Annons

Finnar lägger dubbelt så mycket som svenskar på kosttillskott

Sverige är lågkonsumenter av kosttillskott om man jämför med grannlandet Finland, där det spenderas dubbelt så mycket pengar på egenvårdsprodukter som här – och skönhetsprodukter är den nya heta trenden inom kosttillskott. Detta visar rykande färska försäljningssiffror från branschorganisationen Svensk Egenvård.

Redaktionen

1 mars, 2019
Finnar lägger dubbelt så mycket som svenskar på kosttillskott
Dela inlägget

Sverige är lågkonsumenter av kosttillskott om man jämför med grannlandet Finland, där det spenderas dubbelt så mycket pengar på egenvårdsprodukter som här – och skönhetsprodukter är den nya heta trenden inom kosttillskott.
Detta visar rykande färska försäljningssiffror från branschorganisationen Svensk Egenvård.

När branschorganisationen Svensk Egenvård nu släpper försäljningsstatistiken för den svenska egenvårdsmarknaden 2018 är det några saker som känns extra intressanta. Bland annat jämförelsen med våra grannländer när det kommer till hur mycket vi i genomsnitt väljer att spendera på just egenvårdsprodukter – det vill säga produkter som kosttillskott, växtläkemedel och vitaminer.

Mats Nilsson, vd Svensk Egenvård.

Stora försäljningsskillnader
Mats Nilsson, är Svensk Egenvårds vd. Han berättar om delar av den nya rapporten som, minst sagt, förvånar.
– När vi ställde siffrorna mot varandra såg vi att den svenska och danska genomsnittskonsumenten lägger betydligt lägre summor på kosttillskott och vitaminer än vad genomsnittskonsumenten i Norge och Finland gör, säger han.
Och det rör sig inte om några marginella skillnader, poängterar han.
– Tvärtom. Vi ser att en finländare spenderar dubbelt så mycket som en svensk gör på denna typ av produkter, berättar han och tillägger att denna upptäckt gjorde branschföreningen särskilt uppmärksamma.
– Det ledde till att vi i år besökte Finland och gjorde en extra kontroll där för att se om uppgifterna verkligen kunde stämma, om den anmärkningsvärda skillnaden mellan Finland och Sverige faktiskt var korrekt.

Sverige lågkonsumenter jämfört med Finland
Så visade sig vara fallet.
– Resultatet visade tydligt att den finska marknaden är i princip lika stor som den svenska, trots att invånarantalet är nästan hälften.
Skillnaderna talar sitt tydliga språk. Men exakt varför utvecklingen ser ut som den gör är inte helt klart.
– Det finns sedan lång tid tillbaka en annan tradition i Norge och Finland. I Norge vet vi att vissa produkter, som exempelvis omega-3 sticker ut i jämförelse med Sverige. Men några övriga, direkta skillnader mellan Finland och Sverige ser vi inte. De verkar helt enkelt köpa mer av allt.

LÄS OCKSÅ: Större effekt av dina tillskott? Lär dig om rekommenderad vs terapeutisk dos

Annons

Enda statistik som samlar alla försäljningskanaler
Rapporten omfattar all försäljning av kosttillskott, vitaminer, viktminskningsprodukter, växtbaserade läkemedel och sportnutrition på den svenska marknaden under 2018 och är den enda tillgängliga statistik som omfattar samtliga av landets försäljningskanaler. Det vill säga apotek, dagligvaruhandel, hälsofackhandel, träningsanläggningar, postorder och internetförsäljning.

Skönhet – den nya trenden
I statistiken för kosttillskott kan man tydligt se att en ny trend har vuxit sig fram – inom segmentet skönhet. Hit hör alla kosttillskottsprodukter ämnade att påverka åldrande, celluliter, hår, naglar, hudhälsa eller hudton. Dock inga inga krämer eller rena vitaminer.

Hår, hud och naglar – det stora tillväxtområdet
Skönhet är den nya trenden inom kosttillskott, bekräftar Mats Nilsson. Och även om hela kategorin skönhet är ett växande område är det särskilt en inriktning inom produktsegmentet som utmärker sig.
– Den nya heta trenden är helt klart hår, hud och naglar. Det handlar alltså om produkter vars syfte är att stärka upp just dessa områden. Dessa står för en betydande del av marknadsandelarna. När tillväxtökningen för kosttillskott i övrigt är tre procent ser detta segment en ökning på hela 17 procent.
Att trenden inte bara syns i rapporten utan också tydligt märks av hos branschen har Mats Nilsson fått bekräftat från medlemsföretagen, säger han och utifrån vad han har snappat upp från dem vågar han sig på en kvalificerad gissning, menar han.
– Att det troligen är här vi får se de nya produkterna. Det är inom detta segment de kan komma.
– Och trenden med skönhetsprodukter som Sverige nu ser är exakt densamma i Finland, avslutar han.

LÄS OCKSÅ: Välj rätt tillskott för håret – experten tipsar!

Proteintillskott fortsatt i topp
Rapporten visar att sportnutrition även fortsättningsvis är det försäljningsområde som ökar mest – och att det är proteinprodukterna som i första hand driver utvecklingen.
I kategorin ingår bland annat produkter som förbättrar fysisk uthållighet, ökar muskeltillväxt/utveckling/massa eller påskyndar återhämtning efter träning. Produkterna säljs som pulver, bars, ready-to-drink (RTD), gel eller i tablettform.

Annons

LÄS OCKSÅ: Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Är du intresserad av att veta mer?
Du hittar försäljningsstatistiken i sin helhet här (pdf).

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons