gillar inte att stå i centrum och får lätt tunghäfta.

2. Du behöver mycket egentid
Efter alla intryck behöver högkänsliga personer avskildhet för att kunna ladda om. Därför gillar du emellanåt att vara ensam. Du är hellre hemma i stillheten än varvar ner tillsammans med vänner på krogen. Högkänsliga behöver vistas i lugna och tysta miljöer för att kunna njuta och prestera bra.

3. Du är djupsinnig
Du är en tänkare eller grubblare. Ditt inre liv är rikt och omfattande och du är kanske intresserad av både personlig och andlig utveckling. Eftersom du är kreativ och intuitiv gillar du att bearbeta detaljer och analysera händelser. Du tycker också om att fantisera och kan bli starkt berörd och känslosam av musik, film, teater och konst.

4. Du är ovanligt observant
Du har en förmåga att känna av stämningar och hur människor mår och sätta dig in i andras behov. Du är generös och hängiven och din höga empatiska kapacitet kan lätt göra dig rörd av andra personers känslor. Du är dessutom uppmärksam på din närmiljö och lägger märkte till förändringar som icke-högkänsliga inte registrerar lika lätt. Men din lyhördhet kan också vara ansträngande för dig – personer som exempelvis är arga, gapiga, stressade eller nervösa smittar av sig och kan få dig ur balans.

5. Du är samvetsgrann
Du sköter ditt vardagsliv med noggrannhet. Du är plikttrogen och på bettet i ditt arbete, du upptäcker felaktigheter och gör ditt yttersta för att undvika misstag. Du är hänsynsfull och är noga med att bete dig bra mot andra. Eftersom den som är högkänslig bearbetar nyanser och detaljer på djupet kan det ibland ta tid innan beslut fattas. Då många högkänsliga reflekterar över sina erfarenheter lär högkänsliga sig fortare av sina misstag och höjer sina prestationer.

Vill du verkligen veta? Ta testet
Vill du veta om du är högkänslig? Här kan du göra ett test här. Du kan också snabbt ta en titt på nedan fem tecken och se om du känner igen dig.

Motsatsen kallas alexitymi
Motsatsen till att högkänslighet kallas alexitymi. Det beskrivs tvärtom som en känslomässig tondövhet eller blindhet. Läs mer här eller i länken nedan.

► Läs också: Forskning: Brist på empati beror på tillståndet alexitymi – inte autism

Av Redaktionen

Källor: Boken ”Drunkna inte i dina känslor” (Libris), hspforeningen.se, SvD, Elaine Aron / Land.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Om du tror att du är högkänslig bör du lägga följande på minnet
20 procent av jordens befolkning föds som högkänsliga. Den siffran är för stor för att högkänslighet ska betraktas som en ”störning” men inte tillräckligt liten för att de flesta i din närhet ska förstå dig tillräckligt väl. Många högkänsliga har känt sig ”konstiga” och trott att det har varit något ”fel” på dem. Det är för att de har ansträngt sig för att leva som icke-högkänsliga, men det går inte. Det är som att försöka passa in en fyrkantig kloss i ett runt hål.

Kom ihåg att det inte är något fel på dig! Du är inte konstig, bara ”annorlunda”. Din högkänslighet begåvar dig med en mängd förmågor och kvaliteter som det är dags att du lär dig ta vara på och låta övriga samhället få ta del av.

5 tips för dig som är högkänslig

1. Skapa ett lugnt hem

Ordning och reda hemma är viktigt för dig som är högkänslig. Då har du en lugn reträttplats när du behöver dra dig undan ett tag. Skaffa dig gärna ett speciellt ställe i bostaden som är ditt ”slappna av”-hörn där du kan avskärma dig från oljud och stökiga miljöer.

2. Planera din ensamhet
Ha inte överfullt i kalendern och för många aktiviteter samma dag. Det kan leda till att du inte får det lugn och den ensamhet du behöver. Ge dig själv generöst med tid för återhämtning mellan engagemangen.

3. Säg nej
Umgås gärna med andra högkänsliga personer, det får dig att må bra. Men tacka nej till sådant som stressar dig eller sådant du inte vill göra. Då minskar risken för att du tar på dig för mycket och gör saker som du inte mår bra av.

4. Rör på dig
Motion är ett bra sätt för dig att komma i rätt balans. Promenader, löparrundor eller pass på gymmet funkar lika bra, det viktiga är att du rör på dig regelbundet. Att vistas i lugn natur, om så i skogen eller vid havet, hjälper dig också att varva ner och ladda om.

5. Sov ordentligt
För lite sömn kan göra dig ännu mer känslig och stressad. Se därför till att sova ordentligt, helst minst 7–8 timmar per natt. Varva gärna ner inför natten genom att stänga av både telefon och dator minst en timme innan du ska sova.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vinnare_l-argiplex_tota

Årets energiboost 2017 ger lust och energi

Hälsa

I Swedish Health Awards röstades L-Argiplex Total fram som Årets energiboost 2017. Produkten är den tredje generationen av L-Argiplex som varit en älskad lustprodukt för både kvinnor och män i nästan 15 år. Swedish health awards är ett nyinstiftat pris som uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. 

Vilka är de vanligaste tecknen på B6-brist?

Naturlig hälsa

Det talas mycket om B12 och folysra, men alla B-vitaminer är viktiga – inte minst B6 eller pyridoxin som är lite av en doldis bland B-vitaminerna. B6 behövs bland annat för att bilda serotonin och en brist är inte ovanlig bland de som lider av depression. Vitaminet behövs även för ett väl fungerande nervsystem.

Sebastian_Gabrielsson

Probiotika fick ordning på Sebastians mage

Mage

På högstadiet var Sebastian Gabrielsson ofta hemma från skolan på grund av smärta och knip i magen. En läkare konstaterade att Sebastian hade IBS och rådde honom att äta långsamt och tugga maten rejält. Men det tog gjorde inte Sebastian bättre. För snart fem år sedan provade han probiotika och blev äntligen av med sina magproblem.

Kerstin

Årets ledprodukt gav Kerstin livet tillbaka

Hälsa

Undan för undan smög sig smärtan på tills Kerstin Bergström en dag knappt kunde ta sig utanför huset. Vänstra knät var som en enda hetsigt värkande ballong. Idag är hon en helt annan människa. En glad kvinna som klarar en hel runda på Ikea utan att få ont.

Eva_Appring

Fick sänkt blodtryck med ekologisk rödbetsjuice

Naturlig hälsa

Eva jobbade som servitris i många år. Hennes höfter blev utslitna på grund av det påfrestande arbetet. När Eva förtidspensionerades och blev stillasittande på grund av smärtorna fick hon högt blodtryck. Men medicinen sänkte inte blodtrycket tillräckligt – när Eva istället valde att dricka rödbetsjuice återfick hon normalt blodtryck förhållandevis snabbt.

vinnare_original_silicea

Årets hårvårdsprodukt – skönhet kommer inifrån

Hälsa

Original Silicea av Octean AB röstades fram av allmänheten till Årets hårvårdsprodukt i Swedish Health Awards 2017.  Swedish Health Awards uppmärksammar människor, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. Bland de 35 549 röster som kom in under omröstningen korades Original Silicea som vinnare i kategorin Årets hårvårdsprodukt.

kvinna äter smörgås i kylskåp

Vad du äter påverkar din sömn

Kost

Det är inte ovanligt att ha svårt att somna eller för den delen att vakna efter några timmar och inte kunna somna om. Då är det lätt att börja oroa sig för att man fått sömnproblem och kanske fundera på att prata med husläkarn om insomningstabletter men innan du gör det borde du kanske se över dina matvanor – särskilt vad du äter och dricker innan sängdags.

adaptogener_kan_jang

Adaptogener mot hosta och förkylningar

Förkylning

Naturen har mycket erbjuda i förkylningstider. En nyligen gjord studie på det växtbaserade läkemedlet Kan Jang visar att det lindrar hosta och irritation i halsen snabbare och effektivare än hostmedicinen Bromhexin. Bakom effekten ligger örterna echinacea, malabarnöt och rysk rot, som alla är adaptogener.

Agneta Sjödin

Agneta Sjödin står stark och stadig mitt i livet

Intervju

Agneta Sjödin varvar TV-uppdragen med att skriva böcker. Just nu är hon författaren Agneta. Den sjätte romanen håller på att ta form. Men de senaste åren har hon ägnat tid åt sin inre resa och i dag känner hon sig starkare är någonsin. Agneta, som fyllde 50 år i somras, njuter till fullo av livet och med åren har hon lärt sig att sätta gränser och ta ansvar för sig själv. Men lika mycket handlar om att våga leva, våga älska och bryta gamla invanda mönster, säger hon i en intervju med Kurera.

emanuel nilsson

”Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Krönikan

Emanuel Nilsson var en ung lovande entreprenör när han gick rakt in i väggen. Trots stark drivkraft och framgångar började det hacka rejält i maskineriet. Till slut hamnade Emanuel i sjukskrivning och tvingades lämna företaget. Idag har han en helt annan kunskap och förståelse för sina behov och är åter på banan. För Kurera skriver han om sin syn på prestation och vad som behövs för att vi ska kunna fungera långsiktigt.

jordnötter

Probiotika kan hjälpa vid jordnötsallergi

Övrigt

Jordnötsallergi kan vara extremt handikappade och direkt livshotande och olika försök görs för att hitta en bot för problemet. Ett av dem kan vara en lösning på spåret, det har nämligen visat sig att probiotika kan hjälpa jordnötsallergiker att bli fria från sin allergi.

Erik Grönberg utsedd till årets hälsohjälte

Nöje

Swedish health awards första hälsohjälte heter Erik Grönberg och få förtänar väl epitetet hjälte mer. När han läste Patrik Sjöbergs självbiografi där höjdhopparen för första gången berättade om de övergrepp han utsatts för av sin tränare och styvfar som barn inspirerades Erik att göra något själv. Erik har själv vuxit upp med övergrepp och har bestämt sig för att vända det till en styrka i kampen mot sexuella övergrepp mot barn.

ekina_stressbalans

Dropparna gav Ekina hjälp att sova

Naturlig hälsa

För tio år sedan flyttade Ekina Hed till USA för att hennes söner skulle få en träna i ett amerikanskt basketlag. Själv fick hon jobb som chef för ett hotell. Ett arbete som innebar att hon sällan fick sova en hel natt. Det krävdes ofta att hon gick upp mitt i natten för att lösa problem som uppstod, vilket gav Ekina sömnstörningar. Men när Ekina flyttade hem till Sverige hittade hon ett kosttillskott som hjälpte henne att sova gott igen.

linnea_claeson_vinnare_influencer

Linnea Claeson är årets influencer

Nöje

Handbollspelaren Linnea Claeson utsågs under Swedish health awards till årets influencer, Linnea vill med sitt arbete bidra till hur förutsättningarna för kvinnors hälsa och välmående förbättras. De förväntningar som råder idag kan göra kvinnors liv nästintill omöjliga, när krav på karriär, utseende och att vara den perfekta föräldern ställs mot risk för övergrepp och ojämlilkhet på arbetsplatsen.

sofia_mage

FODMAP – Sofia går på magkänslan

Mage

När Sofia Antonsson jobbade som dietist inom primärvården kunde hon sällan hjälpa de som drabbats av mag- och tarmbesvär. Men för åtta år sedan när hon snubblade över FODMAP, en behandlingsmetod för IBS-magar, som tagits fram av forskare i Australien hittade hon äntligen de verktyg hon behövde för att hjälpa sina patienter. Dessutom hjälpte FODMAP Sofias egen oroliga mage efter bara några dagar.

par badar bastu

Därför är det bra att basta

Forskning

Finnarna har förstås vetat det länge. Det har emellertid dröjt innan bastubadets hälsoeffekter backats upp av vetenskapen men nu har studier äntligen kunnat visa att regelbundna bastubad både kan lindra och motverka uppkomst av olika sjukdomar och hälsobesvär.

Här är vinnarna i Swedish Health Awards 2017

Nöje

Hälsogalan Swedish Health Awards inledde årets Allt för hälsan och utsåg de 25 bästa inspiratörerna, företagen och produkterna som alla har gemensamt att de främjar hälsa och välmående. Av de 634 nomineringar som inkom valde juryn ut 100 som allmänheten fick rösta på. Totalt 35 549 röster kom in, här presenteras vinnarna i Swedish Health Awards 2017.

hjärnor i form av träd

Fyra sätt att motverka demens

Mental hälsa

Det är sällan ett symptom på sjukdom att glömma var vi lagt våra nycklar, men om vi börjar glömma viktiga saker som möten eller namn på en nära vän kan det vara dags att ana oråd. Det finns steg man kan ta för att motverka demens och det kan vara en bra idé att börja i god tid.



Kvinnohälsa: Sju tips för friska bröst

Naturlig hälsa

Hela oktober har gått i rosa för att uppmärksamma bröstcancer. Med anledning av det tycker vi på Kurera att det är dags att istället fokusera lite på brösthälsa. Jodå, det finns saker man kan göra för att främja god brösthälsa – här följer några exempel.

tia jumbe mediterar

Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Krönikan

De senaste tio åren har yoga blivit närapå en folkrörelse. Det finns knappt en lantsortsbuske utan studio, ett gym utan klasser eller researrangör utan yogaresa. ”Alla” yogar, eller vill börja. Enligt Kureras krönikör Tia Jumbes trendspaning blir nästa stora boom meditation – här förklarar hon varför och tipsar om hur du kan börja!

Rekordhöga halter av koldioxid uppmätta

Eko/miljö

År 2015 låg årsmedelvärdet av koldioxid över 400 ppm i atmosfären över Svalbard i norra Ishavet, visar data från mätstationen Zeppelin. Det är första gången i mänsklighetens historia som så höga medelvärden har förekommit rapporterar Naturvårdsverket.

kaatsu_training

Så kan du bygga muskler snabbare och säkrare

Träning

Tänk om det vore möjligt att träna med lättare vikter men ändå få samma resultat som att träna riktigt tungt? Med en japansk träningsmetod som har använts för att träna professionella fotbollsspelare och skidåkare, kan du få snabbare muskeltillväxt och bli starkare.